Relaties
avds
27-07-2024 om 23:26
Voel me net een moeder voor mijn man.
Ik móét gewoon even van me afschrijven.
Voel me zo moe in mijn hoofd, ben op en kapot. Voel me alleen.
Heb het gevoel al tijden dat ik moet moederen over mijn man, nadenken aan, nadenken over, aansturing geven.
Heb niet het gevoel op 1 lijn te zitten.
Gewoon de kleine dingen: een 10 minuten gesprek op school.... Wie gaat er heen... Ik... Hij oppert ook niet om eerder vrij te nemen (gesprek was 16.30u), hij zal 10 minuten eerder vrij moeten nemen van werk om daarbij te zijn. Ik zal dat dan weer moeten vragen. Daar pas ik zo langzaamaan voor, dus doe het wel weer zelf. Hij is ooooit in de kleuterklas eens een x meegeweest.
Eten koken... Man komt thuis van werk, gaat zitten. Eten is klaar. Alles op tafel, eten... Ik ruim de bende weer op en maak aanrecht en tafel schoon.
Überhaupt, het nadenken over, wat eten we nu weer vanavond.
Mijn man vragen om kindlief naar bed te sturen, want zelf doet jij daar geen aanstalten tot...
Cadeautjes halen voor jarigen, kaartjes sturen voor verjaardagen....
Hebben we min voorbeeld een etentje met anderen einde van de middag, moet ik mijn man zeggen of die zich ook op gaat frissen en even nette kleren aan gaat doen.
Heeft hij zich opgefrist, vraagt hij WAT voor kleren hij aan moet of pakt zelf het alleraller oudste kledingstuk wat hij heeft...
Alle sociale contacten zowat onderhouden...
Kinderopvang aanvragen, controleren of kinderopvang wel goed is aangevraagd...
Savonds op de bank de vraag, wat wil je drinken... koffie... Ik schenk de koffie in.
Na de koffie.... wil je ook wat fris/bier? Ik schenk het weer in.
Als we naar bed gaan ruim ik de salontafel weer op.
Noem allemaal maar op...
Het slaat nergens op en zijn ook geen schrikbarende dingen, maar heb werkelijk het gevoel OVERAL het voortouw in te nemen. Spuugzat word ik er soms van gats.
Zit echt op de kook.
Zijn jullie mannen ook zo? Net kinderen, geen 'echte' kerels...
Jk zie dat veel in mijn omgeving, de vrouw bepaald, de vrouw is net een moeder van een groot kind.
wil40
28-07-2024 om 15:32
Bosanemoon schreef op 28-07-2024 om 12:52:
[..]
De voorbeelden die jij noemt komen maar af en toe voor terwijl de taken van TO zoals eten koken en koffie zetten elke dag terugkomen. Als deze man dat al doet is het alsnog geen eerlijke verdeling.
Dat weet ik niet, of het wel of niet "eerlijk" is. Werken ze beide ook 40 uur buiten de deur? Het gaat in een relatie toch niet alleen om een perfecte 50/50 verdeling qua huishoudelijke klussen? Het gaat erom dat je je beide gezien voelt.
Ik heb vandaag de was gedaan, en man heeft voor een gezellig ontbijt gezorgd. Die was is uren werk, dat ontbijt een half uurtje. Wat maakt het uit, het is een gezellige Zondag. Dus er is voor mijn gevoel meer aan de hand, ergere dingen dan "wie schenkt de koffie in".
Margaretha2024
28-07-2024 om 18:18
Ik blijf dat toch bijzonder vinden, die mannen die thuis bepaalde dingen ‘echt niet zien’. Bij hun werkgever of als ondernemer lukt het ze allemaal prima om ‘dingen te zien’ en ze ook op te pakken en gedaan te krijgen. Ik denk dat het meer zo iets is als desinteresse, dingen niet belangrijk vinden en ze daarom laten liggen en/of vinden dat ze die dag al genoeg gedaan hebben op het werk, en dus recht hebben op rust en tijd voor hun eigen ding.
AnnaPollewop
28-07-2024 om 18:21
Je bent niet echt blij met je man, je zoon en je leven zo te lezen. Misschien moet je daar eens mee aan de slag. Het lijkt me voor hen ook niet erg leuk zo.
