Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

18-11-2015 om 22:06

Woordbenoemen, waar is het goed voor?


bieb63

bieb63

20-11-2015 om 15:53

Jamie

Ik snap best hoe jij het nu ziet en denkt. En wellicht zal dat ook zo zijn.
Maar: "Ik zeg alleen dat HIJ er echt later niets meer mee doet". Hoe weet je dat zo zeker.........? Wellicht gaat het kwartje later nog (een beetje) vallen óf wil hij het zich later op z'n minst toch een béétje eigen maken. Dan is alles wat hij in het verleden ooit heeft meegekregen of ooit van heeft gehoord, misschien een dingetje dat het hem later toch íets makkelijker maakt.

loekie

loekie

20-11-2015 om 15:54

Ik bedoelde met mooi voorbeeld, dat jij het had over als mij ipv als ik. Omdat dat in mijn ogen een mooi voorbeeld was van waarom onderwerp en persoonsvorm herkennen wel nuttig is. En verder heb ik geen last van een gevoelig ego maar wel van een grieperig hoofd. Misschien moet ik de laptop maar eens wegleggen. Het eerste deel van mijn posting was voor Jamie bedoeld trouwens, niet voor jou. Alleen die laatste zin.
Zo, en nu ga ik lekker uitzieken want dan kan ik misschien later nog een keer wel zinvol reageren en hopelijk ben ik dan een stuk duidelijker.

Jamie

Jamie

20-11-2015 om 16:51

Ginny

'Die moeite met automatiseren die je eigenlijk beschrijft, heeft jouw zoon dat alleen met taalregels of ook met andere meer talige vakken en dingen als topo?'

Ja, dat heeft hij daar ook en dus ook met de tafels en bijv klokkijken. Dat zijn allemaal zaken die bij dyslexie kunnen horen. Zijn grootste opvallendste probleem is dus spelling, zijn lezen valt minder op. De klok is altijd een groot probleem geweest maar sinds de brugklas heb ik hem daar in ook zelfstandig gemaakt. Hij kan niet analoog klokkijken, dus als je vraagt hoe laat het is en je wijst naar een analoge klok dan is de kans bijna 100% dat hij een verkeerd antwoord geeft (en ja 'ook dyslectisch' daar hebben we echt veel meer tijd in gestoken dan bij een kind zonder dyslexie) maar hij kan zelf een wekker zetten (op smartphone, digitaal), op tijd weggaan en op tijd op school komen. Op zich check ik het wel altijd maar hij maakt daar bijna geen fouten meer in.

Topografie was weer een hele andere tak van sport. Ik heb dat wel eens beschreven hier. Hij heeft een prima geheugen maar ik moet het 'beeldend' maken. Dus Mumbay werd 'bloembaai' en ik vertelde over wat een baai is en dat die vol met bloemen lag. Giethoorn komt dus zijn hersenen in als hij een hoorn voor zich ziet waar uit gegoten wordt. Uren was ik bezig voor een topotoets en dan mocht hij het nog mondeling doen op de basisschool. Hij haalde vaak een tien maar dan kreeg hij een deel van de klas over zich heen omdat hij het zo 'makkelijk' had. Op het vo moet hij wel schrijven, je ziet ook dat er wat blijft hangen na al die jaren met die topo. Foutloos hoeft niet maar leerkracht moet er het goede antwoord in zien. Ook wel weer jammer als de leerkracht dan toch iets fout rekent terwijl ik gewoon zie dat het er echt staat want ja, zijn handschrift is ook verschrikkelijk (ook een symptoom van dyslexie).

