Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Berlijn met jongvolwassenen

Eind juli wil ik met mijn jongvolwassen zoon en dochter een aantal dagen naar Berlijn.
Wie heeft er leuke tips? Voor bezienswaardigheden, leuke plekken, lunch, avondeten en wat er zoal meer in je opkomt. Ze kunnen natuurlijk zelf dingen uitzoeken, ikzelf ook, maar ik hoor graag tips van mensen met leuke ervaringen.


sja, vanalles wel. Ik kan niet zeggen dat het een heel bezienswaardige stad is in de zin van mooie gebouwen, want alles is natuurlijk platgebombardeerd in WOII. Maar absoluut een bijzondere stad, best wel groen en hip ook. Her en der in de stad staan stukjes muur, Checkpoint Charly is leuk om gezien te hebben, het spionagemuseum is leuk, het DDR museum ook. De Gedächtniskirche, ook indrukwekkend, net als het Holocaustmonument. Wij hadden een verblijf net buiten Berlijn (aan de rand van het metrogebied) in de bossen (waar heel veel everzwijnen zijn). We vonden het ook al leuk om met de U-bahn door het bos te gaan en zo in de stad te eindigen. 

Ik vond wel dat Berlijn niet heel erg een centrum heeft waar het meeste te vinden is, alles is best wel verspreid. Leuke winkeltjes etc hebben we ook wel gevonden in, maar die lagen ook ver uit elkaar. Destijds hadden we niet zoveel tijd, maar ik zou een fiets meenemen/huren, want alles lopen is ver, en voor alles de tram of U-bahn nemen weer duur als je een hele week gaat met meerdere personen. 

Prenzlauerberg is een hippe wijk met een leuke rommelmarkt op zondag (of zaterdag?) Bovenin die radiotoren, altijd leuk en daar is ook een restaurant. De koepel op de Rijksdag is ook mooi om over de stad te kijken. Häckesche Höfe of Markt,  leuke winkeltjes. Holocaustmonumentn is zeer indrukwekkend.
Veel plezier!

troelahoep schreef op 22-07-2024 om 11:59:

sja, vanalles wel. Ik kan niet zeggen dat het een heel bezienswaardige stad is in de zin van mooie gebouwen, want alles is natuurlijk platgebombardeerd in WOII. Maar absoluut een bijzondere stad, best wel groen en hip ook. Her en der in de stad staan stukjes muur, Checkpoint Charly is leuk om gezien te hebben, het spionagemuseum is leuk, het DDR museum ook. De Gedächtniskirche, ook indrukwekkend, net als het Holocaustmonument. Wij hadden een verblijf net buiten Berlijn (aan de rand van het metrogebied) in de bossen (waar heel veel everzwijnen zijn). We vonden het ook al leuk om met de U-bahn door het bos te gaan en zo in de stad te eindigen.

Ik vond wel dat Berlijn niet heel erg een centrum heeft waar het meeste te vinden is, alles is best wel verspreid. Leuke winkeltjes etc hebben we ook wel gevonden in, maar die lagen ook ver uit elkaar. Destijds hadden we niet zoveel tijd, maar ik zou een fiets meenemen/huren, want alles lopen is ver, en voor alles de tram of U-bahn nemen weer duur als je een hele week gaat met meerdere personen.

Oh, dat vond ik juist wel. Heel veel enorme panden, erg indrukwekkend vond ik.

Bezienswaardigheden kun je zelf wel bedenken lijkt me Arianne. Ik vond inderdaad Checkpoint Charlie, het Holocaustmuseum en de Gedächtniskirche allemaal zeer de moeite waard, maar ook de Brandenburger Tor, de Reichstag en de Dom. Verder zijn er prachtige nieuwe wijken waar ik met veel plezier doorheen gewandeld heb. Het zijn inderdaad flinke afstanden, maar door te lopen zie je veel meer details en krijg je meer gevoel voor een stad vind ik.

Voor tips voor eten en drinken is het te lang geleden dat ik er was, sorry.

De duitse drogisterij , DM dacht ik is bij ons bij de meiden/vrouwen een groot succes 

Engeltje schreef op 22-07-2024 om 12:48:

[..]

Oh, dat vond ik juist wel. Heel veel enorme panden, erg indrukwekkend vond ik.

Bezienswaardigheden kun je zelf wel bedenken lijkt me Arianne. Ik vond inderdaad Checkpoint Charlie, het Holocaustmuseum en de Gedächtniskirche allemaal zeer de moeite waard, maar ook de Brandenburger Tor, de Reichstag en de Dom. Verder zijn er prachtige nieuwe wijken waar ik met veel plezier doorheen gewandeld heb. Het zijn inderdaad flinke afstanden, maar door te lopen zie je veel meer details en krijg je meer gevoel voor een stad vind ik.

