Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Vakantie samengesteld gezin: ben ik de zeikerd?


Ik zou, als ik jou was, je vriendin even dit draadje laten lezen. Wedden dat je dilemma dan in 1 keer opgelost is?

HarrieDelSol schreef op 16-08-2022 om 15:45:

[..]

Die zijn er ook, anders was het een no-brainer natuurlijk. Negatieve dingen van de moeder benoem ik ook wel, zoals bijvoorbeeld de manier van opvoeden. Niet alles zal haar aan te rekenen zijn, maar invloed heeft ze wel gehad op hoe haar kinderen op sommige vlakken zijn.

Ja, negatieve dingen benoem je zeker. Van zowel moeder als kinderen ja. Maar de uitdaging is juist om eens de positieve kanten te benoemen. Heb je je bovendien al eens verdiept in de interesses en hobby's van de pubers? 

Misschien is het een optie om af en toe met de pubers iets leuks te gaan doen zodat jullie elkaar beter leren kennen? De jongste wilde tijdens de vakantie toch dingen samen doen met jou dus die staat er wellicht al voor open. 

Hoe is het inmiddels met de relatie Harrydelsol? 
hebben jullie e.e.a. al besproken of zien jullie elkaar niet zo veel?

HarrieDelSol

HarrieDelSol

17-08-2022 om 12:09 Topicstarter

We hebben het er wel over gehad. Dat verliep wel in een ruzie-achtige sfeer. 

Zij wil voortaan niet meer met kinderen op vakantie. Niet met haar kinderen en niet met mijn kinderen, omdat ze er veel te veel rekening mee moet houden. Ze vindt het dan geen vakantie meer. 
 
Met twee gezinnen samen apart op vakantie gaan (2 aparte huisjes) dat vindt ze ook niks. 

Ik voelde de irritatie bij mezelf al snel opborrelen, omdat ze zo flexibel is als een baksteen in deze discussie. Paar keer tot tien geteld en maar gezegd dat we het er op een ander moment wel over hebben. 

Ik neig wel heel erg naar stoppen. Met 4 kinderen en dan niks met de kinderen willen doen in de zin van vakanties, weekendjes weg e.d., dan beperk je je wel heel erg. Zeker omdat haar kinderen altijd bij haar zijn (vader zo goed als uit beeld) en mijn kinderen meestal bij mij. 

Dat ooit samenvoegen is al een hele uitdaging als de neuzen dezelfde kant op staan. Maar als dat al niet het geval is, dan wordt het helemaal lastig. 

Mijn kinderen staan ook voorop. Ik ga hen niet tekort doen of dingen ontzeggen. Een goede tweede ben ik zelf. Het moet voor mij ook leuk zijn. 

Ik zou heel snel klaar zijn met iemand die haar kinderen zo behandelde. 

Je vriendin komt niet over als een leuke moeder en het lijkt erop dat ze jou ziet als iemand om haar kinderen te vermaken zodat zij lekker niks kan doen…. Niet heel aantrekkelijk zoals je haar beschrijft…

Overigens lijk je te denken dat een samengesteld gezin überhaupt een goed idee is, maar dat is in de meeste gevallen niet zo. Verschillen in opvoeding, je eigen kinderen veel leuker vinden dan die van de ander, kinderen die helemaal niet zitten te wachten op een vreemde volwassene in huis met kinderen die ze ook maar opgedrongen krijgen… er zijn maar weinig goede redenen om een nieuw gezin te willen stichten. Als je je verwachtingen daarover nu alvast bijstelt, leg je ook wat minder druk op deze of een eventuele volgende relatie. Het gaat nooit meer zo worden als in het kerngezin, dus die verwachting kun je beter loslaten.

HarrieDelSol schreef op 17-08-2022 om 12:09:

We hebben het er wel over gehad. Dat verliep wel in een ruzie-achtige sfeer.

Zij wil voortaan niet meer met kinderen op vakantie. Niet met haar kinderen en niet met mijn kinderen, omdat ze er veel te veel rekening mee moet houden. Ze vindt het dan geen vakantie meer.

Met twee gezinnen samen apart op vakantie gaan (2 aparte huisjes) dat vindt ze ook niks.

Ik voelde de irritatie bij mezelf al snel opborrelen, omdat ze zo flexibel is als een baksteen in deze discussie. Paar keer tot tien geteld en maar gezegd dat we het er op een ander moment wel over hebben.

