Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Blonde bal

Blonde bal

24-11-2014 om 14:01

Weinig ouders bij sportdag; is dat nou erg?


Hanne.

Hanne.

25-11-2014 om 22:27

combinatie

Zou het niet vooral een combinatie van beiden zijn.

Ik werk en ik besteed mijn vrije uren liever aan dingen die ik óf echt leuk vind óf waar het noodzakelijk is dat ik aanwezig ben?

Kinderen midden op de dag van hot naar her rijden oid. Vind ik niet leuk en dus 'kan' ik daar geen tijd voor maken.

Evanlyn

Evanlyn

25-11-2014 om 23:06

leuke dingen

Ik vind ook dat je best alleen leuke dingen mag doen. Dus wel lokaal versieren, maar niet lokaal schoonmaken. KDV en middelbare school moeten ook schoongemaakt worden en betalen daar gewoon professionals voor, dus ik zie werkelijk niet in waarom ik dat voor niks zou moeten doen op de basisschool. Zo stoot ik echte schoonmakers nog het brood uit de mond ook. Een auto heb ik niet en ik ga er geen huren, alleen om voor taxichauffeur te spelen. Ik ben wel bereid om mee te fietsen met een groep. Zeker in de bovenbouw zou dat best moeten kunnen, maar dat wilde men nooit. Het moest een auto zijn. Tja, dan niet.

Jesse_1

Jesse_1

25-11-2014 om 23:34

Ach...

.. is het niet net als bij de eigen sporten?
Er zijn ouders die elke week langs de lijn staan en er zijn er die maar zelden komen omdat het hun interesse niet heeft - en dan alleen af en toe komen omdat het leuk is voor het kind.

Zo'n sportdag: tja, als ik die dag toevallig vrij heb fiets ik er even heen, moet ik werken (of is het slecht weer ), dan niet.
Gaat het om een sporttoernooi, als schoolkorfbal, handbal, voetbal of whatever; dat is vaak buiten schooltijd. Als ik kan, dan ga ik graag wel kijken. De kinderen stellen dat op prijs, en ik vind het ook leuk.

Ik heb hier overigens nooit iemand horen mopperen over ouders die al-dan-niet bij sportwedstrijden of de sportdag komen kijken.

Blonde bal

Blonde bal

26-11-2014 om 08:46

Bij eigen sporten kijk ik altijd wel

Maar mijn kinderen zitten niet op een sport met een wekelijkse competitie wedstrijd, dus dat is dan wel anders.
Dansen en turnen is het hier. Dansen 2x per jaar een voorstelling en een keer open les. Altijd op fietsafstand.
Turnen zo'n 6 wedstrijden, afhankelijk van doorstroming (die wel heel lang duren . En zelf rijden (carpoolen daar doen ze niet aan bij turnen).
En bij zulke frequenties komen er bij ieder kind ook ouders mee. Zelfs bij de senioren (16+ bij turnen).

Beide kinderen hebben overigens een gloeiende hekel aan die bal-toernooien van school. Dus ik heb het nog gevraagd; ik hoef van hen echt niet te kijken.
Fijn om dit ook even van henzelf te horen.

vlinder72

vlinder72

26-11-2014 om 08:55

Ouders

Er zijn altijd ouders die moeten laten blijken dat zij het zo goed doen met hun kinderen. Die altijd op school helpen, klassenmoeder zijn, knutselouder etc. Ik ben dat niet. Ik kom als het nodig is en als ik er tijd voor heb.

Een keer heb ik in de kleuterklas kinderen naar een voorstelling gereden. Ze hadden chauffeurs nodig en ik heb een zevenzitter dus ik kan veel kinderen kwijt. Ze vonden het wel raar dat ik om stoeltjes vroeg maar dat kon wel geregeld worden. Op maandag morgen reed ik met 6 kleuters naar het centrum van de stad. Auto in een betaald parkeren garage gezet daarna door de regen met de kinderen naar het theater gelopen. Blijkt daar aangekomen dat ik niet mocht blijven. Nee, ik mocht de kinderen een uur laten gewoon weer ophalen. Dat is lekker. Het was hartstikke koud, het regende en er was niets open op maandagmorgen. Alleen de klassenmoeders mochten mee naar binnen. uiteindelijk met een andere moeder maar ergens wat gaan drinken. En besloten dat dit dus ook gelijk de laatste keer was dat ik mij ergens voor aanbood.