Voor tips voor eten en drinken is het te lang geleden dat ik er was, sorry.

Ha, smaken verschillen dan. Wij zagen vooral veel oostblokflatgebouwen met veelal graffiti van wisselende kwaliteit, en voor de rest heel veel strakke nieuwbouw. Beetje zoals Rotterdam (maar wel heel anders ook) in die zin. We hebben onze ogen wel uitgekeken hoor, daar niet van. 

Oja, je hebt er ook nog een paar musea met historische thema's, zoals het Pergamon museum op het Museuminsel. Mochten je jongvolwassenen geinteresseerd zijn in Egyptenaren en/of Babyloniërs, is dat ook nog de moeite waard. 

Anoniemvoornu schreef op 22-07-2024 om 12:54:

De duitse drogisterij , DM dacht ik is bij ons bij de meiden/vrouwen een groot succes

Die zit overal wel in Duitsland, daarvoor hoef je niet naar Berlijn.....

troelahoep schreef op 22-07-2024 om 14:51:

[..]

Die zit overal wel in Duitsland, daarvoor hoef je niet naar Berlijn.....

Dat maakt toch niet uit? To vraagt letterlijk om wat er maar in je opkomt waarom de behoefte zo negatief te doen in een positief topic 

Ik vond dit erg interessant om te bekijken en mijn destijds 19-jarige dochter ook
https://www.berliner-unterwelten.de/nl/rondleidingen/reguliere-rondleidingen/dunkle-welten.html

troelahoep schreef op 22-07-2024 om 11:59:

 Destijds hadden we niet zoveel tijd, maar ik zou een fiets meenemen/huren, want alles lopen is ver, en voor alles de tram of U-bahn nemen weer duur als je een hele week gaat met meerdere personen.

Meenemen dan, want 24 uur OV is maar 9,90 en een fiets huren een stuk duurder. Plus dat je het misschien ook wel af kan met 2 losse kaartjes  en het nog minder kost.

Valeria schreef op 22-07-2024 om 15:49:

[..]

Meenemen dan, want 24 uur OV is maar 9,90 en een fiets huren een stuk duurder. Plus dat je het misschien ook wel af kan met 2 losse kaartjes en het nog minder kost.

Wij zijn vorig jaar geweest en toen was een dagkaart voor het OV echt wel duurder, iets van 13 euro pp. Dat keer 4 is een aardig bedrag wat je elke dag betaalt. 

ik heb de prijs uit de BVG app. 
Zelf heb ik twee keer een kaartje van 3,50 genomen. Ik moest te veel haltes voor een goedkopere.

ArianneH

ArianneH

24-07-2024 om 00:01 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Echt leuk. Ik ga het overleggen met mijn jongvolwassenen.
Als mensen nog meer tips hebben, blijven die welkom.

imIk heb nog geen tijd gehad om het uit te zoeken, maar kan je dus in het OV losse kaartjes kopen? Contant of met pin betalen?
En waar koop je de dagkaarten als je die wilt kopen?

ArianneH schreef op 24-07-2024 om 00:01:



imIk heb nog geen tijd gehad om het uit te zoeken, maar kan je dus in het OV losse kaartjes kopen? Contant of met pin betalen?
En waar koop je de dagkaarten als je die wilt kopen?


www.bvg.de/de/abos-und-tickets/alle-tickets/einzelfahrscheine/einzelfahrausweis

Er staat dat je de kaartjes kunt kopen in de app, automaat, verkooppunt en in de bus. Ik heb de automaat op het station (pinpas) en de app gebruikt, maar ik heb alleen S-bahn en tram gebruikt en geen bus, dus ik weet niet hoe je in de bus betaalt.


Ik zou je aanraden om de app van BVG vantevoren op je telefoon te zetten; dat maakt het reizen daar een stuk makkelijker. Ik heb tenminste een hele tijd op het station zitten prutsen om alle gegevens goed in te voeren; dat was zonde van onze tijd. 

Ik kreeg paypal eerst ook niet goed in de app, dus dat was ook 20 minuten wachten op de volgende S-bahn. 
Overigens waren mannen met beveiligingshesjes alle keren zeer behulpzaam om mijn slechte Duits te beantwoorden in ook geen native Duits en me de automaat, stempelpaal of het juiste spoor te wijzen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.