Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kostwinner

Kostwinner

16-10-2015 om 13:12

2500 netto per maand weinig?


Jaina

Jaina

31-10-2015 om 01:35

Fulltime

Als ik sommige berichtjes hier lees heb ik het idee dat we een heel ander idee hebben van wat fulltime werken is.
Ik lees hier dingen als 60 uur per week werken, je kinderen nauwelijks zien, geen idee hebben wat er aan de hand is met je kinderen, je merkt niet wanneer het slecht gaat met de kinderen, meer een tante rol dan een moeder rol...
Er komt een beeld uit van de fulltime werkende ouder die als een soort schim af en toe eens thuis.

Voor mij is fulltime werken een baan van 36-40 uur in de week, misschien eens een uur of twee meer als dat zo uitkomt maar zeker niet elke week minstens 60 uur aan het werk zijn. Dat is een karikatuur van fulltime werken. Er zijn inderdaad mensen die dag doen maar twee 60 urige werkweken in een gezin zal echt zeer uitzonderlijk zijn. De meeste mensen hebben gewoon een baan.

Ik ben echt gewoon elke dag thuis op een redelijk tijdstip, ik eet bijna elke dag met de kinderen samen (en die ene keer per week dat ik dat niet doe is mijn man er), ik help ze met hun huiswerk, ik ga regelmatig kijken naar een sportwedstrijd/toneelstuk, ik haal en breng ze naar feestjes en gelegenheden, ik speel spelletjes met ze, ik praat zelfs elke dag met ze.
Voor mijn man geldt hetzelfde.

Met schoolgaande kinderen hebben we het maar over een uur of twee per dag dat ze gemiddeld minder vaak een ouder zien dan de kinderen van een huisvrouw hun moeder zien (babies, peuters is inderdaad een ander verhaal)

Noet

Noet

31-10-2015 om 08:58

jaina

en in de praktijk is het verschil nog kleiner want ze spelen ook niet altijd thuis in die periode. Die van mij spreekt nu af met haar vriendinnen die nog op de bso zitten op de bso want dat is zo gezellig. Dochter heeft tot dit schooljaar ook op die bso gezeten.

Hortensia

Dat zeg ik ook niet.

skik

Hanne.

Hanne.

31-10-2015 om 11:03

in eigen voordeel rekenen

Volgens mij reken je een beetje in je eigen voordeel Jaina.

Een basisschool kind gaat ongeveer 25 uur per week naar school. Dus als je fulltime (40uur) werkt mis je minimaal 15 uur per week/3uur per dag tov een ouder die niet werkt. En daar komt evt reistijd nog bij.

Bovendien mis je al snel 6-7 weken waarin je kind vakantie heeft en jij niet.

Denk dat de combi fulltime werken en kinderen prima te doen is maar je mist wel duidelijk meer.

Noet

Noet

31-10-2015 om 11:12

Hanne

en kinderen van thuisblijfouders gaan niet logeren in de vakantie?
Hoe ouder ze worden hoe zelfstandiger. Ik zie mijn kind echt niet elke minuut dat ze thuis is op een dag. Beter gezegd, die speelt bij voorkeur alleen zonder mij op haar kamer.

Ik denk dat de verschillen in werkelijkheid veel kleiner zijn in tijd een aandacht die de kinderen krijgen tussen werkende en thuiszijnde ouders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2015 om 12:15

Jij ook Hanne

Want als je 36 uur werkt en een gedeelte daarvan flexibel kunt inzetten (avonduren enzo) kom je misschien wel uit op gemiddeld een half uurtje per dag.
Gelukkig heb ik kinderen die zelfstandig genoeg zijn om mij iedere dag een half uurtje te kunnen missen