Nu doe ik alleen nog dingen als ik het zelf wil. Een toernooi kom ik wel naar kijken. Een sportdag niet.

caton

caton

26-11-2014 om 09:24

ik ben zo'n moeder

Vlinder: Er zijn altijd ouders die moeten laten blijken dat zij het zo goed doen met hun kinderen. Die altijd op school helpen, klassenmoeder zijn, knutselouder etc.

Misschien kan het ook zijn dat zo'n ouder (en hun kind!) het gewoon leuk vindt? Wij krijgen aan het begin van het jaar een lijst met activiteiten die dat jaar in de planning staan en je kunt aangeven waar je bij wilt helpen. Bij mij betekent dat knutselen, musical en meester- en juffendag. Dat is meestal hetzelfde groepje, omdat wij dit allemaal leuk vinden. Sportdag heeft ook weer een eigen clubje. Wil of kan je nergens helpen? Ook goed. Wil je overal bij helpen? Dan word je waarschijnlijk niet overal voor uitgekozen. Ik heb het idee dat er altijd voldoende ouders zijn om te helpen en iedereen doet datgene wat hij leuk vindt.

Blonde bal

Blonde bal

26-11-2014 om 09:38

Caton dat vind ik heel goed van je hoor

Maar ik hoop toch echt niet dat je andere ouders er niet op aankijkt dat ze er geen tijd voor hebben of zin in. En dat is wat mij zo dwars zit.

Overigens heb ik op school al best veel geholpen, maar wel de dingen die ik leuk vind. Blijkbaar is dat niet goed genoeg.
Zo ben ik goed met computers en fotografie en heb een paar keer een ochtend les gegeven over digitale fotografie (gratis).
Ik vind een grote groep kinderen al snel te druk (ik word gillend gek) dus het liefst geen grote groepen tegelijk. En die andere hulpouders zijn er dan niet dus trekken ze snel de conclusie dat ik niks doe.

Ik heb geen eigen auto dus rijden kan niet. Maar daar blijven ze wel over zeuren; jij rijdt nooit.
En ik heb dus een eigen bedrijf die ik niet zomaar een paar uur alleen kan laten.

En ouders die nooit helpen worden in de wandelgangen profiteurs genoemd. Ik vrees dat ze mij daar ook onder rekenen. En dat vind ik erg kwalijk.

creabea

creabea

26-11-2014 om 09:40

er wordt ook zoveel gevraagd!

ik heb niet alles gelezen, maar als je aan elke mail gehoor wilt geven, kun je zo'n beetje elke week wel aan de bak! (alhoewel dit ook kan verschillen per school, heb ik gemerkt). Schooltoneel (altijd overdag), rijden naar het sinterklaashuis, rijden voor excursie naar het een of ander, school versieren voor sint, school opruimen na de sint, kerst versieren, organiseren lente/zomer weet-ik-veel-feest, kinderboekenweek, luizenpluizen, benefietmarkt, sponsorloop, aargh. Bijna alles moet doordeweeks en overdag, want de juffen willen 's avonds ook naar huis.
En dan heb je natuurlijk nog dingen waarbij je geacht wordt je kind te helpen, zoals surprises maken en het kerstdiner op school. Met name in december kom je niet meer aan je eigen werk toe

Dus, niks aantrekken van zo'n moeder. Overigens vind ik het wel heel leuk om te knutselen en een keer voor elk kind klassenmoeder te zijn (maar dat laatste is echt geen werk-hier niet tenminste). Maar ik leg me niet vast op wekelijks of maandelijks terugkerende activiteiten, ik ben geen personeel ofzo. Soms denk ik ook wel eens dat er teveel leukigheden worden georganiseerd, waarvoor is de school nu eigenlijk? Op de huidige school valt dat nog mee, maar op de vorige werd er constant een beroep gedaan op ouders voor vanalles. Daar kregen de kinderen al vanaf groep 4 (!) huiswerk, naar mijn idee omdat ze gewoon niet rondkwamen met de stof onder schooltijd.

vlinder72

vlinder72

26-11-2014 om 09:44

Natuurlijk Caton

Iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet op school. Tijdens mijn zwangerschapsverloven heb ik ook veel meer op school geholpen. Ik had toen toch tijd zat. Ook heb ik drie jaar in de ouderraad gezeten. Ik draai inmiddels toch alweer zo'n 10 jaar mee op basisscholen dus ik heb genoeg ervaring met helpen, niet helpen en het eeuwige gezeur daarom heen.

