Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8


Brand schreef op 19-06-2024 om 10:09:

[..]

Zeker een proces kost tijd, iedereen is anders qua reactie en persoonlijkheid en de partners zijn ook vaak anders van innerlijk, alleen krijg ik de indruk datvelen van jullie eerder die knop kunnen omzetten en ik er in blijf hangen.

Van een mede forummer kreeg ik de link door om naar Codependentie te kijken, dit komt op punten overeen met trauma bonding. Als ik naar mezelf kijken herken ik mezelf er zeker in en daar moet ik echt goede hulp voor krijgen.


Voor wat betreft LifeEvent! als reactie getypt had snap ik dat sommige mensen zich aangevallen voelen alleen is dat niet zo bedoeld. We zijn allemaal slachtoffer van een actie van onze partners, we reageren mss niet altijd handig ergens op maar staan wel voor hetzelfde.

Ik neem alle adviezen door en beslis voor mezelf wat ik er mee kan doen.

De een helpt meer dan de andere, maar de achterliggende gedachte is hetzelfde. Zelfrespect en zelfvertrouwen terug winnen en grenzen bepalen.

Nou, waar het mij vooral een beetje mis gaat in die reactie ( en dat kan gebeuren natuurlijk, het is het internet, communicatie komt soms anders over dan dat het bedoeld is) is dat het impliciet gelijkgesteld wordt aan elkaar.

Nog los van het feit dat ik dus WEL nog bij mijn partner ben, zou het betekenen dat diegenen die er voor gekozen hebben dat NIET te doen, geen valide punten zouden kunnen hebben. En dat vind ik persoonlijk bij voorbaat niet waar. Immers, het is verder gaan na ontrouw. Verder gaan kan samen zijn, of alleen, of met een nieuwe partner. Er zijn allerhande vormen. Wat wel gelijk is, is dat we in die zin allemaal hetzelfde proces zijn doorlopen: We zijn bedrogen en dat is KUT. We helpen elkaar door verhalen te delen, ervaringen te delen. Dan doet de ervaring van Izza er net zoveel toe als die van mij. 

En soms zijn die handreikingen wat feller, of harder. Omdat dat soms in dat proces ook nodig is. Ik weet dat ik destijds in mijn eigen topic ook nog wel eens schrok van de hardheid waarmee sommige reacties waren. Maar achteraf gezien, wel on point. Dat komt omdat mensen  hetzelfde doorlopen hebben en je duidelijk willen maken dat je zelf een keuze hebt. En dat je zelf grenzen moet stellen, bijvoorbeeld. 

Maar het is altijd met de gedachte iemand te helpen.

Elpisto schreef op 19-06-2024 om 13:35:

[..]


En soms zijn die handreikingen wat feller, of harder. Omdat dat soms in dat proces ook nodig is. Ik weet dat ik destijds in mijn eigen topic ook nog wel eens schrok van de hardheid waarmee sommige reacties waren. Maar achteraf gezien, wel on point. Dat komt omdat mensen hetzelfde doorlopen hebben en je duidelijk willen maken dat je zelf een keuze hebt. En dat je zelf grenzen moet stellen, bijvoorbeeld.

Maar het is altijd met de gedachte iemand te helpen.

Juiste beschrijving Elpisto, chapeau!

Het was gewoon nergens voor nodig dit zo expliciet te melden door LifeEvent, totaal geen toegevoegde waarde ook. Het was niet eens juist wat zij schreef, in zoveel opzichten zelfs!

Met zo’n opmerking maak je bijdragen van andere ervaringsdeskundigen ook ondergeschikt en minderwaardig, terwijl het helemaal niets zegt over wat juist of minder juist (bewust niet slecht) is. Een ieder doet wat goed voor hem/haar voelt en dat is helemaal oké! Daarnaast hebben sommigen juist even net dát zetje nodig een andere richting in te slaan.