Wat bij hem dan ook nog een probleem is maar ik weet niet of het te maken heeft met dyslexie is dat hij het gewoon heel lastig vindt om dat wat in zijn hoofd zit eruit te gooien, zowel mondeling als schriftelijk. Ik wéét dat er niets mis is met zijn intellect maar hij kan gewoon geen duidelijk samenhangend antwoord geven. Heel vaak krijg ik toetsen terug met ontzettend veel v'tjes (vergeten). Ik weet dat hij precies weet hoe de Alpen zijn ontstaan en waarom je daar schelpen kan vinden maar zet dat maar eens op papier als je gewoon niet gewend bent om veel woorden te gebruiken.

http://www.dyslexieweb.nl/dyslexie-informatie/wat-is-dyslexie

Jamie

Jamie

20-11-2015 om 16:53

bieb

Fijn dat jij zoveel vertrouwen hebt in mijn zoon maar nee, hij gaat daar later echt geen enkele moeite voor doen. Neem dat maar van mij aan. Neem dat voorbeeld van die sollicitatiebrief. Lief dat jij denkt dat hij ooit een eenvoudig exemplaar zou kunnen schrijven maar nee dat gaat niet gebeuren. Zelfs al weet ik dat hij die brief naar een andere dyslect moet sturen, zo gaat die brief het huis niet uit

Jamie

Jamie

20-11-2015 om 17:02

'ook dyslectisch'

'Als je door er extra hard aan te trekken aan het eind van groep 8 al dusdanige resultaten haalt zodat je naar het gymnasium kan is de dyslexie niet zo hardnekkig dat het je schoolloopbaan belemmert en geen verdienste.

Dat zijn allemaal aannames. Voor mij een weet, voor jou een vraag.'

Nou, geef eens antwoord dan? Verder stelt Skik geen vraag. Natuurlijk is het zo dat als je VWO advies krijgt mét dyslexie die dyslexie niet zo hardnekkig is dat het je schoolloopbaan belemmert. Veel hoger kun je namelijk niet. Natuurlijk kan het VWO zwaar zijn, mijn neefje zat ook veel te lang te werken volgens mij zus, pas in de derde kwamen ze er achter dat hij dyslexie had. Het is alleen niet zo zwaar dat je een trapje lager moet toch? Of zoals mijn zoon met een mavo/havo IQ naar vmbo basis.

Ook dyslectisch

Nou, vertel. Had je latijn op de mavo? Ben je pas op latere leeftijd naar het gymnasium gegaan? Of heb jij op de basisschool zó uitzonderlijk hard gewerkt dat je naar het gymnasium kon ondanks je dyslexie, waarbij een ander met dezelfde uitgangspunten blij had mogen zijn mavo te kunnen halen?

skik

Ook dyslectisch

Ook dyslectisch

20-11-2015 om 17:14

Weet je

Weet je Jamie, ik snap niet dat je zo agressief doet. Alsof je aan het knokken bent om aandacht of medelij of ... wat het ook is. Je keert mensen tegen je.

Er wordt een vraag gesteld door TS, die wordt beantwoord (althans geprobeerd) en jij trekt van leer. Misschien is het niet leuk om aan de hand van je eigen mail, te horen waarom ontleden zinvol is, so what? Jij vindt het nodig mensen extra neer te halen, al dan niet ter zaken doend.

Ik begon mij vanmiddag stiekem af te vragen of jij een ploeter-moeder bent. Dit lijkt mij geen houding voor een ploeter-moeder. Je verwacht dat een ploeter-moeder geen energie over heeft om zoveel narigheid te steken in dit soort zaken, laat staan in zoveel gesprekken op dit forum naar voren komt. Ploeterende moeders zijn moeders die hun energie doseren. Ik weet niet waar je de tijd vandaan haalt of de energie? Ik vind het knap. Misschien kan je je uitleg over dyslexie beter besparen en je computer dichtklappen en die tijd en aandacht om zetten in iets positiefs naar je kind.

Ik begin onderhand het idee te krijgen dat er veel meer aan de hand is dan alleen dyslexie.

Ook dyslectisch

Ook dyslectisch

20-11-2015 om 17:18

Skik

Skik, voor het geval je het niet wist, dyslexie is niet afhankelijk van je IQ. Dus ik vind jouw opmerking erg stom.

En voor de lezers onder ons die zich verbazen over de insteek van Skik, dyslexie en manieren, daar zijn ook nooit verbanden tussen gelegd.

Skik, have a nice life. Jij zit voor altijd aan jezelf vast, anderen niet.