Het gaat mij ook niet om het helpen het gaat mij erom dat sommige ouders ook wel erg laten blijken dat ze continu helpen en dat dan vooral met de ondertoon dat andere ouders dat niet niet doen.

Zie ook het draad van t.o. bovenaan.

creabea

creabea

26-11-2014 om 09:48

een vinger gegeven

Blonde bal, wat jij omschrijft ervoer ik ook op de vorige basisschool van mijn kinderen (ze zijn een half jaar geleden van school veranderd). Het was nooit genoeg; ik had een paar keer een creatieve les gegeven (ook gratis), maar op een gegeven moment wilde ik niet meer. Inderdaad drukke kinderen etc. en we hadden al besloten om over te stappen (dat was algemeen bekend). Bleven ze aandringen op die creatieve lessen, of ik niet wilde invallen.

Een andere moeder die al heel veel doet op die school wordt voor nog meer gevraagd. Inderdaad ook waarom ze niet wil rijden (ze heeft niet eens een rijbewijs, maar toch blijven ze vragen). Volgens mij blijven ze op dezelfde ouders terugvallen, omdat die al vaker wat voor school hebben gedaan: je geeft een vinger en ze nemen de hele hand. Zou dat bij jou ook kunnen zijn?

Evanlyn

Evanlyn

26-11-2014 om 09:50

leuk vinden

Dat is nu juist waar het om gaat: je doet het omdat je het leuk vindt, en misschien ook omdat je je kind zo weer eens op een andere manier ziet, of meer contact hebt met de juf, of je anders toch verveelt, of weet ik veel. Maar je doet het niet omdat anderen je gechanteerd hebben. Daar zit het verschil in.

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 09:52

echt?

"Inderdaad ook waarom ze niet wil rijden (ze heeft niet eens een rijbewijs, maar toch blijven ze vragen). "

Oh daar zou ik heel makkelijk in zijn en de grootste lol hebben: goed joh, volgende week? Regel jij effe een rijbewijs en auto dan ben ik er!

creabea

creabea

26-11-2014 om 10:06

ja, bizar hè

Ach ja, dat is wel een uitschieter (er zit daar een juf met een beetje een bord voor haar kop, die ouders vanalles vraagt-of beter gezegd-oplegt). Het is wel grappig als het een keer gebeurt, maar op een gegeven moment erger je je er wel aan. Zo werd ik al-tijd gevraagd voor activiteiten op donderdag, terwijl dat mijn werkdag was. I.p.v. dat ze dat een keertje onthouden, of op die briefjes kijken die je aan het begin van het schooljaar inlevert, waarop je aangeeft voor welke ouderacties je beschikbaar bent.

Ik heb ook wel eens verzoeken gehad van een juf: "jij brengt straks even die kisten terug naar het educatieve centrum, moet voor 10 uur gebeuren." En toen ik aangaf dat ik dat straks helemaal niet ging doen, vanwege mijn werk, 'moest' ik van haar een andere ouder daarvoor vinden, ik was tenslotte klassenouder. (het werkelijke verhaal was dat de juf in de stress zat omdat als de kisten niet werden ingeleverd, de school een boete kreeg o.i.d.) Dus zo liepen er op die school ook ouders rond die liepen te leuren met een klusje dat ze op een ander moesten zien af te schuiven.

Evanlyn

Evanlyn

26-11-2014 om 10:12

creabea

Tjonge, die juf maakte het wel heel bont zeg. Zo erg heb ik het nog niet meegemaakt! Ik denk dat ik zou zeggen; "Ik werk hier niet."

Je doet wat je kan

Blijkbaar hoort die spanning er soms bij dat er een oneigenlijk beroep gedaan wordt of er verwijten zijn, vaak uit frustratie.
Ik deed altijd maar wat ik kon zwemmoeder op een vrije vrijdagmiddag of soms een extra vrije dag voor een schoolreisje, per slot moet je ook werken. Koken voor de kerst of meelopen naar de kerk. Ook als je werkt is er wel iets mogelijk.
En anders kwamen mijn ouders ook nog op school helpen of naar een kerstbijeenkomst oid.
Juffen en meesters zijn ook maar gewone mensen die soms ook nog wel een wat conservatieve mening hebben over werkende ouders en die krijg je dan gewoon mee. Borrelpraat of heeft er een haar of zijn dag niet.