Hi allemaal, hier nog steeds ontzettend door de war. Volgens mij gaat het met man inmiddels wat beter. Ik zit er behoorlijk doorheen. We hebben elkaar gister gezien. Gistermiddag kwam hij wat spullen ophalen. We kregen woorden. Hij deed zo afstandelijk en kil, dat ik heb geroepen dat ik het wél in gang ging zetten. Later kwam hij terug en zei hij dat ik zulke dingen niet moet roepen.

Gisteravond hebben we nog kort gepraat en wilde hij met me naar bed. Om vervolgens weer weg te gaan en vandaag weer koeltjes en afstandelijk te doen.

Morgen komt hij hier in huis voor de kinderen, ik moet de hele dag werken. Morgenavond eet hij mee en dan gaat hij weer.

Ik weet niet hoelang ik dit zo vol ga houden. Wil hem tijd geven. Maar voor mijn gevoel raken we op deze manier echt alleen maar verder uit elkaar. Hij wordt volledig verzorgd door zn pa, waar hij nu in huis zit. Hoeft niets te doen. Zijn pa is verschrikkelijk boos op me (is zelf 2 x bedonderd) en geeft hierover ook duidelijk zn mening.. Het is allemaal niet helpend. Ik weet het niet. Voelt absoluut niet goed. Aantrekken en afstoten. 

Nina0011 schreef op 19-06-2024 om 19:42:

Hi allemaal, hier nog steeds ontzettend door de war. Volgens mij gaat het met man inmiddels wat beter. Ik zit er behoorlijk doorheen. We hebben elkaar gister gezien. Gistermiddag kwam hij wat spullen ophalen. We kregen woorden. Hij deed zo afstandelijk en kil, dat ik heb geroepen dat ik het wél in gang ging zetten. Later kwam hij terug en zei hij dat ik zulke dingen niet moet roepen.

Gisteravond hebben we nog kort gepraat en wilde hij met me naar bed. Om vervolgens weer weg te gaan en vandaag weer koeltjes en afstandelijk te doen.

Morgen komt hij hier in huis voor de kinderen, ik moet de hele dag werken. Morgenavond eet hij mee en dan gaat hij weer.

Ik weet niet hoelang ik dit zo vol ga houden. Wil hem tijd geven. Maar voor mijn gevoel raken we op deze manier echt alleen maar verder uit elkaar. Hij wordt volledig verzorgd door zn pa, waar hij nu in huis zit. Hoeft niets te doen. Zijn pa is verschrikkelijk boos op me (is zelf 2 x bedonderd) en geeft hierover ook duidelijk zn mening.. Het is allemaal niet helpend. Ik weet het niet. Voelt absoluut niet goed. Aantrekken en afstoten.

Dit heb ik, het gebrek aan begrip zit aan mijn zijde, nooit begrepen.

Heb je dat ook gedaan? En waarom bepaalt hij dat dan en waarom, als hij zo boos is?

Mijn hoofd stond naar alles behálve dat en geen kans dat iemand die me niet goed behandelde of wat dan ook, dat van me kreeg. Het komt bij mij (en ja ook dat houd ik bij mezelf) primitief/dierlijk over ipv naar verbinding zoekend, het zou me tegenstaan daar iets eigens en  intiems aan te geven. 

Kan iemand me dat uitleggen: dat waar de emotionele verbinding schade heeft of kapot is, waar vertrouwen weggevaagd is, dat dat lichamelijke dan blijkbaar nog prettig kan zijn.

Ik heb op een andere manier verraad meegemaakt, maar ik moest al bijna kotsen als ik mijn partner hoorde ademen, zoveel afschuw had ik.

Nina0011 schreef op 19-06-2024 om 19:42:

Hi allemaal, hier nog steeds ontzettend door de war. Volgens mij gaat het met man inmiddels wat beter. Ik zit er behoorlijk doorheen. We hebben elkaar gister gezien. Gistermiddag kwam hij wat spullen ophalen. We kregen woorden. Hij deed zo afstandelijk en kil, dat ik heb geroepen dat ik het wél in gang ging zetten. Later kwam hij terug en zei hij dat ik zulke dingen niet moet roepen.

