Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

madelief

madelief

13-02-2016 om 10:25

collega's onderwijs advies gevraagd


bieb63

bieb63

16-02-2016 om 23:42

Moni

In een winkel is het mss ook net iets anders. Maar toch niet zo heel anders dan op kantoor. En uiteraard heb je op kantoor ook een lunchpauze, dus begin en eindtijd is ook 8,5 uur. Maar dat lijkt mij logisch. Linchpauze is vrije tijd. Hoe dan pok, het zijn meer afgebakende tojden, waarbinnen je het de ene keer mss drukker hebt dan de andere keer. Dat is heel wat anders dan een fictieve tijd in je tijd buiten 'het gebouw' te moeten invullen. Dar is veel meer natte vingerwerk en ondoorzichtig. Dus kan een valkuil zij in teveel tijd kwijt zijn, buiten je betaalde uren. Of , de andere kant, te weinig doen in je betaalde uren.

Juffie

Juffie

17-02-2016 om 15:14

Taakbeleid

Taakbeleid bestaat niet alleen uit lesuren en oplagfactor (tijd voor het voorbereiden van lessen, nakijken, enz.), maar ook uit overige taken. In het VO is de opslagfactor afhankelijk van de school waar je werkt (is dat in het PO ook zo?). Zo geldt op mijn school een gunstiger opslagfactor dan voor een andere school binnen dezelfde stichting. Skik geeft terecht aan dat er een maximum aan het aantal lesuren is. De extra ruimte bij een lage opslagfactor wordt dan dus bij de extra taken gezocht. In de praktijk betekent dit dat ik voor een ft baan naast 27 lesuren (maximaal), nog zo een 250 uur moet invullen. Voorbereiding, nakijken, enz. vallen hier uiteraard buiten. Op die andere school is de ruimte nog 300 uur. De berekening van Skik dat je minimaal een opslagfactor van 40% hebt, klopt dus niet.

bieb63

bieb63

17-02-2016 om 16:14

juffie

Op en PO werkt het natuurlijk anders dan op een VO. Op een PO sta je voor een klas die van 8:30 tot 15:00 les heeft (bijvoorbeeld). Die lesuren staan dus in die zin vast. Op een VO is dat anders.

Juffie

Juffie

17-02-2016 om 16:29

Bieb

Het rekenmodel in het PO is vergelijkbaar met dat in het VO, Zie link http://www.dyade.nl/dyadedir/bestanden/Advies/Publicaties/Verlaging%20werkdruk%20taakbeleid%20en%20normjaartaakbeleid.pdf.

In het voorbeeld kun je zien dat met een opslagfactor van 35% ruimte is voor overige taken (en dat scholen er in overleg voor kunnen kiezen leraren meer les te laten geven).

bieb63

bieb63

17-02-2016 om 22:31

juffie

Ik werk (niet als leraar) bij een stichting met ca. 60 basisscholen (en ook VO). Alle basisscholen zijn in principe verschillend in allerlei opzichten en hebben hun eigen invulling. Maar wat wel overal hetzelfde is: als je 1 dag werkt dan heb je een contract voor 8,5 uur, 2 dagen is 17 uur enz (de woensdag is 6 uur, behalve de scholen die kiezen voor het model 5x8 uur, dat kan ook). En dat houdt dus gewoon in dat je als je bijv. 17 uur werkt (ma en di), je voor de klas staat van 8:30 tot 15:00 (of een variant ivm bijv. continue rooster) en de resterende uren van die 17 uur dus niet lesgebonden taken zijn. Wanneer je die taken doet is deels afhankelijk van je eigen keus (ik ga maandagavond nakijkwerk doen, of ik doe het in het weekend), en deel ingevuld door bijv. 10 minuten gesprekken, teamoverleg enz. Maar de uren die je voor de klas staat zijn wel degelijk gewoon vastgesteld (dat zijn immers de schooltijden van de kinderen).

Juffie

Juffie

18-02-2016 om 06:57

Bieb

Juf: "Er is berekend hoeveel tijd je kwijt mag zijn aan alles en per les krijg je 35%."