Astrid

Astrid

26-11-2014 om 10:41

Dit

Dit is van alle tijden en heeft niets met christelijk onderwijs te maken.
Het is een eeuwigdurende discussie, wedijveren tussen werkende en niet werkende ouders (minder werkende ouders).
Iedereen vindt zichzelf goed, het best en beter.
Zelfs in discussies op het forum zie je dat terugkomen bij opvoeding, relatie, werk en zelfs humor.

Dat is nu eenmaal zo. En wil je het goeddoen voor de hele school dan kun je beter een gespleten persoonlijkheid beginnen.

Zelf kon ik in delen meer helpen op school en bij periodes minder. Het is zoals het is. Maar jij laat je schuldgevoel spreken. In post 9 staat waar het volgens mij eigenlijk om gaat:

--"Je hebt gelijk. Maar in mijn omgeving (vooral de school) zie ik moeders zo enorm trutten met hun kinderen dat ik daar echt een rottig gevoel van krijg. Ik heb dat zelf gewoon niet zo.

Huilen bij de laatste schooldag van groep 2. Huilen bij kamp groep 8. Huilen bij de kerstmusical. Ik heb dat totaal niet..."--

Jij ervaart dit soort dingen anders en je vraagt daar begrip voor en acceptatie.
Anderzijds doe je een klein beetje hetzelfde door het schuldgevoel dat je krijgt bij hen neer te leggen als oorzaak. Terwijl dat toch echt van binnen in jou komt. JIJ voelt je schuldig dat JIJ dingen niet zo ervaart als andere moeders doen (zo lijkt het in mijn ogen dan he, ik ken je niet dus ik weet het niet). Je noemt het ook enorm trutten met hun kinderen. Dat klinkt negatiever dan de werkelijkheid denk ik en zo maak je het voor jezelf minder erg: ik doe niet mee aan getrut.

Het is namelijk ook best wel waardeloos als mensen denken dat thuisblijfmoeders zonder betaald werk niets te doen hebben en dus wel kunnen helpen. De acceptatie moet tussen 3 partijen tot stand komen en niet eenzijdig. En school moet iets minder afhankelijk worden van moeders.
Klassemoeders worden vaak tegen de schandpaal genageld, maar ik denk ook altijd maar: ze staan er wel onbetaald en vrijwillig de rottige klusjes op te knappen.
Een beetje over en weer wat meer verdraagzaamheid en elkaar in de waarde laten en dat geldt voor iedereen. (zei juffrouw Astrid)

caton

caton

26-11-2014 om 10:50

blonde bal

Maar dat weet ik dus helemaal niet of andere ouders zich wel of niet inzetten. En dat maakt mij ook niet uit eigenlijk. Want ik zie niet welke ouders altijd bij de sportdagen zijn. Of in de tuingroep zitten. Of luizenpluis doen. Of dat ze niets doen.
Omdat ik meestal met creatieve dingen mee help zie ik wel vaak dezelfde gezichten. Omdat zij ook de creatieve dingen leuk vinden.

klaarovers stoppen

http://www.heraut-online.nl/heraut-online/heraut-online/?itemid=4796
Net ook op radio 1 dat klaarovers dreigt op te houden bij gebrek aan deelnemers. Of men ziet het belang er niet van in of heeft geen tijd.