Als je relaties met anderen niet lekker lopen en de gemene deler ben je zelf, dan kon het wel eens niet (alleen) aan de anderen liggen. Just saying.
MRI
28-07-2024 om 18:43
AnnaPollewop schreef op 28-07-2024 om 18:21:
Je bent niet echt blij met je man, je zoon en je leven zo te lezen. Misschien moet je daar eens mee aan de slag. Het lijkt me voor hen ook niet erg leuk zo.
Als je relaties met anderen niet lekker lopen en de gemene deler ben je zelf, dan kon het wel eens niet (alleen) aan de anderen liggen. Just saying.
Pff, ik word niet goed van alle vrouwen die maar aan zichzelf moeten werken om dingen die een man laat liggen. TO: word gewoon eens een keer boos en leg de kaarten op tafel. Ga een gesprek aan vanuit die frustratie. Het is een hele goede therapie om niet langer de sloof uit te hangen.
Pinokkio
28-07-2024 om 19:14
MRI schreef op 28-07-2024 om 18:43:
[..]
Pff, ik word niet goed van alle vrouwen die maar aan zichzelf moeten werken om dingen die een man laat liggen. TO: word gewoon eens een keer boos en leg de kaarten op tafel. Ga een gesprek aan vanuit die frustratie. Volgens mij is het een hele goede therapie om niet langer de sloof uit te hangen.
Mmhh ik weet het niet MRI.
Zelf ben ik ook bij tijd en wijle behoorlijk verwikkeld met partner in dit soort patronen.
En er zit heel veel bij partner. Hij is makkelijk, gemakzuchtig, afwachtend, wil ‘het goed doen’, kiest snel voor makkelijke weg.
Maar er zit net zo goed een hele hoop bij mij. Ongeduldig, kritisch, perfectionistisch en de rest van de standaard riedel.
Ik verfoei het standaard patroon en gedraag me volkomen volgens het boekje zucht.
Wat voor mij nog weleens confronterend werkt is contact met (sommige) andere vrouwen. (en zeer incidenteel bepaalde mannen) Buiten de deur kan ik makkelijker mijn juk afschudden en ben ik veel losser en relaxter. Op het moment dat ik dan een voortvarend iemand tegenover me krijg, merk ik dat ik zelf al snel wat achterover ga hangen. Omdat ik me dan wel wat overdonderd voel soms. Dan denk ik ‘hee, we zijn hier toch gezellig wat aan het eten samen?? Waarom is het dan zo belangrijk dat ik het bord nu op die plek in de vaatwasser zet waar jij het wil hebben??’ En dan vliegt het weleens door me heen dat partner dat vast vaak kan denken…Ik heb een kennis die ik vaak gewoon hóór denken dat ze in alles het voortouw moet nemen. Maar ze is me gewoon altijd een stapje voor.
Dochter, met wie ik vaak clash over het huishouden, is ook een goede spiegel voor me. Als ik nét wat meer geduld opbreng en het allemaal wat laat liggen, komt ze vaak toch wel in actie. Maarja, dat lukt me dus lang niet altijd waardoor negatieve patronen wel weer meer inslijten.
Gingergirl
28-07-2024 om 19:18
MRI schreef op 28-07-2024 om 18:43:
[..]
Pff, ik word niet goed van alle vrouwen die maar aan zichzelf moeten werken om dingen die een man laat liggen. TO: word gewoon eens een keer boos en leg de kaarten op tafel. Ga een gesprek aan vanuit die frustratie. Het is een hele goede therapie om niet langer de sloof uit te hangen.
Misschien ook eens niet altijd de man als schuldige zien. Het is een wisselwerking.
MRI
28-07-2024 om 20:24
Pinokkio schreef op 28-07-2024 om 19:14:
[..]
Mmhh ik weet het niet MRI.
Zelf ben ik ook bij tijd en wijle behoorlijk verwikkeld met partner in dit soort patronen.
En er zit heel veel bij partner. Hij is makkelijk, gemakzuchtig, afwachtend, wil ‘het goed doen’, kiest snel voor makkelijke weg.