Skik: 'Even uitgaande van een fulltime baan: de aanstelling is voor 1659 uur, je mag dan maximaal 930 uur les geven. De verhouding lesuren/overig is dus 56%44%.'

Ik reageerde op de opmerking van Skik die weer op de 35% opslagfactor van juf reageert. Hoewel de dagindeling voor een leerkracht in het PO er anders uitziet dan in het VO, ziet de jaartaak er vergelijkbaar uit. Jij maakt net als Skik de vergissing alles op een hoop te gooien: je hebt het in je reactie over lesgeven en niet-lesgebonden activiteiten (het "overig" van Skik), terwijl er in de jaartaak onderscheid gemaakt wordt tussen lesgebonden taken (nakijken, voorbereiden, enz.), deskundigheidsbevordering en overige taken (het organiseren van alle schoolreisjes bij voorbeeld). De werkdruk is afhankelijk van hoe hoog de opslagfactor is: hoe hoger de opslagfactor, hoe lager de werkdruk. Een extra moeilijkheid: iedere school hanteert een andere definitie van opslagfactor, bij mij op school vallen oudergesprekken hier bijvoorbeeld buiten, dus die uren zie ik in mijn jaartaak terug bij "overige taken". Juf kan dus prima een opslagfactor van 35% hebben.

bieb63

bieb63

19-02-2016 om 13:13

juffie

Maar dat is toch lood om oud ijzer?
Als je ft als juf werkt, dan sta je 5 dagen voor de klas van pakweg 8:30 tot 15:00 uur (meestal woensdag korter). Je wordt voor die dagen 40 uur uitbetaald, 52 weken lang. Verder doe je buiten die (vaste) uren voor de klas de rest van de werkzaamheden, of dat nou lesgebonden is of niet, of je dat nou 's middags na de les doet of 's avonds een deel of in het weekend, of in een vakantie het e.e.a. doet, kies je zelf. En verder zijn er natuurlijk de gebruikelijke momenten dat je buiten de lesuren op school aanwezig bent (dus werkt) bijv. 10 minuten gespreken, teamoverleg, het inrichten van je lokaal enz enz. Dat zit allemaal in die totale 1659 uur op jaarbasis. En waarbinnen de uren die je voor de klas staat vast zijn (vaste momenten). M.a.w. op een gewone basisschool sta je x uur daadwerkelijk voor de klas (ik weet niet precies hoeveel die x uur is, geen zin om uit te rekenen, maar het zijn i.i.g. een vast aantal uur). De rest van die 1659 uur is dus voor andere zaken, die m.i. vrij standaard zijn. Los van het feit dat de 1 sneller een opdracht in elkaar draait of sneller rekenwerk kan nakijken dan een ander. Maar dat is een persoonlijke 'karaktertrek'. Net zoals de 1 het leuk vindt om helemaal zelf een 8e groep musical te verzinnen en in elkaar te draaien, en de ander iets van internet plukt. Die eerste zal daar veel meer tijd mee kwijt zijn, maar ook dat is eigen keus. En natuurlijk heb je het ene jaar misschien een klas met veel 'moeilijke' kinderen en daardoor wellicht meer tijd kwijt aan gesprekken met ouders, het andere jaar is het misschien weer andersom.
Er zijn ook scholen die willen dat alle leerkrachten tot 17:00 uur
Ikzelf (kantoorbaan) lees thuis ook vaak even m'n werkmail. Dat hoef ik helemaal niet, maar ik vind dat zelf prettig. Kan ik alvast wat dingen ter info skippen, wat eenvoudige vragen beantwoorden, en dan is de waslijst aan mail de volgende dag wat minder. Dat vind ik prettig, daar kies ik zelf voor, daar word ik niet voor betaald. Eigen keus dus.

Brigit

Brigit

19-02-2016 om 13:28

bieb63

Ik heb helemaal geen verstand van onderwijs, maar lees ik uit jouw uitleg goed dat je dan 40 uur x 52 weken = 2080 uur salaris krijgt per jaar en daarvoor 1659 uur moet werken? Lijkt me geen verkeerde deal.

