Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

madelief

madelief

13-02-2016 om 10:25

collega's onderwijs advies gevraagd


Zorgvoorbeeld

ik werk in de sector zorg.
- uurloon is aantal uren dat men werkt. Meestal niet meer dan 36 uur (ten minste bij afdeling waar ik werk)
- basisvakantie uren 144 voor fulltime (36 uur)
- verplichte vrije dagen zijn de erkende feestdagen. Daar krijgen we naar rato een compensatie voor. Ik meen, uit het hoofd, 7.2 uur voor 1 dag. Dat keer erkende feestdagen. Zijn er meer uren nodig moet dat vanuit basisvakantie komen en anders extra werken (als dat mag van wg).

Onderwijs lijkt mij niet ideaal, maar ieder zijn vak. Erover "zeuren" vind ik een geval van het gras bij de buurman is altijd groener.

Brigit

Brigit

20-02-2016 om 22:38

bieb en Juffie

Jammer bieb dat je geen antwoord geeft op mijn vragen.
Juffie, ik wil geen punt maken, ik probeer het te snappen. Om te antwoorden op jouw vraag, een ambtenaar met een 36- urige werkweek krijgt per jaar 52 x36 =1872 uur betaald en moet daarvoor 1652 uur werken, want heeft 220 uur verlof (165 uur vakantie + 55 uur aan feestdagen.)
Een leekracht krijgt 1916,7 uur betaald en werkt daarvoor 1659 uur. Bij 12 weken vakantie zoals in het VO zul je dan gem. 41,5 uur per week werken inderdaad.
De ambtenaar werkt (bijna) evenveel maar heeft duidelijk minder betaalde uren. Bij een gelijk liggend uurloon is de ambtenaar slechter af, oftwel om er gelijkelijk 'uit te springen' moet het uurloon van de leerkracht lager liggen.
Dat kan ook best zo zijn en misschien komt daar het idee van sommige leerkrachten vandaan dat ze worden onderbetaald? Ik heb in de MR van een school gezeten en de leerkrachten deden niet anders dan klagen dat ze veel harder moesten werken en veel minder betaald kregen dan mensen in andere banen. Dat lijkt zo nogal mee te vallen, en dat hoort ook zo natuurlijk.

bieb63

bieb63

21-02-2016 om 00:08

Birgit

Ik leg het je uit, maar je WIL het niet snappen. waar je naar zou moeten kijken is 2 gelijke functies binnen 2 verschillende branches, zelfde taken, zelfde verantwoordelijkheid.En dan kijken wat er onderaan de streep staat. Wie heeft het hoogste jaarsalaris, wie het meeste vakantiedagen, wie evt extra's als 13e maand oid. En dan gaan berekenen wie nu uiteindelijk het best af is. In getallen... Dus vakamtiedagen omzetten in geld, maar ook het hogere maandloon omrekenen nasr minder vakantie. Wat is je som onder de streep?

Bieb, onder aan de streep

Ik heb net mijn onder de onderwijs-cao vallend salaris vergeleken met zo'n 30 vacatures met soortgelijke functies. Eén had een salarisindicatie met een marge van 100 euro minder en 100 euro meer dan wat ik verdien. De rest allemaal beduidend minder. Allemaal in het bedrijfsleven. En dan hoef ik er maar 1659 uur voor te werken, die mensen in het bedrijfsleven 1870 uur.

skik

Juffie

Juffie

21-02-2016 om 07:50

Birgit

Een ambtenaar werkt dus 1652 uur voor een jaarsalaris, een leerkracht 1659 uur. Ik vind het raar dat je MR-werk gedaan hebt en zo weinig weet van taakbeleud: dat onderwerp moet toch regelmatig besproken zijn? "Onze" oudergeleding was, toen ik MR-werk deed, in ieder geval altijd helemaal op de hoogte.

