Relaties Relaties

Relaties

huis verdelen scheiding


Izza schreef op 10-08-2024 om 22:44:

[..]

Dat hoop ik maar lees ik nergens. To.zegt alleen dat zijn partner de scheiding veroorzaakt heeft. Dat kind daarom boos op haar is en met hem meegaat.

TO hoeft hier niet zijn hele echtscheidingsconvenant te delen, dat is voor dit topic over het verdelen van het huis niet van belang.

Zo te horen is TO vooral boos (terecht en begrijpelijk al heeft ieder verhaal 2 kanten) en het klinkt alsof TO het wel fijn vindt dat kind boos is op moeder. Pas erop dat je hier niet in meegaat. Het is aan jou als ouder om te zorgen dat je juist pleit voor contact met moeder en niet negatief praat over je ex, dat kan je later duur komen te staan wat betreft je kind. Zelf kan je zo kwaad zijn als je wilt, maar tegenover je kind is het jouw taak om respectvol over zijn moeder te blijven.

Wat betreft het huis, jij hebt niet meer rechten enkel omdat je kind voor nu met je meegaat. Als je ex de helft van de waarde kan betalen om je uit te kopen, dan kan je daar weinig tegen doen. Je kan naar de rechter, maar zelfs als je dan wint (en dat is een hele grote als) dan ben je het voordeel wat je denkt te halen kwijt aan de rechtzaak. Het is ook nooit in het voordeel van een kind als pa ma voor de rechter daagt onder het mom dat je het voor je kind doet, dat is gewoon egoïstisch. Een kind van 12 jaar of ouder heeft geen tuin nodig om naar buiten te gaan en 2 slaapkamers zijn echt wel te vinden. Sterkte!

Ysenda schreef op 10-08-2024 om 22:27:

[..]

Gezien het 'lekker naar buiten kunnen' zal het betreffende kind niet veel ouder dan 12 zijn want een 15 jarige hangt niet in een tuin maar daar buiten of op zijn / haar kamer.

Maar ook een 17 jarige mag officieel niet kiezen maar de voorkeur zal wel veel zwaarder meewegen dan bij een 13 jarige.

Een kind van ouder dan 12 zal niet in de tuin blijven hangen ook al is het kind 13. Mijn zoon is 11 en gaat als het zwembad op staat nog wel de tuin in maar verder ook niet. Ik begrijp wel dat to zijn kind gebruikt om aan te geven geen water bij de wijn te willen doen, want zo doet half scheidend Nederland dat. 1 gezin wordt 2 en daar hoort dus ook een extra huis met tuin bij, woningtekort wordt alleen maar groter.

Decembermamma schreef op 11-08-2024 om 09:22:

[..]

Een kind van ouder dan 12 zal niet in de tuin blijven hangen ook al is het kind 13. Mijn zoon is 11 en gaat als het zwembad op staat nog wel de tuin in maar verder ook niet. Ik begrijp wel dat to zijn kind gebruikt om aan te geven geen water bij de wijn te willen doen, want zo doet half scheidend Nederland dat. 1 gezin wordt 2 en daar hoort dus ook een extra huis met tuin bij, woningtekort wordt alleen maar groter.

Er groeien heel veel kinderen op in huizen zonder tuin, dus voor wonen is dat geen 'must' maar een 'nice to have'.

Ik spreek uit ervaring, zoon is welliswaar geboren in een huis met tuin maar nog voor zijn 2e verjaardag verhuisd naar een appartement in een kinderrijke buurt waar maar weinig kinderen een tuin hadden. Die woonden in de benedenappartementen.

We hebben er 14 jaar met veel plezier gewoon. Nu wonen we in een huis met een ENORME tuin. 4x4 meter en dat is groter dan de tuin van mijn buren die 2 kindjes van onder de 4 hebben.

William11

William11

11-08-2024 om 13:07 Topicstarter

Notsocool schreef op 10-08-2024 om 23:56:

Zo te horen is TO vooral boos (terecht en begrijpelijk al heeft ieder verhaal 2 kanten) en het klinkt alsof TO het wel fijn vindt dat kind boos is op moeder. Pas erop dat je hier niet in meegaat. Het is aan jou als ouder om te zorgen dat je juist pleit voor contact met moeder en niet negatief praat over je ex, dat kan je later duur komen te staan wat betreft je kind. Zelf kan je zo kwaad zijn als je wilt, maar tegenover je kind is het jouw taak om respectvol over zijn moeder te blijven.

