Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Schuldgevoel bij vreemdgaan?


Beaver1984 schreef op 20-06-2023 om 11:54:

[..]

Ze heeft een zware operatie gehad en we hebben samen afgesproken te wachten tot ze zich beter voelt. Kan niet van haar verwachten dat ze nu met me naar een mediator loopt. Tuurlijk is ze fout en dat weet ik wel, maar blijft de moeder van mijn kinderen. Het huis heb ik al besloten om dat aan haar te geven. Vooral voor de kinderen. Zij heeft ze uiteindelijk meer en het meest verzorgd afgelopen 16 jaar. Ik krijg mijn deel van de overwaarde en spaarpolis. Dus hou er nog redelijk veel aan over om wat nieuws te zoeken. Alimentatie hebben we afgesproken dat redelijk normaal te houden aangezien ze het huis krijgt. We hebben goed contact hoor, geen ruzie. Tuurlijk blijft ze maar doorgaan met deze minnaar en zal hij uiteindelijk gewoon naar binnen lopen in ook mijn oud huis, maar maak me daar nog het minst druk over. Het enige dat ik had gewild is onze relatie redden, maar dat lukt nu zeker niet nu er nieuwe gevoelens voor een ander zijn. Ze is idd totaal de weg kwijt en haar gezonde verstand is ver te zoeken, maar ze zal me niet gaan uitbuiten na de definitieve breuk. Ze weet dat ik er altijd voor haar ben. Er zal ooit een dag komen dat ze dit allemaal gaat inzien en dat het te laat is.

Wauw wat een arrogantie!!

Misschien weet ze heel goed wat ze doet. Jij benoemt nu dat alles wat je wil is het redden van de relatie. Oh, wat klinkt dat geweldig. Maar je geeft zelf toe dat je haar verwaarloosd hebt, dus ik zou er maar niet op rekenen.

Beaver1984

Beaver1984

20-06-2023 om 17:25 Topicstarter

Pippeltje schreef op 20-06-2023 om 17:19:

[..]

Wauw wat een arrogantie!!

Misschien weet ze heel goed wat ze doet. Jij benoemt nu dat alles wat je wil is het redden van de relatie. Oh, wat klinkt dat geweldig. Maar je geeft zelf toe dat je haar verwaarloosd hebt, dus ik zou er maar niet op rekenen.

Zoveel arrogantie heb ik niet. En nee ze weet niet wat ze doet. Ze heeft me al vaker de vraag gesteld wanneer zij eens wakker wordt? Wanneer haar iemand wakker schudt? Omdat ik zelf hulp gezocht heb en met veel mensen praat heb ik mijn eigen fout ingezien ben ik wakker geworden. Dan vraagt zij me altijd wanneer word ik dan eens wakker? Dus ze weet denk ik niet zo zeker wat ze doet. Maar wat maakt het uit. 

Beaver1984 schreef op 20-06-2023 om 11:54:

[..]

Het huis heb ik al besloten om dat aan haar te geven. Vooral voor de kinderen. Zij heeft ze uiteindelijk meer en het meest verzorgd afgelopen 16 jaar. Ik krijg mijn deel van de overwaarde en spaarpolis. Dus hou er nog redelijk veel aan over om wat nieuws te zoeken. Alimentatie hebben we afgesproken dat redelijk normaal te houden aangezien ze het huis krijgt.

Even nog over dit stukje, want wat bedoel je met vetgedrukte? Ik krijg namelijk een beetje het gevoel alsof je maar minimaal wilt bijdragen aan KA. 

Zij KRIJGT het huis helemaal niet, zij gaat dit helemaal zelf financieren en jij krijgt jouw deel vd overwaarde. Hoe meer ik van je lees, hoe meer ik het gevoel krijg dat je haar graag financieel op haar bek ziet gaan. Ik begrijp dat je boos op haar bent, maar ga nu niet het slachtoffer uithangen en over de rug van je kinderen eea financieel uitspelen. 

Dus waarom voel je steeds de behoefte te moeten melden dat zij het huis KRIJGT?

Beaver1984 schreef op 20-06-2023 om 17:25:

[..]

Zoveel arrogantie heb ik niet. En nee ze weet niet wat ze doet. Ze heeft me al vaker de vraag gesteld wanneer zij eens wakker wordt? Wanneer haar iemand wakker schudt? Omdat ik zelf hulp gezocht heb en met veel mensen praat heb ik mijn eigen fout ingezien ben ik wakker geworden. Dan vraagt zij me altijd wanneer word ik dan eens wakker? Dus ze weet denk ik niet zo zeker wat ze doet. Maar wat maakt het uit.

Je kunt dit ook op een andere manier interpreteren. Misschien voelt zij zich als persoon na zoveel jaren zo ontzettend gezien en gewaardeerd, dat dit voor haar als ‘onmogelijk’ wordt ervaren. Dat ze zo tekortgeschoten is in het verleden en dit als ‘niet echt’ voelt, terwijl dit misschien wel ‘gewoon’ heel normaal is voor de meeste mensen. 

