Relaties
Lilyli
04-11-2024 om 17:43
Schoonmoeder loopt doorheen lat-relatie
Ik heb al 5 jaar een lat relatie met een man met twee studerende kinderen. Sinds hij gescheiden is een jaar of 12 geleden, runt zijn moeder voor een groot stuk zijn huishouden. Ze woont vlakbij. Hij laat dat gebeuren want het komt hem makkelijk uit om niet te hoeven poetsen, wassen, strijjken... noem maar op.
Zijn moeder runt het huishouden hoe en wanneer het haar uitkomt. Zo gebeurt het dat ik een avond of een middag bij hem ben, en zij daar de hele tijd heen en weer loopt. Of dat ze daar al in huis is nog voor wij opgestaan zijn, als ik er blijf slapen. Ook voor zijn kinderen is het de normale gang van zaken.
Ik vind dat niet fijn. Mijn vriend weet dat maar hij zwijgt tegen zijn moeder omdat hij een conflict wil vermijden. Het is geen gemakkelijke vrouw.
Ik heb al voorgesteld om afspraken te maken over wanneer ze komt, en wanneer ze binnen mag komen (als de deur 's ochtends nog gesloten is neemt ze haar eigen sleutel). Maar hij doet er niks aan.
Ik heb er veel over gezwegen, ook veel over nagedacht en heb besloten om op weekaanvonden, wanneer zij daar vaak is, niet meer naar hem toe te gaan. Dan moet hij mij maar naar mij komen. Maar ook in het weekend wil ik dit niet meer. Ik wil hem dat duidelijk maken. Dat dat een bewuste keuze is. Maar ik weet niet goed hoe.
Het ligt gevoelig. Sommige thema's zijn met hem ook moeilijk te bespreken omdat hij dan snel op zijn paard zit.
Ben ik onredelijk en moet ik omarmen dat hij zoveel hulp krijgt? Het is niet mijn huis, ik woon er niet, maar ik jaag me er enorm over op.
Annaniem2023
05-11-2024 om 18:07
"Hij heeft dat wel geprobeerd. Maar zijn moeder is het type persoon dat dan meteen begint te ruziën en niet accepteert dat je een voorstel doet waarin zij zich enigzins moet aanpassen."
Dan heb jij een keuze. 1. dit accepteren of 2. dit niet accepteren en weggaan.
Zij zal niet veranderen, je vriend durft niet tegen haar in te gaan, dus dan moet jij van de drie de wijste zijn. Als dit al jaren zo is, gaat zij niet ermee stoppen. Zij zal er wel haar bestaansrecht aan ontleden.
Ik heb ook zo'n moeder gehad. Ze heeft veel opgepast, maar deed ook dingen die wij niet wilden. Ook met mensen uit het dorp deed ze dat. Daar zijn wel wat ruzies uit gekomen. En het erge is, het is uit een goed hart.
Zelf hebben ze niet door dat mensen zelf willen bepalen of hun ramen schoongemaakt moeten worden en hoeven ze niet van de buurvrouw te horen: toen jullie op vakantie waren heb ik even jullie ramen gedaan, want die waren vies.
En dan daarna bij mij en mijn broers klagen dat de buren haar niet huilend op hun knieën uit dankbaarheid omhelsden, maar boos waren.
Kimdekim
05-11-2024 om 18:27
MRI schreef op 05-11-2024 om 14:28:
[..]
Maar waarom moet je als moeder dag en nacht klaar staan voor een volwassen vent eigenlijk? Daar zit dan toch iets onvolwassens bij zo'n man.
Ik vind ook niet dat dat zou moeten maar blijkbaar is dat zo ontstaan. Kijk ik zou ook enorm afknappen op zo'n man, maar ik snap wel waarom hij zijn moeder de toegang niet ontzegd. Want hij heeft nogal voordeel met haar binnenkomst.
Lilyli
05-11-2024 om 18:32
Kimdekim schreef op 05-11-2024 om 18:27:
[..]
Ik vind ook niet dat dat zou moeten maar blijkbaar is dat zo ontstaan. Kijk ik zou ook enorm afknappen op zo'n man, maar ik snap wel waarom hij zijn moeder de toegang niet ontzegd. Want hij heeft nogal voordeel met haar binnenkomst.
Ik heb trouwens ook niet gezegd dat hij dit alles moet stoppen he. Wel dat zij op bepaalde momenten NIET komt om huishoudelijke taken te doen.
Nick90
05-11-2024 om 18:32
[..]
En buiten dat woont TO daar niet eens.
RoodVruchtje
05-11-2024 om 19:15
[..]
Zal best, dat voordeel, maar als (schoon)moeder zijnde begrijp je toch ook dat een situatie veranderd zodra er een nieuwe liefde in het spel komt? Zo niet, dan begrijp ik de huidige situatie wel (zo moeder, zo zoon)……….ikzelf zou er als nieuwe liefde (nou ja, ‘nieuwe’ na zoveel jaar) giga op afknappen.
