Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Vakantie samengesteld gezin: ben ik de zeikerd?


Ik zou het gedrag van de pubers waarschijnlijk ook vervelend vinden, maar de vraag is: hoe komt dat? Zo te zien in ieder geval voor een deel doordat de moeder ze te weinig aandacht geeft. Ik zou het de pubers (en zeker de jongste) daardoor nog niet teveel aanrekenen. 

Bijvoorbeeld in de situatie dat je niets met stiefzoon kon doen, omdat je bij je eigen kinderen moest blijven, was het jammer dat je vriendin er niet bij was. Daardoor wordt het een vervelende situatie, terwijl het anders met stiefzoon misschien wel een keer leuk was geweest.

Als je het wil veranderen (wat ik me best kan voorstellen), dan moet je toch echt met je vriendin in gesprek. Het zijn haar kinderen, dus in principe bepaalt zij hoe ze ze opvoedt. Als stiefvader heb je daar waarschijnlijk iets minder over te zeggen. Maar het is wel handig als je op een lijn zit, zodat je discussies kunt vermijden over dat andere kinderen wel elke dag friet eten en jouw kinderen dat niet mogen. 

Over een eventuele volgende vakantie: misschien is all-inclusive een volgende keer ook niet zo'n goed idee. Bijna iedereen eet dan ongezonder dan thuis en de meesten kunnen dat wel hebben, maar voor je stiefkinderen met overgewicht lijkt het me niet zo'n goed idee.

Misschien kun je een volgende keer een (groot) huisje boeken op een vakantiepark met zwembad en andere activiteiten. (Als je nu 2 hotelkamers hebt geboekt, dan heb je daar waarschijnlijk wel budget voor.) Bij voorkeur op een park waar veel Nederlanders komen, zodat je stiefkinderen met andere jongeren contact kunnen maken. Mijn ouders deden dat vroeger ook een paar keer en hoewel het van mij niet zo hoefde, vond mijn zus (destijds 14/15) het wel heel leuk. Maar ook hierover zul je dan met je vriendin in gesprek moeten, want zij heeft misschien een ander beeld van haar ideale vakantie. 

HarrieDelSol

HarrieDelSol

15-08-2022 om 15:49 Topicstarter

Zonne2017 schreef op 15-08-2022 om 15:47:

[..]

En een hele brave, tevreden en dankbare puber ook nog ! Ik weet niet of dat nu bedoeld werd de vraag of je zelf ooit puber bent geweest.

Ik denk gewoon een gemiddelde puber qua gedrag. Denk niet dat ik overdreven braaf of overdreven lastig was in vergelijking met leeftijdsgenoten destijds. 

Niet elke puber (toen niet en nu ook niet) vind alles kut, saai, vervelend en een reden om constant dwars te gaan doen. Genoeg pubers die dat met mate doen

Pieter123 schreef op 15-08-2022 om 15:48:

Ik zou het gedrag van de pubers waarschijnlijk ook vervelend vinden, maar de vraag is: hoe komt dat? Zo te zien in ieder geval voor een deel doordat de moeder ze te weinig aandacht geeft. Ik zou het de pubers (en zeker de jongste) daardoor nog niet teveel aanrekenen.

Bijvoorbeeld in de situatie dat je niets met stiefzoon kon doen, omdat je bij je eigen kinderen moest blijven, was het jammer dat je vriendin er niet bij was. Daardoor wordt het een vervelende situatie, terwijl het anders met stiefzoon misschien wel een keer leuk was geweest.

Als je het wil veranderen (wat ik me best kan voorstellen), dan moet je toch echt met je vriendin in gesprek. Het zijn haar kinderen, dus in principe bepaalt zij hoe ze ze opvoedt. Als stiefvader heb je daar waarschijnlijk iets minder over te zeggen. Maar het is wel handig als je op een lijn zit, zodat je discussies kunt vermijden over dat andere kinderen wel elke dag friet eten en jouw kinderen dat niet mogen.

Over een eventuele volgende vakantie: misschien is all-inclusive een volgende keer ook niet zo'n goed idee. Bijna iedereen eet dan ongezonder dan thuis en de meesten kunnen dat wel hebben, maar voor je stiefkinderen met overgewicht lijkt het me niet zo'n goed idee.

Misschien kun je een volgende keer een (groot) huisje boeken op een vakantiepark met zwembad en andere activiteiten. (Als je nu 2 hotelkamers hebt geboekt, dan heb je daar waarschijnlijk wel budget voor.) Bij voorkeur op een park waar veel Nederlanders komen, zodat je stiefkinderen met andere jongeren contact kunnen maken. Mijn ouders deden dat vroeger ook een paar keer en hoewel het van mij niet zo hoefde, vond mijn zus (destijds 14/15) het wel heel leuk. Maar ook hierover zul je dan met je vriendin in gesprek moeten, want zij heeft misschien een ander beeld van haar ideale vakantie.


