Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Basisschoolmoe

Basisschoolmoe

20-12-2012 om 19:41

Wie is ook basisschoolmoe?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hahaha!

Ik vond de basisschool totaal niet aansluiten op het leven van werkende ouders.

Die is leuk
(of was het geen grapje?....)

Evanlyn

Evanlyn

23-12-2012 om 13:22

Hoezo?

Waarom is het grappig te veronderstellen dat school zou kunnen aansluiten bij het leven van werkende ouders? Want in andere landen kan het wel. Daar zijn de kinderen de hele dag onder de pannen, met on-site muziekles en sport.

Hier is de houding van scholen: jij vindt maar een oplossing. Dat doen ouders ook wel, maar zo vanzelfsprekend is dat dus niet.

Mussie

Mussie

23-12-2012 om 14:42

Precies

Ik moet zelf maar oplossingen verzinnen als er ineens een boekenmarkt is op donderdagochtend om 11 uur en mijn kind daar niet zonder begeleiding rond mag lopen. En dan word ik ook nog scheef aangekeken omdat ik op vrijdagochtend niet mee kan rijden naar een of ander uitje. En dat is allemaal tot daaraan toe. Maar nu moet ik het ook nog leuk vinden? Ik kan het echt niet opbrengen.

bibi63

bibi63

23-12-2012 om 14:53

Maar waarom

moet een bs dat allemaal regelen? Dat we anno 2012 leven, snap ik. We hebben van alles: BSO's TSO,s VSO's, KDV's, maar wat heeft dat met de bs te maken? Die zijn er nog steeds primair om de kinderen een aantal uur per dag les te geven. Die starten rond een uur of half 9 (lijkt mij een logische tijd) en eindigen rond een uur of 3 (dan hebben de kinderen geen vermogen meer om iets op te nemen), met of zonder continu rooster. Zo wordt aan de leerplicht/recht voldaan. Scholen hebben al moeite om het gewone schoolgebeuren in goede banen te leiden, en veel (oudere) scholen (o.a. in een woonwijk) hebben niet eens de ruimte (binnen en buiten) om andere fasciliteiten te bieden. Laat de (duur)betaalde BSO's e.d. zich maar inspannen om voor de tijd voor en na school alles te regelen. 't Zal toch wat zijn, als ik (als individu) besluit of m'n werkgever besluit, dat ik op dinsdag mijn werkdag verleng van werken tot 2 uur naar werken tot 5 uur en dat de bs dan voor mij de oplossing moet geven mbt tot opvang of sportclubje waar kind naar toe moet (en dan al die andere honderden individuen die daar rondlopen en zo hun eigen dagplanning hebben). Vooralsnog is de bs gratis én verplicht. Wellicht dat er in de toekomst een heel ander model komt, maar ook dat zal zo z'n verplichte(financiele) consequenties hebben, óók voor de ouders die hier geen behoefte aan heben.
Kortom: ik vind dat de betaalde instanties (BSO e.d.) de oplossing moeten bieden, niet de bs.
Bibi

Maylise

Maylise

23-12-2012 om 16:09

Bibi

Ik vind het prima als een school zich beperkt tot lesgeven gedurende een aantal uren per dag. Echter het is niet realistisch om te verwachten in de huidige maatschappij dat binnen die uren ouders ook nog op kunnen komen draven. Ik wil gewoon zeker weten dat mijn kind gedurende de lesuren op school kan zijn. Het maakt dan minder uit of die lesuren van 08:30 tot 16:00 zijn of van 09:00 tot 15:00 of weet ik veel. Zolang het maar vast is.

Waar ik wel bezwaar tegen heb is studie dagen, eerder vrij, later beginnen, activiteiten/excursies onder schooltijd waar perse een ouder bij moet zijn en alles wat afwijkt van het normale. Het normale kan ik immers opvangen met de BSO (of oppas of wat dan ook) maar juist die afwijkingen zijn lastig. Daar kan of wil de BSO niet altijd op inspringen en dat levert dus problemen en stress op voor werkende ouders.

Ik vind dat dit inderdaad in de huidige maatschappij niet meer op zijn plaats is. Dat het anders kan weet ik. Ik woon nu niet in Nederland en hier zijn de schooltijden altijd hetzelfde. Het wijkt nooit af van het gangbare en dus kan ik het plannen.

