Relaties Relaties

Relaties

huis verdelen scheiding

Hallo allemaal,

Wij gaan mogelijk (helaas) scheiden. We hebben een koopwoning waarvan we beide voor de helft eigenaar van zijn.

Mijn vrouw wil mij graag uitkopen, aangezien zij de woning net in haar eentje kan betalen, en ik net niet.

Maar ik denk dat de woning meer oplevert als deze verkocht wordt, ivm overbieden. Ik heb dat geld dus eigenlijk wel nodig. 

Kan ik eisen dat de woning verkocht wordt als mijn vrouw me wil uitkopen?


Hebben jullie kinderen? Voor kinderen is het wel heel fijn als ze in ieder geval de stabiliteit van hun huidige thuis behouden. Dat zou mij persoonlijk meer waard zijn dan een extra opbrengst. 

William11

William11

09-08-2024 om 19:17 Topicstarter

Dweedledee schreef op 09-08-2024 om 18:48:

Hebben jullie kinderen? Voor kinderen is het wel heel fijn als ze in ieder geval de stabiliteit van hun huidige thuis behouden. Dat zou mij persoonlijk meer waard zijn dan een extra opbrengst.

Eén kind, maar die gaat met mij mee. Daarom heb ik het geld ook nodig, om een ruime woning te vinden.

Je kan het zeker eisen, maar ze hoeft er niets mee te doen. Je kan het laten taxeren en dan is dat wat je ex moet betalen om jou uit te kopen (de helft dan), je kan dwars doen en dan zit je verplicht samen in/aan het huis vast en kan je allebei niet verder. Aangezien er een kind in het spel is en het de moeder van je kind is, zou ik gewoon het goede voorbeeld geven en het netjes afhandelen. 

Je moet een taxatie laten doen en hebt recht op de helft. Als ze dat kan betalen heb jij verder niets te zeggen. 

Maar eerlijk: behandel elkaar netjes. Ze is de moeder van jouw kind en je moet nog een leven samen verder. Een situatie waarbij er grote ongelijkheid is zorgt vaak voor frustratie. Voor jouw kind is her behouden van zijn huis ook belangrijk. Ik neem aan dat moeder gewoon omgang heeft en voor haar kind gaat zorgen? Belang van je kind gaat voor. 

William11

William11

10-08-2024 om 01:25 Topicstarter

Dank voor de reacties.

Ons kind gaat bij mij wonen. Dat zijn we overeengekomen, het kind is ouder dan 12 en kiest ervoor om bij mij te komen wonen. Ik heb daarom een ruime woning nodig, met minstens twee slaapkamers. En een tuin, zodat mijn kind lekker naar buiten kan.

Vrouw is ineens verliefd geworden op een ander en wil niet verder. Ik ook niet uiteraard. Zij heeft deze situatie veroorzaakt, kind is boos op haar. Ik en mijn kind schieten er bij in als het huis niet verkocht wordt. 

Allereerst: heel naar om zo een scheiding in te gaan. Sterkte daarmee. Wat huis betreft heb ik ook daar mee te maken gehad. Tussen zakelijk houden en te zakelijk is dit een lastige. Hoe hebben jullie nu de waarde bepaald van het huis? Officieel laten taxeren? Waarom denk je dat dit te laag is ingeschat?

Je kunt het beste zelf een makelaar (nog een keer) laten taxeren. Je kunt dwars gaan liggen en het zelfs tot voor een rechter brengen. Maar het begnt met taxatie. Meestal komt het in midden dan uit. Het lastige is wel dat makelaars verschillende verkoopbedragen geven, maar daarmee is het nog niet verkocht. Als de vraagprijs te hoog is verkoopt het misschien niet of heel lang niet. 

Naast een realistische taxatie mag je ook geld eisen bij verdeling van de inboedel. Of alle spullen meenemen. Kijk daar ook goed naar. Want dat loopt enorm op. Denk aan alle keukenspullen zoals pannen, servies en messen. Bedden. Bank. Kasten. Wasmachine en droger. Maar ook tuinmeubels, schuurspullen, auto. Dat loopt ook enorm op, vergis je daar niet in. Wellicht kun je daarmee al een slag slaan. 

Dat je een huis met 2 slaapkamers nodig hebt begrijp ik. Ruim en tuin zijn wensen maar geen noodzakelijke zaken een kind van 12+ heeft die tuin echt niet nodig om naar buiten te kunnen. Als er veel overwaarde aan het huis zit dan zal dit blijken. De huidige hypotheek zal je vrouw vast kunnen betalen maar als ze de helft van die overwaarde bij moet financieren dan kan dat een probleem worden en kan verhuizen alsnog een noodzaak worden.