Juffie

Juffie

19-02-2016 om 13:44

Geen lood om oud ijzer

Het maakt namelijk nogal uit of je naast lesgeven, deskundigheidsbevordering en voor- en nawerk nog 100 uur aan taakuren of 200 uur aan taakuren op jaarbasis in moet vullen. Dat verschilt dus per school. Jouw stichting werkt ook met schotten tussen verschillende taken: dat is namelijk verplicht. Als het je interesseert, zou je eens het taakbeleid van verschillende scholen kunnen opvragen en naar de verschillen in opslagfactor kijken. Ik heb me jarenlang in deze materie verdiept en de werkdruk tussen scholen verschilt echt enorm. Ook tussen scholen in het PO.

En Brigit: nee je snapt het niet. Je werkt 1659 uur op jaarbasis. Dat betekent een piekbelasting: tijdens schoolweken werk je 41,5 uur in de week. Als je het zou vertalen naar een andere baan: je werkt structureel over in ruil voor extra vakantie.

bieb63

bieb63

19-02-2016 om 15:07

Birgit

Het salaris wordt natuurlijk verspreid over een geheel jaar. Je krijgt elke maand hetzelfde en uiteraard is vakantie e.d. daar in verdisconteert. Daar gaat het dus niet over.

bieb63

bieb63

19-02-2016 om 15:14

Juffie

Uiteraard begrijp ik dat als je bijv. IB taken hebt het anders is. Overigens zit je dan meestal in een LB schaal i.p.v. LA (of LC als je op een SBO werkt en sowieso in de LB schaal wordt uitbetaald), m.a.w. je krijgt meer betaald. Maar een gewone 'standaard' leerkracht heeft standaard taken.
Wat ik bedoel met het verschil op een VO: Als je op een VO bijv. als wiskunde docent gaat werken voor 2 dagen. Dan wordt je voor 2 x 8 uur uitbetaald. Maar hoe die 2 dagen voor jou als lessen worden ingeroosterd, kan per school verschillen. De ene school roostert iemand in voor totaal 10 lesuren, de andere voor totaal 8 lesuren. In het eerste geval heb je dan dus inderdaad minder tijd voor je taken buiten de lesuren binnen je betaalde 16 uur. Dat is dus m.i. heel anders.

Brigit

Brigit

19-02-2016 om 15:44

Ja dat snap ik

Maar volgens mij snappen jullie mij niet. Die piekbelasting is een gegeven, net zoals in ander beroepen het doen van nachtdiensten er nou eenmaal bijhoort. Daar heb ik het niet over.
Je krijgt een salaris van 52 x 40 uur = 2080 uur per jaar. De ene week werk je veel en de andere week niet. In totaal werk je 1659 uur. En 2080 uur betaald krijgen voor 1659 uur werk vind ik een goede deal. Het doet er daarbij niet toe hoe dat over het jaar verdeeld is.
Ter vergelijking, bij ons geldt een 36-urige werkweek. Ik krijg dus 52 x36 = 1872 uur per jaar betaald. Die hoef ik niet allemaal te werken natuurlijk want ik krijg maar liefst (humhum) 220 uur aan vakantie en feestdagenverlof. Ik werk dus 1652 uur. Dat is een paar uur minder, maar ik krijg er wel 208 uur minder voor betaald... Zo bekeken mag het uurloon in het onderwijs wel een stukje lager liggen...

Brigit

Brigit

19-02-2016 om 15:47

O en

Ook bij ons werken we met piekbelastingen hoor. Soms maak ik weken van 42 uur en soms weken van 32 uur. Maar daar gaat het dus niet over het gaat over wat je totaal per jaar werkt.

Moni

Moni

19-02-2016 om 15:52

Brigit, onderwijs is ook geen 40 uur per week

het is 36,86 uur per week.

zie
http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=695

Juffie

Juffie

19-02-2016 om 16:26

1659

Je krijgt 1659 uur per jaar betaald, geen 2080. Gemiddeld is er ook geen sprake van een 40-urige werkweek.

