Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

18-11-2015 om 22:06

Woordbenoemen, waar is het goed voor?

Zoon van 11, groep 7, kreeg deze week huiswerk mee. Een vaag blaadje met diverse benamingen van woorden: lidwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, werkwoord en telwoord. Ik ben meteen maar naar de juf gelopen met de vraag wat de bedoeling was. Juf legde uit dat ze zinnen zouden krijgen en van deze zinnen dus de woorden moesten benoemen (erboven schrijven). Dat was me enigszins duidelijk maar zoon snapte er niet veel van. Naar mijn idee heeft hij het ooit weleens geleerd maar niet goed. Ik ben dus vanmiddag zeker een uur bezig geweest de diverse benamingen uit te leggen (vind ik eigenlijk een taak van school). Daarna snapte hij het iets beter, maar vaak was het nog raden. Naast dat ik het echt waardeloos vind dat hij dit op school blijkbaar nooit goed uitgelegd heeft gekregen vraag ik me af waar het eigenlijk goed voor is dat je dit weet. Zoon heeft dyslexie, gaat later vast niet iets met Nederlands doen. Zelf heb ik het ook nooit meer ergens voor nodig in mijn werk. Iemand een idee waarom dit zinvol is om te leren????


Tango

Tango

18-11-2015 om 22:07

Oei!

Te snel getypt zie ik. Ik vindt moet natuurlijk ik vind zijn. En dat vind ik wel heel zinvol om goed te leren!

Vogel

Vogel

18-11-2015 om 22:12

Later als je groot bent...

... en andere talen gaat leren. Dan weet je tenminste wat je doet als je leert dat de vorm van het bijvoeglijk naamwoord in het Frans meeverandert met het geslacht van het zelfstandig naamwoord. Om maar wat te noemen....

Hij gaat ook vast leren zinsontleden (onderwerp, persoonsvorm, meewerkend voorwerp, weet je nog?) Nuttig om dezelfde reden.

bieb63

bieb63

18-11-2015 om 22:14

nou tango

Dat woordbenoemen is heel belangrijk voor vreemde talen. Om maar iets simpels te noemen: Als je Frans leert, dan heb je te maken met mannelijke en vrouwelijk zelfstandignaamwoorden (dat is er al 1..... zelfstandignaamwoord.... moet je wel weten welk woord in een zin dat is). En dus bijv. of je le of la moet gebruiken of meervoud (les). Als je niet weet wat een lidwoord is, valt dat ook moeilijk uit te leggen, idem als je niet weet wat een zelfstandignaamwoord is. Ook met uitgangen en 100 duizend andere regels, is het wel van belang te weten wat een lidwoord, zelfstandignaamwoord, bijvoegelijknaamwoord enz. is. Bijv. op welke plek dat moet staan (achter of voor het zelfstandignaamwoord bijv.). Maar ook in het NL is dat belangrijk. De vervoeging van een werkwoord (ook weer iets wat je wel moet weten wát het werkwoord is), vervoeg je n.a.v. het zelfstandignaamwoord in de zin. En zo zijn er talloze dingen waarbij het van belang is dat je weet welk woord of zinsdeels wordt bedoelt.

Angela67

Angela67

18-11-2015 om 22:15

om andere talen makkelijker te leren

that's for sure
en juist een dyslect kan baat hebben bij structuren en leren analyseren van teksten. Want daar is het ook nuttig voor.

zie hier bijvoorbeeld (beter goed gejat .. ): https://www.beterontleden.nl/waarom

gr Angela

ps belachelijk dat school het niet uitlegt trouwens, daar hebben ze hier ook wel enes ene handje van. Denk maar zo: jij kunt dat hiaat opvullen, andere ouders misschien niet en dan hebben hun kinderen nog meer pech. ik zou er trouwens wel ondertussen over klagen bij de directeur . . .

bieb63

bieb63

18-11-2015 om 22:16

en tango

Hoe weet jij dan dat ik vind zonder t is? Juist: omdat je daar de regels voor hebt geleerd. Geleerd hebt hoe en wanneer je een werkwoord op een bepaalde manier vervoegt. Moet je wel weten wat een werkwoord is en een persoonsvorm.....

bieb63

bieb63

18-11-2015 om 22:21

haha

en dan schrijf ik 'wordt bedoelt'. Tja. 'wordt bedoelD' dus.

