Relaties
moederziel
03-10-2016 om 15:57
Hel, deel 2 - vervolg Help, zit muurvast!
Dit was mijn oorspronkelijke OP:
Help, zit muurvast! ik wil deze hel uit
Ik kan wel wat objectief advies gebruiken...
Situatieschets: man en ik zijn meer dan 20 jaar samen. Hechte relatie, groot gezin, meerdere opgroeiende kinderen tussen 6 en 16 jaar. Man dropt 4 maanden geleden de bom: hij is verliefd geworden op (zal maar zeggen) Truus. Is daar op dat moment ook al een (afstands)relatie mee gestart. Mijn wereld stort in, het is de donderslag bij heldere hemel. Relatie was niet meer vol hartstochtelijke passie, maar wel warm, veilig en liefdevol. Intimiteit was er tot het laatst.
De hel breekt los. Man gaat uit huis. Heel veel heftige emoties en verschillende diepe gesprekken volgen, we belanden in alle verwarring nog een keer in bed. Man geeft aan dat gevoel weg is, dat hij al veel langer onvrede en onrust voelt. Hij heeft dat in het laatste jaar weleens benoemd, maar ik heb totaal niet doorgehad hoe ernstig dat blijkbaar voor hem was. Over Truus wil hij niets kwijt, dat staat los van ons, zegt hij. Ik zie vooral dat Truus in de weg staat van ons.
Man wil geen 'overhaaste beslissingen', maar geeft intussen Truus niet op. Ik ben verbijsterd dat hij niet wil vechten voor ons mooie gezin, voor alles waar we samen met zoveel liefde aan hebben gebouwd.
Na 3 maanden elders woont man inmiddels apart in ons gezamenlijke huis. Geld voor een extra huurhuis is er niet. Ongelooflijk moeilijk voor mij. Man beweegt zich regelmatig 'gewoon' binnen het gezin, maar trekt zich ook vaak terug en is dan opeens een nacht verdwenen naar Truus. Dat zien de kinderen trouwens ook.
Ik ben emotioneel gesloopt inmiddels. Weet totaal niet meer wat ik zelf wil. Ben in de war van zijn gedrag en dubbele signalen, en intussen woedend over zoveel verraad. Man is dan weer zorgzaam en schuldbewust naar mij en op andere momenten emotioneel totaal onbereikbaar. Trouwringen zijn nog om. Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet. Ik mis mijn maatje en geliefde, en kan gewoon niet geloven dat dit echt gebeurt. Ik ben intens verdrietig en woest tegelijk. Maar ik krijg het niet voor elkaar om hem eruit te donderen, voel alleen maar pijn.
Ik zou zo graag horen hoe anderen hier naar kijken... Ik wil deze hel uit, maar hoe zonder nog meer schade aan te richten? Wat moet ik hier nou in vredesnaam mee??
het_mannetje
29-11-2016 om 14:17
Moederziel
Hoe is zijn inbreng altijd geweest? Is hij altijd al afhankelijk geweest of trok hij de kar ook vaak?
Nog met man gehad over hechtingstherapeut? Nu je in een financiele status-quo zit lijkt me dit in eerste instantie het minst erge van alle opties.
Verder doorgaan op de weg die je bent ingeslagen.
Pennestreek
29-11-2016 om 14:23
Ja maar
uit al je posts blijkt dat jij altijd al al het geregel voor je rekening nam. Dus ik vind het niet zo vreemd dat man niets inbrengt. Past ook helemaal in het plaatje dat je schetst: afwachtend, geen eigen initiatief. Dus ik snap dat het je irriteert, maar ik snap niet dat het je verbaast.
Heb zelf een beetje hetzelfde hoor, man heeft nooit gepraat, en daar heb ik altijd redelijk mee kunnen leven, maar nu niet meer. Gek is dat.
Maar voor ons allebei geldt: laat het los. Jouw man gaat niet nu ineens meer initiatief tonen. En mijn man raakt alleen maar gefrustreerd van mijn aanhoudende pogingen om met hem te PRATEN. Dus ik zeg het net zo goed tegen mezelf. Laat het los. En in jouw geval ook laat hem los. Leuk, zo'n gezamenlijke mantra
moederziel
29-11-2016 om 14:47
Hmmm, niet helemaal Pennestreek
Ik regelde wel veel/alles, maar we kwamen altijd écht gezamenlijk tot een idee of oplossing. Hij kwam altijd met veel inbreng eigenlijk, tot de afgelopen maanden. Er zit nu echt nul initiatief in de man die voorheen de feestjes en vakanties thuis bedacht en uitstippelde. We gingen een keer een mooie reis maken en toen had hij voor het hele gezin een powerpoint van 10 minuten gemaakt met alle highlights en bijzondere dingen, als voorproefje. Verrassing voor de kinderen en mij. Zo ontzettend leuk.
