Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjoleine64

Marjoleine64

12-12-2012 om 22:26

Zoon moest verplicht meedoen met gym ondanks blessure, anders onvoldoende


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

16-12-2012 om 16:14

Overigens

Ik vond gym zelf ook helemaal geen leuk vak. De opzet van gym vond ik niet leuk. ik vind sporten/bewegen soms best leuk maar gym had ik een hekel aan. Ik weet ook niet zo goed hoe de leraren dat leuker hadden kunnen maken. Ik heb best een paar aardige gymleraren gehad die het echt wel proberen. Ik vond echter rennen verschrikkelijk, hield absoluut niet van balsporten en ook niet van gymnastiek/turnen dus ja dan blijft er weinig over.

Mijn kinderen zitten op een school waar ze steeds per periode een andere sport doen en ze zelf mogen kiezen welke sport. Dat had mij veel meer aangesproken maar daar moet de school ook maar net de mogelijkheden toe hebben. Dit is bijvoorbeeld een privé school me financieel veel meer mogelijkheden dan de gemiddelde school.

In elk geval deed ik vroeger ook alles om onder gymles uit te komen dus ik begrijp die meisjes aan de kant heel goed maar tegelijk zie ik ook wel in waarom wat controle noodzakelijk is. Gym staat nu eenmaal op het rooster en is dus een vak wat gevolgd moet worden. Van mij mag het afgeschaft worden maar zolang het op het rooster staat hoort het wel enigszins serieus genomen te worden.

P

P

16-12-2012 om 16:49

Heksevet

Het is hier schoolbreed, je moet OOK een briefje inleveren als je naar de dokter bent geweest en te laat komt, als je een toets niet kan maken etc etc. Niet alleen bij gym en je gaat toch niet zeggen dat een wiskundeleraar die te maken heeft met onwillige leerlingen en een briefje eist omdat men de toets niet kan maken per definitie een slechte leerkracht is?

Je weet heus wel dat meiden elkaar opjutten, dat het 'not done' is om gym leuk te vinden in bepaalde klassen en je gewoon nee moet zeggen om 'erbij te horen'.

In mijn tijd had je gym samen met een andere klas. In de ene gymzaal zaten alle jongens en in de andere alle meisjes. Gevolg: er werd aan mijn kant veel te veel geturnd, ik werd al misselijk als ik de toestellen zag. Ik kan dat niet en zal dat ook nooit kunnen. Balspellen kan ik wel. In die tijd was de normering voor gym heel vaag overigens.

Ik ben blij dat de normering een stuk helderder is. Per blok van vier per jaar krijg je een aantal keer een bepaalde tak van sport of turn-iets en dat kun je dan oefenen. De laatste keer krijg je een cijfer voor dat onderdeel, de echt goede leerlingen kunnen dan een 8 of hoger halen maar met een beetje normaal meedoen heb je altijd een 5,5. Logisch dat je een onvoldoende geeft als iemand zonder briefje niet mee wil doen of die les heeft verzuimt. Het is niet anders dan bij wiskunde waarbij je ook de toets mag inhalen als je een briefje inlevert. Wie dat briefje schrijft doet niet ter zake, het is zichtbaar op magister dus ouders zien of hun kind een vals briefje heeft ingeleverd. Als ouders dat ok vinden hadden ze net zo goed dat briefje kunnen schrijven.

Vinden jullie het werkelijk eerlijk dat kinderen die goed zijn in wiskunde geen briefje hoeven in te leveren als ze een keer de les niet kunnen volgen en kinderen die slecht of niet gemotiveerd zijn wel? Wat een vreemde manier van denken en wat een gezeur krijg je hierdoor (waarom hoeft hij geen briefje en ik wel?)

Manja

Manja

16-12-2012 om 19:23

Fio ot

Wat wil je bewijzen of aantonen met je bericht? Dat alleen op jouw manier de sfeer goed is en de kinderen uitstekend in hun vel zitten???
Hier ook heel gelukkige pubies. Maar we zijn hier wel een beetje van de no-nonsens. Levert hier heel handzame, lieve, creatieve, ondernemende, gelukkkige en soms heel tegendraadse pubers op.
Ik ben heel begrijpend maar niet soft. Soft en begrijpend is niet een automatische combi.

Manja

Manja

16-12-2012 om 19:28

Heksenvet

Jij hebt het over meisjes die niets durven. Daarbij vergeet je een groep meisjes die best durft. Maar gewoon niet wil, geen zin, te moe, te vermoeiend, slecht voor de make-up. Ja, die groep bestaat. Misschien niet in jouw wereld. Maar wel op menig middelbare school.
Ik veroordeel die meiden niet. Ze hebben andere prioriteiten. EN de leraar heeft geen zin in gezeur. Die gaat gewoon lekker gymmen met rest van de klas.