Ik neig wel heel erg naar stoppen. Met 4 kinderen en dan niks met de kinderen willen doen in de zin van vakanties, weekendjes weg e.d., dan beperk je je wel heel erg. Zeker omdat haar kinderen altijd bij haar zijn (vader zo goed als uit beeld) en mijn kinderen meestal bij mij.

Dat ooit samenvoegen is al een hele uitdaging als de neuzen dezelfde kant op staan. Maar als dat al niet het geval is, dan wordt het helemaal lastig.

Mijn kinderen staan ook voorop. Ik ga hen niet tekort doen of dingen ontzeggen. Een goede tweede ben ik zelf. Het moet voor mij ook leuk zijn.

Wat een ego om dat te zeggen, zelfs over haar eigen kinderen...droevig.

HarrieDelSol

HarrieDelSol

17-08-2022 om 13:26 Topicstarter

RosaMontana schreef op 17-08-2022 om 13:14:

Je vriendin komt niet over als een leuke moeder en het lijkt erop dat ze jou ziet als iemand om haar kinderen te vermaken zodat zij lekker niks kan doen…. Niet heel aantrekkelijk zoals je haar beschrijft…

Overigens lijk je te denken dat een samengesteld gezin überhaupt een goed idee is, maar dat is in de meeste gevallen niet zo. Verschillen in opvoeding, je eigen kinderen veel leuker vinden dan die van de ander, kinderen die helemaal niet zitten te wachten op een vreemde volwassene in huis met kinderen die ze ook maar opgedrongen krijgen… er zijn maar weinig goede redenen om een nieuw gezin te willen stichten. Als je je verwachtingen daarover nu alvast bijstelt, leg je ook wat minder druk op deze of een eventuele volgende relatie. Het gaat nooit meer zo worden als in het kerngezin, dus die verwachting kun je beter loslaten.

Op dat eerste leek het soms wel neer te komen tijdens de vakantie. 

Nee, ik denk niet dat een samengesteld gezin per definitie een goed idee is. Ook niet dat het per definitie een slecht idee is. 

Ik denk dat het kan, als alle neuzen zo ongeveer dezelfde kant op staan. Qua hoe je het gezin ziet, hoe je er qua opvoeding in zit, de omgangsregelingen, hoe je met kinderen omgaat, de klik tussen kinderen en de nieuwe partner, de klik tussen de kinderen en zo is er vast nog wel meer. En dan nog is het een hele uitdaging met 4 kinderen. 

Ben er nu wel van genezen eigenlijk. Het is vrij intensief en inspannend allemaal. En als het dan geen toegevoegde waarde blijkt te bieden. Mijn kinderen geven ook aan dat ze liever met mij alleen op vakantie gaan dan met vriendin en haar kinderen erbij. 

Een vakantie met de kinderen dat doe je toch vooral om de kinderen te plezieren wat mij betreft. Alleen op vakantie, dat doe ik wel als mijn kinderen bij hun moeder zijn. 

Ik heb veel van dit draadje gelezen, maar niet alles.
Ook ik vind de moeder niet sympathiek over komen (bijv.dat ze zonder haar kinderen op vakantie wil en dat ze daarmee niet lijkt te zeggen: ik wil een vakantie met mijn kinderen en eentje zonder, maar gewoon helemaal zonder haar eigen kinderen). Ik heb ook niet de indruk dat ze haar kinderen nog wat probeert op te voeden, hoewel daar gezien het beschreven gedrag wel wat aanleiding toe was.
Maar wat ik me afvraag, kan het zijn dat ze ernstig overbelast is, of tegen een burn out aanzit dat ze nu zo enorm op zichzelf gericht is? En dat ze zo inflexibel is (geen ruimte voor een andere invulling van de volgende vakantie dan ze nu voor ogen heeft). Zou het kunnen zijn dat ze in de overlevingsstand staat?
Hoe lang kennen jullie elkaar? Was ze vanaf het begin al zo op zichzelf gericht? Heeft ze vaker tegen jou geklaagd dat het zo zwaar is met bijna de volledige zorg voor haar kinderen? En heeft ze vaker geklaagd dat ze het zo zwaar vindt met haar kinderen in de puberteit?
Overigens zou ik niet meteen willen dat je alles maar moet accepteren van haar als dit de reden is (je bent er niet om haar te redden en je moet echt aan je eigen kinderen denken), maar ik vraag het me gewoon af.

