Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

(Spirituele) transformatie moederschap


sperzie

sperzie

03-08-2024 om 15:20 Topicstarter

tsjor schreef op 03-08-2024 om 14:24:

Fijn, en wees gerust: '...om al die gevoelens waarvan ik weet dat ze niet conventioneel zijn op tafel te leggen.' Dat je jezelf moet herzien na kleine en grote ingrepen in je leven is juist heel conventioneel. Dat je soms droomt van een een camper of zoiets en dan helemaal weg van alles ook. Dus zo bijzonder zijn die emoties niet. Ik ben blij om te lezen dat je het terug hebt kunnen brengen naar praktische zaken, zoals je kledingkast. Ik hoop dat je je relatie niet verder de diepte in sleurt door die relatiecoach die het vrouwelijke in de man moet gaan ontdekken, of zoiets dergelijks. Wees blij dat hij nuchter en praktisch is als jij even op hol slaat. Geef hem een knuffel en wat complimentjes. Zo te lezen is hij het beste wat jou is overkomen.

Tsjor

Nee joh, ik hoop bij die relatiecoach te vinden dat zij voor ons/mij vertaalt waar wij staan en helpt na deze grote ingreep op een recht pad te blijven. Ik krijg tranen in mijn ogen bij je laatste zin. Bedankt voor de erkenning en normalisering die je geeft over de emoties na zulke levensgebeurtenissen.

Liefs!

De dag dat mijn kind geboren werd is de dag dat ik begreep dat ik leven op deze wereld gebracht had en verantwoordelijk was voor dat leven, die verantwoordelijkheid draag ik gelukkig samen met mijn man. Ik heb me nog nooit zo compleet en heel gevoeld en zo'n heftig gevoel gehad dat ik alles wil doen in mijn macht om mijn kind een stabiel,veilig, warm thuis te geven, dat lees ik niet in jouw berichten, Ik lees iemand die ontzettend zoekende is naar zichzelf en daarbij de mensen om zich heen lijkt te vergeten en dromen is leuk maar als je echt een moestuin wilt kan dat letterlijk nog op een balkon of kamer met lampen, je lijkt heel ver van de echte wereld af te staan

sperzie

sperzie

04-08-2024 om 14:55 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 03-08-2024 om 16:34:

De dag dat mijn kind geboren werd is de dag dat ik begreep dat ik leven op deze wereld gebracht had en verantwoordelijk was voor dat leven, die verantwoordelijkheid draag ik gelukkig samen met mijn man. Ik heb me nog nooit zo compleet en heel gevoeld en zo'n heftig gevoel gehad dat ik alles wil doen in mijn macht om mijn kind een stabiel,veilig, warm thuis te geven, dat lees ik niet in jouw berichten, Ik lees iemand die ontzettend zoekende is naar zichzelf en daarbij de mensen om zich heen lijkt te vergeten en dromen is leuk maar als je echt een moestuin wilt kan dat letterlijk nog op een balkon of kamer met lampen, je lijkt heel ver van de echte wereld af te staan

Wat fijn dat het moederschap dat directe effect op jou heeft gehad en dat jij geen last hebt gehad van verwarrende gevoelens op dit vlak! Het moederschap heeft inderdaad op iedereen een andere uitwerking, afhankelijk van wie je bent en wat je hebt meegemaakt en waarmee iedereen een weg probeert te vinden in het leven.

En maak je geen zorgen dat je niet uit mijn berichten kunt opmaken of ik wel bezig ben om mijn kind een veilig en warm thuis te geven. De realiteit ligt gelukkig complexer en genuanceerder dan berichten op een forum

Iedereen kan vanaf hier ook gerust zijn dat ik niet binnen een paar minuten mijn gezin om zeep help. Ik was benieuwd of meer mensen soortgelijke gevoelens herkennen om meer begrip te krijgen over waar ik doorheen ga. Gelukkig heb ik al genoeg berichten ontvangen die me hebben geholpen dit te plaatsen en wat ik hiermee kan doen😉

sperzie schreef op 04-08-2024 om 14:55:

[..]

Wat fijn dat het moederschap dat directe effect op jou heeft gehad en dat jij geen last hebt gehad van verwarrende gevoelens op dit vlak! Het moederschap heeft inderdaad op iedereen een andere uitwerking, afhankelijk van wie je bent en wat je hebt meegemaakt en waarmee iedereen een weg probeert te vinden in het leven.