Juffie

Juffie

19-02-2016 om 16:47

Bieb, rekenvoorbeeld

Taakbeleid school A:

Lesgevende taak: 930 uur
Lesgebonden taken: 325 uur (opslag 35%)
Deskundigheidsbevordering: 83 uur
Totaal: 1338 uur

Over voor overige schooltaken (bijvoorbeeld roosters maken, schoolreisjes organiseren, MR-werk, roosters maken): 321 uur

Taakbeleid school B:

Lesgevende taak: 930 uur
Lesgebonden taken: 419 uur (opslag 45%)
Deskundigheidsbevordering: 83 uur
Totaal: 1432 uur

Overige taken: 227 uur.

Dit rekenvoorbeeld laat zien dat een leerkracht op school A een hogere werkdruk heeft dan een leerkracht op school B. Extra taken zijn echt niet alleen weggelegd voor IB-ers, maar bestaan voor alle leerkrachten. Ik hoop dat het zo duidelijker is?

Juffie

Juffie

19-02-2016 om 16:53

Voorbeeld taakbrief VO

En om te laten zien dat het taakbeleid in het PO niet afwijkt van het taakbeleid in het VO een voorbeeld van een taakbrief op een VO-school:

Lesgevende taak: 930 uur
Lesgebonden taken: 465 uur (opslag 50%)
Deskundigheidsbevordering: 83 uur

Totaal: 1478

Uren voor overige taken (zoals mentoraat, begeleiding PWS, MR, enz.): 181 uur

Ik zie geen grote verschillen....

Juffie

Misschien moet je de CAO maar eens goed gaan doorlezen. En als je toch bezig bent, niet alleen die van het po maar ook die van het vo. In het voortgezet onderwijs is het aantal lesgebonden uren maximaal 750 klokuur, geen 930.

Je beweert dat je je 1659 uur in 37,5 weken moet uitvoeren van de directie/GMR. Dat zou neerkomen op 14,5 week vakantie. Gemiddeld hebben leerlingen 39,5 weken les, wat wou je met die twee weken doen dat jij niet voor de klas staat omdat je 37,5 weken er op zitten? Of de directie/GMR treden de CAO met voeten of jij bent verkeerd geïnformeerd.

"Voor iedere les heb ik 21 minuten: voorbereiden, kopiëren, nakijken, plan bijstellen. Dat is minder dan één minuut per kind."
Minder dan één minuut per kind per lesuur. Vijf minuten per kind per dag. Bijna een half uur per kind per week.

"Ik vind het fijn om even in mijn lokaal te zijn voordat de kinderen komen, kan ik me ook mentaal even goed voorbereiden." Prima, maar om dat nou als werk te beschouwen, dat is gewoon iets dat je zelf fijn vindt.

"Buiten dat moeten alle computers opgestart en ingelogd worden, spullen klaargelegd, doelen op het bord worden geschreven, digibord opgestart worden, juiste internetpagina's al klaarstaan enzovoort. Die tijd staat nergens maar iedereen zal raar staan te kijken als een leerkracht om half negen aan komt kakken." Met zulke grondig voorbereide lessen zou je terwijl de kinderen zelfstandig aan het werk zijn tussen het opletten en vragen beantwoorden onder lestijd schriften kunnen nakijken of resultaten in de computer in voeren.

"Als je studiedag op een lesdag voor jou valt, heb je de lesgebonden uren niet gehaald en moet je die nog komen werken." Op een studiedag hebben de leerlingen vrij. Die dagen worden zo ingedeeld dat ook met studiedagen de leerlingen aan hun minimum aantal lesuren komen. Er valt dus niks in te halen.

"Nog één voorbeeld: ik heb voor mijn werk afgelopen jaar een opleiding gedaan waar meer uren voor stond dan ik had. Dat zou verrekend worden met dit jaar. Dat kon om een of andere administratieve reden dit jaar niet. Om dat vak goed op de kaart te zetten zijn minimaal 80 taakuren nodig. Dit verzin ik niet, komt vanuit het ministerie. Ik krijgt (tromgeroffel) 5 uur." Waarom ga je daar mee akkoord? Geen uren krijgen, geen opleiding doen. Of die opleiding zo belangrijk of leuk vinden dat je die in je vrije tijd doet. Maar dan ook niet klagen.