Of 2 huisjes boeken, ieder met eigen kinderen erin. Sommige activiteiten kun je samen doen en andere alleen met je kinderen. Bepaalde maaltijden samen gebruiken, bepaalde bewust met het eigen gezin. Dit in geval de relatie stand blijft houden. 

Poezekat schreef op 15-08-2022 om 15:56:

[..]

Of 2 huisjes boeken, ieder met eigen kinderen erin. Sommige activiteiten kun je samen doen en andere alleen met je kinderen. Bepaalde maaltijden samen gebruiken, bepaalde bewust met het eigen gezin. Dit in geval de relatie stand blijft houden.

Lijkt me ook een prima idee! 

HarrieDelSol schreef op 15-08-2022 om 15:49:

[..]

Ik denk gewoon een gemiddelde puber qua gedrag. Denk niet dat ik overdreven braaf of overdreven lastig was in vergelijking met leeftijdsgenoten destijds.

Niet elke puber (toen niet en nu ook niet) vind alles kut, saai, vervelend en een reden om constant dwars te gaan doen. Genoeg pubers die dat met mate doen

Ik had 1 gemiddelde puber en 1 die rechtstreeks uit een blik boze kinderen getrokken leek. Zelf door omstandigheden niet gepuberd en das ook niet fijn. 

Op de pubers van je vriendin heb je weinig invloed, dus moet je er het beste van maken of stoppen. Maar je ergeren en vergelijken is zo nutteloos.

Het is gewoon lastig om in te voegen in een gezin met kinderen die je niet zelf hebt opgevoed, zeker als het pubers zijn. Je eigen kinderen zitten nog in een heel andere fase, je moet een sprong maken om bij pubers aan te sluiten. Het meeste vormende werk is bij de pubers al gedaan. 

Als Bruin het kan trekken is 2 huisjes heel fijn. Dat hebben wij een paar keer gedaan met mijn ouders. Ons gezin in een huisje, opa en oma even verderop. Gezamenlijke activiteiten in overleg en naar behoefte, en ook ieder gezin eigem dingen.

MamaE schreef op 14-08-2022 om 21:30:

Doorgaans vinden ouders hun eigen kroost niet onaangepast, want dan hadden ze er wel wat aan gedaan.
Er was hier ook ooit een topic over gekke situaties met speelafspraakjes. Daar kwamen heel wat onaangepaste en brutale ouders en kinderen voorbij hoor.
Voordeel van klasgenootjes is dat je ze kunt weren uit je huis en je er niet mee op vakantie hoeft. Bij stiefkinderen is dat ingewikkelder.

Maar laten we nu niet net doen alsof het gedrag van deze kinderen en vooral ook dat van hun moeder normaal is.

Nou, mijn dochter heeft een periode gehad (met een jaar of 13) waarin ze compleet onaangepast was, haar zin probeerde door te drijven, voortdurend een grote bek had en op iedereen neerkeek. Ik vond mijn eigen kind niet echt leuk meer. En natuurlijk doe je er van alles aan, maar het leek of mijn zonnige dochter door een monster was opgeslokt.
Op vakantie heb ik het zo opgelost: we doen eerst wat IK wil en als je je normaal/gezellig gedraagt, doen we daarna wat JIJ wilt. Twee keer geen bananenboot/disco/strand/winkelen of wat dan ook haar plan was en ik had een kind dat een stuk gezeglijker werd.  

Mijn kinderen zijn redelijk uitgepuberd en vertonen over het algemeen keurig aangepast gedrag, vind ik dan want elke dag patat op vakantie vind ik prima (nou ja, ik roep wel dingen over groente en zo, maar dan eten ze een schijfje tomaat). Afgelopen vakantie was mijn dochter geanimeerd in gesprek met een ander gezin. Kwamen er ineens uitspraken als ‘dan ben je echt de l*l’ uit haar mond. Daar zeg ik dan wel wat van, zeker omdat de mensen in kwestie echt heel beschaafde kinderen hadden. En ze heeft het niet van mij, zelfs binnenshuis ben ik de pineut of de sigaar

MMcGonagall schreef op 15-08-2022 om 19:20:

Mijn kinderen zijn redelijk uitgepuberd en vertonen over het algemeen keurig aangepast gedrag, vind ik dan want elke dag patat op vakantie vind ik prima (nou ja, ik roep wel dingen over groente en zo, maar dan eten ze een schijfje tomaat). Afgelopen vakantie was mijn dochter geanimeerd in gesprek met een ander gezin. Kwamen er ineens uitspraken als ‘dan ben je echt de l*l’ uit haar mond. Daar zeg ik dan wel wat van, zeker omdat de mensen in kwestie echt heel beschaafde kinderen hadden. En ze heeft het niet van mij, zelfs binnenshuis ben ik de pineut of de sigaar

Maar jij kan in principe naar elk restaurant en dat je kind dan schnitzel met friet bestelt, oké. Het is wat anders als je kind elke dag afdwingt om naar een fastfood keten te gaan waar ze niks hebben waar jij blij van wordt. En dan ook nog jou op gaat jagen zodra je klaar bent.