Maar er zit net zo goed een hele hoop bij mij. Ongeduldig, kritisch, perfectionistisch en de rest van de standaard riedel.
Ik verfoei het standaard patroon en gedraag me volkomen volgens het boekje zucht.
Wat voor mij nog weleens confronterend werkt is contact met (sommige) andere vrouwen. (en zeer incidenteel bepaalde mannen) Buiten de deur kan ik makkelijker mijn juk afschudden en ben ik veel losser en relaxter. Op het moment dat ik dan een voortvarend iemand tegenover me krijg, merk ik dat ik zelf al snel wat achterover ga hangen. Omdat ik me dan wel wat overdonderd voel soms. Dan denk ik ‘hee, we zijn hier toch gezellig wat aan het eten samen?? Waarom is het dan zo belangrijk dat ik het bord nu op die plek in de vaatwasser zet waar jij het wil hebben??’ En dan vliegt het weleens door me heen dat partner dat vast vaak kan denken…Ik heb een kennis die ik vaak gewoon hóór denken dat ze in alles het voortouw moet nemen. Maar ze is me gewoon altijd een stapje voor.
Dochter, met wie ik vaak clash over het huishouden, is ook een goede spiegel voor me. Als ik nét wat meer geduld opbreng en het allemaal wat laat liggen, komt ze vaak toch wel in actie. Maarja, dat lukt me dus lang niet altijd waardoor negatieve patronen wel weer meer inslijten.
Kijk ik ben het er volledig mee eens als vrouwen aan zichzelf werken om oude belemmerende patronen te ontrafelen en uit te schakelen. Alleen niet als alleen de dame in kwestie in therapie gaat voor het gedrag van een man die achterover leunt en zich laat bedienen. Als ze beiden naar hun gedrag kijken, kan ik dat alleen maar toejuichen.
Ja heel goed dat je ziet dat je te perfectionistisch bent. Maar er zit best een groot gebied tussen 'jij moet het bordje op mijn manier in de vaatwasser doen' en de dynamiek die TO beschrijft.
Ik zie maatschappijbreed heel veel vrouwen in therapie gaan om naar zichzelf te kijken terwijl de dynamiek waar het om gaat of bij hem ligt, of bij beiden. En dat is ook best een niche voor therapeuten en een valkuil voor heel veel vrouwen. Maar nogmaals: heel goed als je ieder voor zich introspectie toont en samen naar verbetering zoekt.
Maar goed, ik heb makkelijk praten want ik had altijd partners die beter in het huishouden waren dan ik. Ik ging dan weer in therapie voor andere dingen in de relatie waar ik eigenlijk een grens had moeten stellen.
Bosanemoon
28-07-2024 om 21:20
wil40 schreef op 28-07-2024 om 15:32:
[..]
Dat weet ik niet, of het wel of niet "eerlijk" is. Werken ze beide ook 40 uur buiten de deur? Het gaat in een relatie toch niet alleen om een perfecte 50/50 verdeling qua huishoudelijke klussen? Het gaat erom dat je je beide gezien voelt.
Ik heb vandaag de was gedaan, en man heeft voor een gezellig ontbijt gezorgd. Die was is uren werk, dat ontbijt een half uurtje. Wat maakt het uit, het is een gezellige Zondag. Dus er is voor mijn gevoel meer aan de hand, ergere dingen dan "wie schenkt de koffie in".
Tja als jij je daar okay bij voelt dan prima, maar bij mij leidt het tot veel irritatie als man lekker op de bank zit terwijl ik uren bezig ben in het huishouden. Wij werken overigens beiden fulltime. Gelukkig hebben wij geleerd om daar over te praten en geef ik mijn grenzen aan als ik voel dat de verdeling scheef is. Dat is ook het gesprek wat TO aan zal moeten gaan met haar partner.
Thy
28-07-2024 om 23:17
Ik merk zelf dat mijn tempo anders is dan het tempo van man. Hij doet alles hup-dan-is-het-maar-klaar en ik heb altijd even 'pauze' tussen verschillende dingen; eten, even rustig napraten, lekker nog even zitten, dan de tafel afruimen. Even zitten, bedenken hoe de avond eruit ziet, 8 uur koffietijd maar half 9 is ook prima, etc.
