Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dringend advies nodig [kind beschuldigd van seksueel misbruik


welles

Het is werkelijk wel waar Mirreke. Vooral ook dat er voor die leerling die toch bijna 2 jaar op die school zit maar voor 1 jaar geld gevangen wordt.
Volgens mij staat er zelfs een voorbeeld van in het OO magazine. Als me goed herinner gaat dat om een expat die terugkomt en geen school kan vinden voor de kinderen omdat ze na 1 oktober instromen. Of dat niet wat eerder kon was de vraag.

Scholen willen best kinderen ruilen of tussentijds in laten stromen, maar ze willen wel graag boter bij de vis. Een stukje subsidiegeld dus van de school waar het kind vandaan komt. Daar worden wel onderlinge afspraken over gemaakt. En dat is precies de reden dat je als ouders op eigen houtje vaak niet zover komt.

Het maken van die onderlinge afspraken is wel makkelijker geworden door de wet passend onderwijs en de grotere samenwerkingsverbanden. Het is waarschijnlijk dat er al afspraken over gemaakt zijn binnen het samenwerkingsverband.

Fransien

Fransien

23-11-2015 om 11:12

Nee heb je

School wil van je af, jij wil van school af, dus dit lijkt me een gewoon 1-2-tje.
Jij hebt een slim kind zonder gedragsproblemen in de aanbieding, dat is bij de meeste scholen geen probleem. En alle scholen zullen begrijpen dat je kind zonder gedragsproblemen niet tot z'n recht komt in een klas met alleen maar kinderen met gedragsproblemen.

mirreke

mirreke

04-12-2015 om 17:39

en andersom dus ook

Er wordt heel wat gewisseld in onze regio. Er is zelfs een kind vier weken voor het einde van groep acht nog overgestapt naar een andere klas...

mirreke

mirreke

04-12-2015 om 17:53

Nou, nietes! (in mijn regio althans)

Ik heb sterk het gevoel dat er regionaal enorme verschillen bestaan tussen de 'gebruiken' in onderwijsland.

Hier wordt nog volop: gestapeld, doorgestroomd, van niveau gewisseld, tussendoor van school gewisseld (basisschool). Want:

Wij zelf zijn grensgangers, wonen in DE. Kinderen allemaal terug naar het Nederlands onderwijs, in verschillende periodes naar drie verschillende scholen, waarvan 1 basisschool, en die basisschool een paar weken na 1 oktober. Tegelijkertijd met ons kwamen er nog twee kinderen in dezelfde klas ingestroomd. Een paar maanden later kwamen er drie kinderen uit 1 gezin ingestroomd. Dat was dus zes kinderen binnen een maand of drie, allemaal zonder geld, en zonder handjeklap met een andere school, want allemaal uit Duitsland. Ook het VO trouwens. Oudste is daarheen gewisseld in januari, na de Kerst. Dat van die zes kinderen speelde drie jaar geleden.

Geen enkel probleem...

Ik weet niet hoe dat in andere regio's zit. Wel heb ik juist de indruk dat Passend Onderwijs remmend werkt. In plaats van zoals het bedoeld is: namelijk een plekje voor ieder kind... Dat gebeurt juist niet, terwijl het wettelijk verplicht is een kind in te schrijven op de school waar het kind wordt aangemeld, en dan evt. verder te zoeken binnen het samenwerkingsverband. Hier hoor ik landelijk veel klachten over.

lieverdje

lieverdje

09-12-2015 om 09:07

nietes?

In mijn woonplaats heb ik slechts een verhaal gehoord kinderen die werden geweigerd bij een tussentijdse schoolwissel, en dat ging om een zeer onaangepast stel uit 1 gezin. Uiteindelijk werden de kinderen (het waren er best wel veel) verdeeld over verschillende scholen.

Voor de rest hoor ik regelmatig van schoolwissels en nooit dat dat een probleem is. Het enige wat voorkomt is dat scholen leerlingen weigeren omdat ze vol zijn, anders niet. Onlangs nog, een kennis van een kennis die na de herfstvakantie is overgestapt met 3 kinderen. Het ging ook nog niet eens om scholen binnen hetzelfde verband.