bieb63

bieb63

31-10-2015 om 14:43

Jaina: aanvulling op hanne

Naast wat Hanne aangeeft, denk ik ook dat je nog iets anders vergeet. Als je ft werkt (en dan gewoon max 40 uur, 5 dagen in de week), dan betekent dat ook dat je je eigen dingen in de avond en het weekend moet doen. Koken, je huishouden, bijkomen, relaxen, krant lezen, contact met je partner, sociale contacten, sport, boodschappen, opruimen, was, strijk, cadeautjes kopen, administratie, regel zaken, hobby, of gewoon fff helemaal niets, enz enz moet dus ook allemaal in die tijd. En dan vind ik die tijd wel héél beperkt als je kinderen hebt. En zeker als ze nog jong zijn. Ikzelf werk 3 dagen. In de tijd dat kind nog jong was en op de dagen dat ik werkte en om ca. 17:30 thuis was, dan was het flink aanpoten. Het liefst ging ik eerst uitgebreid even de krant lezen of relaxen om de drukke werkdag even te laten varen, daarna op m'n gemak koken en dan de avond invullen zoals mij uitkwam. Met kinderen gaat dat anders. Er moet op tijd gegeten worden, dus hop aan het aanrecht. Dan eten, en wat tijd voor je kind. Dan kind helpen badderen en naar bed, vaat, keuken aan kant, brood klaarmaken voor de volgende dag, de noodzakelijke dingen, verhaaltje voorlezen enz. E.e.a. uiteraard samen met partner (de 1 doet dit, de ander dat). En daarna had ik dan tijd voor m'n eigen ding, voor zover nog puf, dus meestal voor de tv, lezen, kletsje met man o.i.d. In ieder geval iets relaxed en bijkomen. Maar..... dat was op zich niet erg, want de 2 dagen die ik niet werkte, kon ik deels gebruiken voor al die andere zaken. Maar als alle 5 dagen van de week er zo uit zouden zien, zou ik óf mezelf óf m'n kind (en uiteindelijk ook partner) te kort doen.

bieb63

bieb63

31-10-2015 om 14:47

Nog even aanvulling voor de duidelijkheid

Man moet minimaal 1

Katniss

Katniss

31-10-2015 om 14:52

Klopt

In de tijd dat ze klein waren zag ik ze vier dagen per week 's morgens ca 1,5 uur en 's avonds een uur. In die tijd moest dan ook gekookt, gegeten, en aan en uitgekleed worden.
Tegenwoordig geniet ik ten volle van ze tot minstens 22.00 uur 's avonds Mijn jongste (10) wordt twee keer per week niet direct na school door een ouder opgevangen (1 x BSO). De oudste vindt het alleen maar lekker om na schooltijd alleen thuis te zijn en is hevig verontwaardigd als ik ineens vroeg thuis blijk te zijn. Nou ja, dat laatste is ook niet echt een opsteker

bieb63

bieb63

31-10-2015 om 14:52

oeps, te snel

Man moet minimaal 1 uur reizen (woon/werk), dus gaat om 7 uur de deur uit. Dat betekende dat ook het ochtendritueel voor mij was. Man was om 6 uur thuis, ik om 17:30, dus ik moest direct achter het aanrecht om op een fatsoenlijke tijd voor kind te kunnen eten. Uiteraard hielp man daarna ook met de noodzakelijke dingen wbt afwas en kind. Maar we waren beiden na zo'n dag behoorlijk uitgeblust en kwamen dan niet veel verder dan relaxen. In ons geval niet zo'n probleem, want alle andere noodzakelijke en/of gewenste activiteiten konden geregeld en gedaan worden op de dagen dat ik niet werkte. Waardoor ook man wat lucht had en een deel van dergelijke zaken aan mij kon overlaten. Hierdoor had hij in het weekend ook ruimte voor de kinderen (en z'n sport en hobby). Ik zou echt niet geweten hebben hoe dat zou moeten als ik 5 dagen gewerkt had.

Tanja

Tanja

31-10-2015 om 16:03

ergens

Ergens vind ik deze discussies zo nutteloos en ook soms pijnlijk.
Twee kampen tegenover elkaar die beiden vanuit hun eigen situatie praten en deze verdedigen.
Soms moet je anders, soms wil je anders en als je het redt is het prima.
Mijn eigen keuze zou het niet zijn, maar ik ben me bewust dat anderen ergens anders voor kiezen en dat vanuit hun standpunt doen en soms ook gewoon moeten doen.
Het hangt van zoveel meer factoren af.(geld, aantal kinderen, kun je tig ballen in de lucht houden, gezondheid, opvangnet in omgeving, wat voor werk je beiden hebt enz.)

Jaina

Jaina

31-10-2015 om 16:13

Hanne

Die uren berekening is natuurlijk enorm individueel. Het is heel lastig om daar in het algemeen iets over te zeggen. Scholen hanteren niet allemaal dezelfde tijden (sommige scholen hebben een continue rooster waardoor de uren anders tellen en andere scholen hebben nog een flinke middagpauze) al moeten ze wel dezelfde uren aanbieden. Ik reken mezelf daar nog even buiten omdat ik niet in Nederland woon en de schooltijden hier ook weer anders zijn en wat meer uitgestrekt worden waardoor de kinderen later vrij zijn.
En met twee fulltime werkende ouders is het natuurlijk ook maar net of er geschoven kan worden: werk je allebei precies dezelfde uren of werk je net andere uren (de een begint vroeg en de ander laat), heb je een flexibele baan of een baan in ploegendienst...
Reistijd maakt ook veel uit.
Het zal dus echt per gezin verschillen hoeveel extra opvang er nodig is bij twee ouders die fulltime werken.

