Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kinderbijslag inkomensafhankelijk?


bieb63

bieb63

04-05-2020 om 19:04

Tjor

Alleenstaand versus samenwonend stel is niet 1:2 . Met zn tweeen wonen is vele malen goekoper p/p dan alleen. Als je een stel bent zijn er ook 2x zoveel mogelijkheden om te werken. Dus ook mogelijkheid tot 2x min.loon.

Bo

Bo

04-05-2020 om 20:54

Syboor

Het klopt dat 'rijkere' mensen meer HRA hebben, je vergeet er alleen bij te vertellen dat deze mensen al meer hebben bijgedragen aan allerlei solidariteitspotjes. Betaal je meer belasting, dan zal je meer kunnen aftrekken. Als je gelijkheid wilt zul je voor een vlaktax moeten gaan. Maar ik denk niet dat dat beter is.

Oke

Ik heb een verkeerd getal gepakt, klopt. Maar dat minimale verschil verdampt al snel. Bijvoorbeeld omdat je uit de collectieve zorgverzekering van de gemeente gaat.
Aan toeslagen krijg je (afhankelijk van je woonkosten) zo'n 700 euro per maand. Als je dat geld wil verdienen, dan heb je een inkomen nodig van zo'n 34.000 euro. Dan heb je nog een klein beetje voordeel: je krijgt ongeveer 300 euro aan toeslagen. Maar dat is dan ook het verschil met iemand die op bijstandsniveau leeft.
Kom je daar boven, dan gaan andere dingen meespelen, bijvoorbeeld dat je geen recht hebt op een sociale huurwoning (grens is nu gelukkig opgetrokken tot 39.000 per jaar).
Je moet echt een goede middenmoter zijn, wil je het wat gemakkelijker hebben.
Neemt niet weg dat ik het niet zo erg vind, persoonlijk ben ik vóór nivellering etc. Ik vind belasting betalen, betalen voor de sociale verzekeringen, betalen voor het sociale vangnet een grote verdienste van onze samenleving. Deze crisis laat meer dan ooit zien, waarom het een groot goed is. Juist waar we afgelopen jaren gaten hebben laten vallen vallen mensen nu keihard op een kale vloer.
Maar mensen die vanuit een uitkering aan het werk gaan zouden niet afgeschrikt moeten worden door de financiële gevolgen. Dat is het problemen van inkomensafhankelijke toeslagen. Voorlopig is er nog geen oplossing voor, maar ik ben dus geen pleitbezorger van nog meer bijdragen inkomensafhankelijk maken.
Mensen die de kinderbijslag volledig kunnen sparen kunnen daarmee later een bijdrage leveren in de studiekosten voor hun kinderen en doen dan minder beroep op de collectieve middelen. Prima toch?

Tsjor

Jo

Jo

05-05-2020 om 10:23

vangnet ot

Ik heb zelf ook een periode in mijn leven een aanvulling op mijn inkomen uit de bijstand gehad.

De GGD arts die mij, in opdracht van de gemeente, keurde vond mij op dat moment arbeidsongeschikt. Ik was toen al 16 uur per week aan het werk. Loon (en kinderalimentatie) werd gekort op mijn uitkering. Ik heb bijstand altijd gezien waar het voor bedoelt is: een vangnet. Ik werd ook door mijn naaste omgeving voor gek verklaard waarom ik ging werken als ik met niks doen hetzelfde netto over hield! Als ik destijds het advies op had gevolgd van de GGD arts dan had ik nu niet mijn huidige baan.

En Tjor, de premie die je moet betalen voor de collectieve verzekering van de gemeente is hoog. In onze gemeente zit je nu aan zeker € 140,- per persoon. De pakketen zijn te uitgebreid. Ik betaal zelf € 115,-. Dat is € 300,- premie verschil per jaar.

Houd het feitelijk

Je gaat niet uit de collectieve ziektekosten verzekering als je minimumloon gaat verdienen vanuit de bijstand. Dat ga je pas als je 30% boven minimumloon zit. Dan zit je op 1850 netto, ruim 300 euro boven bijstandsniveau.

Ik denk dat toeslagen minder hard naar beneden gaan en verdiensten sneller omhoog dan jij denkt Tsjor. Je noemt een jaarinkomen van 34000 om het verlies aan toeslagen op te kunnen vangen. Met een inkomen van 34.000 door een éénverdienener van een stel krijg je nog steeds iets huurtoeslag en zorgtoeslag, ca. 125 euro per maand. Je netto loon is bij dat jaarinkomen 2125 per maand. Echt een aanzienlijke vooruitgang t.o.v. de bijstand. Werken loont.

skik

tsjor

"Mensen die de kinderbijslag volledig kunnen sparen kunnen daarmee later een bijdrage leveren in de studiekosten voor hun kinderen en doen dan minder beroep op de collectieve middelen. Prima toch?"