Bbeetje

Bbeetje

18-01-2016 om 14:40 Topicstarter

Nieuwe school

Kleine update: we hebben een extern vertrouwenspersoon ingeschakeld die zich werkelijk rot geschrokken is, en zelfs zij kreeg het aan de stok met de directrice. Het was echt bizar te noemen.

We hebben geen enkel probleem gehad met het vinden van een nieuwe school. We hadden een meer dan ruime keuze, hij kon overal zo terecht, dus hij switcht na de voorjaarsvakantie en kijkt er erg naar uit. Verbazingwekkend was dat vrijwel iedere directrice/directeur die we spraken al in detail op de hoogte was van de huidige problemen op deze school en ons zelfs dingen konden vertellen die wij nog niet wisten.

We gaan na aandringen van de vertrouwenspersoon nog wél officieel een klacht indienen. Er is zoveel gebeurd hier dat niet door de beugel kan, en waar wij enorm veel correspondentie en bewijs van hebben, en daar moet ergens een uitspraak over gedaan worden. Zo kun je niet met kinderen en ouders omgaan.

mirreke

mirreke

18-01-2016 om 14:54

Bbeetje, wat fijn!

fijn voor je kind en fijn voor jullie! En reuze aardig dat je het hier nog even hebt gemeld. En ook fijn dat het wisselen van school geen probleem was. Dat is idd ook mijn ervaring

Je schrijft dat er in jullie geval veel dingen zijn gebeurd die niet door de beugel kunnen. Echt superbalen en heel naar. Echter, 1 ding: er gebeuren tegenwoordig wel steeds vaker dingen omtrent kinderen bij scholen, dingen die niet door de beugel kunnen. Wat niet wil zeggen dat het nooit goed gaat. Maar ik kan me goed voorstellen dat jullie een klacht gaan indienen. Als je het niet erg vindt zou ik ook graag daar wel het verloop van willen horen. Ben erg benieuwd hoe dat gaat.

Mijn tip voor jullie op de nieuwe basisschool is wel: blijf alert, en heel belangrijk: blijf in gesprek. Je kunt nl. als ouder ook goed proberen te voorkomen dat de verhoudingen scheef gaan lopen, door de communicatie goed en dichtbij te houden. Dus als je ergens vragen over hebt, loop gewoon na school even binnen en vraag kort uitleg, Of per mail. En communiceer eventuele zorgen of tips over je kind snel en gemakkelijk. Ga niet invullen maar benoem je verwachtingen.

Enfin, fijn dat het nu zo loopt. Heel veel plezier voor je zoontje gewenst op zijn nieuwe basisschool.

Bbeetje

Bbeetje

18-01-2016 om 15:14 Topicstarter

MIrreke

Bedankt!

Nee, de dingen die hier gebeurde het laatste jaar dat zul je niet zo snel op een andere school vinden ondanks dat overal wel iets is. dat hou je toch, maar dat is op te lossen. Hier ging het alleen van kwaad tot erger op een manier die beangstigend was voor iedereen die ermee te maken kreeg. De communicatie vanuit school is vrijwel niet bestaand, hoe je het ook probeert, je krijgt geen reactie.

Voor zover we begrepen hebben is een klacht indienen wel een flinke en langdurige klus, maar dat hebben we er wel voor over. De vertrouwensarts heeft aangeboden te helpen met het opstellen van de klacht, dus dat komt helemaal goed.

Bbeetje

wat een verhaal zeg! Ik heb niet alles gevolgd. Fijn dat jullie zoon nu op een school zit, die in ieder geval in gesprek lijkt te blijven. Ik gun jullie zoon een fijne schooltijd op de nieuwe school.

Nu maar hopen dat de klacht, die jullie gaan schrijven, de oude school wakker schudt. Dat wat jullie zoon is overkomen een ander kind niet hoeft te overkomen.

Succes erbij en maak gebruik van de diensten van de vertrouwenspersoon.

Fransien

Fransien

18-01-2016 om 21:34

Fijn!

Dat is de meest prettige uitkomst, zoon kan op een nieuwe school terecht en de vertrouwenspersoon helpt jullie om de oude school een beetje te veranderen zodat dit niet meer zomaar kan (hoop ik, want ik vind het te zot voor woorden wat jullie meegemaakt hebben).

Mooi!

Vraagje, waarom gaat je zoon pas na de voorjaarsvakantie en niet nu meteen al naar de nieuwe school?

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.