Als ik puur over mijn eigen situatie praat met schoolgaande kinderen dan hebben we het inderdaad over twee uur per dag minder dan als een van ons thuis zou zijn maar ongetwijfeld vallen die berekeningen in andere gezinnen anders uit

(mijn man werkt elke dag van 8 tot 17h, heeft minimale reistijd, ik werk drie vrij lange dagen waarin ik pas laat thuis ben, twee van die dagen ben ik rond 18h30 thuis, een dag pas na 20h, woensdagmiddag vrij, zaterdag ochtend werken en maandag vanuit huis werken) Maar dit is zo individueel dat je er niks algemeens over kan zeggen.

En de opvang die je hebt verschilt ook. Als ik alleenstaand ouder was dan zou ik door de verschillende werktijden voor een oppas aan huis kiezen, als mijn man alleenstaand ouder was dan zou de BSO/gastmoeder prima werken.

Jaina

Jaina

31-10-2015 om 16:22

Bieb

Veel van die zaken die je noemt zijn natuurlijk geen noodzaak (hobbies) en andere zaken kan je redelijk efficient zelf regelen zonder dat het veel tijd kost. Huishouden is een stuk minder werk als er overdag nauwelijks iemand thuis is. Oudere kinderen (tieners) die wel 's middags thuis zijn kunnen natuurlijk dan ook een deel van de taken doen.
Boodschappen, cadeautjes en dergelijke bestel ik allemaal online.
Maar het kan ook een hobby zijn. Mijn man gaat bijvoorbeeld wel elke zaterdag naar de markt en zijn migrantenwinkels. Dat vind hij leuk om te doen. Als ik aleenstaand ouder was dan zouden we alles gewoon online bestellen.
Administratie is ook nauwelijks werk als je geen eigen bedrijf hebt. Afgezien van die ene keer per jaar dat de belastingaanslag moet worden ingevuld ben ik daar geen uren mee kwijt.
De enige huishoudelijke taken die elke dag moeten gebeuren zijn koken en de was. De was doe ik en kost me nauwelijks tijd. Misschien twintig minuten in totaal (was in machine, was in droger, was vouwen op stapels) en tussen de bedrijven door. Koken doet mijn man en die is daar wel veel tijd aan kwijt maar wederom hobby. Als ik kook dan staat het eten binnen 15 minuten op tafel.Mijn man doet er langer over maar het is zijn ontspanning.
Verder kan je met twee fulltime banen ook eerder een hulp in de huishouden betalen.
Als ik 's avonds thuis kom hoef ik dus alleen de was te doen en verder staat mijn hele avond ter beschikking van de kinderen. Wat overigens vaak niet hoeft want die zijn bezig met hun sociale contacten, kijken tv, spelen computer games, lezen enz.

Katniss

Katniss

31-10-2015 om 16:36

Tja

Ik heb me in 16,5 jaar geen moment schuldig gevoeld over mijn ft (of pt 0,8) werken. Ik zie dat als vanzelfsprekend en zou het ook helemaal niet anders willen. Echt waar, en dat zeg ik niet om het voor mezelf goed te praten. Als iemand anders dat armoe of zielig voor de kinderen noemt voel ik me daar geen sprankje door aangesproken. 'Ze heeft geen idee', denk ik dan.

ella

ella

31-10-2015 om 17:34

Ligt ook aan je kind

Ik denk dat het ook erg aan je kind ligt, waar die behoefte aan heeft. Zolang je daar je eigen hart in volgt lijkt me dat een prima keuze. Ik ken ouders die meer werken dan ik, en toch netto veel tijd aan hun kinderen kunnen besteden omdat ze huishouden etc hebben uitbesteed, en samen een goede rolverdeling hebben, en ook minder tijd voor zichzelf nodig hebben, hun prio in hun vrije tijd echt bij de kinderen leggen. Ik ken ook ouders die minder werken dan ik, maar hun prio in de vrije tijd meer bij zichzelf leggen, en daardoor vaker oppas regelen, of de kids alleen laten. Dat laatste daar heb ik dan meer moeite mee, maar dat komt ook omdat die kinderen wel aangeven dat ze het vervelend vinden dat er alweer een oppas is. In het eerste geval gaan de kids twee dagen naar de bso, dus dat valt nogal mee.
Zelf heb ik me altijd het prettigst gevoeld bij werken onder schooltijd, met dan ook nog twee dagen in de week vrij. Genoeg tijd om van alles te regelen, genoeg beschikbaar voor de kinderen als ze daar behoefte aan hadden, en een stukje bijdragen aan het gezinsinkomen. Maar als het had gemoeten ivm het inkomen, tsja dan hadden we ook meer bso moeten regelen. Gevoelsmatig heb ik wat moeite met mensen die bewust niet werken om van hun kinderen te kunnen genieten, maar dat alleen kunnen bekostigen door gebruik te maken van toeslagen en of bijstand. Als je niet kunt werken is dat natuurlijk een ander verhaal.