Gisteravond hebben we nog kort gepraat en wilde hij met me naar bed. Om vervolgens weer weg te gaan en vandaag weer koeltjes en afstandelijk te doen.


Morgen komt hij hier in huis voor de kinderen, ik moet de hele dag werken. Morgenavond eet hij mee en dan gaat hij weer.

Ik weet niet hoelang ik dit zo vol ga houden. Wil hem tijd geven. Maar voor mijn gevoel raken we op deze manier echt alleen maar verder uit elkaar. Hij wordt volledig verzorgd door zn pa, waar hij nu in huis zit. Hoeft niets te doen. Zijn pa is verschrikkelijk boos op me (is zelf 2 x bedonderd) en geeft hierover ook duidelijk zn mening.. Het is allemaal niet helpend. Ik weet het niet. Voelt absoluut niet goed. Aantrekken en afstoten.

Ik heb het al eerder geroepen: Hij houd je aan het lijntje en het zou me niet verbazen als er straks uit komt dat hij zelf nu weer een affaire begonnen is. 

Anna Cara

Anna Cara

20-06-2024 om 09:47 Topicstarter

Max, ik snap(te) het achteraf ook niet van mijzelf. Toen ik besloot dat ik wilde onderzoeken of verdergaan optie was, wist ik dat vrijen ook aan de orde zou komen. Mijn man is een standaard man, vrijen zorgt voor verbinding bij hem. Maar ik heb eerst verbinding nodig, standaard vrouw dus volgens de theorie. En deze was natuurlijk kapot gemaakt. Tja, ik heb toen bewust knop omgezet voor het gebeuren van seks. Na ook een zeer serieus grsprek waar we beiden huilden. Hij spijt betuigde. Had ik het maar achter de rug gedachte popte op bij mij. Direct erna huilde ik mijn ogen uit mijn kop. Ik had hele tijd beeld van hun 2en. Mijn man vond het verschrikkelijk om ook dat te ervaren. Had hij ook niet bedacht. Hij dacht echt dat ik ook zou genieten. Not dus. Onze seks was altijd heel goed, fijn en genoten we beiden van. Dat was daarna lang bij mij niet meer het geval. Wel hadden we veel seks waarover ik later las in boeken dat dit vaak gebeurt. Beiden met (on)bewuste redenen. Achteraf was ik gewoon aan het pleasen. Ik wilde leuker en lekkerder zijn. Was ook soort van jaloers op zijn bed ervaringen met Truus. Wilde hem laten merken wat hij bijna kwijt was of zo. Gekke kronkel in het hoofd. 

MRI

MRI

20-06-2024 om 10:49

Elpisto schreef op 20-06-2024 om 08:56:

[..]

Ik heb het al eerder geroepen: Hij houd je aan het lijntje en het zou me niet verbazen als er straks uit komt dat hij zelf nu weer een affaire begonnen is.

Affaire zou kunnen, weet ik niet. Maar Nina als hij zich zo gedraagt: 
 "Gisteravond hebben we nog kort gepraat en wilde hij met me naar bed. Om vervolgens weer weg te gaan en vandaag weer koeltjes en afstandelijk te doen."

is hij je aan het manipuleren bij het leven. Dat kan hij doen omdat jij je enorm schuldig voelt en hij buit dat lekker uit.  En jij maar steeds onzeker worden. Hij is toch ook twee keer op avontuur gegaan? Natuurlijk was het allemaal niet netjes en zo maar laat op een gegeven moment mag hij ook zijn eigen rol zien. En met iemand slapen terwijl je eigenlijk kwaad op haar bent vind ik zelf een nare bijsmaak hebben

MRI schreef op 20-06-2024 om 10:49:

[..]