Dat hebben wij ooit wel naar elkaar uitgesproken. Dat heeft er voor gezorgd dat ik soms iets eerder oppak dan ik uit mezelf zou doen en dat hij langer wacht met iets doen/regelen dan hij het liefst zou willen. Dat moet je wel kunnen natuurlijk.
Aan de andere kant kun je misschien ook gewoon bespreken dat je je ergert en dat het soms teveel voor je is.
Ik lees wel dat men vindt dat het initaitief dan wéér van jou moet komen, maar wat boeit dat?
Ieder dinsdag, donderdag en vrijdag kookt hij, de andere dagen kook jij. Wie kookt, hoeft niet af te ruimen. Of je spreekt af: afruimen doen we altijd samen.
Afspreken over wie kind welke avond naar bed brengt. Lekker even voorlezen, even een exclusief momentje met mama óf papa.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste 10-minutengesprekken en zorggesprekken zelf deed. Dat vond ik zelf gewoon prettiger en man vond dat ook fijner. We spraken wel onderling af: ik doe deze gesprekken en dat red ik in principe alleen. Ik vraag niet snel of je meegaat, maar als ik je vraag dan is dat om wat voor reden ook belangrijk. Ik wil dan écht graag dat je meegaat. Ik vraag dat zelden, maar als ik het vraag dan is het volstrekt helder; man regelt áltijd iets op het werk en is er dan voor mij/ons.
Een fijne verdeling vraagt iets van jullie allebei; heldere communicatie, de wil om het voor de ander prettig te maken en daarnaast ook even verder kunnen kijken dan je eigen behoeftes.
Succes!
Pinokkio
29-07-2024 om 01:18
MRI schreef op 28-07-2024 om 20:24:
[..]
Kijk ik ben het er volledig mee eens als vrouwen aan zichzelf werken om oude belemmerende patronen te ontrafelen en uit te schakelen. Alleen niet als alleen de dame in kwestie in therapie gaat voor het gedrag van een man die achterover leunt en zich laat bedienen. Als ze beiden naar hun gedrag kijken, kan ik dat alleen maar toejuichen.
Ja heel goed dat je ziet dat je te perfectionistisch bent. Maar er zit best een groot gebied tussen 'jij moet het bordje op mijn manier in de vaatwasser doen' en de dynamiek die TO beschrijft.
Ik zie maatschappijbreed heel veel vrouwen in therapie gaan om naar zichzelf te kijken terwijl de dynamiek waar het om gaat of bij hem ligt, of bij beiden. En dat is ook best een niche voor therapeuten en een valkuil voor heel veel vrouwen. Maar nogmaals: heel goed als je ieder voor zich introspectie toont en samen naar verbetering zoekt.
Maar goed, ik heb makkelijk praten want ik had altijd partners die beter in het huishouden waren dan ik. Ik ging dan weer in therapie voor andere dingen in de relatie waar ik eigenlijk een grens had moeten stellen.
Ik had het zelf niet over in therapie gaan, daar ben ik sowieso niet zo snel voorstander van.
Het is in ons huishouden ook zéker niet zo dat ik alleen naar mezelf kijk. Ik heb partner al vaak aangesproken op bepaald, in mijn ogen te laks, gedrag en we hebben er eindeloos over gesproken. (ook best vermoeiend, therapie was wellicht sneller geweest) Dat heeft best tot resultaten geleid en we hebben het nu wel enigszins verdeeld allemaal.
Maar voor mezelf werkte wat meer naar mezelf kijken toch het beste.
Zelf zie ik het grote verschil niet zo tussen mijn voorbeeld van de vaatwasser inruimen en verhaal dat to schetst. Als iemand mij verbetert in het inruimen van de vaatwasser voel ik zoveel weerstand dat ik echt flink stappen terug ga doen. Ik zit het dan wellicht wel uit, want we delen geen huishouden dus vooruit ik slik mijn weerstand en ergernis in. Maar ik moet er niet aan denken om samen te wonen met iemand die het altijd beter weet (op vlakken waar het er echt niet toe doet) dan zou ik misschien ook wel helemaal lethargisch worden.