Fiorucci

Fiorucci

23-12-2012 om 17:18

Mja

Ik denk inderdaad dat basisscholen het zo zouden moeten regelen dat een kind altijd onder de pannen is tijdens schooltijd. De school van mijn kinderen bood ook altijd opvang aan als de school een uur eerder uitging ofzo,behalve als het om hele studiedagen ging. Echter, ik had geen behoefte aan een school waar kinderen fulltime van 7 tot 18 u onder de pannen zijn. Ik vind het prettiger om zelf de maaltijden te nuttigen met mijn kroost.

bibi63

bibi63

23-12-2012 om 17:44

Maylise

Ik ben het met je eens dat afwijkingen lastig kunnen zijn. Maar je hoeft je helemaal niet verplicht te voelen mee te lopen/rijden met uitjes. Als jij dan moet werken: klaar, je kan niet. Mijn ervaring is dat er altijd wel ouders zijn die kunnen en willen. En als dat niet zo is: pech, dan maar niet dat uitje, of school moet het anders regelen.
Vwb studiedagen: tja, dat zijn er ca. 3 per jaar en worden (normaliter, anders kun je dat gewoon eisen) aan het begin van het schooljaar aangekondigd. School mag best verwachten dat je iets wat weken of maanden later plaatsvindt kunt regelen. En voor zover ik weet is een uurtje later beginnen met les (bijv. na sinterklaas) geen verplichting. Als kind dan ivm werk van ouders toch gewoon op de normale tijd op school komt, dan dient school gewoon open te zijn (ook al is er dan geen les).
Bibi

bibi63

bibi63

23-12-2012 om 17:48

Eens fiorucci

Als je aan kinderen begint, dan weet je dat je met een heleboel dingen te maken krijgt, die jou beperkt in je vrijheid. En dat betreft ook de bs, dat weet je. Of dacht men dat als kind naar het VO gaat, geen opvang meer nodig is, dat je kind nooit na school aandacht, gezelligheid, ondersteuning enz enz meer nodig heeft?
Bibi

Sorry bibi

Mijn kinderen aandacht geven en ondersteunen doe ik graag hoor. Ik voel mij niet in mijn vrijheid beperkt door mijn kinderen. Maar de basisschool met al z'n vrije dagen / uren / leukigheden waar je als ouder toch echt moeilijk bij weg kunt blijven, ja dat viel mij tegen. Dat herinnerde ik mij niet van mijn eigen kindertijd. Ik ben blij dat ik geen kinderen meer op de basisschool heb.

Moe-tje

Moe-tje

23-12-2012 om 19:27

Beetje anders "basisschoolmoe"

Ik loop er al een jaar of tien en zie heel veel ouders met kind in eerste of tweede groep nog zo heel erg vol nieuwe ideeën en vol goede hoop op veranderingen. Vaak denk ik dan (beetje weemoedig) aan dat ik zelf toen ook zo was. Inmiddels weet ik dat er niks verandert, dat er van veel beloftes niks komt en dat de mooie woorden tijdens infoavonden echt alleen maar mooie woorden zijn.

Hier ook al diverse directeuren gehad en wisselingen van leerkrachten met andere locaties.

Ik doe mijhulpdingen met veel plezier, maar dan wel voor mijn kind. Niet (meer) voor de school.

Maylise

Maylise

23-12-2012 om 19:54

Bibi

Het zal per school ongetwijfeld verschillen maar op de school waar mijn kinderen zaten waren er redelijk wat ad hoc dingen die pas op het laatste moment bekend waren of misschien enkele weken van te voren. Dat vond ik altijd onhandig. Nu heb en had ik het geluk dat ik een redelijk groot informeel netwerk heb dus het was voor mij nooit echt een probleem maar voor mensen die dat niet hadden was het onhandig.

Onze school was niet echt 100% georganiseerd en er was redelijk vaak wel wat waaruit bleek dat er niet echt mee werd gedacht. Zoals bijvoorbeeld terugkomen van schoolreisje op een andere locatie dan de school zelf waardoor het voor de BSO moeilijk was om de kinderen daar op te halen. Reactie van de school: na schoolreisje ga je toch de kinderen niet meer naar de BSO doen? Nou dus wel als dat niet anders kan. Of inderdaad een uur later beginnen en dan niet bedenken dat dit voor sommige ouders niet uitkomt.