En maak je geen zorgen dat je niet uit mijn berichten kunt opmaken of ik wel bezig ben om mijn kind een veilig en warm thuis te geven. De realiteit ligt gelukkig complexer en genuanceerder dan berichten op een forum

Iedereen kan vanaf hier ook gerust zijn dat ik niet binnen een paar minuten mijn gezin om zeep help. Ik was benieuwd of meer mensen soortgelijke gevoelens herkennen om meer begrip te krijgen over waar ik doorheen ga. Gelukkig heb ik al genoeg berichten ontvangen die me hebben geholpen dit te plaatsen en wat ik hiermee kan doen😉

Stabiel ...je vergeet stabiel

Anoniemvoornu:"Ik heb me nog nooit zo compleet en heel gevoeld". 

Ik en man voelden wel de gevoelens dat we verantwoordelijk waren voor het welzijn van ons kind. Maar ook voordat ik moeder werd voelde ik me "compleet en heel". 

wil40 schreef op 04-08-2024 om 17:24:

Anoniemvoornu:"Ik heb me nog nooit zo compleet en heel gevoeld".

Ik en man voelden wel de gevoelens dat we verantwoordelijk waren voor het welzijn van ons kind. Maar ook voordat ik moeder werd voelde ik me "compleet en heel".

Ik niet jammer genoeg, na meerdere miskramen en een aantal ontzettend nare complicaties tijdens de zwangerschap, voelde het alsof mijn lichaam faalde, dat gevoel werd vervangen door een gevoel van compleet en heel toen ik mijn gezonde zoon kreeg

Ik merk dat het woord “spirituele” mij persoonlijk nogal stoort in dit topic. Alsof je je gevoelens deels moet afzwakken naar iets ondefinieerbaars, om er maar een verklaring voor te moeten geven?!

Moederschap veranderd je hele zijn en leven nogal en dat is wennen, maar het is niet zo dat het je persoonlijk zo ontzettend veranderd dat je niet meer weet wie of wat je bent en waarvoor je staat in het leven.

Het, na geboorte van je kind, je leven ‘opeens’ te zien vanuit het spirituele, vind ik zowat hetzelfde als je opeens bekeren tot een bepaald geloof, een soort van (misplaatste) houvast dus.

Ik vind dat je (TO) daarin best heel ver gaat in je openingspost en zou me eerst eens wenden tot professionele ondersteuning hierin, misschien dat het je wat verheldering geeft? Ben je ooit wel emotioneel volwassen geworden bijvoorbeeld?

Hoi TO, 
ik herken wel het gevoel van: ineens alles anders willen. 
Maar mijn tip is om geen drastische stappen te nemen maar eerst praktisch te kijken: wat kan je doen om je leven NU wat meer aan te passen naar jouw dromen? 

Dat je verlangt naar een ander soort partner snap ik. Maar ik weet niet hoe lang je al samen bent? Het is gewoon niet meer zoals in het begin. Dus praat over je wensen en werk er samen aan. 
Een nieuwe partner is leuk, maar na drie jaar sta je ook zijn sokken weer van de grond te rapen zeg maar. 

En een camper: ja cool. Ook ik droom weg bij zo'n leven en ben lichtelijk jaloers als ik insta accounts volg van mensen met hippie kleren met een hippie man, de camper geheel gedecoreerd met bloemen, parkeren in de natuur met uitzicht op de bloemenvelden. 
Maar dat beeld is bedrieglijk. Want misschien had dit insta stel wel geen geld voor een normaal huis. Of konden ze de baan niet vinden waarmee dat mogelijk was. En staan ze 2 keer per maand in een prachtig landschap en de rest van de maand naast de Van der Valk langs een of andere snelweg. 

Kortom: onderzoek je dromen, en waarom sommige dingen je nu wel of niet zo aantrekken. Wat zit daarachter? En hoe kun je het praktisch maken?
Niet te snel teveel, en neem je partner mee in dit alles. 
Veel succes!