Dat ik vervolgens de boekingen deed en de kadootjes kocht, zie ik als teamwork. We maakten vaak grapjes: hij de ceo, ik de coo
Ik zie in deze nikserige houding de depressie eraf druipen. Net als in de bijna onderdanigheid die hij soms heeft en alle sorry's. Dat is nooit zo geweest, man heeft altijd een sterke persoonlijkheid gehad. Weinig van over, dat vind ik al met al zo erg. Misschien wishful thinking hoor, maar de man is een schim van zijn oude zelf.
floor
29-11-2016 om 15:11
oei
Ik denk echt dat je moet oppassen met labelen.
Je ziet zijn gedrag als depressief, als buitenstaander bekruipt me het idee dat het net zo goed gewoon afstand kan zijn van het leven met jou.
Waar hij uiteraard zich óók schuldig over voelt.
Hij neemt wel initiatieven wrs anders was de relatie met nieuwe vriendin er wrs niet meer.
Ik snap ook wel dat hij veel aan zijn hoofd heeft, woonruimte, relatie. Jullie zijn doodeenvoudig nu geen prioriteit. Of hij wil overal in meegaan om jou niet nog meer te kwetsen.
moederziel
29-11-2016 om 15:34
Floor
Ik kan iemand 1 avond/nacht per week opzoeken niet echt zien als een relatie. Zeker niet als iemand zelf aangeeft dat er 'geen toekomst in zit' en dat hij niet weet of het 'een alternatief' is. Tegen 1 van de kinderen zei hij dat die niet bang hoeft te zijn dat er ontmoeting met truus komt. 'Misschien als het serieuzer wordt'. Tsja.
Wat ik wel weet is dat man al meerdere keren heeft aangegeven dat hij worstelt met zichzelf, zijn verleden, dat hij zich vergiftigde grond voelt, dat hij rust en vrijheid wil, dat hij zich opgesloten voelde in zijn leven. En dat hij er nu regelmatig doorheen zit. Dat hij niet weet wat hij zoekt. Of het 'gewoon op' is tussen ons, of dat hij zich heeft afgesplitst uit behoefte om op zichzelf te zijn, of uit wensdenken.
Begrijp me goed, ik zit niet (meer) op hem te wachten, maar hij komt op mij ook niet over als een blije aap in een nieuwe verliefde relatie. En nogmaals: hij neemt geen afstand van het leven met MIJ, maar van het leven met het GEZIN. Juist dat baart me zoveel zorgen. Dat vind ik een hele nare ontwikkeling. Hij voelde zich geborgen in het gezin, maar miste ook wat.
Ik heb hem eerder gezegd dat er een groot risico bestaat dat hij verliest wat het grootst voor hem is. Ja, dat gevaar is heel groot, zei hij toen.
Hij wilde me ook graag troosten maar dat kan niet, omdat hij de oorzaak is? En hij blijft maar zeggen dat ik rust moet nemen. Dat hij rust wil.
Soms denk ik dat hij wil sussen, niet nog meer sores, niet nog meer aan het wankelen. Negatief gezegd: als ik me koest houd, kan hij op z'n gemak uitvogelen hoe hij zijn nieuwe leven vorm wil geven.
Ja, ammehoela Dat ga ik dus juist niet meer doen.
moederziel
29-11-2016 om 15:40
Oh en dan ook
Hij voelde zich geborgen in het gezin, maar miste ook wat.
En als ik vraag wat hij dan miste? Geborgenheid, begrip, aandacht. Te druk, geen tijd voor elkaar. Heb ik hem wel gegeven, maar kwam niet binnen ?!?
En de meest cryptische: hij is heel bang voor ons geluk. Ons is kinderen en ik. Hij wil 'redden wat er voor jullie nog in zit'. Snapte ik geen zak van. Wat zit er dan nog in, vroeg ik. Weet hij niet.
Wat moet ik ermee.....?
RoosjeRaas
29-11-2016 om 16:03
Moederziel
Je zit weer in zijn huid, hoofd en (poging tot) hart. Ik raad het je af. Al deze woorden had je al geschreven.
Ik zie een patroon. Ik zie: hij de leuke dingen tot nu toe in jullie leven, jij de (dagelijkse en structurele) regeldingen. Herkenbaar? Ook al was het 'samen beslissingen nemen' in jouw ogen? Was hij ook degene die een huis wilde kopen dat toen kennelijk al te duur was, als er nu maar liefst twee ton onderwaarde op zit? Zijn er meer financieel grote uitgaven geweest waar hij 'het leuke' in zag, en jij het ging regelen? Herken je het als ik stel dat man (tot heel kort geleden) een man van 'ups' was, en nu dus van 'down' in jouw ogen?