Op welke collectieve middelen doen studenten van ouders met een bovenmodaal inkomen een beroep? Mijn pleidooi voor afschaffing en/of inkomensafhankelijk maken van de kinderbijslag betreft namelijk die groep.

Triva

Triva

05-05-2020 om 10:49

Eens met skik

Tsjor jij roept veel te gemakkelijk van alles. Waarom zou je naar 34000 moeten, daaronder krijg je ook huurtoeslag.

Het roept zo makkelijk als je niks hoeft te bewijzen. Inderdaad die collectieve zorgverzekering (die niet eens elke gemeente aanbiedt) is helemaal niet goedkoop. Het zou fijn zijn als je stopt met roepen en komt met bewijzen en feiten.

Feit is dat het verschil niet heel groot is maar je gaat echt niet gigantisch achteruit als je van bijstand naar minimumloon gaat. Waar je op achteruit gaat is waarschijnlijk al het zwart werk wat men doet maar dat durf je niet te zeggen. Al is het maar oppassen, even wat haar knippen, een schutting zetten etc.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-05-2020 om 10:53

Collectieve zorgverzekering

Toevallig heb ik me daar vorig jaar in verdiept. Het is echt een mooi aanbod hoor. Niet goedkoop, maar met volledige dekking en inclusief je eigen risico, betaal je minder dan voor dezelfde dekking in een reguliere verzekering.

Jo

Jo

05-05-2020 om 11:02

Phryne Fisher

Inclusief je eigen risico??

Sorry hoor, maar dat is in mijn voorbeeld, bij mijn gemeente, niet het geval.
Uiteraard is iedereen vrij om het eigen risico in maandelijkse termijnen te betalen. Dit komt dan boven de maandpremie.

Flavia

Flavia

05-05-2020 om 11:03

bij iets meer

als je rond die 130% minimumloon komt dan ga je in eerste instantie wel achteruit omdat je dan geen gebruik meer kunt maken van de voordeeltjes. Maar de grote zaken zoals toeslagen blijven gelijk of gaan staffelsgewijs naar beneden.

Er is echter maar een heel beperkte groep banen die echt op dat minimum loon zitten. Waarom hebben veel mensen een laag inkomen omdat er ook veel mensen zijn die niet full-time werken (om welke reden dan ook), heb je dan een baan met een laag salaris en je werkt niet full-time dan zit je in een tang.

Schoonmaakwerk is laag betaald maar meestal ook slechts een aantal uren in de rand van de dag. Dan heb je nog seizoensarbeid, als je werkt heb je vaak een redelijk salaris, maar daar moet je ook van sparen voor de maanden / weken dat je niet werkt, dat haalt het rendement nogal naar beneden.

bieb63

bieb63

05-05-2020 om 11:06

Tjor

Ik begrijp je ook niet zo goed. Tussen bijstand en min.loon zit zo'n 500 euro netto verschil, dat is een behoorlijk bedrag. En al die toeslagen ben je echt niet kwijt als je min.loon verdient...... Nog los van de perspectieven die je hebt als je gewoon werkt.
Sowieso vind ik de opmerking 'waarom zou je werken als je er niets op vooruit gaat' een hele slechte.... Wat wil iemand dan? De hele dag uit je neuspeuteren? Of zwart werken...? op kosten van de gemeenschap.

Jo

Jo

05-05-2020 om 11:08

aanvulling premie door de gemeente

Waarom zijn de gemeentelijke collectieve verzekeringen goedkoper voor de premie betalende dan de reguliere?

Omdat de gemeente aan de zorgverzekering het restant van het premie bedrag betaald een de zorgverzekeraar. In mijn gemeente is dat € 20,- per maand.

Bieb63

bijstand voor echtparen = 100% minimumloon.

1428 plus 710 aan toeslagen (uitgaande van 690 huur en 2 jonge schoolgaande kinderen) = 2138 per maand. Zonder kinderbijslag overigens. Wel voor een echtpaar.

Ik zie dat de regelingen per gemeente voor de ziektekostenverzekering nogal verschillen, zal wel per gemeente anders zijn.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-05-2020 om 17:46

Nagekeken

De premie voor de gemeentepolis van een middelgrote stad in de Randstad bedraagt 163 euro per maand. Daarin zit dan een driesterren aanvulling en het eigen risico. Zelf heb ik een beperkte aanvulling en betaal 152 euro per maand, plus eigen risico. Dat scheelt dus nogal wat.