Ely

Ely

07-08-2024 om 10:22

Wat ik niet goed kan opmaken is wat we hier onder spiritueel verstaan, nou ja, ik snap een gedeelte maar ik zie de link naar de stacaravan niet zo. Of staat dat ergens voor symbool, en zo ja, wat is dat dan?
Een kennis van me wilde ‘van-life’ dus zo’n leuk campeerbusje en dan rondtrekken en dicht bij de natuur leven. Alleen had ze geen mogelijkheid om dat fulltime te doen en in haar levensonderhoud te voorzien. Dus nu doet ze dat een paar weken per jaar als vakantie en dat werkt prima voor haar. 
Wat ik denk ik wil zeggen is dat ik geloof dat kleine, concrete dingen (zoals op deze manier vakantie gaan vieren ipv clubben op Ibiza) al heel veel kunnen geven. Net als die kleren veranderen. Als er grote stappen in het verschiet staan dan volgt dat heus en is het ook natuurlijk proces, toch?

Ik vind de titel over moederschap niet echt kloppen.

 Waar in de tekst gaat het over de oermoedergevoelens richting je kindje, bv de diepe verliefdheid naar je kind, de allesoverheersende beschermingsdrang naar je kindje toe, het gevoel van willen zorgen voor. Het voelen, het willen zoeken wat je kindje nodig heeft en wanneer. De nieuwe zorgen en onzekerheden over je kindje waar je als moeder opeens mee te maken krijgt. Allemaal nieuwe gevoelens die er opeens zijn na de geboorte van een kindje. 

Waar jij over schrijft komt bij mij over als het meer om het zwanger zijn gaat en de bevalling. Als er iets vrouwelijks is is dat het wel, zoveel oerkrachten in 9 maanden zwanger en bevallen.

Het moederschap komt daarna pas.

Je schrijft heel makkelijk ( ik weet het is platte tekst, en natuurlijk niet compleet) over co ouderschap en eventueel 2e kindje bij misschien andere man. 

Als het echt over moederschap was gegaan had je naar mijn idee ook veel meer stilgestaan bij de gevolgen voor je kindje en eventueel 2e kind bij alle gedachten en gevoelens die je nu hebt.

linn19 schreef op 07-08-2024 om 14:57:

Ik vind de titel over moederschap niet echt kloppen.

Waar in de tekst gaat het over de oermoedergevoelens richting je kindje, bv de diepe verliefdheid naar je kind, de allesoverheersende beschermingsdrang naar je kindje toe, het gevoel van willen zorgen voor. Het voelen, het willen zoeken wat je kindje nodig heeft en wanneer. De nieuwe zorgen en onzekerheden over je kindje waar je als moeder opeens mee te maken krijgt. Allemaal nieuwe gevoelens die er opeens zijn na de geboorte van een kindje.

Waar jij over schrijft komt bij mij over als het meer om het zwanger zijn gaat en de bevalling. Als er iets vrouwelijks is is dat het wel, zoveel oerkrachten in 9 maanden zwanger en bevallen.

Het moederschap komt daarna pas.

Je schrijft heel makkelijk ( ik weet het is platte tekst, en natuurlijk niet compleet) over co ouderschap en eventueel 2e kindje bij misschien andere man.

Als het echt over moederschap was gegaan had je naar mijn idee ook veel meer stilgestaan bij de gevolgen voor je kindje en eventueel 2e kind bij alle gedachten en gevoelens die je nu hebt.

Ik vind juist dat het in de openingspost enkel gaat over de topicopener als persoon en juist niet over kind, man etc. 

Ik herken het een beetje van de tijd dat mijn kinderen zelfstandig waren en net uit huis waren. Niet in spirtueel opzicht want daar ben ik niet in thuis maar dat spannende gevoel van wat zal ik gaan doen? Misschien is dat ook als spiritueel te bestempelen. Maar dat de wereld weer een beetje voor je open ligt en je niet weet waar te beginnen. Ander werk? Meer werk? Wonen op een camper of een schip? Andere relatie of werken aan de relatie? Dat soort dingen

Kersje schreef op 07-08-2024 om 18:10:

[..]

Ik vind juist dat het in de openingspost enkel gaat over de topicopener als persoon en juist niet over kind, man etc.

Dat bedoel ik ook. Het is een persoonlijke ( spirituele) zoektocht die Sperzie beschrijft en heeft niets van doen met het moederschap. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.