Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Geen idee wat te doen


Lisa, je schreef dat je financieel afhankelijk bent van je vriend (je bent toch niet getrouwd?).

En toch schrijf je dat hij niet ergens anders kan wonen in verband met zijn inkomen. Kan je uitleggen hoe dat zit? Jij afhankelijk van hem, maar hij ook niet genoeg inkomen voor een andere woning?

Verder: het is denk ik erg belangrijk dat je financieel onafhankelijk van je vriend gaat worden. Hoeveel uren werk je? Kan je meer uren gaan werken en zo meer gaan verdienen zodat je meer kunt sparen en makkelijker iets kunt huren (als er iets is)?

Als je ‘nee’ zegt (dat je niet meer uren zou kunnen gaan werken), kan je dan uitleggen waarom niet?

Lisa80

Lisa80

08-06-2022 om 07:23 Topicstarter

ArianneH schreef op 07-06-2022 om 23:29:

Lisa, je schreef dat je financieel afhankelijk bent van je vriend (je bent toch niet getrouwd?).

En toch schrijf je dat hij niet ergens anders kan wonen in verband met zijn inkomen. Kan je uitleggen hoe dat zit? Jij afhankelijk van hem, maar hij ook niet genoeg inkomen voor een andere woning?

Verder: het is denk ik erg belangrijk dat je financieel onafhankelijk van je vriend gaat worden. Hoeveel uren werk je? Kan je meer uren gaan werken en zo meer gaan verdienen zodat je meer kunt sparen en makkelijker iets kunt huren (als er iets is)?

Als je ‘nee’ zegt (dat je niet meer uren zou kunnen gaan werken), kan je dan uitleggen waarom niet?

Ik heb dat nergens gezegd volgens mij.

Ik ben niet financieel afhankelijk van mijn vriend. Maar ik heb ook niet zoveel inkomen enz dat ik in aanmerking kom voor particulier huren bv.

Mijn vriend heeft ook geen heel hoog inkomen en vindt oa daarom dat hij niet het huis uit gaat.

Lisa80 schreef op 08-06-2022 om 07:23:

[..]

Ik heb dat nergens gezegd volgens mij.

Ik ben niet financieel afhankelijk van mijn vriend. Maar ik heb ook niet zoveel inkomen enz dat ik in aanmerking kom voor particulier huren bv.

Mijn vriend heeft ook geen heel hoog inkomen en vindt oa daarom dat hij niet het huis uit gaat.

Oke, dan heb ik je verkeerd begrepen. Maar is er een mogelijkheid meer inkomen te verwerven door meer uren of ander werk? Als te weinig inkomen je mogelijkheden beperkt, kan het nl. helpen om te kijken of je meer inkomen kunt verwerven.

Hoeveel uur per week werk je?

Bijtje82

Bijtje82

08-06-2022 om 08:55

Het voordeel cru gezegd van geen familie of vrienden hebben, is dan weer wel dat je niet perse een binding hebt met een vaste plaats. Je bent dan iets vrije om verder uit de regio te kijken voor een woning. 

Hoeveel kinderen hebben jullie en in welke regio zoek je een woning? Denk dat er hier nu genoeg mensen zijn die mee kunnen zoeken. Wat mag de maximal huur zijn? 

Heb je al gebeld over de 15 % sociale huur die voor mensen zoals jij is bij de diverse woningcorporaties?

Max88 schreef op 08-06-2022 om 09:36:

Heb je al gebeld over de 15 % sociale huur die voor mensen zoals jij is bij de diverse woningcorporaties?

Ik snap niet waar jij het over hebt. Wat zijn dan die ‘mensen zoals Lisa’?

Leene

Leene

08-06-2022 om 12:12

Bijtje82 schreef op 08-06-2022 om 08:55:

Het voordeel cru gezegd van geen familie of vrienden hebben, is dan weer wel dat je niet perse een binding hebt met een vaste plaats. Je bent dan iets vrije om verder uit de regio te kijken voor een woning.

Hoeveel kinderen hebben jullie en in welke regio zoek je een woning? Denk dat er hier nu genoeg mensen zijn die mee kunnen zoeken. Wat mag de maximal huur zijn?

Maar mag dat. Ik denk dat als Lisa naar de andere kant van het land gaat verhuizen, haar vriend bezwaar kan maken. Terecht!.

Je kunt een vader niet zomaar zijn kinderen ontnemen en de kinderen niet zomaar hun vader. 

