Relaties
Lilyli
04-11-2024 om 17:43
Schoonmoeder loopt doorheen lat-relatie
Ik heb al 5 jaar een lat relatie met een man met twee studerende kinderen. Sinds hij gescheiden is een jaar of 12 geleden, runt zijn moeder voor een groot stuk zijn huishouden. Ze woont vlakbij. Hij laat dat gebeuren want het komt hem makkelijk uit om niet te hoeven poetsen, wassen, strijjken... noem maar op.
Zijn moeder runt het huishouden hoe en wanneer het haar uitkomt. Zo gebeurt het dat ik een avond of een middag bij hem ben, en zij daar de hele tijd heen en weer loopt. Of dat ze daar al in huis is nog voor wij opgestaan zijn, als ik er blijf slapen. Ook voor zijn kinderen is het de normale gang van zaken.
Ik vind dat niet fijn. Mijn vriend weet dat maar hij zwijgt tegen zijn moeder omdat hij een conflict wil vermijden. Het is geen gemakkelijke vrouw.
Ik heb al voorgesteld om afspraken te maken over wanneer ze komt, en wanneer ze binnen mag komen (als de deur 's ochtends nog gesloten is neemt ze haar eigen sleutel). Maar hij doet er niks aan.
Ik heb er veel over gezwegen, ook veel over nagedacht en heb besloten om op weekaanvonden, wanneer zij daar vaak is, niet meer naar hem toe te gaan. Dan moet hij mij maar naar mij komen. Maar ook in het weekend wil ik dit niet meer. Ik wil hem dat duidelijk maken. Dat dat een bewuste keuze is. Maar ik weet niet goed hoe.
Het ligt gevoelig. Sommige thema's zijn met hem ook moeilijk te bespreken omdat hij dan snel op zijn paard zit.
Ben ik onredelijk en moet ik omarmen dat hij zoveel hulp krijgt? Het is niet mijn huis, ik woon er niet, maar ik jaag me er enorm over op.
Jesse_1
04-11-2024 om 18:41
Jij mag aangeven dat je dit niet prettig vindt (wat je ook al doet), maar hij mag beslissen hier niets mee te doen. Dan is het aan jou wat voor conclusie je trekt; of je verbreekt de relatie, of je ziet elkaar alleen nog bij jou thuis of je neemt de steeds aanwezige schoonmoeder toch op de koop toe.
Ik vind je op zich niet onredelijk hoor. Maar waar bij sommige mensen de kinderen bij de 'package deal' inzitten, zit hier blijkbaar (ook) een moeder bij in.
1968
04-11-2024 om 18:57
Ik zou het ook heel vervelend vinden, het enige wat me direct na jouw berichtje te binnen schoot is, laat de sleutel aan de binnenkant erin zitten, dan kan ze de deur niet open doen met haar sleutel.
Verder vind ik dat je toch wel kan vragen aan je vriend of hij wil regelen dat ze niet komt als jij er ook bent.
EmmaT
04-11-2024 om 19:05
Het eerste wat mij dan te binnen schiet: stel dat hij die moeder zover krijgt dat ze daar niet meer gaat koken en wassen en poetsen en doen, wat dan? Ga jij dat allemaal doen?
Lilyli
04-11-2024 om 19:12
1968 schreef op 04-11-2024 om 18:57:
laat de sleutel aan de binnenkant erin zitten, dan kan ze de deur niet open doen met haar sleutel.
Dan gebruikt ze de code van de garagepoort. Ik heb al eens voorgesteld om de code te wijzigen en niet meer aan haar te geven, maar ook dat doet hij niet. Ze is niet buiten te houden.
Lilyli
04-11-2024 om 19:13
EmmaT schreef op 04-11-2024 om 19:05:
Het eerste wat mij dan te binnen schiet: stel dat hij die moeder zover krijgt dat ze daar niet meer gaat koken en wassen en poetsen en doen, wat dan? Ga jij dat allemaal doen?
Zeker niet. Ik zou al blij zijn dat ze geen huishoudelijke taken komt doen als ik er ben. Ik ben daar altijd met de auto. Omdat we een eindje van elkaar wonen. Dus ze ziet het meteen. En ik ben er niet zo vaak omdat ik zelf twee opgroeiende kinderen heb. Dus van haar kant is het niet zo'n grote aanpassing om net dan niet te komen.
Lilyli
04-11-2024 om 19:15
Jesse_1 schreef op 04-11-2024 om 18:41:
Ik vind je op zich niet onredelijk hoor. Maar waar bij sommige mensen de kinderen bij de 'package deal' inzitten, zit hier blijkbaar (ook) een moeder bij in.
De kinderen met veel liefde en plezier. Schoonmoeder is ook welkom voor af en toe eens een bezoekje, maar niet om daar alles naar haar hand te zetten zoals zij wil.
Jesse_1
04-11-2024 om 19:22
Voor mij is het duidelijk hoor, jouw vriend wil helemaal niet dat zijn moeder weg blijft.
Dweedledee
04-11-2024 om 19:22
Lilyli schreef op 04-11-2024 om 19:12:
[..]
Dan gebruikt ze de code van de garagepoort. Ik heb al eens voorgesteld om de code te wijzigen en niet meer aan haar te geven, maar ook dat doet hij niet. Ze is niet buiten te houden.
Dit is natuurlijk ook geen duurzame en constructieve oplossing. Ik snap wel dat je vriend dit niet gaat doen en ik vind dit voorstel ook niet zo sympathiek van jou.
