Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

begrafenis wel of niet met kerkdienst

Dilemma: Wij gaan vrijdag naar een begrafenis van de tante van mijn man. Schoonzus wil graag meerijden, maar zij wil niet naar de kerkdienst.
Ik zit te twijfelen. Ik ben niet gelovig, ga nooit naar de kerk maar bij een begrafenis vind ik eigenlijk dat het er een beetje bij hoort. 
Wat vinden jullie; ga je naar een kerkdienst voor een laatste afscheid ondanks dat je zelf niets met die kerk hebt, of met welke kerk dan ook? Of ga je dan alleen naar de begrafenis zelf?


Ik zou zelf de kerkdienst overslaan, maar niet vanwege een meerijder. 
Als jij wel naar de kerkdienst wil, kan je schoonzus mee heen rijden, maar moet ze of wachten of op een andere manier naar huis. Iemand die mee wil rijden moet zich aanpassen dus. 

Wij slaan de kerkdienst over en bezoeken dan alleen de begrafenis/ crematie zelf, dat is in de familie van mijn man ook een dienst van een uur.

Ik heb ook niets met religie, naar ik ga wel naar de kerkdienst als die er is. Want dat is de uitvaartceremonie, het afscheid, waar over het leven van de overledene gepraat wordt, en dat vind ik belangrijk om mee te maken. Na een kerkdienst is de begrafenis zelf meestal een korte formaliteit, dat is voor mij persoonlijk niet genoeg als afscheid. 

In jouw geval zou ik schoonzus laten meerijden, maar wel naar de kerkdienst gaan. In dat uur kan ze vast zichzelf wel even vermaken, met een wandelingetje en/of een kopje koffie is dat uur zo voorbij.

Ik zou wel gaan. Je maakt deel uit van het leven van de overledene en daar hoort in dit geval een kerkdienst bij. Ik vind het helemaal niet erg, ik ben zelf ook niet kerkelijk trouwens. Ik vind het wel speciaal om met al die mensen uit het leven van de overledene afscheid te nemen. 

Op een begrafenis mag het wat mij betreft gaan over degene die is overleden. En dat wat in zijn/haar leven belangrijk is geweest mag dan dus ook zichtbaar zijn. Omdat het onderdeel was van zijn/haar leven zou ik er van begin tot eind bij zijn (als iemand dichtbij staat). Is voor mij een manier om respect te tonen voor de waardigheid van de overledene. Kan natuurlijk voor een ander gevoeliger liggen als er traumatische ervaringen aan gekoppeld zijn.

Ik zou ook naar de kerk gaan. Zeker als er daarna niet nog een soort bijeenkomst in een uitvaartcentrum is. Wat meestal niet het geval is als er al een kerkdienst is. Dus dan zou schoonzus kunnen kiezen: meerijden en zichzelf vermaken tijdens de dienst, meerijden en ook naar de kerk, of niet meerijden. Ik zou zelf mijn programma niet ondergeschikt maken aan iemand die mee wil rijden, die past zich maar aan mij aan.

ik zou ook gaan. Ik ben wel gelovig, maar er zijn zoveel soorten kerken en invullingen, en lang niet bij elke kerk voel ik me even thuis. Maar mi doet dat er ook niet toe, want het gaat om de (nabije familie van) de overledene. Wij hadden vorig jaar 2 uitvaarten waarbij er geen kerkdienst was, maar wel een ceremonie met veel foto's,speeches enz over de overledene. Voor mij is een kerkdienst vergelijkbaar daarmee, het gaat over het leven van de overledene, een terugblik, herinneringen die gedeeld worden. Ik zou het ergens wel gek vinden dat iemand niet gaat naar een religieuze ceremonie, en wel naar een niet-religeuze. Maar goed, het kan heel gevoelig liggen en het is niet aan mij om daarover te oordelen. 

Als je schoonzus mee wilt rijden en jij wilt wel gaan, dan is het haar keus of ze toch gaat of zich even zelf vermaakt, daar hoef jij je niet op aan te passen, lijkt me. 

Sterkte oig, een goed afscheid gewenst!

Meermaals meegemaakt dat er een kerkdienst voorafging aan een crematie of begrafenis. Ik ging dan ook naar de dienst. 

De tante is dus ook de tante van de schoonzus. Als haar familie een uitvaart houdt met een kerkdienst voorafgaande, vind ik dat de naaste familie ( dus ook de schoonzus) uit respect voor diegene die het georganiseerd hebben gebaseerd op haar laatste wil, ook bij de kerkdienst aanwezig zijn. Ik zou dus wel gaan, als steun voor de nabestaanden.

Ja, ik ga wel altijd naar de kerkdienst bij een begrafenis. Dat is ook meestal waar echt afscheid wordt genomen. De teraardebestelling/crematie is vaak vrij kort. Het hoort er voor mij gewoon bij, ongeacht of ik zelf iets met de kerk heb waar de uitvaart plaats vindt.

Het is net als een familiediner; als je geen zin hebt in een voorgerecht, kom je toch ook niet halverwege aanschuiven. Afscheid is iets gezamenlijks.

Ik zou het zien als een belediging naar de overledene, zijn of haar laatste wens en de familie. Je bent daar niet voor jezelf maar voor de overledene. Wat jij wel of niet met religies hebt doet er niet toe. Daarom zou ik er helemaal niet aan meewerken en aangeven dat er iemand anders gezocht moet worden voor het rijden want jij gaat wel respectvol om met anderen. 

Vaak is er een condoleance de avond ervoor. Misschien kan die persoon daarheen. 

Nou, ik heb vaak zat kerkdiensten meegemaakt die ik een belediging voor de overledene vond. Zo'n dominee die de moeite niet neemt om de naam van de overledene goed uit te spreken en die al helemaal niet thuis is langs geweest om de stervende te begeleiden bij het laatste stukje. Of die eindelijk de kerk vol heeft en hel en verdoemenis gaat preken. Of die de dienst afraffelt en verdwijnt voordat de kist de kerk uit is. Het dieptepunt was een voorganger van de Pinkstergemeente die mijn nichtjes, kinderen van mijn overleden tante, op de begrafenis uitschold omdat zij aan het huilen waren. Zij moesten juichen, want hun moeder zat nu naast de troon van de Here. Wie huilde, gunde dat moeder/tante niet.
Ik ga dus niet meer naar zo'n dienst, ik erger me werkelijk kapot. Gelukkig is het in mijn naaste familie gewoonte om zelf te spreken. Een christelijke oom mag daar best een gebed opzeggen, maar verder houden we het in eigen hand. 

De dienst ga ik dan wel heen, maar niet altijd mee naar de begraafplaats. Dat doe ik alleen als het dichtbij is qua relatie. 

Izza schreef op 12-08-2024 om 17:54:

Ik zou het zien als een belediging naar de overledene, zijn of haar laatste wens en de familie. Je bent daar niet voor jezelf maar voor de overledene. Wat jij wel of niet met religies hebt doet er niet toe. Daarom zou ik er helemaal niet aan meewerken en aangeven dat er iemand anders gezocht moet worden voor het rijden want jij gaat wel respectvol om met anderen.

Die toevoeging is onnodig en juist respectlozer dan geen kerkdienst bijwonen. Zeker als er andere momenten zijn om je gezicht te laten zien.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.