Wat betreft het huis, jij hebt niet meer rechten enkel omdat je kind voor nu met je meegaat. Als je ex de helft van de waarde kan betalen om je uit te kopen, dan kan je daar weinig tegen doen. Je kan naar de rechter, maar zelfs als je dan wint (en dat is een hele grote als) dan ben je het voordeel wat je denkt te halen kwijt aan de rechtzaak. Het is ook nooit in het voordeel van een kind als pa ma voor de rechter daagt onder het mom dat je het voor je kind doet, dat is gewoon egoïstisch. Een kind van 12 jaar of ouder heeft geen tuin nodig om naar buiten te gaan en 2 slaapkamers zijn echt wel te vinden. Sterkte!

Het probleem is, dat ik geen hypotheek kan krijgen door omstandigheden. Ik kan niet met mijn kind bij mijn ouders intrekken. Huren is geen optie, ivm extreme wachtlijsten.

Ik kan niet anders, ik heb dat geld nodig. Er is geen haat en nijd, kind kan veel beter met mij opschieten.

Hierbij is het probleem dat ik moet overbieden als ik een huis wil kopen, als ons eigen huis niet wordt verkocht, dan wordt er dus niet overboden. Ik zit dan met een probleem waar ik niks aan kan doen en wat ik zelf heb veroorzaakt. Ik spreek niet negatief over mijn ex.

Misschien ook even met een makelaar spreken, die kan inschatten hoeveel hoger dan de taxatiewaarde het huis misschien verkocht kan worden. Als ik zou gaan scheiden in Amsterdam, zou ik nooit genoegen nemen met de helft van de taxatiewaarde. Hier wordt heel veel overboden, dus dan zou verkoop aan een onbekende me veel meer opleveren dan wanneer mijn ex me de helft van de taxatiewaarde geeft. Omdat ik niet weet waar William woont, weet ik niet of dat ook voor hun woonplaats geldt. dus ik snap zijn overweging wel. 

William11

William11

11-08-2024 om 15:07 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 11-08-2024 om 14:02:

Misschien ook even met een makelaar spreken, die kan inschatten hoeveel hoger dan de taxatiewaarde het huis misschien verkocht kan worden. Als ik zou gaan scheiden in Amsterdam, zou ik nooit genoegen nemen met de helft van de taxatiewaarde. Hier wordt heel veel overboden, dus dan zou verkoop aan een onbekende me veel meer opleveren dan wanneer mijn ex me de helft van de taxatiewaarde geeft. Omdat ik niet weet waar William woont, weet ik niet of dat ook voor hun woonplaats geldt. dus ik snap zijn overweging wel.

Supergoede tip, bedankt!

William11, er moet nog meer geregeld worden. Bijvoorbeeld: hoeveel dagen zorg ga jij dragen en hoeveel dagen zorgt draagt de moeder? Dat bepaalt ook hoe hoog de eventuele kinderalimentatie wordt. En je kunt - heel chique-  afzien van partneralimentatie, maar zulke regelingen zijn er precies om recht te trekken wat  nu scheef lijkt te zijn.
Daarnaast heb je waarschijnlijk recht op kinderbijslag, wellicht op kindgebonden budget en wellicht nog belastingvoordeel. Het is allemaal wel tijdelijk, zodra je kind 18 is houden die toeslagen op. De kinderalimentatie wordt hier nogal eens doorgerekend tot het einde van de studie, maar dan wel op rekening van het kind zelf.
Er zijn dus meer berekeningen die je moet/kunt maken. Uit al die berekeningen komen bedragen, die zij wellicht moet betalen (misschien moet ze dan toch de woning verkopen) en die jij wellicht ontvangt (misschien geeft je dat net iets meer ruimte voor vaste lasten. 
Als het zo is dat je helemaal geen hypotheek kunt krijgen (?!), dan moet er wel een heel groot bedrag als overwaarde beschikbaar komen. Huren is inderdaad lastig voor wat betreft sociale huur. Maar in de vrije sector zijn er wel mogelijkheden. En je kunt altijd kijken naar verhuur door middel van loting.
Een makelaar zal een marktconform bedrag moeten noemen, die kan niet voorspellen wat mensen eventueel zouden kunnen overbieden. +Als de taxatie niet marktconform is  kan je vrouw daar bezwaar tegen maken en een eigen taxatie laten uitvoeren.

