Relaties Relaties

Relaties

Verstoorde relatie man - mijn moeder


MRI schreef op 04-07-2024 om 13:44:

[..]

Helemaal mee eens. Maar hoe moet TO het conflict oplossen? Die lui zeggen geen woord tegen elkaar.

Misschien zou moeder in een brief haar oprechte excuses kunnen aanbieden? Als men niet het gesprek wil aangaan, dan is een schrijven misschien een oplossing/1e stap?

rutiel schreef op 04-07-2024 om 13:02:

Die man kan alle gelijk van de wereld hebben en moeder kan best een manipulatief serpent zijn, maar dat neemt niet weg dat de dochter heel erg van oma houdt en haar graag op haar verjaardag wil zien.
Los het conflict op, maar niet op de verjaardag zelf. Het feit dat manlief dreigt zijn dochter te vertellen dat mama liever heeft dat oma op haar verjaardag is dan dat hij komt vind ik echt beneden de maat. Zo ga je als volwassen man niet met conflicten om.

Eens. Ik heb het idee dat zowel Tientje als haar man dochter als pion inzetten. Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat Tientje de band met haar moeder niet wil verbreken en man zijn schoonmoeder niet meer kan verdragen om iets wat ze 10  jaar geleden uit bezorgheid? onnozelheid? onbeholpenheid? heeft gezegd.  Je gaat niet oplossen met de vraag wie nou gelijk heeft TO. En de tegenstrijdige adviezen die je krijgt helpen je  ook niet. Vraag is wat man belangrijker vindt: jouw gevoelens of de zijne. IMHO is aan je man om hier op een volwassen manier mee om te gaan. Een kennis/vriend of zelfs partner kun je afschrijven als hij een keer een flinke steek laat vallen, met ouders ligt dat anders. 

Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik in de situatie van TO stond, ikzelf mijn moeder al lang hierover zou hebben aangesproken. Ook dat ik het niet oké zou vinden dat er nooit een oprecht excuus is gekomen van zo’n onterechte beschuldiging. Ik vraag me dus ook af hoe diepgaand de relatie met moeder is?

kenfan schreef op 04-07-2024 om 13:52:

[..]

Eens. Ik heb het idee dat zowel Tientje als haar man dochter als pion inzetten. 

Ja, want ook zij schermt met dat het voor de dochter leuk moet zijn - terwijl het helemaal niet zo hoeft te zijn dat het niet leuk is als vader en oma er niet tegelijk zijn. Het kind wordt toch pas 6? Die weet niet anders dan wat ze altijd heeft gezien en accepteert gewoon wat haar verteld wordt. Zoals ik het lees is dit niet het eerste jaar dat die twee personen niet tegelijk aanwezig zijn geweest? Hoe kan het dan ooit een teleurstelling zijn als het weer gebeurt? Zoiets wordt haar dan toch aangepraat, als het niet al alleen maar een teleurstelling van moeder is. Moeder vindt het niet leuk, maar een kind van 5 accepteert het gewoon als iemand er niet is of als er geen 30 kinderen uitgenodigd mogen worden.

Truus2003

Truus2003

04-07-2024 om 15:39 Topicstarter

Valeria schreef op 04-07-2024 om 14:16:

[..]

Ja, want ook zij schermt met dat het voor de dochter leuk moet zijn - terwijl het helemaal niet zo hoeft te zijn dat het niet leuk is als vader en oma er niet tegelijk zijn. Het kind wordt toch pas 6? Die weet niet anders dan wat ze altijd heeft gezien en accepteert gewoon wat haar verteld wordt. Zoals ik het lees is dit niet het eerste jaar dat die twee personen niet tegelijk aanwezig zijn geweest? Hoe kan het dan ooit een teleurstelling zijn als het weer gebeurt? Zoiets wordt haar dan toch aangepraat, als het niet al alleen maar een teleurstelling van moeder is. Moeder vindt het niet leuk, maar een kind van 5 accepteert het gewoon als iemand er niet is of als er geen 30 kinderen uitgenodigd mogen worden.

Goed punt Valeria! Ik moet inderdaad mijn eigen teleurstelling niet projecteren op onze dochter. Realistisch blijven en er niet zo’n drama van maken. Ik moet proberen erboven te staan en er niet meer over te piekeren.

Iedereen bedankt in ieder geval, alle bijdragen zijn nuttig en welkom.

Bij ons was er altijd wel iemand niet. De kinderen wisten dus niet beter. "Die kan niet," was meestal gewoon voldoende. Ik denk dat ze het jaar erna helemaal niet eens meer wisten wie er vorig jaar op vakantie was of moest hockeyen. Als er dus iemand een paar uur niet bij was zouden ze dat ook niet echt registreren, denk ik.

Tientje, je schreef dat je moeder ook manipulatief kan zijn. Is in de afgelopen 10 jaar nog vaker iets gebeurd wat dat manipulatieve karakter van je moeder zoals je aanhaalde,  alleen maar bevestigde, zodat je man haar voor zekerheid  op afstand houdt?

Hier een herhaling van nare trekjes zoals negeren, waardoor ik haar ben blijven wantrouwen. Ik had het veel liever anders gezien. Je doet alsof je man geen verbetering wil; wilt hij dit echt niet?

Truus2003

Truus2003

04-07-2024 om 17:24 Topicstarter

Flanagan schreef op 04-07-2024 om 16:32:

Tientje, je schreef dat je moeder ook manipulatief kan zijn. Is in de afgelopen 10 jaar nog vaker iets gebeurd wat dat manipulatieve karakter van je moeder zoals je aanhaalde, alleen maar bevestigde, zodat je man haar voor zekerheid op afstand houdt?

