Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dringend advies nodig [kind beschuldigd van seksueel misbruik


Waar heb je mee te maken?

"Er hoorde geen contract bij, "
Een overeenkomst dan.

Als je betaald hebt (en dat zal niet misselijk zijn) dan is er een overeenkomst.
Zelfs als er niets woordelijk op papier staat.

Dat is een fundamenteel andere situatie dan met een gewone gesubsidieerde school waar die overeenkomst er in beginsel niet is, althans waar deze niet leidt tot verplichtingen van de school naar de individuele leerling.

Een particuliere school(dienst) heeft die verplichting nadrukkelijk wel.
Kan deze niet worden nagekomen dan heb je recht op je geld terug.

De school is wel gerechtigd om je kind buiten te zetten. Een onderwijsconsulent is er niet bevoegd.

Ik krijg de indruk dat je al heel erg lang aan de verkeerde kant op aan het duwen bent en dat je kind bovendien slachtoffer is van alle misverstanden.

"We zijn ook absoluut niet op zoek naar een particuliere school, dat wordt gewoon een reguliere openbare school nu."
Als je zoon nu op een particuliere school zit, dan kan je voor hem gewoon terecht bij een gesubsidieerde school.
Hou er rekening mee dat die school van alles van je wil weten.
Je hoeft niet te vertellen wat niet nodig is (dat incident is niet relevant bijvoorbeeld).

De gesubsidieerde school zoekt vervolgens een plaats voor je kind. Dat is een plaats op de school waar je hebt aangemeld, of ergens anders, afhankelijk van de eventuele onderwijsbehoeften van je kind.
Er is wel een probleem: het is 1 oktober geweest. Scholen nemen niet graag leerlingen aan na 1 oktober. Daar hoef je je niets van aan te trekken, maar je moet er wel op bedacht zijn.

Laat je niet van het kastje naar de muur sturen.

Er is één ding wat ik vermoed en dat is dat de school waar je kind nu zit helemaal geen particuliere school is. Dat het gewoon een gesubsidieerde school is die doet alsof er een particulier klasje is. Gewoon een ouderbijdrage van 650€ in de maand vragen.
Die situatie komt ook voor, al is daarvan al eerder uitgesproken dat dat misleidend is.

Ik krijg de indruk dat jij zelf niet weet met welke situatie je te maken hebt.
Wij weten het ook niet.

Bbeetje

Bbeetje

19-11-2015 om 10:53 Topicstarter

Anne

Ik heb het een beetje onhandig gebracht denk ik, sorry, het is ook zo'n groot verhaal. Er is geen diagnose behalve een hoog IQ. Hij heeft verder altijd op regulier onderwijs gezeten. Het gaat ook niet om niet kunnen plaatsen op een andere school, dat is geen probleem. Wij hebben de problemen eigenlijk toegeschreven aan de grote hoeveelheid invaljuffen en de opeens veranderde situaties qua leerlingenbeleid die voor problemen zorgt.

Er moet blijkbaar wel een stempel komen omdat anders de afdeling ophoudt te bestaan als er te weinig leerlingen mee overgaan. Maar wij waren er al van op de hoogte dat hij zonder niet op deze school kan blijven. Omdat dit pas per 2017 ingaat hebben wij dit niet aan de escalatie van nu gelinkt, en daar voel ik me best dom over. Wij hebben het gezien als een eventueel probleem bij onze zoon waar we verbaasd over waren omdat hij nergens anders probleemgedrag vertoont en de klachten ook vrij onduidelijk waren.

Goed

Nou wel goed dat de kwartjes gevallen zijn. Hopelijk heb je daarbij iets aan dit draadje gehad en dan loopt het wel met een sisser af denk ik.

Dus...?