Ik begrijp overigens heel goed dat je er problemen mee hebt. Zou ik ook hebben. Maar als je vriend hier niets aan wil doen, dan zal je dat of moeten accepteren of je conclusies moeten trekken.
Lotus_
04-11-2024 om 19:35
Weet je gelijk dat je nooit met deze man moet gaan samenwonen. Want dan mag jij de rol van zijn moeder vervullen.
Lilyli
04-11-2024 om 20:19
Dweedledee schreef op 04-11-2024 om 19:22:
[..]
Dit is natuurlijk ook geen duurzame en constructieve oplossing. Ik snap wel dat je vriend dit niet gaat doen en ik vind dit voorstel ook niet zo sympathiek van jou.
Het idee is dat zij dan wel nog een sleutel heeft, maar dat ze dan niet binnen kan als de sleutel er vanbinnen opsteekt. Mijn voorstel was om 1 van de toegangsmogelijkheden te ontzeggen.
Pippeltje
04-11-2024 om 20:55
Ik vind uit jouw verhaal wel heel weinig waardering naar voren komen voor het schoonmaken van jouw vriend's huis. Niet dat jij daar dankbaar voor zou moeten zijn, maar ik vind het nogal wat. Ik zou een plaatsvervangend gevoel van schaamte hebben.
Ik begrijp dat je je vriend niet aanspreekt op het feit dat hij dit allemaal accepteert van zijn moeder maar wel op het feit dat hij zijn moeder vrije toegang geeft tot zijn huis. Ook noem je haar vervolgens 'geen makkelijke vrouw'. Je klinkt daarom toch een beetje respectloos naar haar.
Maar goed. Wil jij echt in een serieuze relatie blijven met een man die zijn moeder alle rotklusjes in zijn huis laat opknappen? Een man die al ruimschoots volwassen is? En een moeder die dit waarschijnlijk gratis doet en gezien het feit dat haar kleinkinderen ruim volwassen zijn, zelf toch al aardig op leeftijd zal zijn?
IMI-x2
04-11-2024 om 21:05
Wat betreft je "schoonmoeder" snap ik je probleem helemaal.
Maar los daarvan, vind je dat nou serieus aantrekkelijk, een man van middelbare leeftijd die zijn eigen huishouden niet kan/wil doen? Dat zou voor mij een gigantische afknapper zijn.
En een man die zijn nek niet voor je uitsteekt, zelfs niet een beetje, vind je dat een goed teken voor de toekomst?
Lilyli
04-11-2024 om 21:26
Pippeltje schreef op 04-11-2024 om 20:55:
Ik vind uit jouw verhaal wel heel weinig waardering naar voren komen voor het schoonmaken van jouw vriend's huis. Niet dat jij daar dankbaar voor zou moeten zijn, maar ik vind het nogal wat. Ik zou een plaatsvervangend gevoel van schaamte hebben.
Ik begrijp dat je je vriend niet aanspreekt op het feit dat hij dit allemaal accepteert van zijn moeder maar wel op het feit dat hij zijn moeder vrije toegang geeft tot zijn huis. Ook noem je haar vervolgens 'geen makkelijke vrouw'. Je klinkt daarom toch een beetje respectloos naar haar.
Maar goed. Wil jij echt in een serieuze relatie blijven met een man die zijn moeder alle rotklusjes in zijn huis laat opknappen? Een man die al ruimschoots volwassen is? En een moeder die dit waarschijnlijk gratis doet en gezien het feit dat haar kleinkinderen ruim volwassen zijn, zelf toch al aardig op leeftijd zal zijn?
Het is niet omdat ik dat niet heb geschreven, dat ik niet waardeer wat ze doet. Het probleem is dat ze dat doet zonder onze privacy te respecteren. En ze heeft een moeilijk karakter. Haar zoon is de eerste om dat te beamen. Dat is gewoon zo.
En om op jouw laatste vragen te antwoorden. Dat is een flink minpunt, maar hij is nog meer dan alleen maar de man die zijn moeder allerlei klussen laat doen in huis.
Lilyli
04-11-2024 om 21:28
IMI-x2 schreef op 04-11-2024 om 21:05:
Wat betreft je "schoonmoeder" snap ik je probleem helemaal.
Maar los daarvan, vind je dat nou serieus aantrekkelijk, een man van middelbare leeftijd die zijn eigen huishouden niet kan/wil doen? Dat zou voor mij een gigantische afknapper zijn.
En een man die zijn nek niet voor je uitsteekt, zelfs niet een beetje, vind je dat een goed teken voor de toekomst?
Nee, dat is niet aantrekkelijk. En het doet me nu al min of meer besluiten dat de kans groot is dat dit een lat-relatie blijft. Daar is niks mis mee. Maar gelukkig is hij meer dan de man die zich laat helpen in zijn huishouden.
MRI
04-11-2024 om 22:13
Pippeltje schreef op 04-11-2024 om 20:55:
Nou dit inderdaad, zou zo'n afknapper zijn voor mij. Een man die zijn moeder laat poetsen en het zelf niet doet. Bij het daten al. En die schoonmoeder, moet wel lachen, een soort tante Cor uit Gooische vrouwen.
En inderdaad een oplossing zou zijn dat hij zelf gaat poetsen (jij dus niet TO, hij) en haar gewoon af en toe op de koffie of het eten uitnodigt of naar haar toe gaat. ''Moeilijke vrouw'? Misschien wel een vrouw die maar komt poetsen omdat ze anders haar zoon en kleinkinderen weinig ziet?
edit: ik reageerde al meteen op Pippeltje voordat ik de berichten eronder had gelezen, sorry