Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Schuldgevoel bij vreemdgaan?


Beaver1984

Beaver1984

17-07-2023 om 09:04 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 17-07-2023 om 08:35:

Zoek dan nu alvast een goede, gecertificeerde mediator en maak een afspraak eind augustus. Er is vrijwel altijd een wachtlijst en afzeggen kan altijd nog, dat is maar 1 telefoontje. Recht je schouders en regel dit alvast.
In de tussentijd maak je alvast een overzicht van al jullie bankrekeningen, schulden en bezittingen (en de geschatte waarde van grote spullen). Dat scheelt straks tijd en dus geld voor de mediator.

Die mediator hebben we al. Heb haar al vaker aangegeven als ze het echt wilt regelen dat we dan maar een afspraak moeten maken. Dan zegt ze onze mediator is pas begin augustus terug van vakantie. Dat is ook daadwerkelijk zo, maar er zijn nog meer mediators. Ik weet gewoon niet zo goed wat ze nu wilt. Waarom wacht ze dan zo lang met alles? Dan roept ze maar altijd ja jij wilt toch niet😅 Maar uiteindelijk heb ik niks te willen. Je merkt gewoon aan veel dingen dat ze niet zeker is van haar zaak en daarom heb ik nu afgesproken dat 20 augustus de absolute deadline is. Dan is het of mediator of voor elkaar gaan. Ze roept steeds dat ze in Turkije alles op een rij wilt zetten, maar zo werkt dat naar mijn mening niet. Alsof 10 dagen Turkije het verschil gaat maken. Maar goed, wie weet. Mijn probleem is gewoon dat ik steeds blijf hopen en daar zorgt ze vaak zelf voor. Door mij als eerste te bellen als er iets aan de hand is. Eerst met die wateroverlast in de kelder. Eergisteren belde ze me dat er 2 personen de hele tijd om onze auto stonden te dansen en dat ze onze auto wilden stelen. Uiteindelijk was dit ook werkelijk zo, maar kap dan ook eens met mij bellen. Ik snap de paniek en schrik, maar bel dan je nieuwe vriend. Dan komt nog dat jaloerse gedrag erbij. Al 3x dat ze me vroeg over ‘Denise’. Zo noem ik haar maar effe. En waarom ik niet gewoon eerlijk was etc. Het gaat haar niks aan. Als ik haar afgelopen maanden iets vroeg over haar nieuwe relatie kreeg ik ook geen antwoord. Ook sprak ze me al aan over online dating apps, of ik die gebruik. Want dat had mijn dochter blijkbaar gezegd. Klopt allemaal niet, maar uiteindelijk gaat het nergens over en lijken we af en toe wel 2 kleuters. 

Beaver1984

Beaver1984

17-07-2023 om 09:11 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 17-07-2023 om 08:59:

[..]

Precies, zoek alvast alles uit. Want alles wordt qua financiën doorberekend. Als jij bijvoorbeeld de auto houdt, indien deze eigen bezit is en zij de bank. Dan zullen ze het verschil gaan berekenen. Dat doen ze met alles wat je meeneemt of achterlaat. Stel jij besluit om alles aan haar na te laten en dat heeft een totaalwaarde van 10000 euro. Dan kan het zijn dat ze jou 5000 euro moet betalen om het verschil te compenseren. En vice versa.

Gaan de kinderen naar de opvang? Welke ouder betaalt dat? De ouder die de opvang betaalt krijgt ook de toeslag voor de opvang. De andere ouder zal de helft van het netto overgebleven bedrag aan de andere ouder moeten overmaken.

Bij co-ouderschap heb je beide recht op kinderbijslag. Als je kunt aantonen dat jullie het 50-50 verdeeld hebben of nageboeg 50-50, dan kun je een aanvraag indienen om de helft te ontvangen.

Hoeveel alimentatie moet je betalen? Ben je partneralimentatie verschuldigd? Hebben jullie partnerpensioen? Laat dit dan nu per direct stopzetten bij je werkgever. Of liever nog, per de datum dat zij besloot bij je weg te gaan. Zij zal datzelfde moeten doen bij haar werkgever. Indien ze dit niet doet, dan heb jij na haar pensioen nog steeds recht op haar pensioen.

Je kunt ook bij je pensioenfondsen aangeven dat jullie afzien van elkaars pensioen. Regel dat, want je wilt niet dat zij blijft profiteren van jouw centen.

Split gezamenlijke zaken zoals zorgverzekering. Dat kan nu al, hoeft niet later.

Bij wie gaat kind op de zorgpolis? Is er een uitvaartverzekering? Wie is de begunstigde in geval er een restbedrag wordt uitgekeerd.