Oh, dus eigenlijk gaat het over een leerling die een hoogbaafdenklasje bezoekt maar daar niet meer aan deel mag nemen omdat het IQ toch niet passend bevonden is (stempel) of omdat het klasje sowieso is verpieterd?

financiering

Ja, of de financiering kan niet op de oude manier voortgezet worden. Mogelijk wil men in het nieuw samengestelde samenwerkingsverband zaken op een uniforme zelf afgesproken manier vormgeven. Kan dat een klasje passend onderwijs ineens alleen nog maar beschikbaar komt voor alle soorten kinderen met een zorg in een klas. Dat doen ze ook in het samenwerkingsverband van mijn dochter en dat is vernietigend voor het autisme onderwijs, zoals het ook verpestend kan werken voor het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen.

Bbeetje

Bbeetje

19-11-2015 om 11:35 Topicstarter

M. Lavell

Ze hebben er wel een fulltime school van gemaakt (een hele afdeling in het schoolgebouw) maar werken voor zover wij nu zien vanaf hetzelfde nummer als de oude school. Ze gaan nu over in een hele andere school (ook qua gebouw) en lijken daar een programma te worden dat de school aanbied, waarbij alleen IQ 130+ niet meer voldoende is om daar te mogen zijn. Die 130 lijn laten ze vanaf nu ook los.

We hebben er geen probleem mee hem naar een andere school te verplaatsen, maar die informatie over de schoolovergang en alles wat erbij kwam kijken was voor alle ouders zo onverwachts, en werd meteen als iets definitiefs gebracht waar ouders niet tegen konden protesteren. Vanaf toen zijn ze begonnen met de dossiervorming voor de bestaande leerlingen. Dit speelt zich allemaal tussen om en nabij april en nu af.

Voel me wel enorm dom nu dat we hier gewoon niet veel eerder ingedoken zijn en dat we het gelinkt hebben aan het incident van toen. Hadden we dit geweten dan hadden we hem na de zomervakantie al op een andere school laten beginnen. We dachten er goed aan te doen om te kijken of er echt iets speelde, en begrepen niet waarom de school constant tegenwerkte en ons nu opeens wegzette als niet meewerkende ouders.

De Blokker

Dat is het nadeel van particulier/zelf betalen.
De firma die het biedt mag verhuizen of het product aanpassen.

Net als de Blokker.

Maar als er al betaald is, een overeenkomst voor het schooljaar is aangegaan, dan kan de school niet zomaar alles op de schop gooien.

Nogmaals: Je hebt hier meer aan een advocaat dan aan een psycholoog.

Bbeetje

Bbeetje

19-11-2015 om 11:48 Topicstarter

M. Lavell

Ik sta eigenlijk perplex. Ik heb het nooit gezien als dat kinderen uit een fulltime plusklas geschopt worden omdat alleen het IQ niet voldoende meer is. Zo simpel, en waarom zag ik dat niet. Heb me hier echt veel zorgen om gemaakt omdat ik het bij mijn kind zocht en het niet begreep. Dit heeft allemaal zoveel stress opgeleverd.

Ik denk dat je gelijk hebt qua advocaat. Bedankt voor de kwartjes, allemaal. Hartstikke bedankt.

viola

viola

19-11-2015 om 12:32

hou het ook

helder voor jezelf. Je spreekt over 'dubbele diagnoses', dat is erg verwarrend, want hoogbegaafdheid is geen stoornis. (Alleen een andere leerbehoefte)