Alleen jij weet echt in hoeverre jij haar en de kinderen hebt ‘verwaarloosd’ al die jaren. Als je al schrijft dat je bewust ‘lief’ bent geweest de laatste tijd en bewust dingen samen met de kinderen hebt gedaan, dan kan ik me best voorstellen hoe erg het voor haar moet zijn geweest in de afgelopen 16 jaar. Ik vind het juist super verdrietig dit alles te lezen.

Bijtje82

Bijtje82

20-06-2023 om 17:50

Beaver1984 schreef op 20-06-2023 om 16:18:

[..]

Zij roept maar altijd co-ouderschap wil ik niet. Jij werkt toch teveel. Maar goed kinderen hebben een leeftijd om zelf van alles te kunnen doen totdat ik thuis ben.

Bij co-ouderschap heb jij als vader recht op de helft van de kinderbijslag o.a. en het kindgebonden budget als dat van toepassing is. 

Beaver1984

Beaver1984

20-06-2023 om 19:11 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 20-06-2023 om 17:35:

[..]

Even nog over dit stukje, want wat bedoel je met vetgedrukte? Ik krijg namelijk een beetje het gevoel alsof je maar minimaal wilt bijdragen aan KA.

Zij KRIJGT het huis helemaal niet, zij gaat dit helemaal zelf financieren en jij krijgt jouw deel vd overwaarde. Hoe meer ik van je lees, hoe meer ik het gevoel krijg dat je haar graag financieel op haar bek ziet gaan. Ik begrijp dat je boos op haar bent, maar ga nu niet het slachtoffer uithangen en over de rug van je kinderen eea financieel uitspelen.

Dus waarom voel je steeds de behoefte te moeten melden dat zij het huis KRIJGT?

Ik had het huis ook graag willen hebben, maar gun het haar uiteindelijk meer. Tuurlijk gaat ze het zelf financieren, maar uiteindelijk houdt zij lekker haar plekje, waar ik alles kwijt ben waar we jaren samen hard voor gewerkt hebben. Financieel op haar bek zien gaan is niet zo, gun haar het allerbeste, maar ze moet wel beseffen dat het heel lastig gaat worden voor haar.

Beaver1984

Beaver1984

20-06-2023 om 19:19 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 20-06-2023 om 17:43:

[..]

Je kunt dit ook op een andere manier interpreteren. Misschien voelt zij zich als persoon na zoveel jaren zo ontzettend gezien en gewaardeerd, dat dit voor haar als ‘onmogelijk’ wordt ervaren. Dat ze zo tekortgeschoten is in het verleden en dit als ‘niet echt’ voelt, terwijl dit misschien wel ‘gewoon’ heel normaal is voor de meeste mensen.

Alleen jij weet echt in hoeverre jij haar en de kinderen hebt ‘verwaarloosd’ al die jaren. Als je al schrijft dat je bewust ‘lief’ bent geweest de laatste tijd en bewust dingen samen met de kinderen hebt gedaan, dan kan ik me best voorstellen hoe erg het voor haar moet zijn geweest in de afgelopen 16 jaar. Ik vind het juist super verdrietig dit alles te lezen.

Als je ziet hoe onze laatste 2 jaren zijn verlopen daar zijn we er altijd voor elkaar geweest. We waren een echt team. Namen het altijd voor elkaar op. Vaak ruzies met familie etc, waar wij het uiteindelijk altijd voor elkaar opnamen en er samen uitkwamen. We deden alles samen. Dus voor mij kwam het na die laatste 2 jaren gewoon als een verassing. Als ik haar vraag wat ik de laatste 2 jaren fout heb gedaan kan ze er bijna niks over zeggen. Daarom begrijp ik niet waar het vandaan komt. Ja ik snap dat het daarvoor niet geweldig was, maar het was ook weer niet dramatisch. Ook daar waren er geweldige momenten. We hebben zelfs samen nog foto’s gekeken in januari en hebben we ons afgevraagd is het dan nou echt zo slecht? Want er waren zoveel leuke momenten. Tuurlijk wil je nou alles beter doen en veranderen als je aan de kant wordt gezet en dan snap ik ook dat ze kwaad wordt maar die dingen die ik niet deed met de kinderen of dat ik opeens wel wil gaan sporten zijn dingen die ik wil doen om mezelf te veranderen. Waarom moet zij zich daar nog druk om maken? Ze was toch helemaal klaar met mij? En waarom dingen erbij betrekken die 10 jaar geleden zijn gebeurd. Na een breuk proberen de meesten de ex partners altijd af te zeiken. Terwijl ik eigenlijk nog geen moment slecht gepraat heb over haar, buiten het vreemdgaan.