"De klas indelen is sinds de nieuwe CAO betaald: je krijgt er een werkweek voor." Dat staat helemaal niet zo in de CAO. In de nieuwste versie staat dat je een 40-urige werkweek hebt, om aan 1659 uur te komen moet je 41,5 week werken. Een week of 39, 39,5 schoolweken en 2 a 2,5 vakantieweken. Je beweerde eerder dat je je normjaartaak in 37,5 uur moet verrichten, dan komt niet overeen met werken in vakanties. Het is het één of het ander.

"De verplichte vrije dagen zoals Goede Vrijdag en Tweede Paasdag moeten wel ergens ingehaald worden." Welnee. Die vormen onderdeel van de 428 vakantie-uren die je op jaarbasis krijgt.

"Ik wil best wel als ik er de tijd voor kan vinden voor de grap een paar dagen mijn uren bijhouden." Ik zou mijn tijd besteden aan een goed gesprek met je schoolleiding.

skik

Juffie

Juffie

19-02-2016 om 23:00

Skik

"Misschien moet je de CAO maar eens goed gaan doorlezen. En als je toch bezig bent, niet alleen die van het po maar ook die van het vo. In het voortgezet onderwijs is het aantal lesgebonden uren maximaal 750 klokuur, geen 930."

En daar zijn de lesgebonden uren weer. Naast de uren die daadwerkelijk lesgegeven worden, behoort ook de opslag tot lesgebonden uren. Wat jij probeert te zeggen dat in de CAO staat dat er maximaal 750 klokuren lesgegeven mag worden. En dat klopt, op papier dan. Want in de praktijk wordt hier zo ongeveer standaard vanaf geweken, in samenspraak met collega's en PMR uiteraard.

"Je beweert dat je je 1659 uur in 37,5 weken moet uitvoeren van de directie/GMR. Dat zou neerkomen op 14,5 week vakantie. Gemiddeld hebben leerlingen 39,5 weken les, wat wou je met die twee weken doen dat jij niet voor de klas staat omdat je 37,5 weken er op zitten? Of de directie/GMR treden de CAO met voeten of jij bent verkeerd geïnformeerd."

Nee, ik beweer dat je 1659 uur in 40 weken uit moet voeren; 1659 gedeeld door 40 is namelijk 41,5 uur. Lees en reken maar na. En voor de volledigheid: de GMR gaat helemaal niet over taakbeleid, dat wordt op schoolniveau vastgesteld.

""Voor iedere les heb ik 21 minuten: voorbereiden, kopiëren, nakijken, plan bijstellen. Dat is minder dan één minuut per kind."
Minder dan één minuut per kind per lesuur. Vijf minuten per kind per dag. Bijna een half uur per kind per week.

"Ik vind het fijn om even in mijn lokaal te zijn voordat de kinderen komen, kan ik me ook mentaal even goed voorbereiden." Prima, maar om dat nou als werk te beschouwen, dat is gewoon iets dat je zelf fijn vindt.

"Buiten dat moeten alle computers opgestart en ingelogd worden, spullen klaargelegd, doelen op het bord worden geschreven, digibord opgestart worden, juiste internetpagina's al klaarstaan enzovoort. Die tijd staat nergens maar iedereen zal raar staan te kijken als een leerkracht om half negen aan komt kakken."

"Als je studiedag op een lesdag voor jou valt, heb je de lesgebonden uren niet gehaald en moet je die nog komen werken." Op een studiedag hebben de leerlingen vrij. Die dagen worden zo ingedeeld dat ook met studiedagen de leerlingen aan hun minimum aantal lesuren komen. Er valt dus niks in te halen.

"Nog één voorbeeld: ik heb voor mijn werk afgelopen jaar een opleiding gedaan waar meer uren voor stond dan ik had. Dat zou verrekend worden met dit jaar. Dat kon om een of andere administratieve reden dit jaar niet. Om dat vak goed op de kaart te zetten zijn minimaal 80 taakuren nodig. Dit verzin ik niet, komt vanuit het ministerie. Ik krijgt (tromgeroffel) 5 uur."