strategisch

Je gaat zelf ook wat strategisch je woorden kiezen. Gaat je kind naar een reguliere school dan meldt je de plusklas maar vermijdt hoogbegaafdheid. Tenzij de school een speciaal programma heeft voor hoogbegaafden, of zelf het woord hoogbegaafdheid vanzelfsprekend hanteert, dan kun je dat ook doen.
Voor deze school is hoogbegaafdheid mogelijk wel een etiketje waar geld voor staat, of mogelijk dat er een meer psychiatrische diagnose als adhd, autisme, add, nld of angststoornis gewenst is voor de financiering. Of misschien ziet de school alleen angststoornis als psychiatrische diagnose.
Maar niet alleen hoogbegaafdheid, ook autisme, add, nld en adhd kunnen geclusterd worden als een verschillende leerbehoefte.
Maar krijg je weer niets voor dyslexie of dyscalculie, of misschien kan dyslexie of dyscalculie weer wel gelden als 2e gewenste diagnose.
Het is een wonderlijk landschap waar je vooraf niet per se weet waar je goed aan doet en hoe je zaken moet benoemen om er voor je kind goed uit te springen. Je kunt spraakverwarring niet voorkomen.
Je kijkt wat je kind nodig heeft en hoe je daar komt. Wel berekenend ja. Maar dat zijn de scholen ook, je moet het er maar mee doen. Het is meer een politieke discussie dan een onderwijskundige en psychische of psychiatrische zaak.
En als dat je uitkomt heeft je kind ook niets. Omdat het anders bij binnenkomst geweigerd wordt op mbo,hbo of uni. Omdat de school dan oneigenlijke argumenten gaat gebruiken om te grote aanspraken op de beperkte middelen te voorkomen. Terwijl ze er wel enigszins voor gecompenseerd worden en als je kind later toch hulp nodig blijkt te hebben dat je daar dan een beroep op kunt doen.

Bbeetje

Bbeetje

19-11-2015 om 13:23 Topicstarter

Klopt

Ik bedacht me later ook dat hb eigenlijk geen diagnose of stoornis is. Mea culpa.

Je hebt gelijk als je zegt dat het een wonderlijke wereld is. Als je hier als leek in komt dan weet je niet zo goed wat je meemaakt. Heb altijd gedacht dat het om het belang van het kind ging, maar er wordt inderdaad meer een politiek spel gespeeld. Het is best eng. Ik moet dat in mijn hoofd even omswitchen.

Wij willen hem niet meer bij een school uit deze overkoepelende organisatie plaatsen, daar hebben we geen vertrouwen meer in, maar de school waar wij binnenkort willen gaan praten staat goed aangeschreven qua hoogbegaafdenbeleid.

Fruitella

Fruitella

19-11-2015 om 14:10

Schadebeperking

Het is goed om van alle rechten (weinig), plichten (veel), zijdeurtjes, gewoonte recht, het jargon en klachtenprocedures, onderwijsconsulentes op de hoogte te zijn maar ik raad je aan om even stil te staan bij wat jij wilt voor je kind in deze situatie. Wij hebben ook voor iets dergelijks gestaan maar niet zo heftig als bij jou. Ik denk dat school jullie niet aankan. Ze vinden het maar lastig en nu is de beuk erin. Dat wil niet zeggen dat jullie lastig zijn of dat jullie geval lastig is, maar deze school kan het niet. Toon je dat aan, dan krijg je de instanties op je dak want scholen en hun reputatie is alles. Wij hebben uiteindelijk besloten voor schadebeperking en alles wat we deden was daarmee in lijn. Klagen is leuk maar het duurt lang, je kind heeft er op dit moment (of later) niets aan en de kans dat je in het gelijk wordt gesteld is erg klein. En als school denkt dat je gaat klagen, is wat je nu meemaakt, waarschijnlijk nog niets. Bovendien, er gebeurt zoveel kwalijks op zoveel fronten, je kan over heel veel klagen maar daar krijg je ook een naam mee waarmee je weggezet wordt (die mensen klagen zoveel, kijk hier, hier en daar).

Dan nog iets: wij hebben ook gesproken met de extern vertrouwenspersoon. Het was een vriendelijk persoon, een beetje oelewapper-idee en .... die alles doorbriefde naar de school. Naar mijn idee was of is een extern vertrouwenspersoon er voor de ouders en het kind maar dat vond deze persoon kennelijk niet. We konden natuurlijk niet aantonen dat dit het geval was maar we merkten het aan de informatie die school opeens had, zonder dat wij hen die informatie hadden gegeven. De gesprekken met deze persoon was voor ons een manier om met school te praten zonder met de nare houding van school te worden geconfronteerd. Je zou bijv advies kunnen vragen: wij willen graag samenwerken zodat wij naar een andere school kunnen. Ons belang daarin is dat zoon zonder nasleep en met een frisse start op een nieuwe school kan beginnen. Hoe kunnen we dat doen? Daar boos zijn op school en alle kwalijke dingen vertellen, dat zal je niet veel verder helpen, ben ik bang.