Verder helemaal eens met Urslau. Over dat gras bij de buren dan. Want ik vind mijn baan in het onderwijs wel (bijna) ideaal. Ik heb veel plezier in mijn werk, haal er voldoening uit en krijg ook nog eens een goed salaris. Maar dat maakt niet dat ik blind ben voor de signalen van collega's van andere scholen en dat onmiddellijk afdoe als het geklaag van al die leerkrachten. Feit is dat de taakbelasting per school enorm kan verschillen. Scholen waar die belasting zwaarder is en waar dus minder aan personeelslasten wordt besteed presteren minder goed. Het is dus in het belang van leerlingen dat hier, juist ook vanuit de MR, aandacht voor is.

Juffie

inderdaad is het gras altijd groener.

Vroeger wilde ik ook als jongere ook graag het onderwijs in. Later veranderde dat. Klasgenoten die onderwijs deden, kwamen op verschillende scholen terecht. Zolang ze met voldoening naar het werk gaan, maakt het niet altijd uit of er meer of minder energie in het werk gestoken wordt. Belangrijkste is dat er waardering is voor het werk dat gedaan wordt.
Mijn jongste zoon zit in cluster 2 onderwijs. Als ik zie wat voor tijd ze daar af en toe kwijt zijn om hun idealen te verwezenlijken, krijg ik echt respect voor hun.

Een leerkracht, zoals mijn oudste zoon heeft gehad, deed alleen haar programma wat haar was opgedragen. Verder hoorde je veel gemopper over haar en zelf klaagde ze ook veel. Ze had geen klik met deze kinderen en deed er zelf geen moeite voor om kinderen te motiveren. Gevolg was dat de gemotiveerde kinderen gedesillusioneerd waren en de kinderen die extra aandacht nodig hadden in groep 5 veel bijgespijkerd moesten worden. Tja zo'n leerkracht verdiend dan weinig respect. Juist het met kinderen om kunnen gaan, hun iets kunnen leren, om kunnen gaan met problemen van kinderen zijn enorme voordelen als een leerkracht deze beheerst.
Ik beheers dat zelf niet, maar een leerkracht die dat wel beheerst verdiend, vind ik, respect. Een leerkracht die dat niet heeft, heeft het veel moeilijker, ondervind vaak ook weerstand of problemen op een of meerdere vlakken. Mijn ligt het niet, maar jou blijkbaar wel.
Diverse oud-klasgenoten van mij werken ook met wisselend plezier in het onderwijs. Ze beseffen zich ook dat het een soort roeping is. Niet alles is rozegeur en maneschijn. Er is ook veel verandert en continue moeten leerkrachten maar meeveren en deinen op de nu weer bedachte werkwijze.

Wat mijn werk betreft: ik werk met veel plezier in de zorg. Dat ligt ook niet iedereen. Ik krijg als parttimer, (24 uur) 96 vrij te besteden uren. Daarnaast 24/36e van de feestdagen die op een doordeweekse dag vallen (werk niet in weekend). Ik ben gunstig vrij en hou van de feestdagencompensatie uren over. Ik heb ook collega's die dat geluk niet hebben. Die mogen of extra werken of vrije vakantie uren inzetten. Leuk is het niet. Eerlijk wel.

Veel werkplezier op jouw school.

bieb63

bieb63

21-02-2016 om 14:33

Nou Skik

Dat is wel heel apart. Ik weet niet welke functie jij bekleedt en welke onderwijs CAO (PO en VO maken nogal wat uit). Maar als ik naar mijn functie kijk (binnen CAO PO) en andere administratieve functies binnen onze organisatie, zoals medewerker personeelsadm, medew. salarisadm., medew. financiel adm., boekhouder, receptionist enz., dan kom zie ik via loonwijzer.nl, schrik niet, een gemiddeld verschil tegen van minimaal 600 euro bruto! Voor de duidelijkheid, de schaal waarin wij vallen wordt niet bepaald door onze organisatie, ook de tredes binnen de schaal, maar komen uit de CAO.
Overigens hoefde ik dat ook niet te checken via loonwijzer.nl, want dat wist ik. Ik heb nl. jarenlang in diverse andere branches gewerkt, en dat salaris was echt een heel stuk hoger. Dus het is gewoon zo. En uiteraard wordt dat deels 'goedgemaakt' door de vele vakantiedagen en door een eindejaarsuitkering, maar dat zelfs dekt de lading niet.
Hoe dan ook, Brigit vergelijkt appels met peren als ze blijft hangen op die te werken uren. Daar staat (buiten de CAO PO) een veel hoger salaris tegenover.