Er zijn overigens vast scholen die het beter georganiseerd hebben. Die studiedagen vind ik trouwens echt ondingen. Ook al weet je het van te voren. Zeker de eerste jaren toen de BSO nog geen opvang aanbood. Het is allemaal veel geregel.

Heel anders dan de crèche of het VO. De crèche is gewoon altijd open en op het VO zijn ze oud genoeg om zichzelf te redden als er uren wegvallen (en dat is weer een ander onderwerp maar sommige VO scholen doen heb ik gemerkt ook wel heel makkelijk over uitvallende lesuren)

Fiorucci

Fiorucci

23-12-2012 om 20:39

Hier..

Alhier mogen de kinderen van de onderbouw VO niet naar huis of de school uit tijdens tussenuren. Er zijn overigens ook wel een keer of drie per jaar bijeenkomsten of presentaties tijdens middaguren is mijn ervaring, en mijn kinderen zouden het ook niet zo leuk vinden als ik nooit voor 18.00 thuis zou zijn. Mijn potten thee zijn gewild, ook bij hun vrienden. Overigens Maylise, de creche/BSO is hier maar tot 18.00 open, ik ben gastouder voor een jongen wiens moeder dat echt niet haalt, om 18.00 terug zijn...

bibi63

bibi63

24-12-2012 om 11:15

Maylise

"Zoals bijvoorbeeld terugkomen van schoolreisje op een andere locatie dan de school zelf waardoor het voor de BSO moeilijk was om de kinderen daar op te halen. Reactie van de school: na schoolreisje ga je toch de kinderen niet meer naar de BSO doen? Nou dus wel als dat niet anders kan." Tja, de school zal daar ongetwijfeld een reden voor hebben gehad, bijv. spitsuur of de bus kan niet meer goed parkeren bij school omdat de werkende mensen inmiddels thuis zijn/komen en onveilig voor de kinderen omdat het veel te druk is met auto's rondom school (denk ook aan alle ophalende ouders die daar rijden en parkeren...). Dus als school een betere/veiligere afzet locatie kiest, zal daar ongetwijfeld een dergelijke reden voor zijn. Dat het voor het enkele kind dat dan nog naar de BSO moet, onhandig is. Tja pech hoor. 90% van de de kinderen worden aan het einde van een schoolreis gewoon door de ouders opgehaald. Dus dat enkele kind kan dan vast wel even met een vriendje/vriendinnetje mee. Ik vind dat echt gezeur.
"Of inderdaad een uur later beginnen en dan niet bedenken dat dit voor sommige ouders niet uitkomt." Nee, niet alles is altijd handig, maar als de kinderen (en m.n. de jongere) niet een uurtje uitslapen wordt gegund na pakjesavond, tja.
"Die studiedagen vind ik trouwens echt ondingen. Ook al weet je het van te voren. Zeker de eerste jaren toen de BSO nog geen opvang aanbood. Het is allemaal veel geregel". Die studiedagen zijn er niet voor niets. Er verandert veel in onderwijsland: nieuwe methodes, nieuwe inzichten mbt zorgenkinderen enz. Dus het is zeer belangrijk dat het onderwijsgevend personeel hierin worden bijgespijkerd. En net als in het bedrijfsleven waar ook de medewerkers af en toe een cursus moeten volgen, is dit gewoon overdag. Hoe zie je dat anders?
"De crèche is gewoon altijd open". Ja, dat snap ik, daar betaal je nl. voor..... Er zijn zelfs opvangcentra waar de kinderen kunnen blijven slapen. Wel zo makkelijk natuurlijk.... (al kost het wat).
Bibi

Evanlyn

Evanlyn

24-12-2012 om 15:52

Bijzonder

Dus alle onhandig geregelde zaken moet je maar pikken zonder commentaar, omdat je nou eenmaal kinderen wou? Zo zie ik het niet. Natuurlijk zorg je voor je kinderen, maar de school is je kind toch niet? Ik vind best dat je van een school professioneel gedrag mag verwachten. En dat betekent dat ze rekening moeten houden met hun klanten, voor zover dat ook maar enigszins te doen is.