Verder: dat hij zegt dat hij truus een keer per week ziet, wil niet zeggen dat dat ook zo is. Bovendien kun je op heel veel manieren continu contact hebben. Waarom ga jij er vanuit dat hij jou de waarheid vertelt? Of zelfs maar 'jouw werkelijkheid'? Op z'n hoogst krijg je de zijne, maar je neemt zijn woorden nog altijd als hoe het is. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; zijn daden spreken anders. En je herhaalt voor jezelf continu zijn woorden.
RoosjeRaas
29-11-2016 om 16:13
Over woorden en daden gesproken
Vlak na dat ik aan mijn nu ex vroeg: is er iemand anders, je voelt zo ver weg, had hij een gesprek met een wederzijdse vriend. Tegen die vriend zei hij: jammer dat ze het nu weet, ik had graag nog wat langer gekeken of het echt wat kon worden met mijn vriendin. En toen waren ze bij mijn weten een maand of vijf, zes onderweg, ik vermoed nu al wat langer. Vlak daarna werd de werkelijkheid waar die jij nu heel angstig vindt: een samengesteld gezin, meteen, vlak na de duistere periode van maanden waarin we wel of niet weer bij elkaar zouden komen. Je hebt het niet voor het zeggen hoor. Dat weet ik uit ervaring en dat ga je omwille van je kinderen dan ook weer aanvaarden. Nooit van harte, nooit echt, maar wel in het dagelijks leven. Wat kun je anders doen?
RoosjeRaas
29-11-2016 om 16:24
P.S.
Overigens is ex er van overtuigd dat ik de knopen doorgehakt heb, wat ook waar is. Ik wilde niet langer in die driehoek. Van hem uit had dat gewoon gekund, geloof ik. En ik had vanaf het moment dat ik het wist van truus geen liefdesrelatie meer met hem. Deelde niets meer met hem, alleen zakelijk. Tot frustratie, want (zo denk ik) veel te confronterend. Ik denk dat truus beter bij ex past dan ik dat deed (nu we een aantal jaren verder zijn). Maar ik durf te zeggen van wat ik zie en hoor, vooral van de kinderen, dat het woord 'gelukkig' niet aan de orde is. Dat is ook geen keus die je kunt maken: nu word ik gelukkig. Je mag het hopen. Maar als in jezelf leegte, onrust en onvrede zit, is dat op elke plek en met elk mens naast je een moeilijk te vervullen wens ben ik bang.
moederziel
29-11-2016 om 20:13
Ups
Ja, RoosjeRaas dat is idd herkenbaar. Het huis is een ander verhaal, dat laat ik even, maar man heeft de successen en de ups steeds nodig gehad. Toen die uitbleven (ontslag, schulden, zieke vrouw) begon het te knagen. Dat was niet het leven dat hij wilde!
Hij heeft dat in eerste instantie mij verweten, wat eruit kwam in heel veel boosheid. Toen begin het afzonderen. En uiteindelijk kwam truus en weg was man. Het had ook een andere up kunnen zijn: een nieuwe baan, de Staatsloterij winnen. Maar het was een truus en dus kon het met moederziel niets meer zijn. Toch?
Maar nieuwe ups blijven uit terwijl de downs zich opstapelen. Truus is een kleine up-voor zolang als het duurt. Daarom vind ik de laatste 2 regels van je PS zo waar, RoosjeRaas!
RoosjeRaas
29-11-2016 om 21:07
Nooit iets van een diagnose gekregen?
Heeft man ooit een bepaalde diagnose gekregen?
het_mannetje
30-11-2016 om 10:22
Moederziel
Als ik de laatste postings zo lees, dan bekruipt mij het gevoel dat je man 20+ jaar lang in een schijnwereld heeft geleefd, maar niet tevreden.
Een wereld waarin hij in staat is/was om zijn verleden te vergeten door het leven van een ideaal leven, ingevuld door succes, gezin etc. Voorzien van de nodige, zoals jij aangeeft, ups.
Op het moment dat het ideaal leven niet meer voortgezet kan worden, worden de ups downs en breekt man. Man gaat op zoek naar nieuwe ups (al is maar staatsloterij zoals je als voorbeeld aangeeft).
Waarom ik dit denk is omdat man erg lijkt te hangen aan successen en niet aan de omgeving om hem heen. Het terugdoen van een stapje komt hem blijkbaar hard binnen omdat hij niet meer de schijnwereld voor hemzelf in stand kan houden.