" Ik heb ook niet de indruk dat ze haar kinderen nog wat probeert op te voeden, hoewel daar gezien het beschreven gedrag wel wat aanleiding toe was.
Maar wat ik me afvraag, kan het zijn dat ze ernstig overbelast is, of tegen een burn out aanzit dat ze nu zo enorm op zichzelf gericht is?"

Ik vroeg me precies hetzelfde af. Je krijgt de indruk dat moeder zich helemaal uit de opvoeding heeft teruggetrokken.

HarrieDelSol

HarrieDelSol

17-08-2022 om 16:50 Topicstarter

Ja, ze klaagde weleens. Maar niet meer of minder dan de meeste ouders. Denk wel dat ze gewoon in een andere fase zit. 

Haar kinderen zijn wat ouder. Pubers al. Denk dat ze een beetje uitkijkt naar het moment dat ze uit huis gaan. Niet meer ingrijpen lijkt daar ook wel op te wijzen. Lijkt een beetje de weg van de minste weerstand. 

Mijn kinderen zijn nog een stuk jonger. Ik kijk nog uit naar die paar keer dat ze met mij op vakantie gaan, dat ze naar de middelbare school gaan, de uitjes die we nog gaan hebben, etc. 

Mijn kinderen gaan ook altijd mee als ik ergens naar toe ga. Al ga ik ergens op bezoek of ga ik naar de winkel. Haar kinderen niet. Die blijven liever thuis om op hun Playstation of telefoon te spelen. 

Denk wel dat op deze manier de kinderen niet heel snel het huis uit gaan. Een kind met bijbaantjes, een druk sociaal leven en die in het huishouden de eigen boontjes dopt (eigen troep op ruimt, dag in kan delen qua maaltijden, etc) zie ik eerder uit huis gaan dan iemand die dat allemaal niet doet. 

HarrieDelSol schreef op 17-08-2022 om 16:50:

Ja, ze klaagde weleens. Maar niet meer of minder dan de meeste ouders. Denk wel dat ze gewoon in een andere fase zit.

Haar kinderen zijn wat ouder. Pubers al. Denk dat ze een beetje uitkijkt naar het moment dat ze uit huis gaan. Niet meer ingrijpen lijkt daar ook wel op te wijzen. Lijkt een beetje de weg van de minste weerstand.

Mijn kinderen zijn nog een stuk jonger. Ik kijk nog uit naar die paar keer dat ze met mij op vakantie gaan, dat ze naar de middelbare school gaan, de uitjes die we nog gaan hebben, etc.

Mijn kinderen gaan ook altijd mee als ik ergens naar toe ga. Al ga ik ergens op bezoek of ga ik naar de winkel. Haar kinderen niet. Die blijven liever thuis om op hun Playstation of telefoon te spelen.

Denk wel dat op deze manier de kinderen niet heel snel het huis uit gaan. Een kind met bijbaantjes, een druk sociaal leven en die in het huishouden de eigen boontjes dopt (eigen troep op ruimt, dag in kan delen qua maaltijden, etc) zie ik eerder uit huis gaan dan iemand die dat allemaal niet doet.

Ja dat is nou een verschil tussen kleine kinderen en pubers. Als kind ging ik ook altijd mee boodschappen doen maar daar had ik als puber echt geen zin meer in. Over 10 jaar denken jouw kinderen daar waarschijnlijk ook wel anders over. 

HarrieDelSol schreef op 17-08-2022 om 16:50:


Mijn kinderen gaan ook altijd mee als ik ergens naar toe ga. Al ga ik ergens op bezoek of ga ik naar de winkel. Haar kinderen niet. Die blijven liever thuis om op hun Playstation of telefoon te spelen.

Je bent je nog steeds niet bewust van het verschil tussen jongere kinderen en pubers. Verdiep je er eens in, geeft ook wat meer helderheid denk ik.

Ik doe bij voorkeur boodschappen zonder kind. Tijdens zwemles of sporttraining bijvoorbeeld. Nog liever laat ik dat aan mijn man over. 

Pubers gaan niet meer overal mee naartoe. Die ontwikkelen een eigen leven. Wel hoort daar ook een bepaalde verantwoordelijkheid bij. Ze kunnen best af en toe zelf een boodschap doen, een keer een simpele maaltijd koken, troep opruimen, etc.
Niet overal mee naartoe is overigens ook iets anders dan nergens meer mee naartoe gaan. Moeder kan ook eens iets met de kinderen ondernemen wat bij hun leeftijd past. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.