Ook dyslectisch

Ik neem alles terug dat ik tegen je gezegd hebt, uit je laatste post blijkt dat je inderdaad veel moeite hebt met lezen. Toch fikse dyslexie dus?

skik

klara

klara

20-11-2015 om 18:45

he bah

Ook dyslectisch, wat laat jij je naar uit zeg.
Jammer, best een interessant item an sich, maar heel vervelend zo.

Moni

Moni

20-11-2015 om 19:10

Ook dyslectisch

Je stikt van de aannames over anderen en bent daar behoorlijk grof in.
Laat Jamie met rust. Ze verdient deze grofheid niet.

Tango

Tango

20-11-2015 om 19:28

Jemig!

Ik had even geen internet maar zie nu dat mijn draadje tot een flinke discussie is uitgelopen!
Even wat reacties hoor. Zoon heeft wel eerder woordbenoemen gehad, in groep 5 en 6 maar zei tegen mij dat hij er toen al niets van begreep. Blijkbaar is dat nooit echt aan het licht gekomen, want mij dus niet opgevallen. Na 3 dagen oefenen thuis, beheerste hij het nog niet dus dat ben ik vanmorgen maar gaan zeggen tegen de juf. Die reageerde uitermate begripvol: jullie hebben je best gedaan, ik ga met hem kijken hoe het gaat (mondeling), het belangrijkste is dat hij het al een keer gehoord heeft en het herkent als het op de middelbare school aan bod komt. Daar was ik dus blij mee.

Ik vind het overigens erg vervelend dat Jamie zo wordt aangevallen op het ene foutje dat ze ergens maakt. Ik maakte ook een spelfout, daar viel niemand over. Misschien heeft Jamie ook dyslexie, dat weet ik niet. Doet ook niet ter zake. Ze is in ieder geval een moeder die goed weet wat haar kind nodig heeft en mij daarnaast ook regelmatig van zinvolle adviezen voorziet. Bedankt hiervoor, Jamie.
Overigens heb ik zelf geen dyslexie en vind het daarom soms moeilijk dit soort dingen aan zoon uit te leggen, gewoon omdat het voor mij vanzelfsprekend is. Ik probeer het wel, ik vind mezelf geen gemakzuchtige ouder en vind ook niet dat zoon het niet hoeft te leren. Ik wilde alleen weten wat je er aan hebt en eigenlijk vooral wat hij eraan heeft. Dat zelfde zou inderdaad gelden voor de sinus en de cosinus, daar heb ik ook nooit het nut van begrepen.

En even voor Ook Dyslectisch, ik vind jouw toon van je posts echt niet prettig. Zoon hier hoort inderdaad tot de 15 % ernstigste gevallen van dyslexie en heeft daarnaast een lager IQ. Hij doet hartstikke zijn best op school, krijgt een hoop extra begeleiding en wij doen ook een heleboel thuis. Mag ik me dan eens afvragen waar iets goed voor is? Ik vind van wel. En deels heb ik hier ook antwoord op, maar het beste antwoord kwam tot nu toe van de juf. Frans gaat hij inderdaad niet krijgen in de toekomst en Latijn al helemaal niet. Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat wat basiskennis hiervan wel handig is. Daar gaan we dus voor.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2015 om 21:55

Loekie

"Zo, en nu ga ik lekker uitzieken want dan kan ik misschien later nog een keer wel zinvol reageren en hopelijk ben ik dan een stuk duidelijker."

Beterschap. Het forum is wat lichtgeraakt vanavond. Misschien is het wel volle maan. Misschien moeten we allemaal maar vroeg naar bed.

bieb63

bieb63

21-11-2015 om 00:31

Ja maar jamie

Wat wil je dan? Of hoe zie je dat voor je. Jij bent er van overtuigd dat jouw zoon nooit iets en te nimmer zal kunneln met taal. Wij kennen hem niet, dus kunnen daar ook geen enkel oordeel over geven. Moeten we dus ook niet doen. Maar ook op vmbo basis leer je wat basisvaardigheden. Her ene kind kan meer mer het 1, hetandere kind mer het ander. Dat is altijd zo, ook op hogere niveaus. En de tijd zal het verder leren. MAar hoe dan ook zal jouw kindop het niveau waar hij zit ook de dingen voorgeschoteld krijgen die bij dat niveau horen. Ook sl zal hij bij bepaslde onderdelen moeite hebben. Dan zal dan zo zijn, en anders is het niet het juisteniveau. Iets anders kan ik er niet van maken.