Heb je (al) een eigen betaalrekening? Laat vanaf de eerstkomende salarisuutbetaling je salaris daar op storten. Sort alleen dat wat nodig is om de helft van de huidige lasten te betalen.

Dit is maar een hele kleine greep uit een aantal financiële zaken die je zeker moet gaan regelen. Niet straks, maar nu. Zorg dat je steeds een stap voor bent.

Stel samen een documentje op, hoeft niet officieel maar wel samen ondertekenen. Gewoon een kort briefje in tweevoud waarin jullie aan elkaar verklaren dat de relatie per datum X verbroken is.

Dit briefje kan een hoop gelazer achteraf voorkomen. Jij kunt gaan sparen op je eigen rekening of spullen aanschaffen, zonder dat zij daar aanspraak op kan maken. Belasting technisch had het nog ergens een voordeel dacht ik, maar weet even niet precies meer hoe dat bij ons zat.

Kan nog wel even doorgaan, maar denk dat je inmiddels wel een idee hebt dat er nog een hele hoop geregeld moet worden.

En ga nou niet zitten afwachten, want dan is zij de lachende eindbaas.

Waarschijnlijk gun je haar nu nog de wereld, maar geloof me.. dat gaat veranderen zodra alles geregeld moet gaan worden en zij jouw compleet zal uitkleden.

Ik weet dat er veel geregeld moet worden, maar op dit moment ben ik zoekende naar een huis en zit ik bij mijn ouders. Dus voor mij maakt het niet uit als we weken alles moeten regelen. En nee zij kleed mij niet uit. Op dat gebied hebben we een goede verstandhouding. Zij heeft uiteindelijk het huis met inboedel. Ze roept wel altijd neem maar mee wat je mee nemen wilt. Maar zo makkelijk is het niet. Als we nu weer samen moeten gaan zitten en van alles moeten gaan regelen werkt het rust geven dat we hebben afgesproken ook niet. De 20e gaan we samen zitten en gaan we alles opschrijven als dat dan nog ter sprake komt.

Bijtje82

Bijtje82

17-07-2023 om 09:20

Beaver1984 schreef op 17-07-2023 om 09:11:

[..]

Ik weet dat er veel geregeld moet worden, maar op dit moment ben ik zoekende naar een huis en zit ik bij mijn ouders. Dus voor mij maakt het niet uit als we weken alles moeten regelen. En nee zij kleed mij niet uit. Op dat gebied hebben we een goede verstandhouding. Zij heeft uiteindelijk het huis met inboedel. Ze roept wel altijd neem maar mee wat je mee nemen wilt. Maar zo makkelijk is het niet. Als we nu weer samen moeten gaan zitten en van alles moeten gaan regelen werkt het rust geven dat we hebben afgesproken ook niet. De 20e gaan we samen zitten en gaan we alles opschrijven als dat dan nog ter sprake komt.

Wanneer ga je nou eens beseffen dat jullie straks geen vrienden meer zijn? Ze werkt nu al niet mee, alles moet op haar tempo. Ze heeft je volledig in de tang en jij danst lekker naar haar pijpen. Als je nu niks oppakt ben je over 2 jaar nog bezig met alles regelen....

Ga gewoon actie ondernemen en laat haar zien dat jij de touwtjes in handen hebt. Voor haar is het allemaal wel lekker zo van twee walletjes eten. 

Geloof mij nou maar, ze bijt je straks in je achterste en je hebt het nooit zien aankomen. Doe die oogkleppen af en begin vandaag nog. Je hebt geen weken..

Bel die mediator dan nu en maak een afspraak voor eind augustus. Dat scheelt wachttijd. Gewoon even bellen, zo gepiept. Komt ze jankend bij je terug (echt niet), dan bel je gewoon weer af.

Een eigen bankrekening openen en je salaris vanaf nu daarop laten storten is echt geen grote moeite.
Begin!!

@Bijtje82


Deze man is een beetje naïef denk dat vrouwen nog van het zwakke geslacht zijn en realiseert niet dat vrouwen in strijd over lijken gaan.
Terwijl hij nog loopt te fröbelen is zij waarschijnlijk al bezig om dingen veilig te stellen.

Dit is een ECHTE man van Mars die alleen in zijn eigen waarheid gelooft de man is niet te helpen.
En eigenlijk begrijp ik wel waarom Mvr. Beaver de benen heeft genomen.


Beaver1984

Beaver1984

17-07-2023 om 10:22 Topicstarter

Paperclip schreef op 17-07-2023 om 10:14:

@Bijtje82


Deze man is een beetje naïef denk dat vrouwen nog van het zwakke geslacht zijn en realiseert niet dat vrouwen in strijd over lijken gaan.
Terwijl hij nog loopt te fröbelen is zij waarschijnlijk al bezig om dingen veilig te stellen.