Izza
05-11-2024 om 19:24
Moeder en zoon hebben ongezonde relatie. Zelf zien ze dat niet en zijn er tevreden mee. Moeder heeft feitelijk de leiding over zoons leven. Hij is te zwak en laat over zich heenlopen. Jij mag haar zoon vermaken maar moeders heeft daar wel de leiding en uiteindelijk gaat zij wel voor op jou. Stel er is een conflict dan heb jij het nakijken. Jij kunt uiteindelijk weer vertrekken. Moeders blijft altijd.
En sorry maar hij heeft jouw gered. Dat heb je uiteindelijk zelf gedaan mag ik hopen.
Het probleem is trouwens ook niet deze schoonmoeder maar jouw vriend. Hij heeft niet de leiding over zijn eigen leven. Is geen baas in eigen huis. En Moeder bepaald mee in de opvoeding en zit zelfs in jullie slaapkamer! Echt wat wil jij hiermee.
Izza
05-11-2024 om 19:29
Lilyli schreef op 05-11-2024 om 18:32:
[..]
Ik heb trouwens ook niet gezegd dat hij dit alles moet stoppen he. Wel dat zij op bepaalde momenten NIET komt om huishoudelijke taken te doen.
Jij hebt er blijkbaar niets over te zeggen. Want zij is uiteindelijk de belangrijkste vrouw in zijn leven en niet jij. Heel hard maar zij bepaald en hij blijft naar haar luisteren. Jij kunt er niet eens over praten met hem.
RoodVruchtje
05-11-2024 om 19:36
Lilyli schreef op 04-11-2024 om 21:26:
[..]
En om op jouw laatste vragen te antwoorden. Dat is een flink minpunt, maar hij is nog meer dan alleen maar de man die zijn moeder allerlei klussen laat doen in huis.
En tóch is het een man die geen ruggengraat toont zoals een volwassen man behoort te doen als het zijn vriendin (of relatie) betreft. Hij ondermijnd jouw privacy en vrijheid en dat heeft impact op jullie relatie. Niet zijn moeder is jouw/jullie probleem, maar hij!
IMI-x2
05-11-2024 om 20:03
RoodVruchtje schreef op 05-11-2024 om 19:36:
[..]
En tóch is het een man die geen ruggengraat toont zoals een volwassen man behoort te doen als het zijn vriendin (of relatie) betreft. Hij ondermijnd jouw privacy en vrijheid en dat heeft impact op jullie relatie. Niet zijn moeder is jouw/jullie probleem, maar hij!
Mee eens
Pippeltje
05-11-2024 om 20:04
Lilyli schreef op 05-11-2024 om 17:49:
[..]
Stel, jouw zoon heeft een vriendin. Jij bent gepensioneerd en gaat niet meer werken. Zij komt hoogstens 1 keer per week bij hem thuis, gedurende enkele uurtjes. Bijvoorbeeld woensdagavond van 17 tot 22 uur. Ga jij nét dan daar strijken en was insteken? Of kies je voor een ander moment en gun je hen die tijd samen?
Dat is waar het om gaat.
Kijk en hier maak je een denkfout. Ze gaat namelijk wel degelijk werken. Onbetaald. Bij die lapzwans van een vriend van jou.
Jonagold
05-11-2024 om 20:05
EmmaT schreef op 04-11-2024 om 19:05:
Het eerste wat mij dan te binnen schiet: stel dat hij die moeder zover krijgt dat ze daar niet meer gaat koken en wassen en poetsen en doen, wat dan? Ga jij dat allemaal doen?
Huh? Want? Hij kan dat zelf niet of zo?
RoodVruchtje
05-11-2024 om 20:35
Jonagold schreef op 05-11-2024 om 20:05:
[..]
Dat is wel meer dan duidelijk toch? Anders was het probleem al heel snel opgelost geweest door enkel zijn mededeling “mam, lief en bedankt voor alles wat je tot nu toe voor mij hebt gedaan, maar vanaf nu kan ik het prima zelf”
Izza
05-11-2024 om 21:12
Jonagold schreef op 05-11-2024 om 20:05:
[..]
Blijkbaar niet. Anders laat je je eigen moeder niet jouw huishouden runnen als volwassen man. Moeders komt zelfs binnen als to en haar partner nog in bed liggen in de ochtend. Beschamend gewoon. Dit gaat veel verder dan "even" helpen of een keer stofzuigen hoor. Hier lijkt een verstoorde ouder kind relatie te spelen. Ook gezien het gedrag van moeder. Wellicht een bepaalde stoornis.
Evaluna
05-11-2024 om 22:54
Ik denk dat er maar een optie is en dat is meer afspreken bij jou.
Als hij het contact met zijn moeder goed wil houden, kunnen er blijkbaar geen veranderingen.
En als jij met hem verder wilt zal je om die moeder heen moeten leven.
Moree
06-11-2024 om 04:09
Hee TO, kun je tegen je vriend zeggen dat je graag met hem samen wil zijn als jullie bij elkaar zijn?
En vraag hem: kan je naar mij toe komen in het weekend?
Het is misschien aan te bevelen om niet compleet van hem te vragen om alle tijd naar jou te komen. Vraag gewoon de weekenden.
Dan heb je die tijd al samen.