Een schijnwereld die hij heeft opgebouwd met groei en ontwikkeling van welstand in het achterhoofd, maar eigenlijk nu als kaarthuis in elkaar lijkt te zakken. En wat overblijft zijn schulden en sores zoals hij het noemt.
Met dit in het achterhoofd valt zijn opmerkingen 'Voor jullie moet blijven zoals was, zo weinig mogelijk veranderingen etc' ook op zijn plek.
Het is een wereld waarin jullie gelukkig (waren) die hij mede heeft opgebouwd. Maar waarin hij is uitgestapt. Wereld die hij voor jullie nog in stand wil houden omdat daar zoveel energie in hebben gestoken en geluk hebben uitgehaald.
Een schijnwereld voor hem, een 'echte' voor de achterblijvers.
Hij kan daar niet meer aan meehelpen omdat de middelen hem ontbreken. En zoals jij ook aangeeft dan is Truus een volgende up.
Een schijnomgeving waar man niet meer in wil/kan investeren.
Misschien zit ik er met bovenstaande naast. Maar met je laatste postings vallen de opmerkingen van je man wel op zijn plek.
Maar wellicht zie ik het verkeerd ....
moederziel
30-11-2016 om 11:39
Mannetje
Ik zie dat net zoals jij. Ik heb dat natuurlijk ook op veel momenten met man besproken, en het is gelukkig niet alleen een schijnwereld geweest. Hij was daadwerkelijk gelukkig, maar... tot het moment dat hij zoals hij het zelf ziet geen toegvoegde waarde meer kon geven. Niet dat dit werd of wordt verlangd van hem, integendeel. Man is voor mij als partner en voor de kinderen als vader 100% ok hoe hij is. Maar hij is voor zichzelf niet 100% ok hoe hij is.
Truus kan nu een up zijn, maar ook daar zullen downs komen. Gewoon, omdat die bij het leven horen en je niet kunt wegrennen voor je zelf. Dat is al beetje bij beetje gaande. Het zelfbeeld is aan diggelen en zijn wereld stort steeds verder in. Hij verlangde naar een nieuw leven, weer opwaarts, maar is alleen maar verder neerwaarts gegaan. Maar hij blijft het proberen, met zijn nagels hangend aan het randje.
Een vriendin schetste een beeld van mij, als redder, die steeds aan dat randje weer een veilig touw aanbood. Stop daarmee, zei ze, want pas als hij echt de afgrond in gaat zal hij in het reine kunnen komen met zichzelf. Misschien lukt het hem om steeds een nieuw polletje te vinden om zich aan vast te houden, maar die kans is niet zo groot.
Zijn vader vertoonde en vertoont overigens exact hetzelfde. Die heeft al heel wat keren aan de rand gehangen, maar wist zich steeds weer naar een ander stukje te begeven. Maar (om in de beeldspraak te blijven) de afgrond van man is vele malen groter dan van zijn vader. En die blijft trekken. Gewoon, omdat een afgrond niet uit zichzelf weer weggaat. Hoeveel ups je ook vindt. Ook zijn vader heeft zoveel spijt van zoveel in zijn leven. En ziet nu hoe zijn zoon worstelt met zijn jeugd - en het gegeven dat vader hem heeft verlaten.
En zo herhaalt de geschiedenis zich. Wrang.
het_mannetje
30-11-2016 om 11:54
Moederziel
Ik denk ook dat je met jou manier van omgaan met man hem, voor zijn gevoel dan, weer de schijnwereld in trekt. Wereld waar hij op dit niet meer in kan/wil zitten. Wat voor jou een veilig touw is, voelt bij hem als een molensteen.
Een wereld waar hij afstand van wil nemen omdat hij daar niets meer te bieden heeft. Of waarin hij van zijn voetstuk is gevallen.
Vlucht naar een wereld waar hij wel iets te bieden heeft (Truus), maar hij ook beseft dat dit ook niet is wat hij wil.
Ik denk ook dat jou 'reddingsacties/hulp' een averechts effect hebben als wat je beoogt. Hij loopt weg voor een schijnwereld (voor zijn idee nu) waar jij hem weer in terug wil hebben. Schijnwereld met schulden en sores. En ja dat is weglopen voor realiteit waar hij zelf ook de (mede) veroorzaker van is.
En idd dingen gaan niet uit zichzelf weg. Daar zal hij iets mee moeten doen.
het_mannetje
30-11-2016 om 12:00
Doet mij denken ...
.... aan mijn vrouw.