Dit is een ECHTE man van Mars die alleen in zijn eigen waarheid gelooft de man is niet te helpen.
En eigenlijk begrijp ik wel waarom Mvr. Beaver de benen heeft genomen.


Nee tuurlijk niet. Ik mag toch wel hopen dat we weer samen komen? Uiteindelijk weet ik ook wel dat het niet gaat gebeuren. Ik hou gewoon van haar en had hier samen met behulp van psychologen uit willen komen. Ik kan nu niet mijn salaris ergens anders gaan storten het is ook nog steeds ‘mijn huis’. Dalijk hebben we schulden.

Bijtje82 schreef op 17-07-2023 om 08:59:

[..]


Hoeveel alimentatie moet je betalen? Ben je partneralimentatie verschuldigd? Hebben jullie partnerpensioen? Laat dit dan nu per direct stopzetten bij je werkgever. Of liever nog, per de datum dat zij besloot bij je weg te gaan. Zij zal datzelfde moeten doen bij haar werkgever. Indien ze dit niet doet, dan heb jij na haar pensioen nog steeds recht op haar pensioen.

Je kunt ook bij je pensioenfondsen aangeven dat jullie afzien van elkaars pensioen. Regel dat, want je wilt niet dat zij blijft profiteren van jouw centen.


Dit is allemaal niet van toepassing. Zij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract.

Er zal een ouderschapsplan moeten worden opgesteld (incl. evt KA), boedelverdeling en beslissen wie in (huur)woning blijft.

Dit geeft nogmaals aan hoe naïef je bent Je opent een eigen rekening en stort naar haar de helft van de hypotheek en jouw deel voor onderhoud kinderen, je geeft haar zo niet de kans dat zij met haar vriend een feestje kan bouwen van jou salaris.


Paperclip schreef op 17-07-2023 om 10:38:

Dit geeft nogmaals aan hoe naïef je bent Je opent een eigen rekening en stort naar haar de helft van de hypotheek en jouw deel voor onderhoud kinderen, je geeft haar zo niet de kans dat zij met haar vriend een feestje kan bouwen van jou salaris.


Precies

Beaver1984

Beaver1984

17-07-2023 om 11:08 Topicstarter

Julliehebben gelijk. Heb haar nog 1 keer gevraagd of rust geven iets gaat veranderen, toen riep ze daar weet je het antwoord ook wel op. Ik vroeg daarna gewoon een ja of nee en toen negeerde ze me. Toen dacht ik nou is het eens klaar. We hebben om 17u een afspraak bij de mediator. Allemaal lekker makkelijk voor haar, zoals het nu gaat. Heb met mezelf afgesproken dat dit haar enige kans nog is. In de toekomst hoef ik haar nooit meer terug

dan

dan

17-07-2023 om 12:32

Beaver1984 schreef op 16-07-2023 om 17:38:

Nu een week geen fysiek contact meer gehad. Wel app contact voor de kinderen. Afgesproken dat we elkaar een tijdje met rust laten tot na onze vakanties. Rond 20 augustus. Merk wel dat ik zelf dan weer te vaak app. Ook als het niet over de kinderen gaat. Gister vroeg ze me uit het niets of ik nu met een bepaalde meid samen ben? Een meid die al een tijdje een oogje op me heeft. Maar wat totaal mijn type niet is etc. Sinds wanneer moet ik me verantwoorden? Zij is toch gelukkig met haar nieuwe vriend? Waarom dan nog druk maken om mij? Zo netjes als ik ben heb ik haar duidelijk gemaakt dat dit niet het geval is. Waarna ze zegt je mag gewoon eerlijk met me zijn want ik gun je dat. Dus ze roept iets en gaat daarna wel in de verdediging. Heb haar zelfs bewijs gestuurd (screenshot)van whatsapp chatberichten. Zegt ze kun je ook verwijderd hebben😅 vraag me echt af waar dit allemaal in 1x vandaan komt? Is ze toch jaloers? Voelt ze toch nog wat?

Kan het inderdaad zijn dat ze juist hoopt dat je iets hebt met een ander zodat zij zich daardoor minder schuldig gaat voelen vanwege haar relatie? 

Bijtje82

Bijtje82

17-07-2023 om 12:32

Beaver1984 schreef op 17-07-2023 om 10:22:

[..]

Nee tuurlijk niet. Ik mag toch wel hopen dat we weer samen komen? Uiteindelijk weet ik ook wel dat het niet gaat gebeuren. Ik hou gewoon van haar en had hier samen met behulp van psychologen uit willen komen. Ik kan nu niet mijn salaris ergens anders gaan storten het is ook nog steeds ‘mijn huis’. Dalijk hebben we schulden.