Onze moeders zaten echt niet constant met uitjes, luizen, studiedagen of onhandige ophaalplekken na een schoolreisje. Niemand haalde dat toen in zijn hoofd, terwijl onze moeders meestal niet werkten. Het kan dus best, als de cultuur er maar naar is.

Ha basisschoolmoe

Probeer je nu even te verplaatsen in je laatste basisschoolkind. Ik kan me wel iets voorstellen bij je irritaties, het is wel wat veel aan geknutsel en franje wat jullie school van ouders verwacht - maar het is wel zijn/haar dagelijkse leefomgeving. Hoe vind jij het als iemand uit je naaste omgeving zoveel antipathie uitstraalt naar wat jij elke dag doet (werk bijvoorbeeld).

Oh ja - verzamel wat energie voor later. Van grootouders heden ten dage wordt verwacht dat ze Alles Heel Leuk zullen vinden. Nog Leuker dan ouders. Dat belooft wat, hahaha.

bibi63

bibi63

25-12-2012 om 15:02

Evanlyn

"Natuurlijk zorg je voor je kinderen, maar de school is je kind toch niet?"
Nee, maar je weet dat als je aan kinderen begint, ze met 4 jaar naar school gaan. En je weet ook hoe een bs werkt. Dus daar moet je je dan maar op voorbereiden.
"Onze moeders zaten echt niet constant met uitjes, luizen, studiedagen of onhandige ophaalplekken na een schoolreisje. Niemand haalde dat toen in zijn hoofd, terwijl onze moeders meestal niet werkten. Het kan dus best, als de cultuur er maar naar is."
Die vergelijking kun je niet zo stellen. Ten eerste waren de (wettelijke) veiligheidsregels totaal anders dan nu. Juf ging rustig in haar eentje met de hele klas op pad. Nu kan dat niet meer: 1 juf op bijv 25 kleuters. Verder waren er weinig gezinnen met 2 auto's, dus vragen aan niet-werkende moeders om mee te rijden was helemaal geen optie. Dus dat soort uitjes had je niet eens. Nu kan dat wel, maar als er te weinig moeders(vaders) zijn die kunnen/willen meerijden, dan helaas pindakaas, gaat het uitje niet door. Hoef jij of welke andere moeder dan ook zich totaal niet druk over te maken. Luizen? Men had toentertijd nog niet bedacht, dat je dat eventueel prefentief de kop in kan drukken, door kinderen bijv. na de vakantie te controleren. Had een kind luizen, dan was dat jouw probleem (en evt. de klasgenoten die besmet werden). Je bent nu niets verplicht, maar als er ouders zijn die een luizencontrole willen doen, hebben we daar allemaal baat bij. Studiedagen?: Nee, die waren er toen ook niet, maar inmiddels leven we in een andere tijd, verwachten OUDERS dat school professioneel lesgeeft en van alles en nog wat op de hoogte is. Dus ja, studiedagen zijn van deze tijd. Je kunt niet verwachten dat school het perfect doet, terwijl je als ouder alleen maar bezig bent met dingen die 'lastig' zijn. Onhandige ophaalplekken na schoolreisje?: Tja, wat is onhandig, er zal wel een reden (veiligheid, verkeersdrukte) zijn om dat zo te doen. In de tijd van onze ouders was er heel wat minder verkeersdrukte én we maakten ons minder druk om veiligheid (lees: we hadden geeneens notie dat gordels misschien wel zo veilig zijn). En daarbij vindt menig ouder mét 2e auto, het nodig om kind een km verderop mét auto op te halen. Tja, dan zal je als school iets moeten verzinnen om het veiliger te maken.
Waar ik me aan erger is, dat ouders van school ALLES verwachten, maar zelf daar geen enkel steentje of lastigheidje of wat dan ook aan willen bijdragen of accepteren. Of beter gezegd: het moet perfect, als ik er maar geen last van heb of moeite voor hoef te doen, of kan doen zoals het mij uitkomt. In dat geval moet je je kind naar een particuliere school sturen of, nog beter, een internaat.
Bibi