bieb

CAO PO. Als ik op loonwijzer kijk is het daar genoemde bedrag gelijk aan mijn salaris.

skik

Nog een keer bieb

Deel het salaris dat je in het bedrijfsleven denkt te kunnen krijgen door 1870 uur en je huidige salaris door 1659. Nog steeds zo'n groot verschil?

skik

bieb63

bieb63

22-02-2016 om 00:17

Ja skik, nog steeds

Als je uitgaat van 10 weken vakantie in het PO op kantoor (en daar gaan de feestdagen op je werkdagen nog vanaf, dar is niet in her bedrijfsleven) versus minimaal 5 weken (meestal 6 ivm adv) zou je ong een maand minder werken (die van je vakantiesaldo afgetrokken feestdagen meegenomen). Meer is het niet. Als ik uitga van een bruto maansalaris van 2500 in het po, versus voor dezelfde fuctie 3000 in het bedrijfsleven ( en dat is dus echt het verschil),, dan verdien je in het bedrijfsleven, 12x500 is 6000 meer. Dat weegt dus echt niet op tegen 4 of 5 weken extra vakanie.en al zou her verschil in salaris iets minder zijn, dan zou je nog steeds feitelijk niet meer verdienen (krijgen).
Overigens ben ik wel benieuwd welke functie jij dan bekleedt...

Bieb

"Overigens ben ik wel benieuwd welke functie jij dan bekleedt...'
Dat ga ik je niet vertellen, maar het schuift zo'n 2650 op full time basis per maand, de riante salarisverhoging van de afgelopen maanden meegerekend. Mijn salaris is bij indiensttreding ingeschaald op basis van mijn laatstverdiende salaris in het bedrijfsleven met de inflatiecorrectie van de afgelopen 12 jaar. Bij vacatures van vergelijkbare functies in het bedrijfsleven staan over het algemeen salarissen die zo'n 300 euro per maand lager liggen. Loonwijzer geeft hetzelfde aan als mijn salaris.

skik

bieb63

bieb63

22-02-2016 om 21:58

ik vind je verhaal vaag skik

Uiteraard hoef je niet te vertellen welke functie je bekleedt, maar waarom je dat een punt vindt snap ik niet. Het gaat over een bruto salaris van 2650 per maand lijkt me geen heel bijzondere top functie. Dus jouw stelling dat jij in het bedrijfsleven ca. 300 bruto minder zou verdienen: voor mij een raadsel. Dan gaat het toch over e.o.a. adm. baan. Wat is je punt om daar zo moeilijk over te doen? Vaag.

"de riante salarisverhoging van de afgelopen maanden meegerekend." Huh? 1,25 % na ca. 8 jaar niks. Heel riant...

"Mijn salaris is bij indiensttreding ingeschaald op basis van mijn laatstverdiende salaris in het bedrijfsleven met de inflatiecorrectie van de afgelopen 12 jaar"
Uh ja, dat klopt. Ze moeten je hetzelfde salaris bieden maar WEL binnen de schaal waar jouw functie in hoort. Dus als die schaal een max heeft van 2500 en je verdiende in het bedrijfsleven 2700, dan krijg je dus echt niet mee dan die 2500, dat kan nl. niet. En wat je met die inflatiecorrectie bedoelt van de afgelopen 12 jaar?..... Je wordt gewoon ingeschaald in de schaal waar je hoort en aan die schaal zit een max. Aan inflatiecorrectie wordt niet gedaan. Hoe kom je erbij?
Heb je het wel over de CAO PO? Ik denk het niet.

bieb63

bieb63

22-02-2016 om 22:12

Overigens Skik

Heb jij het er hier eerder over dat je in het onderwijs 14x je netto salaris per jaar krijgt. Hoe kom je daar dan bij? Je krijgt het 12x en 1x een eindejaarsuitkering van 6,3%. En uiteraard 8% VT, maar dat krijgt iedereen.
Ik geloof er dus echt geen bal van dat jij onder de CAO PO valt.
Verklaar je nou eens nader, want het klopt niet.

bieb63

bieb63

22-02-2016 om 22:15

en nog een vraag skik

als je dan niet wilt vertellen welke functie je bekleedt, dan misschien in welke schaal je zit?