Jamie

Jamie

21-11-2015 om 08:05

biieb

Mijn zoon haalt prima cijfers hoor dus het niveau is geen enkel probleem. Ik zeg alleen (meerdere malen) dat hij ontleden niet zal gebruiken op de manier zoals werd gezegd (studie). Dat komt omdat hijal die regels niet kan onthouden/gebruiken tegelijk. Hij kan een goed cijfer halen als we oefenen maar al die regels tegelijk zal niet werken. Hij kan best leren dat het "hij vindt" is maar ik moet dan niet aankomen met ontleden maar met "hij loopt" maar dan nog: de kans dat hij dat een week later na de toets goed doet is al weer vele malen kleiner. Maar ja ik moet meer ploeteren en mag geen eens een hobby hebben heb ik net van een ervaringsdeskundige geleerd.

Jouw reactie maakte mij wel weer duidelijk dat er dus mensen zijn die denken dat mijn kind zelf een sollicitatiebrief kan schrijven. Daar heb ik weer van geleerd. Het is soms net als met het syndroom van Down: och al die kindjes zijn zo gezellig en muzikaal... Bij dyslexie zijn de verschillen ook zo groot dus probeer niet te denken dat je er wel komt met wat harder werken zoals 'ook dyslectisch' hier evangeliseert en hups je vwo diploma ligt voor je en je ziet de fouten in teksten van anderen.

Jamie

Jamie

21-11-2015 om 08:10

oja

Blijkbaar overschat jij het niveau op vmbo basis? Mijn zoon gaat dat makkelijk halen zonder dat hij zelf echt een goede brief kan schrijven. Dat kan hij prima compenseren met bijv woordkennis of begrijpend lezen. Ook Engels gaat prima dankzij minecraft en GTAV hij kon van de week een postcrossingkaart in het engels lezen. Ik was zo trots op hem!

Thomas

Thomas

21-11-2015 om 10:27

Latijn (ot)

Iemand schreef dat ze bij Latijn juist helemaal niet bezig was met ontleden. Ik denk juist van wel, omdat je de woordvormen moest leren in nominativus, genitivus, dativus en accusativus. Dat heeft alles met ontleden te maken, want als je in een zin een lijdend voorwerp had, hoorde daar een bepaalde uitgang bij.

bieb63

bieb63

21-11-2015 om 14:44

jamie

"Ik zeg alleen (meerdere malen) dat hij ontleden niet zal gebruiken op de manier zoals werd gezegd (studie)."
Jamie, niemand heeft het over een 'studie'. Dat zal er vast niet in zitten, daar gaat het ook niet om. Het ontleden is zijn 'ding' blijkbaar niet. Dat kan. Maar als hij wél oefent, dan zal een toets misschien goed gaan. Dat is dan toch ook prima? Dat hij het daarna weer vergeet.. tja, daar zal hij echt niet de enige in zijn (maar heeft er wel ooit van gehoord). Je zegt zelf dat hij op vmbo basis het prima doet en goede cijfers haalt. Dat is dan toch ook prima? Maar na vmbo basis gaat hij door naar MBO. En als hij het goed doet op basis, dan zit mbo 3 er misschien wel in. Daar gaat het toch allemaal om? Als het uiteindelijk MBO 2 wordt, ook goed. Komt tijd, komt raad.
Waar het mij vooral om gaat is dat jij zo uitgesproken bent over het feit dat hij het tóch niet zal onthouden én er dus later niets aan heeft. Dat vind ik persoonlijk een nogal negatieve benadering. Vooral ook omdat hij het blijkbaar op de andere vlakken prima doet.
Ook je opmerking over dat jij geen hobby's zou mogen hebben, vind ik vrij tekenend. Hoezo?

