Relaties Relaties

Relaties

Schoonmoeder loopt doorheen lat-relatie

Ik zou dit ook vervelend vinden. Vooral als ze onaangekondigd komt wanneer het haar uitkomt. Zit je net lekker te knuffelen op de bank, sta je onder de douche of bent intiem in bed en dan komt je schoonmoeder binnendenderen. Ik zou ter plekke opdrogen hoor. En dan is mijn schoonmoeder nog een hartstikke lief mens. 

Lilyli schreef op 04-11-2024 om 20:19:

[..]

Het idee is dat zij dan wel nog een sleutel heeft, maar dat ze dan niet binnen kan als de sleutel er vanbinnen opsteekt. Mijn voorstel was om 1 van de toegangsmogelijkheden te ontzeggen.

Dat maakt het niet minder onsympathiek. 

Dweedledee schreef op 04-11-2024 om 22:32:

[..]

Dat maakt het niet minder onsympathiek.

Ik vind het ook een rare manier.

Als schoonmoeder niet meer (altijd) welkom is, dan moet haar zoon dat gewoon zeggen. Maar blijkbaar vindt hij het geen probleem, anders had hij wel een grens getrokken.

Een vriendin van mij ging ooit samenwonen met precies zo'n man. Zijn moeder kwam te pas en te onpas binnenlopen. Dat niet alleen, ze zat ook overal aan en keek in de bankafschriften (toen nog papier) hoe de financiën ervoor stonden en gaf dan ongevraagd advies over de uitgaven. Mijn vriendin heeft maandenlang geprobeerd afspraken te maken en ze was zelf ook heel goed in staat het huis schoon te houden, samen met vriend. Op een dag liep het heel erg uit de hand toen moeder de kledingkast van mijn vriendin aan het 'uitmesten' was. Het liep zo hoog op dat ze tegen vriend riep: 'Zij eruit of ik eruit'. Lang verhaal kort: vriendin ging eruit. 

Lilyli schreef op 04-11-2024 om 21:28:

[..]

Nee, dat is niet aantrekkelijk. En het doet me nu al min of meer besluiten dat de kans groot is dat dit een lat-relatie blijft. Daar is niks mis mee. Maar gelukkig is hij meer dan de man die zich laat helpen in zijn huishouden.

Mijn tweede vraag "En een man die zijn nek niet voor je uitsteekt, zelfs niet een beetje, vind je dat een goed teken voor de toekomst?" vind ik eigenlijk nog wel belangrijker. Wat is jouw plaats in deze relatie, mag jij je plaats opeisen? Uit je berichten lijkt het antwoord "nee" te zijn. Zo'n relatie wil je toch niet?

'Ik heb er veel over gezwegen, ook veel over nagedacht en heb besloten om op weekaanvonden, wanneer zij daar vaak is, niet meer naar hem toe te gaan. Dan moet hij mij maar naar mij komen. Maar ook in het weekend wil ik dit niet meer. Ik wil hem dat duidelijk maken. Dat dat een bewuste keuze is.'
Hoe gaat het nu met de weekavonden? Komt hij dan inderdaad naar jou toe en is dat geen probleem? 
Nu wil je het uitbreiden naar de weekenden, blijkbaar om een of ander statement te maken en dat heeft dan te maken met de onbeperkte aanwezigheid van de schoonmoeder. Is het voor je vriend een probleem om in het weekend naar jou te komen? Of wil je dat hij meer doet en ook de dagen dat jij er zou kunnen zijn zijn moeder niet toelaat in zijn huis? Wil je zelf gaan poetsen en strijken in zijn huis in het weekend? Of dat hij zijn moeder verbiedt om in het weekend binnen te komen?
Moeder 'leeft voor de kinderen' (of het kind?). Dat is een hele sterke motivatie voor haar leven. Het is niet gezond, ben ik het helemaal met je eens. Maar heeft ze nog de leeftijd om dat fundamenteel te veranderen? Jullie relatie is niet zodanig dat jij in huis komt als 'de vrouw des huizes', dus er is voor haar geen reden om dat nu te veranderen. Je zou het kunnen proberen met een gesprek over 'rustiger aan doen'.
Of een kind zijn moeder buiten de deur kan zetten, terwijl zij hem ook zoveel uit handen heeft genomen, wellicht in moeilijkere tijden na de scheiding bijvoorbeeld, en zonder dat het hem echt stoort, ik weet het niet. Relaties met partners zijn tijdelijker dan de relatie met zijn moeder, kan zijn ervaring zijn.
Lastig dus. Dat wil zeggen: er zijn veel oplossingen mogelijk (hij komt naar jou, jullie logeren ergens anders, het stoort jou minder, jij gaat het gesprek met moeder aan; maar eigenlijk wil je één oplossing en dat is dat hij het gesprek met moeder aangaat, dat er afspraken komen en dat zij zich aan die afspraken houdt. Terwijl ze wel blijft poetsen. Haar betaalde uren geven?

Tsjor

Ik zie het een beetje van de andere kant.  Stel mijn zoon gaat scheiden en ik help hem met het huishouden.  Ik sta dag en nacht voor hem klaar.  Hij krijgt een vriendin en ineens mag ik niet meer komen wanneer mij uitkomt maar wanneer het haar uitkomt.  Ik zou denken stik er maar in. 