Er zijn twee delen hierin: hoe ga je zo soepel mogelijk van deze school af en hoe kom je op een goede manier op een goede andere school. Daar ligt helaas tegenwoordig een taak van school maar school ziet mogelijk maar 1 belang en dat is dit kind van school. Een nieuwe, passende school uitzoeken, daar hebben ze niet veel belang bij. Dat zou net zo goed een willekeurige school kunnen zijn die leerlingen tekort heeft. Of die bij je zoon past, daar zullen de meningen heel ver van elkaar kunnen liggen. En ik denk dat voor dit deel de onderwijsconsultenten nodig hebt. En zelf ook bedenken welke scholen jij zou uitkiezen. Niet dat je veel in te brengen hebt, maar in een gesprek kan het handig zijn en zo zou je zomaar een beetje kunnen bijsturen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-11-2015 om 14:13

Bbeetje

Nou Bbeetje, op de barricade klimmen dus. Ik zou wel ook onderwijsconsulenten inschakelen en dat kan ook als je zoon (gediagnostiseerd en getest) hb is. Maar die school is verkeerd bezig en niet alleen jouw zoon zal daarvan de dupe zijn. Het beleid van die school moet aan de kaak worden gesteld en dan zal onderwijsinspectie ook ingeschakeld moeten worden. Toen mijn zoon (ook hb trouwens) in groep 1 zat ging school rare dingen doen om kinderen te lozen en geld binnen te krijgen. Een aantal ouders, waaronder ikzelf, heeft toen ook de onderwijsinspectie ingeschakeld en uiteindelijk is die directrice ontslagen en hebben heel veel ouders hun kinderen zelf van die school gehaald. Ik ook. Die school stond heel goed bekend en ook ik was woedend en geschokt dat scholen zo'n politiek machtsspelletje konden en kunnen spelen ten koste van leerlingen. Ik ben nu gewaarschuwd en heb een wijze les geleerd. Informeer jezelf en zorg dat je heel goed weet op welke nieuwe school je je zoon doet. Lees de kleine lettertjes en laat je geen rad voor ogen draaien. Scholen weten het allemaal mooi te brengen maar in de eerste plaats draait het om geld en mooie statistieken en cijfers. Zodra jouw kind geld gaat kosten of buiten het modelplaatje valt, krijgen de ouders en het kind de schuld en willen ze je koste wat kost kwijt. De psychische negatieve gevolgen voor met name je kind, zal ze een rotzorg zijn. Die praktijken moeten aan de kaak worden gesteld. Dat vreet tijd en energie maar in het belang van jouw kind en andere kinderen ga je ervoor. Succes!

Hou het simpel

Elissa "Maar die school is verkeerd bezig en niet alleen jouw zoon zal daarvan de dupe zijn'

Wij weten dat niet.

Het is goed mogelijk dat de school geheel rechtmatig handelt.
Dat TS gewoon niet goed heeft opgelet.

Het is verstandig als ze dat uitzoekt, maar meer dan het cursusgeld terug ontvangen zit er niet in.

In het algemeen is 'op de barricaden klimmen' als het om onderwijs gaat een tamelijk zinloze bezigheid.
Er valt niks te veroveren of te verkrijgen, zeker niet als de school het niet wil geven.

Beetje:"Wij willen hem niet meer bij een school uit deze overkoepelende organisatie plaatsen, daar hebben we geen vertrouwen meer in"
Je hebt geen keus. De school wijst een andere school aan. Dat is een school binnen hetzelfde samenwerkingsverband. Zo moet dat van de wet. Dat samenwerkingsverband is wel groter dan het voorheen was en overstijgt de besturenkoepel.