Tango

Tango

18-11-2015 om 22:45

Ach ja!

Voor vreemde talen leren zal het inderdaad erg handig zijn. Dat gaat ook absoluut nog een dingetje worden voor zoon, waar ik nu liever nog niet aan denk, haha.
En klagen bij de directeur, dat hoeft nou ook weer niet. Maar ik ga het de juf nog wel even melden. Zoon wist het echt helemaal nog niet. Lidwoord ging nog wel maar verder was het echt abacadabra voor hem. Hij ging er dus al heel gefrustreerd mee aan de slag. We hadden al strijd over het papier waar we de zinnen op gingen schrijven. Allemaal vermijdend gedrag natuurlijk, want zolang je daar mee bezig bent hoef je niet iets te doen wat je niet snapt. Na twee zinnen op papier hebben we er nog een heleboel mondeling gedaan. Dat ware af en toe hele rare zinnen en woorden natuurlijk. Je moet het wel een beetje leuk houden! Maar hij snapte toen in ieder geval wat een zelfstandig naamwoord is.

Amelie

Amelie

18-11-2015 om 22:54

Raar dat ze dat pas in groep 7 leren

Hier beginnen ze daar al in groep 4 mee. Tot mijn grote verbazing overigens.

loekie

loekie

18-11-2015 om 23:19

structuur

Woordbenoeming en ook zinsontleden dragen bij aan inzicht in de structuur in de taal. Dat je zoon het moeilijk vindt, snap ik wel. Het is vaak abstract en lastig te begrijpen maar wel erg nuttig.

Nut

Ook voor het beheersen van de Nederlandse taal is het belangrijk om te kunnen ontleden. Bij spelling bijvoorbeeld, zodat je het verschil weet tussen een bijvoeglijk naamwoord en een werkwoord, zodat je niet 'de begrootte kosten' schrijft.

Bij mijn zoons op school waren ontleden en werkwoordspelling nogal ondergeschoven kindjes. Zo haalden zij voor hun eerste werkwoordspellingtoets beiden een dikke onvoldoende en vroeg mijn ene zoon vandaag wat de term een bezittelijk voornaamwoord nou eigenlijk betekende. Echt een gemis.

skik

Jamie

Jamie

19-11-2015 om 06:30

ach

Miin oudste kreeg daar ontzettend goed les over in de brugklas. Hij leerde bijv dat ontleden op twee manieren kan alsof je van hetzelfde plaatje twee hele verschillende puzzels maakt. Mijn jongste doet nu ruim een jaar vmbo basis en heeft nog maar een paar onderdelen gehad: de belangrijkste. Hij krijgt op basis ook alleen maar Engels en dat gaat verrassend goed. Ik zou er op de basisschool met jouw kind niet zoveel moeite voor doen want inderdaad onze jongens hebben dit niet nodig. Ze gaan toch geen Frans leren.

Ook dyslectisch

Ook dyslectisch

19-11-2015 om 09:57

Juist belangrijk

Dit juist heel belangrijk voor een dyslect: het brengt wat orde en overzicht in een taal. En dat heb je met dyslexie nodig, of je iets met een taal gaat doen of niet. In elk boek bij je verdere studie heb je wel zinnen die je eerst niet begrijpt net met dit soort ontleden, heb je het inzicht om de zin anders te lezen en de klemtoon anders te leggen, waardoor de zin opeens wel zinnig is. Als je dat niet kan of teveel moeite kost, kost leren moeite en voor je het weet voel je je dom. En anderen ook. Deze vaardigheid heb je nodig bij geschiedenisboeken, museum, film met ondertiteling, natuurkunde, scheikunde, biologie.

Ik snap dat taal ed lastig is voor je zoon maar dat betekent niet dat je dan maar niets moet doen. Hij moet er juist wat meer voor doen (hopelijk met jou) om van dyslexie geen handicap te laten blijven (maar af en toe slechts een vervelende valkuil).

En dan nog iets: als jij het niet belangrijk genoeg vindt voor je zoon, zal een ander (school in dit geval) het niet ook bijna net zo belangrijk vinden. Een ander heeft minder belang bij je zoon.