Wat nog wel het onderzoeken waard is of je beiden in een gebied waar de woning nood minder is aan een huis kan komen. Dus twee huizen bij elkaar in de buurt.

Maar ja dan moet je daar beiden werk vinden en gezien de weerstand van vriend gaat dat het ook niet worden

Bijtje82

Bijtje82

08-06-2022 om 12:16

Leene schreef op 08-06-2022 om 12:12:

[..]

Maar mag dat. Ik denk dat als Lisa naar de andere kant van het land gaat verhuizen, haar vriend bezwaar kan maken. Terecht!.

Je kunt een vader niet zomaar zijn kinderen ontnemen en de kinderen niet zomaar hun vader.

Wat nog wel het onderzoeken waard is of je beiden in een gebied waar de woning nood minder is aan een huis kan komen. Dus twee huizen bij elkaar in de buurt.

Maar ja dan moet je daar beiden werk vinden en gezien de weerstand van vriend gaat dat het ook niet worden

Ik zei verdere regio, niet andere kant van het land.

Maar goed, als ik haar was zou ik beginnen bij de mediator. 

Leene

Leene

08-06-2022 om 12:32

Bijtje82 schreef op 08-06-2022 om 12:16:

[..]

Ik zei verdere regio, niet andere kant van het land.

Maar goed, als ik haar was zou ik beginnen bij de mediator.

Dat is dan wel na wat je verstaat onder regio...😜. Ook in een andere stad gaan wonen kan al heel lastig zijn voor co ouderschap

Mija schreef op 08-06-2022 om 10:39:

[..]

Ik snap niet waar jij het over hebt. Wat zijn dan die ‘mensen zoals Lisa’?

Ik denk dat ik dat al 3 keer heb uitgelegd en jij leest er blijkbaar iets deningrerends in? Als Lisa het maar snapt.

Woningcorporaties zijn verplicht 15 % van hun woningen te verhuren aan mensen die teveel verdienen voor sociale huur ( of dát zo is voor Lisa weet ik niet) maar te weinig verdienen voor vrije sector. Ze vallen dus voor toeslagen en welke huur ook tussen wal en schip. Op deze manier kunnen ze toch huren.

Ik stond pas 1.5 jaar ingeschreven bij een grote corporatie op moment van scheiden. Ik had binnen 5 maanden een woning door me in te schrijven bij elke woningbouwvereniging, vooral de kleinere en daar hoefde je niet jaren op de wachtlijst om punten te halen en ik viel dus ook overal buiten; ik zat in dezelfde positie: getrouwd met een autistische partner, kinderen, opgesloten voelen, parttime baan en zonder enige vorm van affectie of aandacht. Ik dacht ook dat ik niet weg kon en het kan wél, je moet alleen creatief zijn en in actie komen.

Het enige dat Lisa hoeft te doen is zich overal in te schrijven en ze eens te bellen wat de opties zijn en dan door te vragen tot er met haar wordt meegedacht.

Als ze dat niet wil, prima, maar schrijf de boel niet af bij een negatief antwoord.

Leene

Leene

08-06-2022 om 12:36

top advies van Max88. Lisa doe er je voordeel mee

Bijtje82

Bijtje82

08-06-2022 om 13:12

En... Meld jezelf bij je gemeente. Zij kunnen je ook helpen. Iedere gemeente heeft een sociaal loket waar je terecht kunt met dit soort dingen. 
Er is vaak echt wel veel mogelijk, je moet alleen wel even uit je luie stoel komen.

Hoor om mij heen zo vaak, kan niet, gaat niet, lukt niet. 
Probeer die urgentie te krijgen. Probeer met behulp van de gemeente even een nieuwe start te maken.

Toen ik mijn huis toegewezen kreeg had ik ook geen cent kunnen sparen. Heb toen een lening met 0% rente van de gemeente gekregen. In mijn geval met eis dat ik deze na overdracht woning direct ineens zou terugbetalen. In andere zaken zal hier anders mee om gegaan worden gok ik. 

Maar het idee dat je eigenlijk zelf te laks bent of zelfs niet eens echt weg wilt of de stap durft te zetten, blijft bij mij spoken. Je bent te vaag over je hele doen en laten. Je actie plan bedoel ik dan. 

Er zijn mensen hier die je willen helpen, maar ik merk niet dat je de hulp ook echt aanvaard. 

En: ga er niet bij voorbaat al vanuit dat je partner het huis toegewezen krijgt.