Misschien speelt dit wel niet (zo) bij to, dat kan natuurlijk. Maar is het opfrissen echt nodig? Andere kleding? De koffie? Het fris? De kaartjes? Ik bedoel, prima natuurlijk als iemand het wél doet, doe vooral waar je blij van wordt, maar ik zou er echt niet blij van worden als iemand deze dingen van mij zou verwachten. Natuurlijk wel een basis in huishouden bijv, maar wie weet wat er precies allemaal speelt.
Anoniemvoornu
29-07-2024 om 09:23
Margaretha2024 schreef op 28-07-2024 om 18:18:
Ik blijf dat toch bijzonder vinden, die mannen die thuis bepaalde dingen ‘echt niet zien’. Bij hun werkgever of als ondernemer lukt het ze allemaal prima om ‘dingen te zien’ en ze ook op te pakken en gedaan te krijgen. Ik denk dat het meer zo iets is als desinteresse, dingen niet belangrijk vinden en ze daarom laten liggen en/of vinden dat ze die dag al genoeg gedaan hebben op het werk, en dus recht hebben op rust en tijd voor hun eigen ding.
Ja maar is het zo dat ze het niet zien, of dat ze andere dingen zien, mijn man kan gerust de vaat op het aanrecht laten staan terwijl de vaatwasser leeg is , maar stoort zich wel mateloos aan londslingerende schoenen
Anoniemvoornu
29-07-2024 om 09:44
maar je man aankleden daar kan ik me geen voorstelling van maken... ik bijvoorbeeld zou gerust in een trainingsbroek naar een verjaardag gaan, en als mijn man zegt ze vieren het niet thuis , trek ik gauw een spijkerbroek aan. Dus ik kan me voorstellen dat je niet om nette kleding geeft maar waarom zou hij niet in zijn oude kleding weg kunnen? als het echt op is , gaten, vlekken enz dat ziet hij zelf toch ook
MamaE
29-07-2024 om 11:19
Ik denk dat het vooral gaat om de vanzelfsprekendheid waarmee TS allerlei dingen op zich neemt en de man zich dat laat aanleunen.
Als TS minder werkt is het logisch dat ze meer thuis doet, maar dat hoeft ook weer niet álles te zijn.
Dit werkt twee kanten op; als de ander iets doet, accepteer dan ook dat het niet op jouw manier gaat. Gaat iemand het dan alsnog overdoen, dan doe ik ook niks meer, want blijkbaar kan ik dat dus niet.
Maar als de één kookt, dan kan de ander wel de tafel dekken, afruimen, vaatwasser inruimen. Of zelf een keer wat drinken pakken. Mijn man en ik pakken ook drinken voor de ander als we toch lopen. Maar het is niet zo dat dat altijd de taak is van één van ons.
Taken als auto wassen, de vuilbak aan de weg zetten of de heg snoeien zijn geen dingen die je dagelijks doet. Koken, afruimen, afwassen, koffie zetten etc. wel.
Hoe je het afspreekt, maakt eigenlijk niet uit. Als je het maar wel samen overeenkomt en daar beide oké mee bent. Dat is nu niet het geval.
Margaretha2024
29-07-2024 om 11:44
Anoniemvoornu schreef op 29-07-2024 om 09:23:
[..]
Ja maar is het zo dat ze het niet zien, of dat ze andere dingen zien, mijn man kan gerust de vaat op het aanrecht laten staan terwijl de vaatwasser leeg is , maar stoort zich wel mateloos aan londslingerende schoenen
Hij laat dan dus willens en wetens de vaat voor een ander staan. Hij weet heus wel dat de vaat in de vaatwasser moet, maar hij vindt het niet belangrijk of hij heeft er geen zin in. Hij zadelt dan zonder overleg een ander op met een taak die hij niet leuk vindt. Dat is dus iets wat ik niet begrijp.
Dat is toch geen leuk gedrag in een relatie? Net zo goed als de ander die zijn schoenen maar laat slingeren terwijl diegene weet dat de partner dat vervelend vindt. Je komt elkaar als het goed is toch tegemoet? (Als de slingerende schoenen van pubers zijn heb ik niets gezegd, dat is een verloren zaak )
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.