bibi63

bibi63

25-12-2012 om 15:13

Nog een aanvullling

We mekkeren en klagen dat school niet goed omgaat, niet weet hoe het moet als kind dyslectisch is, of adhd heeft, of autistisch is, gepest wordt, hoogbegaafd is, of wat voor 'afwijking' dan ook, maar we mekkeren en klagen ook als school studiedagen heeft om op de hoogte gebracht te worden van de nieuwste ontwikkelingen en methodes. We mekkeren ook als de bus bij school parkeert en er een onveilige situatie ontstaat (die we voor een groot deel zélf veroorzaken door met onze auto de kinderen op te halen). Je moet die ouders hóren! Dat geklaag. En als school een andere plek verkiest om 'af te meren', dan krijg je weer een ander gemekker.
Bah, bah, bah.

P

P

25-12-2012 om 16:42

Nou nou bibi

Als ik werkelijk ook eens zou horen waar die studiedagen over gaan misschien ben ik dan overtuigd maar ik verwacht eigenlijk dat ze dat soort zaken ook gewoon tijdens de opleiding krijgen en diegene die moet bijgeschoold worden neemt dan maar een dagje vrij. Waarom de hele school dicht moet is mij een raadsel.

Overigens heb ik geluk, onze school doet eigenlijk amper aan studiedagen en dat wijst erop dat andere scholen het ook wel anders kunnen inrichten.

Verder doen scholen weinig aan hulp bieden als het gaat om opeens kinderen van een andere locatie ophalen of de opvang tijdens een studiedag. Waarom geven ze niet de mogelijkheid om met andere ouders in contact te komen voor wat betreft afhalen of opvangen? Alsof iedereen dat altijd maar in het eigen kringetje kan oplossen.

Verder heb ik wel degelijk heel wat steentjes bijgedragen en doe ik nu alleen nog wat ik kan vanuit huis maar ik vind het onredelijk om van alle ouders die klagen te verwachten dat ze dan maar wat moeten doen op school.

Dat is hetzelfde als een school die ouders van kinderen die willen overblijven verplicht mee te helpen bij de overblijf.

Hoe een basisschool tegenwoordig werkt...

De basisschool werkt tegenwoordig niet meer zo als vroeger. De keer dat ik als 6 jarige vrijkreeg vanwege dat er op mijn basisschool was ingebroken weet ik nog heel goed - vrij op een doordeweekse dag, hoe is het mogelijk!

Dat kinderen nu zo vaak vrij zijn vanwege studiedagen e.d. dat je zo vaak wordt gevraagd om iets te doen terwijl er op je werk ervanuit wordt gegaan dat je er gewoon bent, het is een vreemde spagaat waar je als ouder in gedwongen wordt en waar ik niet op bedacht was.
En als je kinderen dan nog een behoorlijke antipathie ontwikkelen tegen BSO/overblijf zijn zowel kinderen als moeders blij dat de basisschooltijd over is! De middelbare school strooit overigens ook met ongelofelijk veel uitval-uren.

Ik heb bewust gekozen kinderen te krijgen maar ik vind dat ik ook blij mag zijn als een periode wordt afgesloten en je mag daar zelfs naar verlangen. Het lijkt me als je kind zelf nog enthousiast meedoet met het basisschool-gebeuren dat je dan jezelf er wel gemakkelijker toe aan kan zetten ook enthousiast mee te doen.

Fiorucci

Fiorucci

25-12-2012 om 18:10

Evanlyn

Onze moeders zaten echt niet constant met uitjes, luizen, studiedagen of onhandige ophaalplekken na een schoolreisje.
Ha, mooi wel hoor, ik heb het eens aan mijn moeder gevraagd!

Fiorucci

Fiorucci

25-12-2012 om 18:13

Alhier wordt wel verteld waar de studiedagen over gaan. Overigens, waarom moet men daar een dag vrij voor nemen?? In het bedrijfsleven doe je dat vaak ook gewoon onder werktijd, bijscholing. Ik vind het prima dat men bijscholing belangrijk vindt en aangezien ik in augustus al wist wanneer het allemaal zou plaatsvinden was het hier nooit een probleem, nooit iemand over horen mopperen. School bood bij dagdelen altijd alternatieve opvang, zo ook bij eerdere uren uit, of bij uitval door ziekte.