Max88 schreef op 08-06-2022 om 12:32:

[..]

Ik denk dat ik dat al 3 keer heb uitgelegd en jij leest er blijkbaar iets deningrerends in? Als Lisa het maar snapt.

Woningcorporaties zijn verplicht 15 % van hun woningen te verhuren aan mensen die teveel verdienen voor sociale huur ( of dát zo is voor Lisa weet ik niet) maar te weinig verdienen voor vrije sector. Ze vallen dus voor toeslagen en welke huur ook tussen wal en schip. Op deze manier kunnen ze toch huren.

Ik stond pas 1.5 jaar ingeschreven bij een grote corporatie op moment van scheiden. Ik had binnen 5 maanden een woning door me in te schrijven bij elke woningbouwvereniging, vooral de kleinere en daar hoefde je niet jaren op de wachtlijst om punten te halen en ik viel dus ook overal buiten; ik zat in dezelfde positie: getrouwd met een autistische partner, kinderen, opgesloten voelen, parttime baan en zonder enige vorm van affectie of aandacht. Ik dacht ook dat ik niet weg kon en het kan wél, je moet alleen creatief zijn en in actie komen.

Het enige dat Lisa hoeft te doen is zich overal in te schrijven en ze eens te bellen wat de opties zijn en dan door te vragen tot er met haar wordt meegedacht.

Als ze dat niet wil, prima, maar schrijf de boel niet af bij een negatief antwoord.

Ik bedoelde het als een oprechte vraag. We weten toch helemaal niet of Lisa hiervoor in aanmerking komt. En vervolgens wordt die 15% toch ook via de gewone verdelingsregels verdeeld over de cliënten die daarvoor in aanmerking komen? Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom jij denkt dat dit haar het heil gaat brengen. Het gaat toch niet om een soort uitzonderingspositie? Lisa schrijft dat ze veel heeft uitgezocht rond de woning en ook de woningbouwvereniging heeft geraadpleegd. Zouden die hier dan niet mee gekomen zijn? 

Er zijn regio's in Nederland waar je sneller aan de beurt kunt zijn. In mijn regio kun je bijvoorbeeld geluk hebben als je snel inloot (hier wordt alles verdeeld via loten). Ik ken verschillende mensen die binnen een paar maanden iets hadden en voor mij deed zich na anderhalf jaar een kans voor. Het zal erg afhangen van de regio waar Lisa woont of ze kans maakt op een sociale huurwoning. Inschrijven bij alle woningbouwverenigingen in de buurt zou ik zeker doen. En heel goed het aanbod in de gaten houden ook. Zeker van loten. Daar kun je zomaar ineens geluk bij hebben. 

Als die partner zo slecht meewerkt, zou ik ook zeker in mijn achterhoofd de mogelijkheid houden om in de wijdere omtrek te gaan kijken of zelfs nog verder weg als je denkt dat je het zou redden met de kinderen en als dat met werk kan. Er zijn namelijk écht regio's waarin je gemakkelijker woonruimte kan vinden. En de arbeidsmarkt is goed dus als je een beetje in een goede sector werkt, kun je waarschijnlijk 'overal' wel werk vinden. 

Het is voor vader uiteindelijk ook kiezen of delen, vind ik. Of hij draagt bij aan een oplossing, zit aan tafel, beweegt mee en dan worden alle belangen gewogen. Of hij onttrekt zich er helemaal aan, gaat met zijn ogen dicht en zijn handen over zijn oren zitten en dan zoekt TO zelf een oplossing. Uiteraard is het niet alleen in vaders belang om dichtbij te blijven wonen. Het is allereerst in het belang van de kinderen. Dus het is geen plan A of B of C. Maar als je onderhand het halve alfabet hebt afgewerkt, breekt nood onderhand wet, vind ik. Je hoeft niet zijn gevangene te worden van zijn weigering om de werkelijkheid onder ogen te zien.  

Bijtje82

Bijtje82

08-06-2022 om 13:50

Mija schreef op 08-06-2022 om 13:35:

[..]


. Dus het is geen plan A of B of C. Maar als je onderhand het halve alfabet hebt afgewerkt, breekt nood onderhand wet, vind ik. Je hoeft niet zijn gevangene te worden van zijn weigering om de werkelijkheid onder ogen te zien.

De vraag is hier of dat ook zo is. Ik krijg bij haar nu niet bepaald het gevoel dat ze pro-actief is. Lijkt hulp aanbod te negeren en negeert vragen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.