MRI

MRI

05-11-2024 om 14:28

Kimdekim schreef op 05-11-2024 om 14:23:

Ik zie het een beetje van de andere kant. Stel mijn zoon gaat scheiden en ik help hem met het huishouden. Ik sta dag en nacht voor hem klaar. Hij krijgt een vriendin en ineens mag ik niet meer komen wanneer mij uitkomt maar wanneer het haar uitkomt. Ik zou denken stik er maar in.

Maar waarom moet je als moeder dag en nacht klaar staan voor een volwassen vent eigenlijk? Daar zit dan toch iets onvolwassens bij zo'n man. 

Ik zie het een beetje van de andere kant. Stel mijn zoon gaat scheiden en ik help hem met het huishouden. Ik sta dag en nacht voor hem klaar. Hij krijgt een vriendin en ineens mag ik niet meer komen wanneer mij uitkomt maar wanneer het haar uitkomt. Ik zou denken stik er maar in.

Zelfs dan, waarom zou je als moeder van zo'n man op alle uren daar binnen willen lopen? Het is toch logisch dat hij wat privacy mag vragen? Je kunt daar prima afspraken over maken. Maar dat wil de man in kwestie niet. Blijkbaar vindt hij de gevoelens van zijn moeder belangrijk en die van zijn vriendin niet, en wil hij zelfs geen tussenweg bewandelen. Tja, dan is dat duidelijk.

Het zou moeten zijn wanneer het beiden uitkomt. Laat je ook visite komen als de schoonmaakster er is? Komt die ook wanneer het haar uitkomt zonder aankondiging?

Privacy is een ding. Je gaat toch ook niet de kamer van je kinderen binnen denderen om schoon te maken als ze daar met vrienden of hun relatie zitten? Dat is wel wat deze schoonmoeder doet, maar dan met een heel huis.

Sorry maar dit is toch een enorme afknapper?? Is je partner beperkt ofzo dat hij hulp nodig heeft. Of is hier sprake van een buitenlandse of woonwagencultuur waarbij vrouwen deze verzorgende rol hebben en mannen deze vaardigheden niet zouden bezitten? 

Een normale volwassen man zou dit niet eens toelaten. Die kan zichzelf en zijn huishouden runnen. 

En nee hij gaat dit niet veranderen. Zeer ongezonde ouder- kind relatie en geen goed voorbeeld voor zijn kinderen. 

Het zegt ook veel over hoe hij vrouwen ziet (als huidhoudsters). En stel moeder valt weg dan mag (moet) jij dat doen. 

Eeuhh waarom moet jij hem helpen? Hoezo kan hij dat zelf niet? Kwestie van prioriteiten en plannen. Juist als je gescheiden bent heb je dagen zonder kinderen en veel tijd om dat te regelen. Gewoon zelf want hij is geen 5 meer...

Op tijden dat hij heen werken is ofzo, geen probleem. Keer 's avonds de strijk terugbrengen, prima. Maar waarom elke keer als hij "visite" heeft, vreselijk. Dat zou ik als (schoon)moeder niet willen hoor!

Helpen is goed, tot op zekere hoogte vind ik

Lilyli

Lilyli

05-11-2024 om 17:49 Topicstarter

Stel, jouw zoon heeft een vriendin. Jij bent gepensioneerd en gaat niet meer werken. Zij komt hoogstens 1 keer per week bij hem thuis, gedurende enkele uurtjes. Bijvoorbeeld woensdagavond van 17 tot 22 uur. Ga jij nét dan daar strijken en was insteken? Of kies je voor een ander moment en gun je hen die tijd samen? 

Dat is waar het om gaat.

Lilyli

Lilyli

05-11-2024 om 18:00 Topicstarter

De ex van mijn vriend vertrok nogal plots.
Hij werkte toen in shiften en zijn moeder sprong in. De kinderen zijn bijna altijd bij hem, sinds ze 5 en 7 waren. De eerste jaren keek hun mama zelfs nauwelijks naar haar kinderen om.
Ik waardeer echt wel wat zijn moeder voor hem doet. 
Hij vindt het intussen vanzelfsprekend. Dat zeg ik ook soms, maar ik maak er niet te veel woorden aan vuil. 

Het is een afknapper, akkoord. Maar hij is veel meer dan dat. Zonder uit te wijden, kan ik stellen dat hij mijn leven gered heeft. Dat hij mij heel graag ziet. Moeite doet voor mij. Ik ga hem niet afschrijven omwille van de kwestie met zijn moeder.

Het probleem is dat zij hem helpt zonder respect voor onze privacy. Daar draait het om. Er zijn mensen die hier stellen dat je toch geen relatie wilt met iemand die het niet voor je opneemt.
Hij heeft dat wel geprobeerd. Maar zijn moeder is het type persoon dat dan meteen begint te ruziën en niet accepteert dat je een voorstel doet waarin zij zich enigzins moet aanpassen. Iemand vond het respectloos om haar 'geen gemakkelijke vrouw' te noemen. Maar dat is ze wel. Ik heb ook al aanvaringen met haar gehad, om niks eigenlijk. 

Het hele verhaal kan je hier natuurlijk niet brengen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.