Hier een herhaling van nare trekjes zoals negeren, waardoor ik haar ben blijven wantrouwen. Ik had het veel liever anders gezien. Je doet alsof je man geen verbetering wil; wilt hij dit echt niet?

Volgens mijn man is er later ook nog wel eens wat voorgevallen. Dat was een kwestie van een paar maanden voor onze dochter’s geboorte. Ze wilde toen haar zin doordrijven. Dat is haar toen niet gelukt. 

Toen deed mijn vader trouwens precies         hetzelfde, en met hem heeft mijn man geen problemen. 

Mijn moeder probeerde een paar weken geleden wel voor ons allemaal zonder overleg om 09:00 uur aanwezig te laten zijn bij de uitvaart van mijn stiefvader (haar man),   terwijl eerst 09:30 uur werd aangegeven, is dat manipulatief? 

Truus2003

Truus2003

04-07-2024 om 17:51 Topicstarter

Verbetering zie ik niet gebeuren. Mijn man geeft steeds aan dat ik daar niet op hoef te rekenen.

Tientje84 schreef op 04-07-2024 om 17:24:


Mijn moeder probeerde een paar weken geleden wel voor ons allemaal zonder overleg om 09:00 uur aanwezig te laten zijn bij de uitvaart van mijn stiefvader (haar man), terwijl eerst 09:30 uur werd aangegeven, is dat manipulatief?

Wat was het probleem dan van de tijd, dat is helemaal niet duidelijk. Als de uitvaart om 9.30 startte dan is het denk ik wel handig dat iedereen er wat eerder is, dan is 9.00 uur toch een mooie tijd? 

@Tientje, kan het zijn dat je man meent dat jij je moeder altijd volgt terwijl hij liever heeft dat jij je eigen beslissingen maakt? Dus dat hij vindt dat je onder de plak zit?
Hier had ik een schoonmoeder die altijd maar regie toe eigende. Ik vertelde een vriendin over het conflict en ze zei verbaasd te zijn dat het zolang duurde voor we gingen botsen. Ze kende haar ook en vond haar bazig. Ik  vroeg mij af waarom ik dat niet eerder gezien had, maar soms zie je dat niet omdat je eraan gewend bent en elkaar niet op afstand bekijkt, zoals de vriendin haar wel op afstand kon bekijken.
Maar goed, het is gebeurd. Hoe ga je verder? Je zegt dat je man niet wilt veranderen. Komt dat omdat hij niet overtuig is dat je wel je eigen keuzes maakt en je moeder geen invloed op je heeft?

Het is een proces dat al lange tijd duurt; het zal ook niet in 1 dag recht gezet zijn. Zou jij alleen baat hebben met een coach? Zodat het voor jou helder wordt hoe je het wilt veranderen?

_Anoniem_ schreef op 04-07-2024 om 17:56:

[..]

Wat was het probleem dan van de tijd, dat is helemaal niet duidelijk. Als de uitvaart om 9.30 startte dan is het denk ik wel handig dat iedereen er wat eerder is, dan is 9.00 uur toch een mooie tijd?

Als een uitvaart op 9:30 ingepland staat, gaat de zaal echt niet 30 minuten eerder open.  M.i. hoeft je niet zo vroeg te arriveren zodat de mensen kunnen babbelen, praten doe je eerder achteraf.

5-10 minuten is vroeg zat.

Truus2003

Truus2003

04-07-2024 om 18:42 Topicstarter

_Anoniem_ schreef op 04-07-2024 om 17:56:

[..]

Wat was het probleem dan van de tijd, dat is helemaal niet duidelijk. Als de uitvaart om 9.30 startte dan is het denk ik wel handig dat iedereen er wat eerder is, dan is 9.00 uur toch een mooie tijd?

Dat was het punt dat mijn man niet zo lang in één ruimte met mijn moeder kon zijn vanwege dezelfde reden. 

_Anoniem_ schreef op 04-07-2024 om 17:56:

[..]

Wat was het probleem dan van de tijd, dat is helemaal niet duidelijk. Als de uitvaart om 9.30 startte dan is het denk ik wel handig dat iedereen er wat eerder is, dan is 9.00 uur toch een mooie tijd?

Directe familie is toch meestal wel eerder aanwezig? Wij waren er zelfs een uur eerder bij mijn schoonouders zodat we in alle rust van tevoren nog konden kletsen met de mensen die binnenkwamen en met de kinderen het verloop van de bijeenkomst konden doornemen. Ik vin 5 minuten echt bizar kort voor de directe familie. Het ging om de stiefvader van TO, zij had toch met moeder al eerder aanwezig kunnen zijn en man had prima later kunnen komen.

Volgens mij zijn zowel de man als de moeder van TO kampioenen manipuleren. TO, misschien is die coach zo’n gek idee nog niet. Ik gun jou dat je je onder het juk van die twee uit kunt worstelen.

Tientje84 schreef op 04-07-2024 om 18:42:

[..]

Dat was het punt dat mijn man niet zo lang in één ruimte met mijn moeder kon zijn vanwege dezelfde reden.

Wacht effe ...je moeder is net haar man verloren, en jouw man gaat tegensputteren als   jullie een half uur voor aanvang  van de uitvaart aanwezig moeten zijn?  Iets wat niet meer dan normaal is bij de uitvaart van een naast familielid. En dan zou ZIJ manipuleren? Echt ik weet niet wat ik lees. Wil jij dan niet zelf bij haar zijn om haar te steunen op dat moment? Misschien begrijp ik het niet goed hoor, maar mijn kaak hangt zowat op m'n knieen.

Ik gun je een goede therapeut die je wat meer zelfvertrouwen geeft en je bevrijdt van die vreemde gedachtenkronkels waarin je nu verstrikt raakt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.