Beaver1984 schreef op 20-06-2023 om 19:11:

[..]

Ik had het huis ook graag willen hebben, maar gun het haar uiteindelijk meer. Tuurlijk gaat ze het zelf financieren, maar uiteindelijk houdt zij lekker haar plekje, waar ik alles kwijt ben waar we jaren samen hard voor gewerkt hebben.

Beaver1984 schreef op 17-06-2023 om 10:56:

[..]

Ik ga zelf op zoek naar een huis. Wil het huis vol herinneringen niet meer.


Wat is het nou?? En niet dat je dit maar 1x hebt gemeld ook.

Je spreekt jezelf constant tegen en hebt totaal geen zelfreflectie. Blijft maar hangen op het toneelspel van de afgelopen 2 jaar en lief spelen, 2 jaar is niets als je het vergelijkt met alle jaren vanaf het moment dat er 4 kinderen kwamen. Nee, haar vreemdgaan is niet chique, maar jouw manier van goedmaken in de afgelopen 2 jaren, waarvan je ook weer een keer terugviel ik je oude gedrag, is voor haar té laat geweest.

Beaver1984

Beaver1984

20-06-2023 om 19:43 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 20-06-2023 om 19:33:

[..]

[..]


Wat is het nou??

Uiteindelijk heb ik me beseft dat ik er misschien spijt van zou krijgen het zomaar allemaal op te geven en ik veel dingen nu doe uit emotie voor haar maar goed voor haar en de kinderen is dit de beste optie. 

Beaver1984 schreef op 20-06-2023 om 19:43:

[..]

Uiteindelijk heb ik me beseft dat ik er misschien spijt van zou krijgen het zomaar allemaal op te geven en ik veel dingen nu doe uit emotie voor haar maar goed voor haar en de kinderen is dit de beste optie.

En dat besef is er in de afgelopen 3 dagen gekomen, je hebt het nl wel meer dan 1x vermeld dat jij het huis niet wilde? Had mn eerdere post ook aangevuld, nadat ik jouw berichten even had teruggelezen.

Beaver1984

Beaver1984

20-06-2023 om 19:48 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 20-06-2023 om 19:44:

[..]

En dat besef is er in de afgelopen 3 dagen gekomen, je hebt het nl wel meer dan 1x vermeld dat jij het huis niet wilde? Had mn eerdere post ook aangevuld, nadat ik jouw berichten even had teruggelezen.

Ja dat heb ik me idd afgelopen dagen beseft. En dat heeft mijn therapeut me ook duidelijk gemaakt dat ik nu veel dingen doe uit emotie om het allemaal maar goed te doen voor haar. En dat ik er dan over een tijdje misschien spijt van krijg

Beaver1984 schreef op 20-06-2023 om 19:48:

[..]

Ja dat heb ik me idd afgelopen dagen beseft. En dat heeft mijn therapeut me ook duidelijk gemaakt dat ik nu veel dingen doe uit emotie om het allemaal maar goed te doen voor haar. En dat ik er dan over een tijdje misschien spijt van krijg

Nou, dan komt het misschien wel goed uit om pas eea in gang te zetten zodra zij weer wat is opgeknapt van haar operatie! Hebben jullie beiden even de tijd om alles voor jezelf op een rijtje te zetten en het daarna goed voor de kinderen te regelen.

Beaver1984 schreef op 20-06-2023 om 19:48:

[..]

Ja dat heb ik me idd afgelopen dagen beseft. En dat heeft mijn therapeut me ook duidelijk gemaakt dat ik nu veel dingen doe uit emotie om het allemaal maar goed te doen voor haar. En dat ik er dan over een tijdje misschien spijt van krijg

Ja het is vooral onnuttig al die dingen te doen omdat a. zij al over het punt van verdergaan heen is b. je het doet om een oude situatie te herstellen ipv er aan te werken wat het in jou is dat je je haar liefde zo hebt aan laten leunen. Dus uit effectbejag ipv echte innerlijke verandering

Als je dat niet doet, en ze zou je terug willen is het binnen de kortste keren weer hetzelfde. Kijk met je therapeut naar dat gedrag zodat je in de toekomst een volwaardige partner kunt zijn. 

sterkte

Beaver1984

Beaver1984

20-06-2023 om 22:11 Topicstarter

Nog mensen tips voor goede relatie boeken? Of boeken om aan jezelf te werken? Of zijn dat soort dingen er niet?

Er zijn honderden boeken. Kijk goed waar jij behoefte aan hebt. Mijn man was vreemdgegaan en er was veel ruzie. Ik had baat bij boeken van Annette Heffels, Sue Johnson en Mira Kirshenbaum. Ook voor patronen herkennen en mijzelf waten deze goed. Misschien hebben zij boeken die aansluiten op waar jij behoefte aan hebt? Op gebied van zelfontwikkeling heb online ook cursussen gedaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.