Affaire zou kunnen, weet ik niet. Maar Nina als hij zich zo gedraagt:
"Gisteravond hebben we nog kort gepraat en wilde hij met me naar bed. Om vervolgens weer weg te gaan en vandaag weer koeltjes en afstandelijk te doen."

is hij je aan het manipuleren bij het leven. Dat kan hij doen omdat jij je enorm schuldig voelt en hij buit dat lekker uit. En jij maar steeds onzeker worden. Hij is toch ook twee keer op avontuur gegaan? Natuurlijk was het allemaal niet netjes en zo maar laat op een gegeven moment mag hij ook zijn eigen rol zien. En met iemand slapen terwijl je eigenlijk kwaad op haar bent vind ik zelf een nare bijsmaak hebben

http://vreemdgaan-therapeut.nl/blogs-over-vreemdgaan/4-fases-na-vreemdgaan/#:~:text=Het%20vreemdgaan%20verwerken&text=Dit%20is%20een%20ernstig%20relationeel,tijd%2

Het kan wel!! 

Ik heb het zelf ook vaker gelezen dat je in fases van het ene uiterste in het andere uiterste kan vallen. Van "ik haat je" tot "vrij met me" en dat binnen een uur. 

Ik heb dat zelf niet zo gehad maar weet van een vriendin dat zij dat wel had naar haar vreemdgaande partner.

@nina ik raad je aan veel te lezen en GEEN overhaaste besluiten te nemen. Ik riep ook meteen dat ik wilde scheiden, zat na een week bij de financieel adviseur en na een maand bij de mediator. 

We zijn nu bijna een jaar verder en als ik terug kijk hebben we al zoveel doorstaan. Praten praten (met professionals erbij) na 9 maanden 2 relatieweekenden bij een psycholoog en zijn vrouw die coach is gehad. Hij is zo dankbaar dat ik de tijd heb genomen om onze 💔 liefde te onderzoeken. Dat ging gepaard met maanden soms geen contact, behalve zakelijk en over de kinderen tot uiteindelijk intense ontmoetingen/dates waar we elkaar weer ontdekten, samen heel veel gehuild. Hij die mijn boosheid incasseerde en steeds weer liet zien en horen hoeveel berouw hij heeft. 

Maar ook openstaan voor hoe alles zo heeft kunnen gebeuren de afgelopen jaren.

We struikelen en vallen soms hard maar staan steeds weer op.

Van 💔 tot  ❤‍🩹! 

Sterkte. 

MRI

MRI

20-06-2024 om 11:41

LifeEvent! schreef op 20-06-2024 om 11:13:

[..]


Het kan wel!!



Waar zeg ik dat het niet kan dan? 
Ik vind alleen dat ze moet oppassen niet gemanipuleerd te worden ook omdat ze zich zo schuldig voelt. 

Ik heb hem gisteravond aan de telefoon verteld dat ik hier aan onderdoor ga, hoe het nu gaat. Aangegeven dat ik graag wil dat hij terug naar huis komt, we hulp gaan zoeken en ervoor gaan vechten, of als hij het niet kan, we het wel in gang gaan zetten. Deze onzekerheid, daar kan ik niet mee omgaan. Hij werd boos,  zei dat ik hem chanteer. Maar nee, dit is mijn grens. 

Hij kwam vanochtend thuis, omdat hij vandaag voor de kinderen zorgt. Hij was aan het huilen en heel verdrietig.
Vanavond gaan we praten. 

MRI schreef op 20-06-2024 om 11:41:

[..]



Waar zeg ik dat het niet kan dan?
Ik vind alleen dat ze moet oppassen niet gemanipuleerd te worden ook omdat ze zich zo schuldig voelt.

Helemaal met eens.

Deze fase heb ik ook gehad en was het mijn vrouw die ineens dingen wilde, ging doen wat voorheen niet of nauwelijks aan de orde was. Dan ga je er in mee omdat je denkt dat ze dan schuld betuigd terwijl het gewoon manipulatie is, dat gedeelte ging er overigens ook heel snel weer af.

Als man zijnde kan ik ook echt niet inkomen dat je sex hebt, weg gaat en dan weer koel doet, het is geen one-night stand en dan nog doe je zoiets niet.

Deze inzichten heb ik nu achteraf wel gekregen, ook via dit forum.

Soms heb je een schop onder je kont nodig om iets te kunnen zien of begrijpen zoals bij mij.