En je laatste tekst: "Jouw reactie maakte mij wel weer duidelijk dat er dus mensen zijn die denken dat mijn kind zelf een sollicitatiebrief kan schrijven. Daar heb ik weer van geleerd. Het is soms net als met het syndroom van Down: och al die kindjes zijn zo gezellig en muzikaal... Bij dyslexie zijn de verschillen ook zo groot dus probeer niet te denken dat je er wel komt met wat harder werken zoals 'ook dyslectisch' hier evangeliseert en hups je vwo diploma ligt voor je en je ziet de fouten in teksten van anderen."
Waar slaat dat dan op? Je kind is nog jong. Ga dat niet allemaal op voorhand voor hem invullen. Hij doet het goed, concentreer je daar op. Het komt zo negatief over. En vooral ook tegenstrijdig.

Ook dyslectisch

Ook dyslectisch

21-11-2015 om 15:28

Loslopen

Jamie zegt: Mijn zoon haalt prima cijfers hoor dus het niveau is geen enkel probleem. Ik zeg alleen (meerdere malen) dat hij ontleden niet zal gebruiken op de manier zoals werd gezegd (studie).

Nou, het valt dus allemaal reuze mee. Ik kreeg het beeld van een ploetermoeder met een fikse zorgenzoon met zeer ernstige.. noem maar op. Valt allemaal reuze mee dus. Het ploeteren valt ook mee, met zo'n uitgebreide hobby.

Jamie zegt: Dat komt omdat hijal die regels niet kan onthouden/gebruiken tegelijk. Hij kan een goed cijfer halen als we oefenen maar al die regels tegelijk zal niet werken.
Hij kan best leren dat het "hij vindt" is maar ik moet dan niet aankomen met ontleden maar met "hij loopt" maar dan nog: de kans dat hij dat een week later na de toets goed doet is al weer vele malen kleiner.

Dat hebben meer kinderen, zo bijzonder is dat heus niet.

Jamie zegt: Maar ja ik moet meer ploeteren en mag geen eens een hobby hebben heb ik net van een ervaringsdeskundige geleerd.

Hou vooral eens op met zielig doen en stap eens uit die slachtofferrol. Je bent niet zielig, dat is zo triest. Om vandaaruit anderen met dyslexie neer te halen en trouwens andere zonder dyslexie ook, dat helpt jouw zoon helemaal niet. Maar ik snap je behoefte nu wel.

Jamie zegt: Jouw reactie maakte mij wel weer duidelijk dat er dus mensen zijn die denken dat mijn kind zelf een sollicitatiebrief kan schrijven.

Zoveel mensen hebben moeite met een sollicitatiebrief en vragen daar hulp voor. Met of zonder dyslexie. Nou, en? Je blijft maar hameren op wat hij niet kan. Ga eens kijken wat hij wel kan je eens de waarde van hem zien. Ik snap werkelijk niet waarom je je zoon zo nodig moet vergelijken met een kind met Down. Ik vind dat heel kwetsend voor kinderen met Down en voor jouw zoon.

Jamie zegt: Bij dyslexie zijn de verschillen ook zo groot dus probeer niet te denken dat je er wel komt met wat harder werken zoals 'ook dyslectisch' hier evangeliseert en hups je vwo diploma ligt voor je en je ziet de fouten in teksten van anderen.

Je hebt het werkelijk niet begrepen. Net als dat hier herhaalde malen is verteld waar ontleden zoal handig voor is. Waarom stel je die vraag niet op school? Daar hoort die vraag. Weet je waarom? Ik denk omdat het antwoord je niet interesseert. Je blijft in je slachtofferrol. Nee, daar heb je wat aan.

Jamie

Jamie

21-11-2015 om 15:50

Laatste keer

Ik praat volledig tegen een muur geloof ik. Nee, ik ben niet zielig, nee ik zit niet in een slachtofferrol en ja ik zie alle kwaliteiten van mijn zoon maar er wordt hier gewoon te makkelijk gedaan over dyslexie (schouders eronder en je haalt het VWO wel).