Ook dyslectisch

Ook dyslectisch

19-11-2015 om 10:06

En dan nog iets

Ik stond ooit bij mijn Marokkaanse buurtbakker voor een brood en we raakten aan de praat. Zij vertelde dat ze naar school had moeten komen omdat zijn Nederlands niet vooruit ging. Zij vond dat belachelijk want op de middelbareschool krijgt iedereen toch ook andere vakken en leerde andere talen, dan was Nederlands niet zo belangrijk!

Toen vroeg ik haar in welke taal wiskunde, biologie en andere talen ed uitgelegd werd: in het Nederlands! Als je dan te lang moet stilstaan bij de taal dan mis je een deel van de les.

Daar doet jouw bericht mij aan denken.

En ook aan mijn klasgenootje met tunnelvisie en gigantische plusbril en blindenstok. Je kan stellen dat als je zo slecht ziet, het geen zin heeft om een bril te geven. Laat maar. Of je stelt, iemand die slecht ziet, heeft juist een bril nodig.

Krullevaar

Krullevaar

19-11-2015 om 10:51

idd

Ik verbaas me eigenlijk over jouw post en dat je dit niet belangrijk vindt. Juist voor een dyslect. Dit zijn nou wel dingen die belangrijk zijn en je elders kan toepassen.

Ik heb nooit begrepen waarom er zoveel aandacht was voor de sinus, tangens en cosinus bij wiskunde, maar dat schijnt ook ergens goed voor te zijn.

Wel vreemd dat je kind het halverwege groep 7 nog niet uitgelegd heeft gekregen. Volgens mij begonnen ze daar bij ons vorig jaar (gr 6) mee.

guera

guera

19-11-2015 om 11:13

tango

Ik zou eerst maar es op school navragen of het inderdaad niet is uitgelegd. Mijn kind heeft ook weleens verkondigd dat het niet was uitgelegd. Nou zeker wel dat het was uitgelegd. Dat kind het niet heeft begrepen en dat niet heeft verteld aan juf was hij voor het gemak even vergeten erbij te vertellen

Anyway maak je borst maar nat in de brugklas. Dan gaat het met nederlands helemaal los met dit soort dingen. Dus hoe meer je nu snapt hoe meer profijt je er van hebt zometeen. Er zijn heel veel handige ezelsbrugjes/trucjes om uit een zin te filteren wat de persoonvorms is bijvoorbeeld. bv maak de zin vragend, dat wat vooraan staat is de persoonsvorm etcetc. En heeft een dyslect perse ook moeite met grammatica? lijkt me nl een andere tak van sport dan spelling of begrijpend lezen. Net zoiets als het verschil tussen wiskunde a en b. Maar goed ik heb geen ervaring met dyslexie dus misschien denk ik heel simpel

Elisabeth

Elisabeth

19-11-2015 om 12:29

hier

beginnen ze er ook al mee in groep 4.

Angela67

Angela67

19-11-2015 om 16:36

nieuwe methode

oudste heeft dit nooit 'echt'gehad. Het zat wel een beetje in de methode, maar heel weinig. De school startte toen met een nieuwe methode in de lagere klassen waarin het wel goed belangrijk wordt gevonden en best goed uitgelegd wordt. Daarom is bij jongste de boel wel goed begonnen.
Dus dat kan ook een reden zijn waarom iets helemaal niet of neit goed wordt uitgelegd: de methode voorziet er niet in en de leerkrachten proberen het op een eigen manier alsnog te doen? Op zich goed bedoeld, maar misschien niet met de juiste kwaliteit/tijd.
gr Angela

Ook dyslectisch (ot)

"Ik snap dat taal ed lastig is voor je zoon maar dat betekent niet dat je dan maar niets moet doen. Hij moet er juist wat meer voor doen (hopelijk met jou) om van dyslexie geen handicap te laten blijven (maar af en toe slechts een vervelende valkuil)."