Injel

Injel

31-10-2015 om 20:11

logeren?

'en kinderen van thuisblijfouders gaan niet logeren in de vakantie?'

Nou nee, eigenlijk niet. Nou ja, ik ben geen thuisblijfouder, maar ik heb veel vaker logee's hier over de vloer dan dat de kinderen ergens anders blijven slapen. Bovendien is logeren natuurlijk geen hele werkdag, meestal is dat vanaf een uurtje of drie 's middags tot na de lunch de volgende dag. Dat sluit echt niet aan bij mijn werktijden. Hier niemand die hele dagen in de vakantie weg is hoor, behalve als we met z'n allen op vakantie zijn.

Ely

Ely

31-10-2015 om 22:16

Eens met Tanja

Zoals ik ook al reageerde op het 'armoe' mbt twee fulltime werkende ouders, ik begrijp echt niet zo goed wat het nou brengt om zo hard te oordelen over een generalisatie. Je weet zelf toch ook wel dat er mensen zijn die zich daardoor gekwetst zullen voelen ook al hebben ze geen keus?

Of je kan rondkomen van één salaris is toch niet alleen maar een kwestie van slimme keuzes gemaakt hebben en daardoor jouw prestatie? Er zijn zoveel factoren van invloed. Nou ja, okee, sommige vrouwen zien het als een prestatie dat ze een rijke vent aan de haak geslagen hebben en daarom niet meer hoeven te werken maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat die hier niet zitten )

tja

Hier werk ik 4 dagen en studeer en sport ik. Man werkt ft en sport ook. En wij hebben ongeveer 10 tot 15 uur oppas per MAAND nodig, beide kinderen zitten op school.

Wij hebben inderdaad schoonmaakster en online boodschappen, was tussendoor in weekend en administratie soms, meer niet.

Ik vind dat er hier erg denigrerend wordt gedaan over werkende ouders. Jullie vergeten dat alsje beiden veelal werkt je veel gemak kan inkopen. Daarnaast betekent beide veel werken niet dat je beiden veel van huis bent.

Injel

Injel

01-11-2015 om 07:06

MarSy

'Ik vind dat er hier erg denigrerend wordt gedaan over werkende ouders. Jullie vergeten dat als je beiden veelal werkt je veel gemak kan inkopen.'

Alweer: geredeneerd vanuit de ouders, niet vanuit het kind.

Injel

Met het inkopen van diensten en gemak maak je toch tijd vrij die je aan je kinderen kan besteden?

skik

skik

Precies, als ik thuis ben, ben ik er voor de kinderen, doordat ik gemak inkoop hoef ik niet schoon te maken of andere klussen te doen als de kinderen er zijn!

En ik vraag mij af: al die alleenstaande moeders die ft werken om net boven bijstand uit te komen, allemaal slechte moeders?

Angela67

Angela67

01-11-2015 om 10:26

injel

ik vind dat je wel heel westers en verwend praat over hoe kinderen het zouden moeten hebben, en alsof het anders richting kindermishandeling gaat en/of dat je je bloedjes van kinderen iets zou onthouden.
Een beetje zoals Jippox stelde 'wat een armoe'.

Ik ben van mening dat er zo'n ontzettende variatie is in goede opvoedingsresultaten en de manier om die te bereiken, dat niemand kan oordelen of iets slecht is voor andermans kind. En dan verbaast het me ook dat je commentaar levert als iemand een schoonmakerster betaalt voor zijnhaar huis zodat hijzij een paar uur per week meer met zijnhaar kind kan doorbrengen . . . ?

gr Angela

armoe

Nou Ely, het zit je wel dwars hè, dat 'armoe'.
Ik wil het nòg wel een keer uitleggen. Ik vind 2500 euro per maand op 1 salaris helemaal geen armoe. Maar vind het juist rijkdom als je de keuze maakt als ouders om minder te werken en meer tijd aan je kinderen te besteden. Rijkdom voor jezelf en vooral rijkdom voor je kinderen.

Om ten koste van je kinderen heel veel te werken enkel en alleen om nog meer geld te verdienen, dat vind ik dan weer wel armoe (ik persoonlijk dus, niets meer of minder dan gewoon maar mijn mening).