"maar de school waar wij binnenkort willen gaan praten staat goed aangeschreven qua hoogbegaafdenbeleid."
Dat is fijn, maar hou respect voor de rol die de huidige school heeft.
Alles wat je op je eigen houtje doet, hoeft niet gehonoreerd te worden. Wat je kunt doen is met je huidige school bespreken dat je je kind graag op die school wil. Vraag hun medewerking.

Of, dat kan ook, is er een centraal aanmeldpunt bij jullie? Daar kun je ook gaan praten.
Zoek de procedures uit en volg ze.

Bbeetje

Bbeetje

19-11-2015 om 15:15 Topicstarter

Schoolkeuze

Er werd gedreigd met het opstarten van een verwijderingsprocedure omdat wij aangaven graag een afspraak te willen maken zodra wij het rapport binnen hadden om dit meteen te kunnen bespreken, en omdat wij niet op zo'n korte termijn op de door hen aangegeven tijden konden, maar het rapport leek opeens totaal niet meer van belang te zijn. Wij gaven hierop aan dat wij hem eigenlijk al van school wilde laten wisselen omdat wij dit geen prettige basis meer vonden om door te gaan en toen bespeurde we wel interesse bij de directrice, maar even later werd de hoorn erop gegooid met een 'we horen het wel'. We weten dus niet officieel of die procedure echt al is/wordt opgestart, het leek meer op een vorm van chantage.

Wij willen het cursusgeld niet terug, op dit punt willen wij hem hier gewoon zo spoedig mogelijk weghalen en naar een andere school switchen nu de relatie zo verstoord is, maar willen wel dat iemand met expertise hierin dit proces bewaakt omdat wij er geen vertrouwen meer hebben in de stappen die de school onderneemt. Daar ging dit allemaal te vreemd voor. Het zou inderdaad prettig zijn om op deze manier toch een samenwerking aan te gaan om onze zoon daar weg te krijgen zonder dat wij direct te maken blijven houden met intimiderend gedrag.

Zonder diagnose mocht hij hier al niet blijven, dus wilden wij zelf al met een aantal scholen gaan praten. Maar in hoeverre heb je daar dan zelf een keuze in?

Fransien

Fransien

19-11-2015 om 16:07

Praten kan altijd

Ga gewoon praten met een andere school, laat weten dat je wil overstappen, de klas zit nu vol met dubbele diagnoses en jouw kind heeft helemaal geen gedragsproblemen en is alleen maar lekker slim dus je bent aan het rondkijken naar een andere school.

Je kind is hoogbegaafd, dat is voor een school best eens onhandig, maar het is geen stoornis en welbeschouwd is er niets mis met het kind. Dat het onhandig is voor de leerkracht om een erg slim kind in de klas te hebben, is iets heel anders, dat is een organisatorisch probleem, geen gedragsprobleem, geen leerstoornis.

Gewoon een afspraak maken, er zijn wel meer ouders niet helemaal tevreden over hun school, meer hoef je er niet van te maken totdat je daar aangenomen bent.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-11-2015 om 16:28

Wat Fransien zegt

En noem je kind dan inderdaad gewoon: lekker slim. Hou begrippen als hoogbegaafd etc. en plusklas maar even voor je totdat je weet hoe school daar tegenover staat.

De school heeft een probleem en je kind niet en daarom ben je op zoek naar een andere school die, vanzelfsprekend natuurlijk, geen probleem heeft. Zoiets.

Tevreden

als je gaat zoeken zou ik helemaal niets negatiefs over de huidige school ventileren. Het plusklasje van je zoon wordt omgevormd tot een passend onderwijs klasje voor kinderen met diagnoses en je zoon zoekt wat anders. En deze school was je aanbevolen. Bijvoorbeeld omdat ze bekend zijn goed om te kunnen gaan met begaafde leerlingen.
Nooit negatief doen tenzij het absoluut noodzakelijk is. Scholen zijn gericht op hun reputatie en wat je over een andere school meldt kan hen ook treffen.

weinig kans

Bbeetje ik krijg de indruk dat je een bijzonder talent hebt voor het verkeerd gebruiken van termen.