Nee, ik vergelijk mijn kind niet met een kind met het syndroom van Down (je hebt inderdaad een leesprobleem) maar ik vergelijk dyslexie met het syndroom van Down: veel mensen denken dat het allemaal wel meevalt maar er zijn kinderen die er veel slechter aan toe zijn. Bij Down dus die niet vrolijk en muzikaal zijn en niet thuis kunnen wonen en bij dyslexie zijn er kinderen die niet met een half uurtje per dag meer werken het VWO halen, of de havo of wat dan ook. Nee er zijn kinderen met dyslexie die daar zoveel last van hebben dat hun intelligentie volledig wegvaagt doordat ze overal last van hebben: met spellen, met lezen, met het formuleren van wat ze in hun hoofd hebben, met klokkijken, met rekenen etc.

Bieb: er werd gezegd dat je ontleden nodig hebt om een studie te doen, weet je nog? Dat vind ik behoorlijk aanmatigend naar kinderen die al blij zijn als ze een mbo3 opleiding kunnen afronden.

Verder: het lijkt nu of ik negatief over hem denk omdat we het hier maar over zo'n klein stukje van mijn kind heb. Dat vertekent het beeld volledig, ik hoop dat je dat begrijpt. Hij heeft het er zelf lastig mee, vindt het vervelend dat hij er zoveel moeite mee hebt en vooral omdat hij ziet dat hij qua intelligentie meer kan en vooral omdat hij helemaal geen 'twee rechterhanden' lijkt te hebben, iets wat iedereen ook altijd roept.

Maar dit is het laatste wat ik zeg in dit draadje. Mijn tekst wordt elke keer omgedraaid waar ik steeds zegt dat ik het prima vind dat hij leert ontleden en hij ook geen onvoldoendes haalt maar er hard aan moet werken. Het is gewoon een stukje cosinus etc en dat is prima (maar dat heb ik al tien keer gezegd).

Ook dyslectisch

Ook dyslectisch

21-11-2015 om 16:28

Begrip? yeah right

Natuurlijk zit je niet in de slachtofferrol.
Zegt wie?
Jij. -ach ja natuurlijk.

Want als je begrip wilt voor dyslexie, vraag ik me af waarom je dat wat ik hier vertel, zonodig neer moet halen. Of heeft jouw zoon de enige pure dyslexie die er bestaat? Of mogen anderen niet vertellen dat ze met veel moeite VWO hebben gehaald, of wat dan ook.

Wat ik heb willen zeggen, maar kennelijk ben jij niet de enige die het gevoel heeft tegen een muur te praten, is dat mensen met dyslexie er (veel) harder voor moeten werken dan een ander. Dat er sprake is van dyslexie, betekent niet dat je het er maar bij moet laten zitten "omdat het zo lastig gaat". Je moet je kind niet als een onmogelijkheid zien.

Ik heb veel aan ontleden gehad, toen het kwartje (na weken) eindelijk bij mij viel. Daar kunnen we het niet overhebben want jouw tranentrekkend verhaal, wat achteraf reuze meevalt zoals je zelf stelt, moet de boventoon voeren en dient als een hakbijl om alles wat boven het maaiveld steekt, neer te halen.

En dan te pas en onpas smijten met 'zeker geen dyslexie, zeer wel dyslexie'. Wat ben je dan aan het doen? Nee, daar help jij je zoon zo goed mee. Lekker wereldbeeld krijgt hij van je mee.

Ploeter vooral door op je pjoeter.