Zij geeft ook aan 'kijk wat je nu hebt, kijk wat je hebt opgebouwd' en 'tevreden zijn met wat je hebt'.
Echter dit is alleen een materialistische dekmantel voor een dieper gevoel van onvrede en ongeluk. Het kiezen voor 5 hoog achter op een sinaasappelkistje en gelukkig zijn gaat boven een wereld waarin je alles hebt maar diep ongelukkig voelt.
En dan voldoet een 'tevreden zijn met wat je hebt' niet meer.
Tops
30-11-2016 om 12:40
Het is allemaal
al eerder gezegd, maar ik denk dat het zo vreselijk weinig helpt allemaal om uit te vogelen wat er wanneer waar vandaan komt met wat voor reden en precies te weten wat hij denkt.Dat weet namelijk niemand.
Daarom even rauw. Niet gemeen, maar wel even zonder poespas, schouderklopjes, kringen, gewoon open en eerlijk. Als je dat vandaag niet kan hebben: lees het dan gewoon niet. Ik ben er niet op uit je te kwetsen. Verre van dat, anders had ik hier allang weggeweest. Het kost me zelf ook best wat namelijk en zelf heb ik geen mensen om me heen.
Ik zie hem bv helemaal niet (ik ken hem niet, laat dat voorop staan) als een nagelhanger boven de afgrond, klaar om ten onder te gaan.
Ik zie hem als een renner, een ontevreden vluchter. Iemand die rent van punt naar punt. Is het daar niet goed meer voor hemzelf, dan zal hij blijven rennen tot de volgende stop.
Daar krijg je mensen niet echt vanaf, ze vallen er ook niet door in een afgrond, het is hun natuurlijke manier van oplossen: weglopen van iets dat lastig is of niet meer goed genoeg. Het is lonend en daarom blijft iemand dat doen.
Dat gezegd hebbende heb ik wel het idee dat je wat praktische stappen zet, maar dat er geestelijk bij je denken minder veranderd dan je zegt. Wel op sommige stukken hoor, absoluut, maar op de meeste niet. Dat is niet erg, het moet op jouw tempo.
Je hóeft niet te voelen en ervaren wat "wij" voorschotelen. Het mág op je eigen tempo. Je hoeft je ook niet gedwongen te voelen om die boosheid te ervaren als dat niet zo is. Want ik denk wel dat je wat boosheid hebt soms, maar niet de boosheid waar anderen het over hebben. Jij vindt een bord hard op tafel zetten al heel wat, ik noem dat dat je geirriteerd bent. Ik dacht die dag echt aan het aantal reacties te zien dat er een doorbraak was.
Soms lijken je postings ineens weer op die van weken terug, vol hoop, verlangen en bijna smekend om nog iets van een druppel uit de citroen te persen ook al is het een nepcitroen, want jullie situatie is niet alleen relationeel niet goed geweest, maar er is nog meer ellende. Het plaatje was dus niet zo mooi, het was een lelijk plaatje. Alleen jij blijft het mooi-praten.Ik ben nu niet gemeen, al lijkt het zo te klinken. Ik wil alleen geen mooie woorden gebruiken zodat je die kan opzuigen ipv de echte boodschap.
Je zit nog in een grote grenzeloze (dat zijn jullie beiden)verwarring en ontkenning. Jullie waren elkaars redding daarin en door precies hetzelfde is het nu jullie zwakte om los te komen van elkaar. Een eenheid die zo makkelijk op te breken was, was denk ik ook geen perfecte eenheid. Wel voor de ene, niet voor de andere; een geromantiseerd ideaalplaatje. En het was het niet.
Je hoeft hem niet te redden van wat hij niet meer wil omdat hij in jouw ogen nu niet "toerekeningsvatbaar" is, niet zichzelf is.
Hij moet het zelf uitzoeken. Alleen.
Helemaal verdomd alleen.
Dat gaat op deze manier niet lukken, want je denkt voor hem, namens hem, achter en rond hem, je blijft zijn brein en blijft denken te weten hoe het zit, of in elk geval: je hebt die drang. En toch heeft deze man iets gedaan wat je verrast heeft. Een hele lelijke sprong gemaakt.
Hij heeft naast jou ook nog een Truus die er juist op uit is hem bij je weg te houden in plaats dat ze zegt dat hij zijn zaakjes eens op orde moet krijgen. Ze speelt het publiek dat hem de staande ovatie geeft die hij nodig heeft, ze is het nieuwe dat nog spannend is en daar kun je eigenlijk nooit tegenop.
Dus zelfs al zou je hem volledig loslaten, dan heeft het nog geen kans zolang Truus er is. Truus is een stoorzender, willens en wetens meewerken aan ontwrichting. Die verdient geen applaus..bah.