Tsjor

"bijstand voor echtparen 1428 plus 710 aan toeslagen (uitgaande van 690 huur en 2 jonge schoolgaande kinderen) = 2138 per maand."

Echtpaar waarvan er 1 niet werkt en 1 minimumloon verdient: 1523 plus 731 aan toeslagen (uitgaande van 690 huur en 2 jonge schoolgaande kinderen) = 2254.

Je hebt dan recht op dezelfde voordeelregelingen voor minima als een stel in de bijstand. Werken loont.

skik

bieb63

bieb63

05-05-2020 om 18:34

Tjor

Nogmasls, als je min.loon verdient heb je nog steeds recht op toeslagen. En TWEE personen in de bijstand...... Mwah, mss dadelijk na de corona, maar in afgelopen jaren kan ik me niet voorstellen dat er voor beiden helemaal niets te werken viel.

Bieb63

Dan is jouw perspectief anders dan het mijne. Overigens wil iedereen die ik ken zo snel mogelijk eruit, niet vanwege het minimale verschil, dat valt echt weg tegen andere maatregelen, al genoeg betoogt. Maar vooral vanwege de controles.

Tsjor

Dees

Dees

05-05-2020 om 19:22

Werknemerskosten

Slik je gaat aan het feit voorbij dat werken ook kosten met zich meebrengt, bij minimum loon banen is dat vaak toch sneller slijtende kleding en schoeisel. In veel gevallen moet je voor je vervoer naar je werk nog zelf wat aan kosten maken.

Maar ook wordt verwacht dat je collegiaal weleens meedoet aan allerlei dingen.

Triva

Triva

05-05-2020 om 19:25

Dees

Die collega's verdienen hetzelfde loon, dus dat meedoen aan dingen gaat twee kanten op. Je doet allemaal niks of het is vestzakbroekzak.

Maar goed, zwart werken zal ook slijtende kleding vergen

Dees

Dees

05-05-2020 om 19:40

Triva

Ik heb het over vergelijking werknemer en bijstand. En ja zwart werk levert ook slijtage aan kleding op maakt komt weer boven de bijstand of salaris uit. Heb je in de bijstand wel meer tijd voor.

Dees

Ja, nee, dan kan je maar beter op de bank blijven zitten inderdaad.

skik

Dees

Dees

05-05-2020 om 20:11

Minder

Het was meer om aan te geven dat mensen met minimum loon vaak minder echt over houden.

Jo

Jo

05-05-2020 om 20:22

Tsjor

Laten we het gewoon omdraaien.

Iedereen die gezond is moet verplicht gaan werken naar zijn vermogen. Als je het niet redt om uit de bijstand te komen, dan met een aanvulling vanuit de bijstand.
Ophouden om te verdedigen dat werken moet lonen. Werken is je morele plicht in deze samenwerking. Morele plicht als opvoeder naar je kinderen toe.

Ik woon in een omgeving waarin een deel van de bewoners het heel normaal vindt om hun hand op te houden bij vadertje Staat. Tot ze er achter komen dat het werken toch wel loont. Maar dan zitten ze intussen tot hun oren in de schuld, schuldsanering en kwijtschelding restschuld na 3 jaar. En dacht je dat hun verhuurder, energieleverancier etc. dat verlies op zich neemt. Nee, tuurlijk niet daar mag de betalende klant aan mee betalen.

En nee, je mag het niet zeggen, maar een groot deel van de volwassen statushouders (vooral uit bepaalde landen) die komt in de bijstand en blijft in de bijstand. Ze zijn er vaak wel op gebrand dat hun kinderen een goede opleiding gaan volgen. Waarom gaan ze zelf niet werken? Omdat er mensen zijn die zeggen dat (wit) werken niet loont! Die het normaal vinden dat we voor bepaald werk, dat minder goed betaald, Polen naar Nederland laten komen in plaats van arbeidsgeschikte uitkeringstrekkers verplicht laten werken.
En uiteraard geldt dat niet alleen voor statushouders, maar voor iedereen.

Maar schijnbaar zijn niet alleen de collectieve zorgverzekeringen per gemeente anders. Maar heb ik het niet zo getroffen met mijn buren, mijn ogen en mijn oren.