Van een verwijderingsprocedure kan geen sprake zijn.
Ja, de school kan besluiten de leerling van klas te laten verhuizen. Niet langer in de hoogbegaafdenklas (past daar bij nader inzien niet) maar in de gewone klas.

Daar heeft de school regels voor. Die staan in de schoolgids, op de website of er is een brief van.
De regels staan bovendien op de website van het schoolbestuur en of het samenwerkingsverband.
De school moet aan die regels voldoen.

Je kunt die regels zelf opzoeken om te weten waar je aan toe bent.

Je moet je wel aan die regels houden. Als er een deadline is, voor datum x of y, dan geldt die. Die datum vervalt niet zomaar omdat de ouders geen tijd hebben om.... wat dan ook maar.

"Zonder diagnose mocht hij hier al niet blijven, dus wilden wij zelf al met een aantal scholen gaan praten."
Hier heb je je al vergist. Het gaat niet over een diagnose (hb is geen ziekte) en het gaat niet over van school verwijderen: je hoeft geen nieuwe school te zoeken.
Hij blijft niet in dat klasje, maar wel op school.

Lees de schoolgids.

" Maar in hoeverre heb je daar dan zelf een keuze in?"
Niet. Je hebt niks te kiezen.
Je moet dus aardig zijn en goed luisteren. Niet de verkeerde termen gebruiken of voorbarige conclusies trekken. Je bent afhankelijk van wat je gegund wordt.

Je kunt naar een andere school en daar gaan praten.
Dan kan een schoolverhuizing alsnog op gang komen, de scholen regelen de administratie dan onderling wel.

Maar ik geef je weinig kans.
Het is na 1 oktober. Je hebt al een school. Die school mag jouw kind niet buiten zetten. Wel van klas laten verhuizen, maar niet buiten de school zetten.

Je kunt wel je kind bij een helemaal particuliere school aanmelden.
Daar betaal je gewoon en wordt er dus zonder morren na 1 oktober toegelaten.

eh?

Je kunt toch gewoon op ieder moment van school wisselen? Dat doe je als je verhuist ook. Als er plek is op de school van je keuze, is dat geen enkel probleem.
Wij zijn ook ergens midden in een schooljaar verkast wegens onvrede.

Bbeetje

Bbeetje

19-11-2015 om 17:43 Topicstarter

Miriam

Zo simpel ligt het niet, het is niet een plusklasje van een school maar het is een fulltime voorziening van de overkoepelende organisatie die onder het nummer en in het gebouw van de andere school werkt. Lastige constructie om uit te leggen.

Er was helemaal geen deadline. Wij hebben ze overal van op de hoogte gehouden en de afspraak die wij pas tijdens het 10-minuten gesprek hadden was dat wij een afspraak zouden maken op het moment dat wij het rapport kregen om dit te bespreken.

Ik geef alleen door wat tegen ons verteld werd, dat ze in dat geval een verwijderingsprocedure zou gaan opstarten. Ik neem aan dat ze dat niet zomaar zou zeggen als dit niet kon. Ik heb gewoonweg te weinig ervaring met deze materie om te weten wat wel en niet kan. De regels zijn nu niet meer hetzelfde als toen onze zoon daar geplaatst werd en dit is niet voor iedereen gesneden koek.

Jippox: dat vroeg ik me dus af, dat dachten wij ook maar begon te twijfelen door de opmerkingen over samenwerkingsverband en geen keuze hebben begon ik te twijfelen. Voor zover ik het nu kan inschatten is een schoolwissel die wij zelf regelen dan de beste optie.

Fruitella

Fruitella

19-11-2015 om 17:47

Zelf schoolwissel regelen

Dat kan toch niet meer sinds Passend Onderwijs van kracht is? School doet dat en je hebt geen inspraak.
Of er moeten hier andere regels gelden?