Tineke

Tineke

16-12-2012 om 20:13

Jeej

Mijn naam gaat dan eindelijk goed qua spelling
Maar weet je, vul ipv gymnastieken 'rekenen' in. De leraar krijgt een grote groep kinderen niet aan het rekenen. De leraar geeft alleen rekenles aan de gemotiveerde leerlingen. De leraar heeft geen zin in gezeur van leerlingen die rekenen maar vervelend vinden. Daarom hoeven zij niet meer mee te doen. De leraar herkent bijv. dyscalculie niet en de leerling moet gewoon meedoen zonder aanpassingen, zonder rekening houden met de beperking.
Hoe zou dan de reactie zijn van alle ouders? Zou er ook maar een ouder te vinden zijn die dat acceptabel vindt?
En dat bedoel ik dus, ik zou dat een beroerde leraar vinden. En dat het een ander vak betreft, maakt het voor mij niet anders.
Dan nog even door voor P: hier is magister er enkel en alleen voor cijfers. Briefjes voor ziek e.d. hoeven niet. Die regel ken is dus helemaal niet van het huidige VO. De ouder belt naar school, en als een leerling op school ziek wordt, dan belt de concierge mij op. Dat is alles. Wat betreft gym: in hoeverre ik daar ervaring mee heb, weet ik dat leerlingen blessures zelf kunnen melden. De gymdocent bedenkt dan in de les een alternatieve activiteit. In de laatste schoolweek van het jaar, kunnen gemiste onderdelen voor een cijfer ingehaald worden.
Maar als wat Manja schets normaal gevonden wordt, dan weet ik wel waar in het VO op bezuinigd kan worden. Direct afschaffen die hap. Want reken maar dat zo'n docent voor nog niet eens het halve werk, wel volledig salaris vangt.

Manja

Manja

16-12-2012 om 21:46

Gym in de bovenbouw

Mag van mij ook op vrijwillige basis inderdaad.
Vergelijking met rekenen zal echt niet opgaan. De leerlingen weten dat je rekenen zal moeten halen. En gym is en blijft toch een bijvak. Niet van belang voor andere vakken, voor je vervolgstudienof voor je examen.
Het moet officieel voldoende zijn, ik moet de eerste school nog zien die kinderen het diploma niet geeft omdat gym onvoldoende is.
Mijn principiele neef volgde nooit gym in de bovenbouw ( andere school overigens) . Hij vond het onzin als middelbare schoolvak als je een profiel gekozen had. Na enig heen en weer gepraat tussen hem en de school is hij gewoon niet meer gegaan, mijn broer ( zijn vader) heeft zich er in het geheel niet mee bemoeid.
Gewoon zijn vwo diploma gekregen.

Gym vrijwillig

ik herinner me opeens dat ik ooit een gymleraar had die er helemaal niet moeilijk over deed als de helft niet meedeed en aan de kant zat. Één meisje deed niet mee omdat ze hele lange nagels had en die graag wilde behouden.Hij gaf dus les aan gemotiveerde leerlingen en de rest zat aan de kant. Volgens mij waren dat er een stuk of 4 of 5. Ik vond gym hartstikke leuk en deed braaf mee. 30 jaar geleden pfffff dat dat kon.

Fiorucci

Fiorucci

17-12-2012 om 07:53

Manja

Jij vindt mij te soft en te begrijpend. Proefondervindelijk bereik ik daar bij MIJN pubers op lange termijn meer mee dan met de harde lijn. Ik zeg nergens dat mijn manier zaligmakend is hoor.

'vul ipv gymnastieken \'rekenen\' in'

'vul ipv gymnastieken \'rekenen\' in' Dan krijg je hetzelfde als bij gym. Ik ken een docent (natuurkunde)die er echt zo erg de balen van een ongemotiveerde groep had dat hij vriendelijk gevraagd heeft wie er belangstelling had voor zijn les. De overigen werden vriendelijk verzocht zich ergens anders op te houden dan in zijn les.
Een ander verhaal van een biologie docent; aan het begin van het examenjaar werd een toets afgenomen had je een 8 of hoger werd je verzocht de rest van het examenjaar niet weer te komen.
Dit gymverhaal is nog helemaal niet zo raar.

Vic

Vic

17-12-2012 om 11:29

Die ken ik ook

Mijn wiskundeleraar in 4VWO vond wiskunde niets voor meisjes. Hij had aan het begin van het jaar direct door wie er niets van bakten, en heeft toen met ons de afspraak gemaakt dat we een 4 op ons rapport zouden krijgen (om over te kunnen gaan), als we ons het hele jaar goed zouden gedragen. Als mijn dochter nu met zoiets te maken zou krijgen, zou ik er wel iets mee doen, maar destijds heb ik er dankbaar gebruik van gemaakt. Anders had ik waarschijnlijk nog steeds op de middelbare school gezeten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.