Relaties Relaties

Relaties

Man wil substantieel bedrag lenen/geven aan broer in scheiding, ik heb zorgen

Laat hoe dan ook de financieel adviseur er goed naar kijken. Een bank gaat vragen naar herkomst van het geld en zal de lening grotendeels in mindering brengen op het hypotheekbedrag. Bij een schenking ligt dat anders maar houdt zwager nog maar 70.000 na belasting over van die ton. Tevens zal bank vragen naar bewijsstukken van de schenking of lening (eigen ervaring). Neemt niet weg dat ik het zeer bewonderingswaardig vind dat broers elkaar helpen, maar pas goed op!

De bank gaat hem inderdaad niet het maximale bedrag lenen wat hij had kunnen lenen zonder een lening van jullie. Deze extra lening verzwijgen zou ik ook niet doen, de bank kan de hypotheek dan evt in een keer terugtrekken en dan zit zwager pas echt in de problemen..

Mijn advies is ook een financieel adviseur die ook wat van hypotheken weet. Wij zijn ook bezig met te kijken of we een kind kunnen helpen met een huis kopen. We hadden zelf wat dingen bedacht, maar zijn toch met een adviseur gaan praten die ons weer op andere mogelijkheden wees. Zomaar even een ton weggeven vindt de Belastingdienst niet goed. Die komt schenkbelasting vragen. 

Cato45 schreef op 27-02-2025 om 14:44:

[..]

Mijn bericht teruglezend kan ik me voorstellen dat je dit zo opschrijft, maar mijn man draagt wel gewoon bij aan de kosten van de huishouding. Het gaat om het 'extra' geld, dat vanuit hem dus in zijn BV blijft terwijl mijn geld in de gezamenlijke pot verdwijnt. Het is een verstandige keuze vanuit fiscaal perspectief, en zolang mijn huwelijk goed is heb ik geen reden om hierover te klagen, ook al voelt het wat eenzijdig. Zijn BV is zijn pensioen en dat is uiteindelijk ook bedoeld voor ons samen.

Mocht het allemaal toch mis gaan tussen ons, dan weet mijn man ook dat de verhoudingen scheef zijn geweest en dat er geen 50% van de overwaarde van de woning naar hem zal gaan. Dat heb ik in mailtjes vastliggen.

Ik zou aanraden dit soort belangrijke zaken officieel vast te leggen. Niet ergens in een mailtje. Maar bijvoorbeeld via een notaris. 

En de verdeling is misschien fiscaal gunstig. Maar je ziet nu al dat jouw man het echt als zijn geld ziet. Het voelt niet alleen ongelijk dat is het ook. Stel hij maakt een verkeerde zakelijke beslissing dan sta jij straks met niets. 

Het belangrijkste punt is dat jullie hele financiële constructie gebouwd is vanwege de gezondheid van jouw man. Jullie hebben geen ton over. Dat geld is zijn inkomen als hij straks moet stoppen met werken. Vraag jezelf af of de (mentale) gezondheid van jouw man niet belangrijker moet zijn. Het gaat nu al niet goed met hem. Kan hij zo'n beslissing wel nemen. Waarbij toch druk van familieleden komen kijken. Als jouw man niet kan stoppen wat dan? Komt hij in een burn out en gaat het bedrijf misschien failliet? Jouw eigen gezin gaat wel voor in deze. Kunnen jullie je leven blijven leven op jouw salaris en jouw vermogen? 

Tijd om gewoon eerlijk te zijn en niet langer toneel te spelen naar familie. Kijk uit dat jullie niet verantwoordelijk worden gemaakt voor andermans problemen. 

Ook: je man werkt keihard en straks gaat 30.000 naar de Belastingdienst.