Wel hoor Fruitella

Je kunt zelf een voorstel doen maar wel hopen dat school daarin meegaat. In dit geval verwacht ik dat school allang blij is dat ze geen verwijderingsprocedure hoeven te beginnen, dat is voor school ook een gedoe, dus ze zullen waarschijnlijk van harte samenwerken met een overdracht naar een ander samenwerkingsverband naar keuze.

De andere school

Het probleem is de andere school. Die wil het kind niet, zeker niet na 1 oktober.

De school waar het kind zit moet een school vinden die wel wil anders mag die school het kind niet kwijt.

Bbeetje, je hoeft geen ervaring te hebben.
Je moet gewoon de schoolgids lezen.
Daar vind je de informatie die je nodig hebt.

Je kunt het ook bij de overkoepelende organisatie vragen.
Of kijk op de website.

Een verwijderingsprocedure gaat niet gebeuren.
De leerling kan van klas of afdeling verhuizen. De leerling kan niet op straat worden gezet.

Je weet niet wat er op de achtergrond meespeelt. Natuurlijk heb je de 1 oktober regeling maar scholen nemen ook leerlingen van elkaar over als wederzijdse oplossing. Er kan een tekort zijn in een bepaalde groep waardoor men toch wat meer van een bepaald niveau leerlingen wil werven, zelfs als er dit jaar geen financiering meer tegenover staat.
Bijvoorbeeld een scholengemeenschap waar het VWO wat te weinig leerlingen dreigt te hebben om daar financieel goed mee rond te kunnen komen. Dan kun je ook in de lagere jaren vwo leerlingen gebruiken die je later weer voordeel gaan opleveren.
Dat weet je allemaal niet, maar ik zou er toch positief in gaan staan en zo goed mogelijk gebruik maken van je mogelijkheden. Je merkt vanzelf wel als er een no-go is, en je dan realiseren dat er dan op de achtergrond, of voorgrond, belangen meespelen.
Maar scholen vinden het soms ook prettig als je zelf initiatief neemt. Hoeven zij het niet te doen en als het fout gaat, kun jij de verantwoordelijkheid nemen, hoeven ze dat niet zelf te doen.

Bbeetje

Bbeetje

19-11-2015 om 19:57 Topicstarter

Bedankt!

We gaan het in ieder geval proberen! Hartelijk bedankt voor de input, we hebben er ontzettend veel aan gehad.

Ruilen?

"Er moet blijkbaar wel een stempel komen omdat anders de afdeling ophoudt te bestaan"

Misschien heeft een andere school wel een zorgleerling die ze kwijt willen en kunnen aan de school van je zoon.
Daar kun je zelf niet zoveel mee, maar het noemen kan een opening bieden: de plusklas wordt een zorgklas en er zijn niet genoeg kinderen met een zorg in die klas. Als het uitkomt.

mirreke

mirreke

23-11-2015 om 09:55

Over niet aannemen van leerlingen na 1 oktober

Voor zover ik dat op onze school en bij vrienden heb meegemaakt is dat werkelijk niet waar.

Ons kind is zelf na 1 oktober ingestroomd omdat wij van school wilden wisselen. Het vriendje van onze zoon is ook midden in het jaar gewisseld naar een andere school. Er komen op onze school regelmatig midden in het schooljaar nieuwe kinderen bij en er gaan kinderen weg. Op eigen initiatief, ook na de invoering van Passend Onderwijs.

Bovendien geldt de 1 oktobertelling pas voor het daaropvolgende jaar.

Wellicht dat het in sommige regio's wel speelt.

Jamie

Jamie

23-11-2015 om 09:58

Mirreke

'Bovendien geldt de 1 oktobertelling pas voor het daaropvolgende jaar.'

Precies, dus als een kind na 1 okt in groep 7 instroomt krijgt school pas geld voor dat kind als het al van school af is.

Jamie

Jamie

23-11-2015 om 09:59

en dan dus maar voor 1 jaar, als het kind in de brugklas zit terwijl het soms bijna 2 schooljaren op school zat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.