Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

begrafenis wel of niet met kerkdienst


MMcGonagall schreef op 14-08-2024 om 17:07:

Ik ben ooit als pakweg 8-jarige naar een kerkdienst in verband met het overlijden van een baby geweest waar het ook een en al halleluja was omdat het baby’tje nu bij God was. Ik denk dat toen mijn atheïsme is geworteld. Ik kan me overigens niet meer herinneren hoe die ouders erbij stonden, wel dat ik er niets van snapte.

En ik bij een uitvaartdienst van een baby waar werd gezegd dat dit een straf van God was voor zonden van de ouders. Heb ik ook nooit begrepen. Met mijn ouders toen wel uitgebreid gesproken over verschillende geloven en dogma’s, ook binnen de Christelijke gemeenschap. Wij waren toen blij dat wij katholiek waren. Intussen ben ik dat niet meer overigens. Ik ben nooit echt gelovig geweest.

Het kan best onderdeel van de theologie/leer zijn dat iemand na de dood bij de Heer is, dat neemt niet weg dat er in het hier en nu van de aardse werkelijkheid gemis bestaat. Want de nabestaanden houden van die persoon, die was dierbaar voor hun. En die moeten ze nu missen. Die pijn en dat verdriet mag er zijn. 
Net als dat niet gelovigen mensen ook hun dierbaren kunnen missen en tegelijkertijd opgelucht zijn dat iemand niet meer hoeft te lijden en ze zich geen zorgen meer hoeven maken.

Pippeltje

Pippeltje

14-08-2024 om 19:03 Topicstarter

Op de kaart die wij kregen stond: 'Bevorderd tot Heerlijkheid"........ brrrrrr ik krijg er de kriebels van.

Pippeltje schreef op 14-08-2024 om 19:03:

Op de kaart die wij kregen stond: 'Bevorderd tot Heerlijkheid"........ brrrrrr ik krijg er de kriebels van.

Ja, of bij de doop van een baby: de zonden wegwassen. 😭

Bevorderd tot heerlijkheid ? Was tante soms een heilssoldaat? Voorzover ik weet wordt dat alleen bij het Leger des Heils gebruikt.

Katholieken zijn ook niet heilig wat beereft verdraagzaamheid. De acht ! kinderen van mijn buurvrouw wilden graag La Mamma van Aznavour draaien bij  de uitvaartsmis  Daar ging de  pastoor voorliggen: mechanische muziek, mocht niet in de kerk.  Diezelfde kerk is nu trouwens een sportschool met de hele dag een denderende herrie. Karma

Het lijkt me logisch dat de dominee/voorganger/pastoor praat vanuit zijn/haar eigen overtuiging. De overledene was nou eenmaal lid van deze kerk en dan is het logisch dat die persoon binnen de rituelen van de kerk wordt begraven. Bij de een krijg je dan een sombere preek vol hel en verdoemenis en bij de ander vier je dat de overledene nu bij Jezus is. Je kan het me allebei niet eens zijn maar dat de voorganger binnen de theologie/sfeer/rituelen van zijn/haar kerk/gemeenschap blijft is logisch. 

kenfan schreef op 14-08-2024 om 19:28:

Bevorderd tot heerlijkheid ? Was tante soms een heilssoldaat? Voorzover ik weet wordt dat alleen bij het Leger des Heils gebruikt.

Katholieken zijn ook niet heilig wat beereft verdraagzaamheid. De acht ! kinderen van mijn buurvrouw wilden graag La Mamma van Aznavour draaien bij de uitvaartsmis Daar ging de pastoor voorliggen: mechanische muziek, mocht niet in de kerk. Diezelfde kerk is nu trouwens een sportschool met de hele dag een denderende herrie. Karma

Als je een beetje de ontwikkelingen in de katholieke kerk hebt gevolgd dan weet je dat er een heel sterke beweging is die zich verzet tegen alles wat nieuw was en die beweging is dominant geworden. Inderdaad, met lege kerken als gevolg, alhoewel anderen zullen zeggen dat de lege kerken komen door de secularisatie.Gelukkig is dat niet overal zo. Wij hebben veel muziek van cd's gebruikt bij de begrafenis van mijn moeder.

Tsjor

kenfan schreef op 14-08-2024 om 19:28:

Bevorderd tot heerlijkheid ? Was tante soms een heilssoldaat? Voorzover ik weet wordt dat alleen bij het Leger des Heils gebruikt.

Katholieken zijn ook niet heilig wat beereft verdraagzaamheid. De acht ! kinderen van mijn buurvrouw wilden graag La Mamma van Aznavour draaien bij de uitvaartsmis Daar ging de pastoor voorliggen: mechanische muziek, mocht niet in de kerk. Diezelfde kerk is nu trouwens een sportschool met de hele dag een denderende herrie. Karma

Als dat het geval is, heeft de tante wel mooi werk voor de samenleving gedaan. Beetje waardering voor haar inzet in deze maatschappij vol kwetsbare mensen,  misstaat niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.