Maarja, scheiden kun je niet, je wilt hem niet op een kamertje (kind om en om slapen? Ik heb ook maar 1 kamertje extra voor de kinderen). Wat kun je dan? Wat wil je? Hoe zie je de komende jaren voor je? Heb je een plan? Overleven gaat door, ook met het maken van een plan. Mag je verhuren, zou dat ook kunnen? Zodat je kunt inlopen en uiteindelijk wel kunt verkopen en je eigen weg gaan?
Nu is het net allemaal niks en dat lijkt me slopender en ongezonder voor jou en de kinderen. Ik hoop dat er meer professionele mensen zijn die je kunnen adviseren, zodat je een beter beeld krijgt van de opties, want ik denk dat er meer mogelijk moet zijn voor je.
mirreke
30-11-2016 om 13:08
hmmm Truus
ik weet niet hoor, truus zou ik in dit verhaal sowieso buiten beschouwing laten, hoor tops (en moederziel natuurlijk).
Truus weet neem ik aan geen fractie van het leven van man met moederziel. Die is ook helemaal niet verantwoordelijk. Man is degene die zich aan haar presenteert, hij heeft een verhaal. Iemand begint toch niet zomaar iets met een man die een compleet gezin (met vier kinderen) heeft... Dan heeft man vast eerst aangegeven dat hij beschikbaar is. Ik zou geen energie stoppen in woede om truus...
mirreke
30-11-2016 om 13:26
Moederziel
het klinkt wel alsof jullie toch wel heel wat op jullie nek hebben. Aan de andere kant, gelukkig was en is alles (schulden ed) al op de rit. Zijn jullie aan het aflossen...
Even over het volgende: man wil huisje, dit is voor iedereen uiteindelijk het beste, andere dingen zijn al geprobeerd. Maar je argument: ik kan hem niet dwingen, want hij verdient 60% van het gezinsinkomen... dat vind ik toch wel een nonargument.
Jullie zijn samen van de financiële afgrond teruggekomen, hebben de boel weer op de rit, zijn weer aan het inlopen, ook al duurt het nog even. Vervolgens krijgt man het op zijn heupen, onttrekt zich aan het gezin, lijkt een ineenstorting te hebben en huurt een huisje van 1000 euro per maand... Hmmm, daar zullen nog meer kosten mee samenhangen denk ik... Ik snap dat het idee van de eigen woning heel belangrijk is, voor jullie allen. Maar ik vind niet dat hij als het ware met zijn geld kan of mag doen wat hij wil. Jullie hebben samen namelijk andere prioriteiten. Zorgen dat de boel weer op de rit komt, dat jullie de boel kunnen aflossen. En die verantwoordelijkheid strekt zich vanuit jullie beiden uit tot en over de ander, ook al vanwege de gedeelde aansprakelijkheid.
Je schrijft dat scheiden onder andere niet mogelijk is vanwege schuldeisers die gaan steigeren als ze ontdekken dat jullie zouden gaan scheiden. Maar dit dan? Dit is toch nog veel duurder? Als er pakmbeet idd 18000 euro per jaar vrijgemaakt kan worden aan extra woonlasten, dan zouden die ook gespaard kunnen worden... Zouden eventuele schuldeisers dit niet net zo erg vinden? En zou je dan wel je verhaal op deze manier op het internet moeten doen? Ik zou het vreselijk vinden als het financieel helemaal uit de hand zou lopen.
Dit alles zonder je te willen aanvallen ook weer. Gewoon als gedachtes die bij mij opborrelen. Is er niet toch een andere oplossing? Kan man niet bij familie in huis?
Iemand hierboven zei het al, er lijkt wel een heel duidelijk patroon te ontstaan zo... Man die altijd toppen nodig had, en nu die toppen even uit het zicht lijken zorgt dat hij er tussenuit knijpt, terwijl er nota bene wel een goed gemiddeld gezins- en relatiegeluk aanwezig is.
Wat mij opvalt: je zegt dat man niet zozeer jou alswel het GEZIN ontvlucht. Maar waren jullie dan wel echt partners? Of meer gezamenlijke gezinsmanagers, en zoekt hij nu 'gewoon' een vrouw in plaats van iemand die staat voor dat gezinsgeluk...
moederziel
30-11-2016 om 14:04
Pffff, wat een vragen allemaal
Moet even bezinken.