Dit (en alles erna) zijn teksten van juf, niet van juffie. En juf heeft het, met lage opslagfactor en onvoldoende toekenning aan taakuren, maar druk. Of ze volgt jouw advies en dat is dan weer jammer voor de leerlingen.

bieb63

bieb63

20-02-2016 om 00:03

Uh moni

Sinds 1 aug is de werkweek 40 uur geworden in het PO. Zonder dat daar iets in werkbelasting of salaris in is veranderd.

Juffie

Juffie

20-02-2016 om 07:10

Bieb

De werkweek is in het PO van 41,5 naar 40 uur gegaan. Dit betekent dat in het PO in plaats van 40 weken, bijna 42 weken gewerkt wordt. Maar een fulltimebetrekking blijft 36,86 uur per week op jaarbasis. De werkdruk is dus meer over het jaar verspreid. De 1659 uren op jaarbasis zijn namelijk gewoon gebleven.

Juffie/Juf

Sorry dat ik jullie nicks door elkaar haal c.q. als één en dezelfde had beschouwd.

De PGMR heeft trouwens wel degelijk instemmingsrecht over bovenschools beleid omtrent taakomvang, taakverdeling, taakbelasting en nascholingsbeleid. Om over te stappen van het basismodel (standaard maximum lesgebonden uren) naar het overlegmodel (afwijken van het maximun lesgebonden uren) is instemming van de PGMR vereist.

skik

Brigit

Brigit

20-02-2016 om 13:49

Fulltime

Ik had van bieb begrepen dat er 40 uur x52 weken ( 2080 uur) werd betaald maar het jaarloon is dus 36,86 x52 = 1916,7 uur. Hiervoor moet je 1659 uur werken. Is nog steeds een betere deal dan 1652 uur moeten werken en 1872 uur betaald krijgen zoals in het bedrijfsleven heel gewoon is. Dan mag nog steeds het uurloon in het onderwijs lager liggen.

bieb63

bieb63

20-02-2016 om 14:59

Juffie

Je interpreteert het verkeerd. De werkweek is van 36,86 naar 40 gegaan. Da is de nieuwe CAO. Wat houdt dit in? Niet dat een werkweek of dag ineens langer of korter is (uren voor de klas en het werk daarom heen zijn natuurlijk hetzelfde). Voor een werkweek stonden (en staan) 40 uur: 4x8,5 uur en 1x 6 uur. Dat is dus 40 uur werken zoals men ervan uitging dat je nodig had aan werkuren. Echter je werd voor 36,86 uur uitbetaald omdat de vele vakantieweken (meer dan in het bedrijfsleven) hierin verdisconteerd waren. M.a.w.: je werkte 40 uur, kreeg betaald 36,86 uur, maar had meer vakantie. Dus het geheel werd uitgesmeerd over een heel kalenderjaar van 52 weken ofwel 12 maanden. Nu is die verdiscontering teruggedraaid. Je werkt nog steeds 40 uur (volgens het model 8,5x4 en 1x6 of op sommige scholen 5x8). Je wtf verandert niet, je salaris verandert niet, maar de verdiscontering is er niet meer. Dus ofwel je moet een x aantal dagen in de vakantie werken om andere taken te doen, ofwel je wtf moet omlaag, want anders heb je teveel vakantie.

bieb63

bieb63

20-02-2016 om 15:10

En birgit

Jouw redenatie klopt ook niet. De meerdere vakanties in het onderwijs betekenen dat die meegenomen zijn in het salaris.
Als voorbeeld: ik werk in het onderwijs, maar niet voor de klas of op een school, maar val wel onder dezelfde CAO. Kortom ik heb 10 weken vakantie (het is geen 12 overigens, want ook op een school vallen er werkdagen binnen een vakantie). Dat betekent dat wanneer ik ft werk (40 uur), maar voor 36,86 uur uitbetaald kreeg (ivm de extra vakantie, overigens vallen feestdagen ook onder je eigen verlofdagen, dus 10 weken is eigenlijk zelfs 9 weken). Op 'kantoor' draait in principe alles gewoon door en zeker in de zomervakantie is het hier mega druk. Dus ik hóef helemaal geen 10 weken. Ik heb dat nu kunnen laten aanpassen naar 7 weken. Dus minder vakantie, zelfde werktijden, zelfde werk, maar wtf iets hoger, waardoor ik bij 40 uur werken ipv voor 36,86 uur uitbetaald krijg, nu 39 uur uitbetaald krijg.