Dat kan wel. Je kunt gewoon jouw helft overmaken naar de betaalrekening waar de oosten worden afgeschreven.

Bijtje82

Bijtje82

17-07-2023 om 12:34

RoodVruchtje schreef op 17-07-2023 om 10:32:

[..]

Dit is allemaal niet van toepassing. Zij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract.

Er zal een ouderschapsplan moeten worden opgesteld (incl. evt KA), boedelverdeling en beslissen wie in (huur)woning blijft.

Daar zit je dan mooi mis. Ik was ook niet getrouwd. Maar na zoveel jaar samen geldt vaak ook gewoon alles door de helft. 

Beaver1984

Beaver1984

17-07-2023 om 13:05 Topicstarter

Ongelofelijk. Vanmorgen haar gevraagd of een tijdje rust en vakantie een verschil gaat maken. Waarop ze antwoord dat ik dat wel weet. Toen heb ik haar gezegd goed dan wil ik een afspraak bij de mediator om van mijn hoop af te komen. Hoe kun je nou hoop hebben zegt ze? Ik zeg misschien omdat jij je naar mijn mening jaloers opstelt tov een nieuwe vrouw van mijn kant? Toen zei ze nee dat vroeg ik voor de kinderen? Ik zeg wat hebben die ermee te maken? Ja die zouden dat vaker geroepen hebben dat ik daarmee bezig was. Maar goed weet ook niet meer wat ik geloven moet. Maar het mediator verhaal. Eerst zegt ze is goed. Ik zeg is wel vandaag om 17uur. Daarna heeft ze het over haar mediator. De mediator die het eigenlijk zou gaan doen maar die tot augustus ergens op vakantie is. Dat is eigenlijk 1 groot bedrijf die dan mediators/hypotheekadviseurs heeft. Waar we eigenlijk al redelijk veel mbt de hypotheek toen geregeld hadden. Heb haar duidelijk gemaakt dat ik daar niet op wil wachten en dat we de mediator van mij kunnen nemen en de rest dan gewoon via onze eigen hypotheekadviseur kunnen regelen. Nu zegt ze ik ga niet mee. Je bent weer alles het bepalen. Dacht je zou veranderen zegt ze. Soms snap ik het allemaal niet meer wat er in haar om gaat. Waarom ik niet gewoon kan wachten?

Beste Beaver. Wat een verwarring en verdriet in jouw leven. Heb met je te doen. Je verlangt terug naar je ex en/of het gezinsleven. Je bent bereid naar jezelf te kijken (in ieder geval tot op zekere hoogte). Mij vallen 2 dingen op, die ik deel. Maar: ik hoop dat jij zelf goed kunt filteren wat op dit forum voor jou helpend is en wat niet. Jij bent degene die gaat over jouw leven, jouw keuzes en hoe jij dealt met jouw gevoelens.

1. Voor mij leest het alsof jij met jouw ex in een destructieve dynamiek zat en zit. Wat ik bedoel: jullie houden je niet aan afspraken met jezelf en elkaar, je stelt je erg afhankelijk op, je hoopt op iets in plaats van eraan te werken, jullie kunnen onaardige dingen tegen elkaar zeggen. En stel dat jullie toch bij elkaar uitkomen dan zal die dynamiek blijven als je dat niet doorbreekt. Jij kunt niet je ex veranderen, maar wel met jezelf aan de slag. Bijvoorbeeld door bij een therapeut aan te kloppen en met hem/haar jouw bijdrages op dit forum te delen. Het geeft een inkijkje in hoe je met de situatie omgaat. Jouw opstelling lijkt de situatie in stand te houden en te verergeren. Ik wens je van harte toe dat je hierin jezelf beter gaat begrijpen en helpen.
2. Op dit forum lijkt een aantal mensen jou aan het verstand te willen peuteren dat je anders met de situatie om moet gaan. Zie bovenstaand, zo komt het ook op mij over. Maar een aantal reacties is in mijn ogen lelijk en onsmakelijk. Aan de ene kant kun je in overweging nemen wat jouw bijdragen hier bij anderen oproepen. Aan de andere kant mag je ook stevige grenzen stellen en je afvragen wat het zegt over degene die het plaatst. Je komt hierin (te?) volgzaam over.

Mij ongevraagde advies: als jij wilt dat de situatie verandert, dan moet je zelf aan de slag. Begrijpen waarom je handelt zoals je handelt, voelt wat je voelt, verlangt waar je naar verlangt. Hulp daarbij van iemand die met kennis en emotionele afstand meekijkt kan daarbij goed helpen. Ik denk dat het je meer oplevert dan naar een aantal reacties hier te luisteren. En als dat ook voor mijn reactie geldt: vooral negeren 😉.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.