@Tops: ik voel het niet hard binnenkomen hoor, ik snap wat je schrijft. Je zegt dat er geen vooruitgang is in mijn redenatie, maar die is er gelukkig wel. In elk geval in mijn gevoel. Ik heb meer afstand, ervaar meer rust en zie de realiteit goed onder ogen. Die is dat ik 2017 zal starten als alleenstaande moeder met 4 kinderen. Zelfs de boosheid duikt steeds verder naar boven. Boosheid over de lafheid, het weglopen, het mij laten stikken. Nu er een zorgverdeling is, kan ik eindelijk de verantwoordelijkheden gaan delen. Hopelijk.
Ik zie het iets mider somber dan jij. Het gedrag van man nu is overlevingsgedrag en dat was niet het standaard gedrag van onze 20+ jaren samen. Er wordt nu makkelijk geconcludeerd dat we 'dus' geen team waren, geen echte partners, maar vergeet niet dat er een proces van afstand nemen is ingezet. Er zijn veel moeilijk momenten geweest tijdens ons samenzijn waar man helemaal niet voor wegliep. Integendeel eigenlijk. Tot 2 jaar geleden. Alsof het emmertje vol raakte.
@Mirreke: ik wil niet weer ingaan op de financien. Ja, het is zorgelijk, maar onder controle. Ik had geen bedragen moeten noemen, dan was er misschien minder de nadruk op de woonlasten van man komen liggen. Ik besef meer dan goed waar we in zitten en het is ontzettend puzzelen, maar dankzij een aantal ingrepen in de lasten is een deel ook weer vrij te spelen. Ik ga er niet verder op in. Er wordt aangewerkt en het is niet uitzichtloos maar wel erg zwaar.
@Mannetje: natuurlijk zie ik dat man naar 'geluk' zoekt. Dat is de hele kwestie. Ik ben er van overtuigd dat hij dat in het gezin kan vinden, hij ziet dat niet (meer) zo. En RoosjeRaas zei het mooi: geluk vind je niet op commando. Truus brengt even instant geluk, maar het echte geluk dat hij zoekt zit in zelfacceptatie en verwerking. Maar dat is niet aan mij om hem van te overtuigen - en misschien blijkt het uiteindelijk voor hem wel heel anders te zijn. Het is NIET mijn pad, niet mijn verantwoordelijkheid, niet mijn weg. Helaas wel voor een groot deel mijn pijn en dat van onze kinderen.
moederziel
30-11-2016 om 14:07
Gemiddeld geluk
'Man die altijd toppen nodig had, en nu die toppen even uit het zicht lijken zorgt dat hij er tussenuit knijpt, terwijl er nota bene wel een goed gemiddeld gezins- en relatiegeluk aanwezig is.'
Dit is me uit het hart gegrepen. Precies hier zit ook mijn ongeloof. Zoals therapeute Esther Perel het zegt: vroeger gingen mensen scheiden omdat ze niet gelukkig waren. Nu gaan mensen scheiden omdat ze denken dat ze gelukkigER kunnen worden.
Een gevaarlijke gok om op te wagen wat mij betreft. Met het risico alles ter verliezen waarvan je achteraf concludeert dat het wel degelijk geluk wás. Dat is letterlijk het pad geweest van mijn schoonvader (die nu ook met lede ogen en veel ongerustheid zijn zoon ziet begaan).
Tops
30-11-2016 om 14:10
boosheid
Ik weet het niet, waarom zou er geen boosheid over Truus mogen zijn? Ze is er toch? Ze heeft geen afstand genomen tot hij het op een rijtje had? Ze is niet dé verantwoordelijke, maar zeer zeker medeverantwoordelijk.
Maar wie een andere ervaring heeft zal dat natuurlijk ontkennen, want een mooie rol is het niet. Ik zie Truus niet als een onschuldig doosje met een stel koters die in de val trapt van een man die de boel bij elkaar liegt. Ik zie Truus als een volwassen persoon met de mogelijkheid tot het maken van eigen volwassen keuzes en die daarin kiest om onder de pannen te zijn, kan het niet linksom dan maar rechtsom. En daar mag je best wat van vinden vind ik.
Of je je hele ziel en zaligheid aan verdriet daaraan moet wijden is een ander verhaal, dan komt man in beeld.
moederziel
30-11-2016 om 14:12
nog even Mirreke
Iemand begint toch niet zomaar iets met een man die een compleet gezin (met vier kinderen) heeft...
Dus wel. En precies daarom minacht ik truus tot in het diepst van mijn ziel en alles wat bij haar hoort. Er was op het moment dat zij kennismaakten geen crisis, hij heeft tot 5 maanden later zijn trouwring nog omgehad. Ze wist het, hoor.
Ik heb hele lelijke namen voor zulke vrouwen
RoosjeRaas
30-11-2016 om 14:18
En ik
Ik heb heel lelijke namen voor zulke mannen.