loekie

loekie

21-11-2015 om 16:53

een paar dingen

Ik denk dat hier 3 vragen door elkaar lopen. De eerste is de algemene vraag: waar is ontleden zinvol voor in het algemeen? Daar zijn antwoorden opgegeven.
De tweede is: Wat is zinvol aan ontleden voor vmbo-bb-leerlingen? Ook daar zijn antwoorden opgegeven.
De derde is: wat is zinvol aan grammatica voor dyslectici? Zelfs daar zijn antwoorden op gegeven. En die heeft dan ook nog als deelvraag: in hoeverre is ontleden zinvol voor de zoon van Jamie die heel erg dyslectisch is en eigenlijk met veel aspecten van taal moeite heeft en die hij nooit zal leren, zo maak ik tenminste op datgene wat is opgeschreven.
Nou is het probleem, volgens mij, dat Jamie doorblijft gaan op een antwoord over het nut van grammatica in algemene zin, terwijl ze op zoek is naar antwoord op de vraag 3 en in het bijzonder op de deelvraag van vraag 3. Aan antwoorden op vraag 2 en 3 wordt niet ingegaan, of maar erg zijdelings. Echter, de deelvraag is zo specifiek dat wij die alleen kunnen beantwoorden, als we de zoon van Jamie persoonlijk zouden kennen, als ik haar temninste begrijp. Maar dat is niet zo, ik niet althans, dus zullen wij hier blijven antwoorden in algemeenheden of ervaringen met andere dyslectici. Zo werkt dat nou eenmaal met meedenken. Niet slecht bedoeld, overigens. Maar het lijkt alsof dat niet zo gewaardeerd wordt want wij weten niet hoe het zit.
Als nou het antwoord op vraag 1, namelijk het is handig voor studie (ik heb geen zin om terug te lezen maar volgens mij stond het er net iets anders) niet van toepassing is, waarom blijf je dan vasthangen in dat antwoord? Het lijkt op de beruchte lp met barst.

Ook dyslectisch

Tuurlijk zijn er zat mensen die met moeite hun vwo-diploma halen omdat ze vanwege dyslexiekenmerken harden moeten werken dan een gemiddelde vwo-er. Maar je kan die situatie niet extrapoleren naar mensen met een veel belemmerende vorm van dyslexie en stellen dat ook zij maar een tandje bij moeten zetten en zo hun dyslexie van handicap kunnen omzetten naar een milde struikelblok. Veel leerlinge met dyslexie zitten al één of meer schoolniveaus lager dan bij hun algemene ontwikkeling en intelligentie past om ruimte te maken om de dyslexie te tackelen.

skik

Ook dyslectisch

Ook dyslectisch

21-11-2015 om 19:47

Ach

Ach Skik toch, er wordt een algemene vraag gesteld waar iedereen had moeten ruiken wat de ins and outs van zijn. En vervolgens gaat het slachtofferschap zijn eigen leven leiden en dat wordt helemaal uitgemolken. En dan komt spuit 11 ook nog even langs.

Je gebruikt deze vraag om te benadrukken hoe zielig je bent. Dat valt bij Jamie heel erg mee. Ben jij dan wel de uitzondering?

Ben jij de volgende klant? Graag uitgebreide CV, naam client, IQ-testje: pas dan kunnen we allemaal ook echt mee praten.

Ik heb toch verdorie gezegd dat ik een neefje heb die in die 15% zit? Maar dat is niet genoeg voor jou. Jij bent ook zielig.. ohnee.. jij bent ook heel triest. Niet omdat er dyslexie in jouw gezin speelt maar om de hunkering naar aandacht en het gebruik maken van deze aandoening bij je kind.

Gefeliciteerd.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2015 om 20:10

Loekie

"Ik denk dat hier 3 vragen door elkaar lopen. De eerste is de algemene vraag: waar is ontleden zinvol voor in het algemeen? Daar zijn antwoorden opgegeven."

Zo te lezen ben jij in ieder geval weer helemaal de oude

loekie

loekie

21-11-2015 om 20:13

Was t maar zo'n feest maar ik ben weer zo opgeknapt, dat ik hier even mijn neus laat zien

Tango

Tango

21-11-2015 om 23:00

Stop er ook mee hoor.

Ik vind het ook echt een vervelend draadje worden. Ik vind helemaal niet dat Jamie in een slachtofferrol kruipt en ook niet dat zij negatief is over haar zoon.
Ik heb antwoord op mijn vraag, dank hiervoor.

Ook dyslectisch

.......................

skik

bieb63

bieb63

22-11-2015 om 01:02

Jamie

Je snapt toch ook wel dat op een mbo3 opleiding het kunnen ontleden handig is, zelfs enigszins noodzakelijk. Toch niet alleen bij een 'studie'?
Of jou zoon het wel of niet kan (en wie zegt dat nooit her kwartje, enigszins, zal vallen??), wil toch niet zeggen dat het daarom niet belangrijk is?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-11-2015 om 07:58

Nee Bieb

Dat ligt er maar net aan welke mbo3 opleiding je kiest.

Er zijn er echt wel waarbij taal van ondergeschikt belang is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.