Brigit

Brigit

20-02-2016 om 15:25

Bieb 63

Ik snap je niet goed, maar ik wil het wel graag snappen. Kune je uitleggen wat er fout is aan mijn redenatie? Je krijgt in het onderwijs voor een fulltime aanstelling 52 x 36,86 uur dus 1916,7 uur jaarlijks betaald, ja toch?
Die hoef je niet allemaal te werken uiteraard want er zijn net als elders betaalde vakanties/feestdagen. Wat je echt moet werken is 1659 uur. Wat klopt er niet?
Hoe die te werken uren verdeeld zijn over het jaar doet er niet toe. Voor mijn part werk je in 1 week 80 uur en heb je de week daarna vrij. Dat komt op hetzelfde neer.

bieb63

bieb63

20-02-2016 om 16:37

Brigt

Dat is heel simpel: het zit in het (uur)loon verweven. Jij vergelijkt appels met peren. Je zou het zo kunnen stellen: Stel dat je als adm. medew. bij een bedrijf gaat werken, of een ministerie. Dan verdien je, bijv. 14,50 brutoo per uur. Doe je dat onder de cao primair onderwijs op een school of bij het bestuur, dan is je uurloon een stuk minder. Waarom? Omdat je meer vakantie hebt ( alhoewel je je niet moet verlijken op je daadwerkelijke vakantie, want ale feestdagen die op een werkdag vallen, worden ook van je vakantie afgetrokken. En ook de eindejaaruitkering 6,3 procent telt mee). Kortom, je hebt extra emolumente, maar dat is wel verrekend in je uurloon. Datis echt een stuk lager voor hetzelfde werk/niveau. Dar geldt ook voor een leraar. Daar is rekening gehouden met o.a. meer vakantie.
Sterker nog: veel moeders willen graag als bijv adm kracht in het onderwijs werken, want dat is fijn mbt de schoolvakanties. Maar iedereen die uit het bedrijfsleven komt, wordt dan wel geconfronteerd met een stuk laber salaris.

Juffie

Juffie

20-02-2016 om 20:20

Reactie

Zie deze link: voor wiiziging in het taakbeleid is toestemming op schoolniveau vereist en de 40-urige werkweek wordt hier toegelicht, ik hoop dat dit duidelijker is. Mijn pogingen stranden.

En Birgit, ik snap echt niet welk punt je wil maken. Een HBO-veroleegkundige ontvangt aan het eind van de streep, zonder toeslagen, echt geen lager salaris dan een op HBO-opgeleide basisschooldocent. De berekening ziet er anders uit, dat wel. Misschien zou je ter verduidelijking een overzicht kunnen geven van een soort jaartaak in de zorg? In het onderwijs geldt dus dat er op jaarbasis 1659 uur gewerkt wordt. In de CAO zorg zag ik 1878 staan, maar daar moeten de vakantie- en feestdagen nog vanaf getrokken.

Juffie

Juffie

20-02-2016 om 21:00

Birgit, verduidelijking vraag

In het VO ziet een jaar er als volgt uit:

-40 werkweken van 41,5 uur gemiddeld (de ene week draai je in de praktijk door bijvoorbeeld oudergesprekken meer uren dan in de andere)
-12 weken vakantie

In het PO is het zo geregeld:

-40 werkweken van 40 uur
-12 weken vakantie
-er wordt 10 dagen tijdens de vakantie gewerkt. De werkgever mag, in samenspraak met de PMR 3 dagen inzetten, de overige dagen / uren worden door de leerkracht in gevuld.

Voor rijksambtenaren is de berekening bijvoorbeeld totaal anders:
-een ambtenaar werkt gemiddeld niet meer dan 36 uur in de week (iets minder dan in het onderwijs dus)
-basisvakantie-uren 165.

Ik ben dus benieuwd hoe de werkuren in een baan in de zorg berekend worden. En hoe je vervolgens tot de conclusie komt dat het uurloon voor leerkrachten wel omlaag kan (terwijl er dus helemaal niet met een uurloon gerekend wordt...)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.