Nina0011 schreef op 20-06-2024 om 12:06:

Ik heb hem gisteravond aan de telefoon verteld dat ik hier aan onderdoor ga, hoe het nu gaat. Aangegeven dat ik graag wil dat hij terug naar huis komt, we hulp gaan zoeken en ervoor gaan vechten, of als hij het niet kan, we het wel in gang gaan zetten. Deze onzekerheid, daar kan ik niet mee omgaan. Hij werd boos, zei dat ik hem chanteer. Maar nee, dit is mijn grens.

Hij kwam vanochtend thuis, omdat hij vandaag voor de kinderen zorgt. Hij was aan het huilen en heel verdrietig. Net belde ik hem te vrahen hoe het gaat, maar toen stond zijn vader (waar hij dus nu bij in zit en die mij het liefst ziet gaan) aan de deur. Die is hem dus achterna gekomen en zit er nu nog steeds. Op zijn 1e dag weer thuis, alleen met de kinderen. Ik ben zo boos op die man. Hij manipuleert hem.

Vanavond gaan we praten.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, en ga mee in wat MRI zegt: Hij manipuleert je. 

Elpisto schreef op 20-06-2024 om 13:52:

[..]

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, en ga mee in wat MRI zegt: Hij manipuleert je.

Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe erg ik het daarmee eens ben.

Persephone schreef op 20-06-2024 om 16:21:

[..]

Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe erg ik het daarmee eens ben.

Ik ben het er absoluut niet mee eens. Hij en zij zitten nog in de shock fase. Dan beleef je de dingen niet hoe het over een aantal maanden zou zijn.

Ik begrijp het wel van nina dat ze het (mede door jullie intepretaties) het als manipulatie ziet. Mijn man liet mij niet met rust toen. Wilde relatietherapie, praten, dat benauwde mij zo ontzettend daarna heeft mij beticht van ouderverstoting en dat ik het overspel erger zou maken. Ik heb hem een ongeluk toe gewenst etc... Nu maanden later staan we er zo anders in. Het was van beide kanten paniekvoetbal. 

Waarom moet hij perse thuis komen wonen? Samen er voor gaan kan ook betekenen, eerst afkoelen, bijkomen. Rust ruimte! Gun elkaar dat! Er is zoveel gebeurd! En ja dat betekent dat je voorlopig in onzekerheid zit. Maar als er nog een leven voor je ligt maken die paar maanden toch niet uit? Waarom dreigen dat je de scheiding in gang gaat zetten? Hou je niet meer van hem? 

LifeEvent! schreef op 20-06-2024 om 16:56:

[..]

Ik ben het er absoluut niet mee eens. Hij en zij zitten nog in de shock fase. Dan beleef je de dingen niet hoe het over een aantal maanden zou zijn.


Duidelijk dat jij het er niet mee eens bent en zo goed weet ook in wat voor fase zij zitten. Daarbij mag Nina helemaal voor zichzelf bepalen wel of niet maanden in onzekerheid te zitten natuurlijk, er zijn nergens strakke regels vwb verwerkingsproces. 

Zal allemaal best, maar ik lees toch hele andere dingen bij hun situatie. Als ik Nina lees wordt man dus niet positief beïnvloed door zijn vader, daar waar hij nu inwoont. Dat is heel wat anders als ‘even uit elkaar en elkaar rust gunnen’. In hun geval, vind ik persoonlijk, is man even ‘fout’ geweest als Nina als je het al zo zou willen noemen. 

Wat zij nodig hebben is een professionele gesprekspartner die hen gaat helpen, niet een (schoon)vader die Nina liever ziet gaan dan blijven en dit waarschijnlijk ook iedere dag influistert bij zijn zoon. Waar bemoeit die man zich mee!

Verder ontzettend eens met MRI!

Nina, blijft jouw man nu thuis of keert hij weer tijdelijk terug naar zijn vader? Ik zou voorstellen zsm professionele hulp te zoeken voor jullie samen. Sterkte!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.