Echt omdraaien is: iedereen heeft recht op werk. Gewoon een recht. Je gaat naar het arbeidsbureau of naar de gemeente of waar dan ook, meld je aan, en je krijgt werk, omdat je daar recht op hebt.
Dat zou pas echt een omkering zijn.

Tsjor

"Laten we het gewoon omdraaien. Iedereen die gezond is moet verplicht gaan werken naar zijn vermogen."

Dat is al zo.

"En nee, je mag het niet zeggen, maar een groot deel van de volwassen statushouders (vooral uit bepaalde landen) die komt in de bijstand en blijft in de bijstand."

Dat mag je best zeggen. Het zijn ook gewoon statistieken. Statushouders hebben gedurende hun asielprocedure niet mogen werken, beheersen de taal vaak niet goed omdat ze zo lang buiten de maatschappij hebben gestaan en hebben dus een achterstand/afstand tot de arbeidsmarkt. Daar is het heel moeilijk uit komen.

skik

Flavia

Flavia

05-05-2020 om 23:50

Tjor

En wat voor werk heb je dan recht op?
Mag een werkgever ook nog bepalen of iemand binnen het team past of iemand bij de functie?

ElenaH

ElenaH

06-05-2020 om 08:06

'En nee, je mag het niet zeggen, maar een groot deel van de volwassen statushouders (vooral uit bepaalde landen) die komt in de bijstand en blijft in de bijstand. Ze zijn er vaak wel op gebrand dat hun kinderen een goede opleiding gaan volgen. Waarom gaan ze zelf niet werken? Omdat er mensen zijn die zeggen dat (wit) werken niet loont! '

Dat ze een goede opleiding voor hun kinderen willen, is toch positief? Dan gaan ze er vanuit dat hun kinderen later wel gaan werken. Anders zouden ze school wel onbelangrijk vinden ('want de staat betaalt wel'). Die houding zie je soms bij Nederlandse steuntrekkers.

Jo

Jo

06-05-2020 om 08:08

Tsjor & Skik

Jullie zijn net twee oude grammofoonplaten.

Zelfs al blijf je op dit forum honderd keer herhalen wat je schrijft het strookt niet met de werkelijkheid.

Op papier kun je mensen verplichten om te werk en praktijk komt er weinig van terecht. En dat betreft ook de autochtonen beroepswerkelozen.

Achterstand op de arbeidsmarkt door taalachterstand? Die Polen, Bulgaren en Roemenen die bij mij om de hoek in verschillende pensions leven die spreken ook geen Nederlands. Maar ja, die krijgen ook geen uitkering als ze niet werken.

Ik heb vluchtelingen gezien die alles uit de kast halen om binnen een kort tijdsbestek de Nederlandse taal te leren. Je hoeft niet eens NAAR cursus hè. Dat kan zelfs via internet. Anderen die al jaren in mijn flat wonen, die niet verder komen dan hoe gaat het, alles goed? Of die juist wel goed Nederlands spreken, maar het vertikken om "beneden hun stand" werk aan te nemen. Die niet gaan werken voor een minimum loon...…….. met als argument: ik ben geen Pool!

En ook is er een deel statushouders dat wel hard werkt, omdat deze mannen wel zo mans zijn om voor hun gezin als kostwinner te willen zorgen.
Het hangt niet van de taal af, maar de wil om te werken.
En daarom kun je dus op papier iemand dwingen om te gaan werken. Maar als hij op zijn werkplek komt en z'n handen niet uit zijn zak steekt, wat zal een werkgever dan doen?

'En wat voor werk heb je dan recht op? Mag een werkgever ook nog bepalen of iemand binnen het team past of iemand bij de functie?'
Kijk, daar zit de crux: werk is geen recht voor werknemers. Ze zijn afhankelijk van werkgevers die bepalen of iemand werk krijgt.
Het zou toch mooi zijn als je recht op werk hebt, werk waarvoor je gekwalificeerd bent?

Tsjor

discussie

Ik hou niet van die discussies over Polen en Roemenen. Mensen die hier komen werken als seizoensarbeider hebben hier relatief weinig kosten (slechte woonomstandigheden etc.) en het inkomen is in eigen land een goed inkomen, daar staat hun huis, daar is hun gezin en hun gezondheidszorg etc.
Probleem is dat mensen die in Nederland wonen hier de kosten hebben, en na een paar maanden asperges steken en aardbeien plukken hier in hun woning zitten, zonder inkomsten en zonder dat je genoeg over hebt gehouden om een half jaar uit te zingen.
Statushouders wonen ook hier en kunnen niet elk half jaar terug naar hun eigen land.
Er zijn er ook die en er zijn er ook die etc.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.