Cato45

Cato45

27-02-2025 om 18:44 Topicstarter

HS26 schreef op 27-02-2025 om 16:38:

Laat hoe dan ook de financieel adviseur er goed naar kijken. Een bank gaat vragen naar herkomst van het geld en zal de lening grotendeels in mindering brengen op het hypotheekbedrag. Bij een schenking ligt dat anders maar houdt zwager nog maar 70.000 na belasting over van die ton. Tevens zal bank vragen naar bewijsstukken van de schenking of lening (eigen ervaring). Neemt niet weg dat ik het zeer bewonderingswaardig vind dat broers elkaar helpen, maar pas goed op!

Ja, we doen dit alleen op een passende manier, daar maak ik me geen zorgen over. 

Cato45

Cato45

27-02-2025 om 18:47 Topicstarter

Roquefort schreef op 27-02-2025 om 17:24:

De bank gaat hem inderdaad niet het maximale bedrag lenen wat hij had kunnen lenen zonder een lening van jullie. Deze extra lening verzwijgen zou ik ook niet doen, de bank kan de hypotheek dan evt in een keer terugtrekken en dan zit zwager pas echt in de problemen..

De praktische uitvoering zal het probleem niet worden, dat zouden we allemaal netjes doen. 

Cato45

Cato45

27-02-2025 om 18:50 Topicstarter

Izza schreef op 27-02-2025 om 18:16:

[..]

Ik zou aanraden dit soort belangrijke zaken officieel vast te leggen. Niet ergens in een mailtje. Maar bijvoorbeeld via een notaris.

En de verdeling is misschien fiscaal gunstig. Maar je ziet nu al dat jouw man het echt als zijn geld ziet. Het voelt niet alleen ongelijk dat is het ook. Stel hij maakt een verkeerde zakelijke beslissing dan sta jij straks met niets.

Ik begrijp dat je dit zo ziet, maar ook als ik alleen kom te staan, heb ik een uitstekende financiele positie opgebouwd. De opbouw van ons gezamenlijke vermogen is scheef, maar mijn eigen vermogenspositie is goed en in huwelijkse voorwaarden geregeld. Dat is ook niet het punt waar mijn zorg zit. 

Cato45

Cato45

27-02-2025 om 18:54 Topicstarter

Izza schreef op 27-02-2025 om 18:27:

Het belangrijkste punt is dat jullie hele financiële constructie gebouwd is vanwege de gezondheid van jouw man. Jullie hebben geen ton over. Dat geld is zijn inkomen als hij straks moet stoppen met werken. Vraag jezelf af of de (mentale) gezondheid van jouw man niet belangrijker moet zijn. Het gaat nu al niet goed met hem. Kan hij zo'n beslissing wel nemen. Waarbij toch druk van familieleden komen kijken. Als jouw man niet kan stoppen wat dan? Komt hij in een burn out en gaat het bedrijf misschien failliet? Jouw eigen gezin gaat wel voor in deze. Kunnen jullie je leven blijven leven op jouw salaris en jouw vermogen?

Tijd om gewoon eerlijk te zijn en niet langer toneel te spelen naar familie. Kijk uit dat jullie niet verantwoordelijk worden gemaakt voor andermans problemen.

Ook: je man werkt keihard en straks gaat 30.000 naar de Belastingdienst.

Mijn man is uitstekend in staat om beslissingen te nemen, hij is niet labiel, hij is gewoon het harde werken op de manier waarop hij dat nu doet, zat. Op mijn salaris kunnen we heel goed leven. 

Mijn zorg is dat mijn man binnen afzienbare tijd wil stoppen, dat laat afhangen van zijn financiele middelen (dus niet van mij afhankelijk wil zijn), en dan overweegt een grote financiele aderlating te doen. 

Cato45

Cato45

27-02-2025 om 18:58 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 27-02-2025 om 18:16:

Mijn advies is ook een financieel adviseur die ook wat van hypotheken weet. Wij zijn ook bezig met te kijken of we een kind kunnen helpen met een huis kopen. We hadden zelf wat dingen bedacht, maar zijn toch met een adviseur gaan praten die ons weer op andere mogelijkheden wees. Zomaar even een ton weggeven vindt de Belastingdienst niet goed. Die komt schenkbelasting vragen.