Ik heb het -maar dit zeg ik al voor de 4e keer geloof ik- dus helemaal niet en nooit gehad over situaties waar er geen keuze is. Ik heb het alleen over situaties waar er wèl een keuze is, en over welke keuze er dan gemaakt wordt.

Iemand schreef hier dat ze een tijd wel veel thuis was geweest maar dat helemaal niet leuk vond. Dat is toch verschrikkelijk? Waarom heb je dan kinderen als je ze vooral niet te vaak wilt zien? Ik krijg daar echt helemaal een naar gevoel van. En denk maar niet dat kinderen dat niet ook haarfijn aanvoelen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-11-2015 om 10:43

Tja Jippox

Je kunt het blijven uitleggen tot je blauw ziet, maar met je armoe-opmerking heb je wel de toon gezet. Dat krijg je niet meer weggenuanceerd.
Overigens zie ik je ook niet bevestigen dat een alleenstaande-net-boven-bijstandsniveau-verdienende-fulltime- -werkende-moeder net zo goed een goede moeder is. Dan kom je ook niet verder dan: Maar ik had dat toen ook niet nodig. Tja....

Angela67

Angela67

01-11-2015 om 10:45

jippox

"Iemand schreef hier dat ze een tijd wel veel thuis was geweest maar dat helemaal niet leuk vond. Dat is toch verschrikkelijk? Waarom heb je dan kinderen als je ze vooral niet te vaak wilt zien? Ik krijg daar echt helemaal een naar gevoel van. En denk maar niet dat kinderen dat niet ook haarfijn aanvoelen."

stond er dan letterlijk dat zij het thuis niet leuk vond vanwege de kinderen? want dat jij het gezelschap van je kinderen het gezelligste en leukste en fijnste vind betekent natuurlijk helemaal niet dat dat waar is en dat de rest dus zielig eng of raar is.
gr Angela

Injel

Injel

01-11-2015 om 10:48

noodzaak of wens

'En ik vraag mij af: al die alleenstaande moeders die ft werken om net boven bijstand uit te komen, allemaal slechte moeders?'

Bedoel je dat je echt het verschil niet ziet tussen wat sommige mensen nou eenmaal MOETEN, en wat anderen vrijwillig kiezen? Overigens ken ik amper alleenstaande ouders die fulltime werken, de meesten werken 24 tot 32 uur juist omdat ze ook de zorg voor de kinderen hebben.

Ik begrijp best dat het gemakkelijk is om veel te werken, veel geld te verdienen en dan een huishoudelijk hulp te betalen. En iemand die je kind naar zwemles rijdt. En iemand die je kind en diens gasten vermaakt tijdens de verjaardag. En iemand die huiswerkbegeleiding geeft. En iemand die je kind vanuit school opvangt. En ...
Wat ik me dan afvraag, is waarom je in vredesnaam aan kinderen begonnen bent, als je alles aan anderen overlaat. Tegen betaling.

Katniss

Katniss

01-11-2015 om 10:54

Hmm

Als ik in de vakantie drie weken met de kinderen ben geweest, weet ik wel waarom ik ook alweer geen huismoeder was geworden. Overigens koop ik, afgezien van de BSO, ook geen gemak in maar maak ik gewoon zelf schoon (soms). Ik geloof dus ook wel dat ik dat schrikbeeld van Jippox ben, zeker omdat ik 2500 netto best wel krap vind voor een tweeoudergezin

Angela67

Angela67

01-11-2015 om 10:55

injel

maar kinderen zijn toch zoveel meer?
wie ben jij om 'de kind experience' en 'het genieten ervan' af te meten aan de hoeveelheid tijd die je aan ze besteed?
gr Angela

Katniss

Katniss

01-11-2015 om 11:03

De voorbeelden

Om even in te gaan bij de voorbeelden van Injel.
Het rijden naar de zwemles: vond ik niet heel erg, een uurtje wachten, met een kop thee en de Libelle.
Partijtje: met de hele club rijden naar een speeltuin/activiteitenpark en daar aan de koffie.
Huiswerkbegeleiding: dat doe ik wel helemaal zelf, met frisse tegenzin.
Maar een goede moeder ben je dus als je tot in je poriën geniet van bovenstaande dingen?

Jamie

Jamie

01-11-2015 om 11:05

Katniss

Die 2500 klopt niet, de zorgverzekering is er dan al af dus het is zeker 2750 netto en dat maakt toch al weer heel wat uit. Met een netto hypotheek van 550 en een flinke buffer heb je het prima voor elkaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.