Scheidingswinkel of een scheidingsadvocaat al gepolst?
Ik denk dat je dit inderdaad kan eisen omdat jullie beiden eigenaar zijn. Of je het zo hard moet spelen (om een fictief hoger bedrag, want je weet niet of er overboden wordt) met alle gevolgen van dien, ik zou het niet doen. 
Je ex kan via een advocaat eisen om de woning over te nemen. Advocaatkosten zijn hoog, misschien kan je die wegstrepen tegen het fictieve bedrag waar je nu op aast. (Meer uren gaan werken, daar al over nagedacht?)
https://www.scheidingsinformatie.nl/ex-wil-huis-verkopen-ik-niet/

William11 schreef op 10-08-2024 om 01:25:

Dank voor de reacties.

Ons kind gaat bij mij wonen. Dat zijn we overeengekomen, het kind is ouder dan 12 en kiest ervoor om bij mij te komen wonen. Ik heb daarom een ruime woning nodig, met minstens twee slaapkamers. En een tuin, zodat mijn kind lekker naar buiten kan.

Vrouw is ineens verliefd geworden op een ander en wil niet verder. Ik ook niet uiteraard. Zij heeft deze situatie veroorzaakt, kind is boos op haar. Ik en mijn kind schieten er bij in als het huis niet verkocht wordt.

Een kind van 12 hoort niet te kiezen! Jullie zijn en blijven ouders en horen samen een omgangsregeling te bepalen. Daarbij bekijk je zijn wensen. Maar tenzij moeder niet in staat is (of niet wil) zorgen voor haar kinderen hoort er omgang met beide ouders te zijn. In beide huizen. De reden van de breuk is tussen jullie als volwassen. Hou je kinderen daarbuiten. 

Jullie kunnen boos zijn op moeder, maar bij een vechtscheiding zijn alleen maar verliezers. Ik zou proberen om jullie kind buiten jullie huwelijksproblemen te houden, zodat ze haar band met moeder weer op kan bouwen als het stof is neergedaald. 

Izza schreef op 10-08-2024 om 18:03:

[..]

Een kind van 12 hoort niet te kiezen! Jullie zijn en blijven ouders en horen samen een omgangsregeling te bepalen. Daarbij bekijk je zijn wensen. Maar tenzij moeder niet in staat is (of niet wil) zorgen voor haar kinderen hoort er omgang met beide ouders te zijn. In beide huizen. De reden van de breuk is tussen jullie als volwassen. Hou je kinderen daarbuiten.

Moeilijk is lezen he? Er staat "het kind is ouder dan 12". Het kind kan dus ook 17 zijn. 

Annaniem2023 schreef op 10-08-2024 om 21:31:

[..]

Moeilijk is lezen he? Er staat "het kind is ouder dan 12". Het kind kan dus ook 17 zijn.

Gezien het 'lekker naar buiten kunnen' zal het betreffende kind niet veel ouder dan 12 zijn want een 15 jarige hangt niet in een tuin maar daar buiten of op zijn / haar kamer.

Maar ook een 17 jarige mag officieel niet kiezen maar de voorkeur zal wel veel zwaarder meewegen dan bij een 13 jarige.

Annaniem2023 schreef op 10-08-2024 om 21:31:

[..]

Moeilijk is lezen he? Er staat "het kind is ouder dan 12". Het kind kan dus ook 17 zijn.

Dat maakt het niet anders. Het blijft een kind. En er zou alles aan gedaan moeten worden de band met beide ouders te behouden. Tenzij een ouder niet in staat is voor het kind te zorgen. Maar dat lees ik nergens. Kind is boos terwijl dit iets is tussen to en zijn partner. Dat zegt niets over het ouderschap. 

Izza schreef op 10-08-2024 om 22:28:

[..]

Dat maakt het niet anders. Het blijft een kind. En er zou alles aan gedaan moeten worden de band met beide ouders te behouden. Tenzij een ouder niet in staat is voor het kind te zorgen. Maar dat lees ik nergens. Kind is boos terwijl dit iets is tussen to en zijn partner. Dat zegt niets over het ouderschap.

Bij iemand wonen zegt niet dat er geen contact is met de andere ouder, ze moeten ergens hun officiële verblijfplaats hebben.

In dit geval bij vader en heeft de moeder een omgangsregeling. 


Ysenda schreef op 10-08-2024 om 22:30:

[..]

Bij iemand wonen zegt niet dat er geen contact is met de andere ouder, ze moeten ergens hun officiële verblijfplaats hebben.

In dit geval bij vader en heeft de moeder een omgangsregeling.


Dat hoop ik maar lees ik nergens. To.zegt alleen dat zijn partner de scheiding veroorzaakt heeft. Dat kind daarom boos op haar is en met hem meegaat. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.