Door dit soort opmerkingen van bijvoorbeeld leerkrachten heeft mijn dyslectische dochter inmiddels verlammende faalangst gekregen. Er wát meer voor moeten doen? Heel veel meer voor moeten doen. En dat dat ten koste gaat van andere zaken en het resultaat toch niet blijvend is. En dat dyslexie ondanks het feit dat je meer en harder werk toch een handicap blijft en je er met de beste wil van de wereld niet slechts af en toe een valkuil van kan maken. En ontleden schept voor haar meer verwarring dan dat het iets duidelijk maakt. Heel jammer dat als je hoge cijfers haalt voor stelopdrachten en tekstverklaring die weer verpest worden door tweeën voor spelling en woordbenoemen.

Dyslexie komt in soorten en maten dus jouw stelling dat ontleden een hulp kan zijn om de effecten van dyslexie te verminderen gaat niet voor alle dyslecten op.

skik

Jamie

Jamie

19-11-2015 om 21:06

daarbij

Ik weet toevallig dat de zoon van Tango waarschijnlijk niet gaat studeren, Frans gaat leren en zich met taal bezig gaat houden. In dat kader heeft hij weinig aan ontleden op basisschoolniveau maar meer aan ontleden op zijn brugklasniveau. Dat gaat langzaam, gaat één voor één is veel beter te behappen. Ik denk dat de school van mijn zoon toch beter doorhad wat ze hem wel en niet moesten laten doen want dit heeft hij niet gehad om thuis te leren en er iets mee te doen. Nu in de brugklas/tweede klas gaat het een stuk beter maar hij leert dit niet 'om later te gebruiken bij zijn studie'. Hij zal nooit een zin gaan ontleden om de zin dan beter te begrijpen of anders te lezen of de klemtoon te verleggen. Als hij er niet uitkomt zal hij het een ander moeten vragen. Dat dom voelen is al lang geleden in gang gezet, maar niet door het niet kunnen ontleden, dat heeft hij echt niet nodig. Ontleden nodig voor een film met ondertiteling? Ik begrijp werkelijk waar niet wat je bedoelt 'ook dyslectisch'... Mijn neef heeft gymnasium gedaan en studeert nu geschiedenis en ja hij heeft dyslexie maar dat uit zich bij hem zo anders dan bij mijn zoon en de zoon van Tango. Zijn enorme slimheid helpt hem daarbij maar bij mijn zoon zijn er gewoon grenzen die hij niet hoeft over te gaan met ontleden. Prima dat hij het nu krijgt maar hij zal het allemaal vergeten want hij gaat het niet gebruiken of nodig hebben.

Jamie

Jamie

19-11-2015 om 21:10

Oja

Ook het verhaal van de Marokkaanse buurtbakker begrijp ik niet en ik zie ook werkelijk niet waarom jij dit aan dat verhaal doet denken. Mijn kind heeft echt niet veel aan ontleden maar ik vind het prima dat hij het leert, hij zal er alleen geen gebruik van maken in de toekomst.

Angela67

Angela67

19-11-2015 om 21:17

dyslexie

wat ik telkens vergeet en vast velen met mij is dat dyslexie zo veel verschillende vormen kent. Ik heb er geen praktische ervaringen mee in mijn omgeving, dus ik heb wat beelden en ideeen in mijn achterhoofd en zo beoordeel ik dus zo'n vraagstuk als dit. Ook omdat ik het een beetje rare vraag van een volwassene vind om taalkennis op deze manier af te doen.
Ik begrijp dus door de reacties hierboven dat het niet voor elke dyslect handig is om wat abstracter naar een zin of een tekst te kijken door middel van ontleden. Dat is handig om te horen, want zo had ik dat niet bekeken. Ik zal voortaan onthouden dat er niets algemeens over dyslecten te zeggen valt (of is dat misschien ook te kort door de bocht? ik weet het niet).
Overigens vind ik het jammer dat een volwassene/ouder denkt dat het zinloos is omdat je het zélf niet nodig lijkt te hebben (volgens mij doe je er onbewust meer mee, want 'onze generatie' heeft het toch wel gestampt gekregen, meer dan nu?), en omdat je denkt dat een dyslect niets met dit soort dingen gaat doen. Dat laatste is namelijk pas bewezen als zoon van TS het probeert te leren en toe te passen. Alleen maar omdat het slecht is uitgelegd en moeder het niet zo belangrijk vindt kun je natuurlijk nog lang niet concluderen dat het hem misschien niet helpt.