Bieb

Mijn laatstverdiende salaris dateerde van 12 jaar terug, dat is dus doorgerekend. Dat was ook een doodgewone regelneeffunctie maar dan in het bedrijfsleven. Ik verdien nu in het onderwijs dus hetzelfde als ik had verdiend als ik in mijn laatste functie op mijn gat was blijven zitten. Mijn punt om, zoals jij het zegt, zo moeilijk te doen over mijn functie is gewoon vanwege privacy. Een eindejaarsuitkering van 6,3% met de uitkering voor de Dag van de Leraar komt redelijk overeen met een maandsalaris als je gewoon juf bent.

skik

salarisverhoging

Een deel van de salarisverhoging komt pas in juli, maar wel met terugwerkende kracht vanaf 1 januari.

Van de website van het CNV/O: "Voor het Primair Onderwijs komt de totale loonsverhoging voor alle werknemers over 2015 en 2016 dan uit op ruim 5 %." Vind ik wel riant.

"1,25 % na ca. 8 jaar niks. Heel riant..."

Historie salarismutaties CAO primair onderwijs:
01-08-2007: 2,3 procent salarisverhoging
01-08-2008: 2,2 procent salarisverhoging
01-09-2014: 1,2 procent salarisverhoging
Dag van de Leraar is van 110 naar 528 euro gegaan en de eindejaarsuitkering is met 1% verhoogd. Noem het maar niks.

skik

bieb63

bieb63

23-02-2016 om 00:00

Skik, sorry

Maar er klopt NIETS van:

Ik werk sind 1-4-2008 in het onderwijs en val sindsdien onder de cao po. En sinds dat moment is de EERSTE verhoging geweest per 1 sept 2015! nl 1,25%.
Dus hoe jij komt bij salarisverhogingen in juni 2008 en in 2014?????? De eerste was dus per 1 sept 2015 ( die dus niet in jouw rijtje staat???? Apart).
Verder is de dag van de leraar EENMALIG verhoog naar 500 in 2015, volgend jaar dus gewoon wwer het oude bedrag. Overigens is dat een eenmalige uitlering en geen structurele salarisverhoging.....
Eindejaaruitkering verhoogd?????? Hoe kom je erbij? Die is al sinds jaar en dag 6,3 procent. Hoe KOM je erbij dat die verhoogd is?
Ik weet inmiddels zeker dat jij niet onder de cao po valt. Beerje dom als je denkt dat dat wel zo is, ok zou het eens gaan navragen bij je afd p & o...
Overigens, werkt ok op de afd sal.adm. Voor het primair onderwijs, dus is mij. Vakgebied ( geen geheim). En waar jij werkt weet ik niet, maar i.i.g niet onder de cao po...

Bieb

"Dus hoe jij komt bij salarisverhogingen in juni 2008 en in 2014??????"

Die info heb ik van het AOB:
http://www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=6767&q=&m=
http://www.aob.nl/default.aspx?id=368&article=51123&q=&m=
Het kan natuurlijk zijn dat de AOB slechter geïnformeerd is dan Bieb.

"Verder is de dag van de leraar EENMALIG verhoog naar 500 in 2015, volgend jaar dus gewoon wwer het oude bedrag"
Ja, en? Je hebt het er toch bijgekregen vorig jaar? Trouwens ook nog een eenmalige uitkering van 500 naar rato betrekking.

Eindejaaruitkering verhoogd?????? Hoe kom je erbij? Die is al sinds jaar en dag 6,3 procent. Hoe KOM je erbij dat die verhoogd is?

Google even op 'Onderhandelaarsakkoord CAO sector onderwijs (PO) 2007-2009', daar staat het in. Te vinden via www.overheid.nl en www.officielebekendmakingen.nl. Is van 4,10% in stappen verhoogd naar 6,3%. Of weet de overheid ook niet waar ze het over hebben?