Kinderen leren ook veel taalgebruik op school. Het verschil zit hem er in of ze corrigeerbaar zijn. De betreffende kinderen werden nooit gecorrigeerd, dus dan is de kans klein dat ze op zo'n vakantie ineens naar de pijpen van stiefvader gaan dansen. 

Mijn kind is ook niet heilig hoor. Die is ook wel eens vervelend, brutaal, luistert niet of doet dwars. Maar ze weet wel rekening te houden met anderen en zich sociaal te gedragen in gezelschap. En excuses aan te bieden als ze een keer niet zo braaf was.

Domme vraag ook van mij, of je ooit puber geweest bent….Eigenlijk vond ik mezelf ook best een milde, inschikkelijke puber.
Pas nu ik zelf pubers heb piep ik wel anders, en zie ik met terugwerkende kracht mijn eigen pubertijd ook in een ander licht. 
Ik geniet enorm van mijn pubers maar moet daarvoor wel geregeld met een vergrootglas naar hun goede kanten zoeken.(die ze sowieso natuurlijk ruimschoots hebben, ze laten ze alleen niet zo vaak aan mij zien 

nog 1xtje dan: pubers hebben iets totaal anders nodig dan kleine kinderen. Pubers kun je nog maar moeilijk opvoeden. Dat moet je de jaren ervoor gedaan hebben. Als je dat gedaan hebt komt het vaak goed al lijkt dat tijdelijk (soms jaren) niet zo. 
Wat pubers wel nodig hebben: liefde, positieve bevestiging, erkenning, ruimte, (ook om gigantisch de mist in te gaan) acceptatie, mogelijkheden, veiligheid enz enz. 

HarrieDelSol

HarrieDelSol

16-08-2022 om 15:04 Topicstarter

Dymo schreef op 15-08-2022 om 17:20:

[..]

Nou, mijn dochter heeft een periode gehad (met een jaar of 13) waarin ze compleet onaangepast was, haar zin probeerde door te drijven, voortdurend een grote bek had en op iedereen neerkeek. Ik vond mijn eigen kind niet echt leuk meer. En natuurlijk doe je er van alles aan, maar het leek of mijn zonnige dochter door een monster was opgeslokt.
Op vakantie heb ik het zo opgelost: we doen eerst wat IK wil en als je je normaal/gezellig gedraagt, doen we daarna wat JIJ wilt. Twee keer geen bananenboot/disco/strand/winkelen of wat dan ook haar plan was en ik had een kind dat een stuk gezeglijker werd.

Dan doe je er dus wel wat aan en het werkte blijkbaar ook nog. 

HarrieDelSol

HarrieDelSol

16-08-2022 om 15:15 Topicstarter

Ja, pubers kun je hoogstens nog wat finetunen en wat mij betreft is dat meer aan de moeder dan aan een stiefvader die in dit huishouden net komt kijken (bij wijze van). Ik heb niet de illusie dat de moeder er nog heel veel aan kan veranderen aan de oudste, aan de jongste misschien iets meer. Laat staan iemand anders.

Als puber was ik me ook van geen kwaad bewust. Achteraf  snap ik dat ik soms mijn ouders het bloed onder de nagels vandaan heb gehaald. Maar wel met mate. En sommige dingen die ik toen zeuren vond, ben ik achteraf toch wel blij om.  

Zowel over positieve als negatieve dingen kun je debatteren in welke mate opvoeding invloed heeft, maar enige invloed heeft het altijd wel natuurlijk. 

Misschien helpt het om eens wat positieve eigenschappen van de pubers te benoemen. Want die hebben ze. Er is al eerder naar gevraagd maar toen benoemde je alleen positieve eigenschappen van de moeder, omdat je van haar houdt enz. Maar over de kinderen benadruk je enkel negatieve kanten.

HarrieDelSol

HarrieDelSol

16-08-2022 om 15:45 Topicstarter

Index224 schreef op 16-08-2022 om 15:40:

Misschien helpt het om eens wat positieve eigenschappen van de pubers te benoemen. Want die hebben ze. Er is al eerder naar gevraagd maar toen benoemde je alleen positieve eigenschappen van de moeder, omdat je van haar houdt enz. Maar over de kinderen benadruk je enkel negatieve kanten.

Die zijn er ook, anders was het een no-brainer natuurlijk. Negatieve dingen van de moeder benoem ik ook wel, zoals bijvoorbeeld de manier van opvoeden. Niet alles zal haar aan te rekenen zijn, maar invloed heeft ze wel gehad op hoe haar kinderen op sommige vlakken zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.