gr Angela

Jamie

Jamie

19-11-2015 om 21:22

Angela

Ik gebruik zinsontleding echt totaal niet, weet ik zeker. Ik kan prima naar ondertitelingen kijken en als ik een zin niet begrijp lees ik de zin nog een keer en nog een keer en als ik de zin dan nog niet begrijp geloof ik niet dat ik de zin opeens wel ga begrijpen als ik die zin ga ontleden. Niet dat ik het nut er niet van in zie maar je moet het ook weer niet te belangrijk maken als je doel is om zoveel mogelijk talen zo snel mogelijk te laten vallen op school.

Krullevaar

Krullevaar

19-11-2015 om 21:33

Ja maar..

als je zo gaat redeneren, kan je een heel groot deel van het schoolcurriculum wel schrappen. Nogmaals die sinus, tangens en cosinus.. nooit begrepen waarom ze mij daarop lieten zwoegen. Ik gebruik het begrip bezittelijk voornaamwoord dan toch iets meer.

Het is toch ook gewoon een vorm van basiskennis of algemene ontwikkeling dat je weet wat een persoonsvorm is.

Misschien houdt Tangozoon later wel van kruiswoordpuzzels, daar komt het nog vaak in voor

Jamie

Jamie

19-11-2015 om 22:07

daarom

Ik zeg toch ook niet dat het weg moet? Ik zeg alleen dat sommige mensen weer eens te veel vanuit hun hoogopgeleide straatje denken. Niet iedereen gaat studeren en zelfs niet iedereen leert Frans. Ik vraag me dus wel af wat mijn zoon er aan heeft later want dat was de vraag toch? Verder denk ik dat dit op de basisschool veel te lastig is voor kindere als tangozoon en mijn zoon. Dat ligt niet alleen aan de dyslexie, mijn neef zal er weinig problemen mee hebben gehad.

Jamie

Jamie

19-11-2015 om 22:09

overigens

Is persoonsvorm voor mijn kind als woord al lastig. Hij denkt steeds dat daarmee het onderwerp wordt bedoelt. Hij heeft dat woord ook pas sinds kort geleerd, in de tweede dus.

Lea

Lea

20-11-2015 om 00:24

hier

zijn ze er in ieder geval al in groep 5 mee bezig (en misschien al met voorbereidend werk in groep 4)

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2015 om 07:46

Tango

"Zoon heeft dyslexie, gaat later vast niet iets met Nederlands doen. Zelf heb ik het ook nooit meer ergens voor nodig in mijn werk. Iemand een idee waarom dit zinvol is om te leren????"

Zie hier de moderne ouder. Kind vindt iets moeilijk dus ouder wil dat het afgeschaft wordt. Ik heb zoveel geleerd dat ik nergens voor nodig heb in mijn werk maar ik zou het toch niet kwijt willen. Zelfs van mijn minst favoriete vakken ben ik blij dat ik ze gehad heb.

(over het nut van ontleden is al genoeg gezegd door anderen)

Jamie

Jamie

20-11-2015 om 08:36

'(over het nut van ontleden is al genoeg gezegd door anderen)'

Nee, vind ik niet. Wat is het nut van ontleden voor mijn zoon op vmbo-basis, die alleen maar Engels krijgt en nooit zal gaan studeren en zeker geen talen? Het gaat dus niet om de vraag of je wat hebt aan alle andere dingen die je leert op school maar wat heb je aan ontleden na vmbo-basis/kader met een techniekopleiding op het mbo?

Gek he, Ad

"Zie hier de moderne ouder. Kind vindt iets moeilijk dus ouder wil dat het afgeschaft wordt."

Terwijl die moderne ouders van tegenwoordig toch zo pusherig zijn dat ze willen dat kinderen het hoogst mogelijke moeten bereiken zelfs als het te moeilijk voor ze is. Dan gooien ze er bijles tegenaan enzo.

skik

Jamie

Jamie

20-11-2015 om 08:56

en daarbij

Tango zegt helemaal niet dat het moet worden afgeschaft, ze vraagt zich, net als mij, af waarom het zinvol is, wat je er na je opleiding nog aan hebt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.