"Ik weet inmiddels zeker dat jij niet onder de cao po valt. Beerje dom als je denkt dat dat wel zo is, ok zou het eens gaan navragen bij je afd p & o...
Overigens, werkt ok op de afd sal.adm. Voor het primair onderwijs, dus is mij. Vakgebied ( geen geheim). En waar jij werkt weet ik niet, maar i.i.g niet onder de cao po..."

Het wordt inmiddels een beetje gênant voor je.

skik

Aanvulling

"De eerste (salarisverhoging) was dus per 1 sept 2015 ( die dus niet in jouw rijtje staat???? Apart)."

Als ik dit noem: "Voor het Primair Onderwijs komt de totale loonsverhoging voor alle werknemers over 2015 en 2016 dan uit op ruim 5 %." en jij zegt dat de loonsverhoging van september 2015 de eerste is in 8 jaar, dan zet ik hem niet ook nog in het rijtje van 2007 tot 2015 erbij, want dat zou dubbel zijn. Lijkt me logisch.

skik

bieb63

bieb63

23-02-2016 om 14:10

hou toch op Skik

Jij verwijst naar het AOB waar gesproken wordt over AKTIEplannen, dat zijn plannen van bonden en die plannen zijn grotendeels niet tot uiting gekomen.... zeker niet de loonsverhogingen. (goed lezen is ook een vak en als jij in de veronderstelling bent dat jij in die jaren wél een salarisverhoging hebt gehad, dan vraag ik me af...) En sinds 2008 is de eindejaarsuitkering 6,3%. Dat is 8 jaar geleden. De salarisverhogingen vanaf 2008 tot sept 2015 zijn nooit doorgevoerd. Nu dus wel 1x een verhoging van 1,25 procent per 1 sept 2015, die jij dan NIET noemt (de enige die dus daadwerkelijk is doorgevoerd) Als jij onder de CAO PO werkt sinds die tijd, zou je dat zelf toch wel ervaren hebben. Of niet soms...?

"Verder is de dag van de leraar EENMALIG verhoog naar 500 in 2015, volgend jaar dus gewoon wwer het oude bedrag"
Ja, en? Je hebt het er toch bijgekregen vorig jaar? Trouwens ook nog een eenmalige uitkering van 500 naar rato betrekking.

Ja, die hebben we gekregen, maar jij gooit dat onder de noemer structurele salarisverhoging. Dat is het niet. En hoe kom jij bij 'nog een eenmalige uitkering van 500"?? Die is er niet en was er niet, ik niet gekregen en al onze paar duizend medewerkers ook niet.

Volgens mij werk jij bij een VO of MBO/HBO. Niet bij PO, dat staat voor mij vast en zo niet, dan let jij niet goed op je loonstrook en de daadwerkelijk vastgestelde CAO. De klok horen luiden....

Juffie

Juffie

23-02-2016 om 19:08

Skik

Ik snap heel goed dat je niet wil zeggen wat je precies doet, ik wil ook niet zeggen welk vak ik geef. Je hebt me wel zo nieuwsgierig gemaakt dat ik tijdens de pauze met een collega van de administratie ben gaan zitten: uitgesloten zijn een administratief medewerker en concierge; in beide beroepen wordt gemiddeld genomen buiten het onderwijs iets meer verdiend. Ook na correctie van het aantal uren op jaarbasis. We zijn wel uitgegaan van de voorbeeld-functies van de werkgevers in het onderwijs en bijhorende schalen. Dus zou het kunnen dat je hoog ingeschaald bent en bijvoorbeeld administratieve taken verricht en in schaal 6 zit ipv schaal 5?

bieb63

bieb63

23-02-2016 om 21:14

juffie

Of ze nu in schaal 5,6,7, of 8 zit. Het feit blijft dat ze wrs helemaal niet onder de CAO PO valt. Ën verder geen idee heeft (bijv. als ze onder een andere CAO valt en hier post omdat ze denkt dat onder CAO PO men veel minder hoeft te werken voor hetzelfde geld) hoe e.e.a. precies in elkaar steekt). Dat laatste lijkt het meer op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.