Tsjor

William11

William11

11-08-2024 om 17:04 Topicstarter

@Tsjor,

Dank voor je bericht. Het is helemaal niet zo dat we ruzie hebben. Met die alimentatie en de zorg komt het allemaal wel goed, we staan nog steeds op goede voet verder.

Het gaat er puur even om dat ik het juiste bedrag voor het huis krijg. Ik vreesde het volgende:

stel huis wordt getaxeerd voor 400k. Maar de werkelijke marktwaarde is 450k, door overspannen markt.

Ik wil een huis voor ongeveer 300k, maar ik zal dan waarschijnlijk ook moeten overbieden.  Dan heb ik dat geld nodig. Dat is het hele punt. Maar ik denk dat ik bij de makelaar om de marktwaarde ga vragen, als het 10k scheelt, lig ik daar niet wakker van. Ik heb namelijk ook eigen vermogen, ik wil een hypotheekvrij huis, omdat ik geen hypotheek kan krijgen. 

Alle ellende die ik verder heb meegemaakt, deel ik hier liever niet. Dat is ook niet relevant. 

Is jullie huidige huis  hypotheekvrij? De huidige hypotheek moet je er anders eerst aftrekken.

William11

William11

11-08-2024 om 19:14 Topicstarter

wil40 schreef op 11-08-2024 om 17:35:

Is jullie huidige huis hypotheekvrij? De huidige hypotheek moet je er anders eerst aftrekken.

Ja, het huis is hypotheekvrij.

Bij het bepalen van de werkelijke marktwaarde wordt rekening gehouden met de waarde van soortgelijke huizen die recent verkocht zijn. Daar zit dan het fenomeen van het overbieden in. Dat neemt de makelaar dus mee in het bepalen van de marktwaarde.
Wat de makelaar niet kan meenemen is inschatten of en hoeveel mensen daarna nog gaan overbieden.

Tsjor

Je kan helaas nooit vooraf met zekerheid zeggen wat het huis gaat opbrengen als je het in de verkoop zet, maar zoals Tsjor al zegt, zit dat al ingecalculeerd in de waarde die een makelaar zal noemen. De markt is ook iets minder overspannen dan hij was, dus reken jezelf niet rijk. Een rechter zal een verkoop niet afdwingen als ex bereid is om je voor marktconform bedrag uit te kopen. Marktconform is in dat geval niet de prijs die je denkt (hoopt) te krijgen, maar de prijs die een taxatie opleverd. Zaken als niet kunnen huren en geen hypotheek kunnen krijgen, spelen in die beslissing geen rol in dat geval. Voor jou persoonlijk speelt dat natuurlijk wel een rol, maar je hebt weinig andere opties dan er met je ex uit proberen te komen vrees ik.

Nu is een koopappartement goedkoper dan een huis, maar met alle servicekosten vaak een duurdere oplossing dan een huis  buiten een grote stad. 
Is wonen buiten een prijzige lokatie ook een optie?
Waar ik woon, staan de koopappartementen te koop voor ca 4K. 15 minuten rijden door de Coentunnel en je treft daar huizen die  goedkoper zijn dan de flats in mijn wijk.
Het is belangrijk dat jij niet in de schulden komt.

Bij een geschil zal de rechter uiteindelijk akkoord gaan met de recente taxatie waarde. Of met het gemiddelde van 2 taxaties. Niet met de mogelijke verkoopwaarde. En je kunt ex niet dwingen tot verkoop als ze het kan betalen. Hou er rekening mee dat advocaten en rechtszaken een fortuin kosten en dat is zonde van jouw geld. Daarbij kan het lang duren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.