Ja, dit vind ik een goed punt. Er zullen meer mensen met een vergelijkbare situatie te maken hebben gehad, in een andere familieverhouding. 

Cato45

Cato45

27-02-2025 om 19:20 Topicstarter

yasmijn27 schreef op 27-02-2025 om 16:26:

Wil die broer dit bedrag uberhaubt wel aannemen? Het is nogal een bedrag namelijk.

Ook dit is een interessant perspectief. Het antwoord is dat ik dit niet weet. Er is alleen nog maar het idee van hulp benoemd, nog niet de omvang en de vorm. 

Cato45 schreef op 27-02-2025 om 19:20:

[..]

Ook dit is een interessant perspectief. Het antwoord is dat ik dit niet weet. Er is alleen nog maar het idee van hulp benoemd, nog niet de omvang en de vorm.

Zouden jullie die man dan niet zelf zijn zaakjes op laten knappen? Beter ook voor zijn zelfrespect.

Kan je man niet beter via de BV een huis kopen voor je zwager en dan betaalt je zwager huur aan de BV? Dan raakt je man geen geld kwijt en je zwager kan gewoon in de buurt wonen zonder een lelijke schuld aan zijn broek (zowel aan broer als bank).
Maar hier weet Elpisto vast meer over.

Cato45 schreef op 27-02-2025 om 18:54:

[..]

Mijn man is uitstekend in staat om beslissingen te nemen, hij is niet labiel, hij is gewoon het harde werken op de manier waarop hij dat nu doet, zat. Op mijn salaris kunnen we heel goed leven.

Mijn zorg is dat mijn man binnen afzienbare tijd wil stoppen, dat laat afhangen van zijn financiele middelen (dus niet van mij afhankelijk wil zijn), en dan overweegt een grote financiele aderlating te doen.

Je kan wel gelijk op de kist springen om je man te verdedigen maar je geeft zelf aan dat het hem nogal over de schoenen loopt in zijn werk en dat hij dat niet al te lang meer wil en kan volhouden. Dat is wat sterker dan het gewoon zat zijn. Dat hij zoveel harder moet werken dan hij zelf comfortabel vindt doet mij toch afvragen of jullie niet met wat minder toe kunnen, zeker nu jij alles nu al zo goed voor elkaar hebt financieel en hij eigenlijk ook. 

Dat hij graag de schijn ophoudt tegen zijn ouders dat hij het allemaal goed voor elkaar heeft en totaal geen problemen ondervindt, klinkt naast het harde werken en blijkbaar vooral veel geld moeten verdienen ook als een bron van mogelijke problemen. Als hij open kaart speelt scheelt dat ook stress bij hem en verwachtingen bij zijn familie. 

Wie weet is de kans dan wat groter dat je man gezellig zijn pensioen haalt. En voor het zelfvertrouwen van zwager is het misschien wel goed als hij weet dat zijn broer ook maar gewoon een mens is.

Ik vind zéker dat jij hier iets over te zeggen hebt, om heel veel redenen. Zoals:

- jullie zijn een gezin, een eenheid, natuurlijk besluit je over dit soort zaken samen. Dat is inherent aan het partners zijn.
- jullie investeren beiden tijd en geld in je gezin. Maar jouw man beschouwd dit als (enkel) zijn geld. Waarvan hij bepaalt waar het heen gaat. Samen delen we loloef en leed, maar niet míjn geld?
- het geld uitlenen/weggeven of zelf houden heeft grote impact op jouw toekomst. Je kans om een relaxte man te krijgen, gezamelijke fijne rustigere jaren wordt aanzienlijk kleiner. 

Er zijn vast meer redenen,  maar deze komen het eerst in me op.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.