Zo'n vrouw, tja, die treft in plaats van de gedroomde prins uiteindelijk vaak een kikker. Als ze daar achter is, is het vaak te laat en zijn de keuzemogelijkheden gelimiteerd. Ik zou mezelf veel geweld aandoen als ik iets zou moeten beginnen met een getrouwde man. Het past niet bij mijn moraal en mijn waarden. Maar ik 'vind' niet zo veel van vrouwen die dat wel doen. Hooguit vind ik ze sneu, want ze piesen vaak naast de pot. Ofwel de prins snelt terug naar zijn oorspronkelijke paleis, ofwel ze moet die kikker nemen, die eigenlijk ontevreden is, ongelukkig, boos, ego-gericht én hij brengt ook nog eens kinders mee voor wie gezorgd moet worden. Geen benijdenswaardige positie wat mij betreft, maar die man, die denkt dat hij een prins is, of meer, díe! Dáár heb ik lelijke namen voor, en heel weinig woorden verder.
het_mannetje
30-11-2016 om 14:26
Moederziel
"Ik ben er van overtuigd dat hij dat in het gezin kan vinden, hij ziet dat niet (meer) zo"
Ik begin me dit eigenlijk nu zelf af te vragen of man dit ook echt zo voelt en vindt. Jij bent overtuigd dat hij dat kan vinden (even afgezien of dit een gepasseerd station is), alleen denk ik dat zijn vlucht een vlucht is uit een droomwereld en hij inziet dat hij dat niet meer wil.
Dat je sturend bent in de afhandeling en aanpak van de zaken die geregeld moeten worden is duidelijk en ook nodig. Dat je ook vindt wat hij zou moeten voelen of ervaren of niet in ziet, kan bij hem (en ik spreek uit ervaring) wel eens terugwerpen op gevoelens/ervaringen uit zijn jeugd. En daar zet hij zich nog steeds tegen af, met als gevolg ook tegen jou overtuiging / mening.
moederziel
30-11-2016 om 14:42
Mannetje, Ja!
Dat vind ik heel raak wat je schrijft in #627. En het staat er van mij ook beslister dan ik het bedoel. Het is niet zozeer overtuiging, maar eigenlijk meer dat ik het hem gezinsgeluk ook echt ontzettend gun. Hij heeft zelf heel veel moeten missen en ik héb hem intens gelukkig gezien. Dat beeld gaat niet van mijn netvlies. Ik stel geen eisen aan hem, hij wel aan zichzelf. In de huidige 'lege' versie van zichzelf heeft hij niks te geven. Vindt hij. Maar hij hóeft niets te geven. Er zijn is genoeg.
Niet in deze setting hoor. Nu is er afstand nodig. Ik die me nergens mee bemoei, en hij die zichzelf uitvindt. Rust en ieder voor zich.
@RoosjeRaas: ja, natuurlijk heb ik ook lelijke namen voor zulke mannen. En ook minachting. Laf. Leugenachtig. Dstructief. Maar ik geloof ook dat iedereen krijgt wat hij/zij verdient. Bedriegers ook. Daar ben ik ontzettend calvinistisch in
moederziel
30-11-2016 om 14:57
Vlucht uit schijnwereld
Met nog deze aanvulling, Mannetje: man was degene die de schijnwereld creëerde. Hij was de helft van ons die luchtkastelen bouwde en vergezichten schilderde. Het is vooral zijn eigen schijnwereld waar hij uit vlucht. Em hij laat ons er in zitten. Dat is best bizar.
het_mannetje
30-11-2016 om 15:03
Moederziel
"Ik stel geen eisen aan hem, hij wel aan zichzelf. In de huidige 'lege' versie van zichzelf heeft hij niks te geven. Vindt hij. Maar hij hóeft niets te geven. Er zijn is genoeg"
Die eisen die hij aan zichzelf stelt die ziet hij niet gehaald. Sterker nog hij ervaart denk ik een gevoel van falen, het niet meer kunnen invullen/uitbreiden waarvan HIJ vindt wat goed is voor het gezin. Tussen de regels door lees ik dat man redelijk materialistisch (en dat bedoel ik niet negatief) is ingesteld.
Plaats de momenten dat jij man gelukkig zag eens in die context. Wat was dan de aanleiding? Ik hoef geen antwoord op die vraag, die mag je voor jezelf beantwoorden.
Voor mezelf weet ik nu dat 'gelukkig voelen' niet voortkomt uit de omgeving waar je bent maar hoe je van binnen voelt. Ongeacht de status.
Ook op 5 hoog achter moet je je gelukkig kunnen voelen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.