Fiorucci

Fiorucci

25-12-2012 om 18:14

Bromvlieg

Het feit dat ik dat basisschool geneuzel zat was, heeft mijn jongste echt nooit aan mij gemerkt, zeker weten.

Tjongejonge bibi

Wat maak jij je boos zeg! Ik blijf erbij dat ik de basisschool niet handig te combineren vond met werken, maar het is gelukt hoor. En ik heb zeker mijn steentje bijgedragen op school. Via de ouderraad hebben we wel wat weten te veranderen gelukkig (zoals de geplande studiedagen ruim van te voren doorgeven). Ik vond het zelfs wel leuk dat meehelpen op school, maar het moet geen verplichting zijn. Aangezien tijden veranderen en mensen al blij mogen zijn dat ze werk hebben, wordt de flexibiliteit die van werkende ouders verwacht wordt wellicht onhaalbaar. En daar mogen scholen best rekening mee houden.

Nou fio

Ik ging niet eens op schoolreisje . Geloof niet dat mijn moeder veel gedaan heeft op mijn basisschool. Ze kwam er denk ik amper. Naar school liep ik met kinderen uit de buurt.

Fiorucci

Fiorucci

26-12-2012 om 10:48

Fay

Alhier was het niet veel anders dan het nu is, weet ik van mijn moeder,vandaar..

P

P

26-12-2012 om 13:32

Fio

Ik ken weinig bedrijven die opeens een hele dag dicht zijn en dat meerdere dagen per jaar omdat het HELE personeel gelijktijdig zo nodig naar een studiedag moet. Als ze dat al doen dan kan dat. Een basisschool dicht gooien vind ik van de zotte. Doe het dan maar in een vakantie.

Verder doelde ik op het volgen van een bijscholing door 1 leerkracht, dat kan prima op een dag dat die persoon normaal werkt waar het opgevangen wordt door een ander. Je weet het maanden van te voren dus een invalkracht zoeken is zo gedaan. Dat gaat beter dan het vragen aan 300 werkgevers van ouders om een vrije dag!

Fiorucci

Fiorucci

26-12-2012 om 21:09

In de praktijk valt het reuze mee hoor. Studiedagen zijn altijd op woensdag, een dag dat in heel veel gezinnen een van de ouders vrij is. Studiedagen worden ondernomen met het hele team, omdat het bijv. gaat over een methode die ingevoerd wordt op school, en je als team ingewerkt wordt bijvoorbeeld.

P

P

26-12-2012 om 21:30

Tja

Maar zo'n methodestudiedag hoeft dan echt geen 3x per jaar. Wat doen ze de andere 2x? Hier nog nooit gezien dat ze bij een nieuwe methode op studiedag moeten. Wel een keer een nieuwe manier van leefstijl of hoe heet het. Iets schoolbreed wat zelfs met een ouderavond ging.

Studiedag op woensdag? Nooit van gehoord, daar moeten ze een vrije middag voor gebruiken denk ik en dat willen ze niet Ook heb ik hier wel eens gelezen dat de leerkrachten die dan zelf ouder zijn opeens opvang voor hun kind moeten hebben omdat ze de lange dagen wel opvang hebben.

Fiorucci

Fiorucci

26-12-2012 om 21:58

Die lange opvang hebben ze ook nodig als het, zoals jij voorstelt,in vakanties plaatsvindt natuurlijk. En denk jij echt dat leerkrachten gelijk naar huis hollen om 11.30 op woensdag?? En drie keer per jaar de school dicht is natuurlijk een stuk duidelijker dan constant iedere keer een ander op studiedag, en weer invallers moeten regelen. Los daarvan vinden studiedagen over bepaalde onderwerpen natuurlijk niet plaats op, pak 'm beet, 20 verschillende dagen.

Marianne

Marianne

26-12-2012 om 22:00

Hier heel vaak studiedag op woensdag

Studiedag op woensdag heeft twee smaken: of de kinderen hebben 's ochtends les waarna het team tot 's avonds tot een uur of negen doorgaat, of de kinderen zijn vrij en het team heeft studiedag tot een uur of vijf, half zes.
Ik begreep van de directeur dat een woensdag de voorkeur heeft omdat het je een halve dag onderwijstijd kost en je een hele dag met het team kunt zitten.

Marianne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.