blonde bal, ik ben nog veel erger

Mijn dochter is inmiddels al zo oud dat ze bijna naar de universiteit gaat. En weet je, mijn zus gaat met haar naar de open dagen. Mijn zus vindt dat helemaal geweldig, ze zit zelf in het onderwijs, ze weet de juiste vragen te stellen, ze is dol op haar nichtje en andersom. Ik heb zelf een enorme hekel aan overvolle ruimten en grote menigten, ik heb een kind met een bèta knobbel terwijl ik zelf een uitgesproken alfa ben. Ik vind er echt geen biet aan, voel me gewoon de chauffeur. Ik ben van mening dat mijn dochter er meer aan heeft als ze die dagen met haar tante bezoekt. Dat komt me op een stroom van kritiek te staan van allemaal mensen die het beter weten. En het interesseert me geen moer. Net als ik me er niks van aantrok dat de moeders op de basisschool me een slechte moeder vonden omdat ik geen klaslokalen wilde schoonmaken (als alleenstaande moeder met een fulltime baan). Hou toch op. Dan heb je toch gewoon teveel tijd om te roddelen?
Wat ik wel doe: met mijn dochter naar theater, helpen met talen, samen koken, samen series kijken, eindeloos kijken naar dochters choreografieën (die door de jaren heen steeds beter worden), om de beurt een hoofdstuk hardop voorlezen van een moeilijk Engels boek, haar troosten als ze verdrietig is, enz. Dat doe ik vol overgave en met volle aandacht. Volgens mij heeft een kind er niks aan als je ook geen zin meer hebt in dingen die je normaal gesproken leuk vindt om met je kind te doen, omdat je hebt staan blauwbekken langs de rand van een sportveld waar je niet wilt zijn.
Laatst ook: dochter heeft een vriendin die hier vaak logeert. Hartstikke gezellig. Zij heeft nog een heleboel broertjes en zusjes, dus ze vindt het hier wel lekker rustig (alleen moeder en dochter). Ze kwamen met een groep midden in de nacht terug van schoolkamp in het buitenland. De vader van het vriendinnetje bood aan mijn kind tegelijk met zijn dochter op te pikken en hier thuis af te leveren. 'Deed hij ook iets' zei hij zelf. Ik had niet het gevoel dat hij me iets verschuldigd was, maar heel graag. Ik hoef niet zo nodig midden in de nacht naar Schiphol. Dochter geappt, die vond het helemaal prima. Stonden er daar allemaal ouders die het zielig vonden voor mijn dochter dat ik er niet zelf stond. Waar bemoei je je mee?

Bonde bal,

Er zijn activiteiten welke wel beter bij jou of je rooster passen. Bijvoorbeeld in begin van de ochtend luizenpluizen of in combi met een andere ouder, meelopen met gym. Als die moeder begint over aanmoedigen, kaats je de bal terug met de vraag waar ze was bij luizenpluizen.

Het is wel fijn als iedereen een steentje bijdraagt want een klassenouder moet steeds meer lobbyen en het wordt steeds minder spontaan. Zo staan avondvierdaagse wandelingen al op de tocht en nu ook de klaar-overs. Wat als de luizenmoeders gaan staken..

Je hoeft je mail niet te veranderen; als je spam ontvangt, delete je die toch ook zonder buikpijn. Doen al die andere ouders net zo gemakkelijk zodat het begeleiden met museabezoek altijd op het laatst nog geregeld moet worden. Je kan die vrouw toch makkelijk vermijden door simpelweg niet bij haar in de buurt te gaan staan wachten, dopjes in je oren en je sms'jes bekijken werkt prima.
Maar zonder dolheid, wat zit je nu het meeste dwars? Die moeder op het schoolplein of wat opa en oma vinden?

Bonde bal = blonde bal

---

Evanlyn

Evanlyn

26-11-2014 om 13:19

Flanagan

Op de middelbare school worden ook geen luizen geplozen, het is daar één groot luizenfeest. Dus maak je borst maar nat, of schaf alvast een hoofddoek aan voor je kinderen Avondvierdaagse regel je op de meeste scholen zelf maar. En zo kan er van alles, dat ongetwijfeld nuttig is maar niet direct nodig, worden afgeschaft. Als er weinig animo is, vindt men het kennelijk niet meer noodzakelijk.

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 13:20

Flanagan

Wat is er nu eigenlijk mis met het stoppen van avondvierdaagse wandelingen of klaarovers? Hier hebben we nooit klaarovers gehad en nog is pas de hele wijk aangepast door de gemeente zodat het nog veiliger wordt voor de kinderen. Iets wat al decennia lang gebeurt hoef je niet te blijven doen als men verandert (vrouwen werken meer). Dat luizenprobleem snap ik ook niet goed: het kost iedereen minder tijd als je je eigen kind even checkt aan het eind van de vakantie en als dat niet gebeurt: jammer dan. Check gewoon je eigen kind. Mijn kinderen hebben nog nooit luizen gehad maar ik ken iemand met twee dochters met enorm dik klitterig haar: nou die zorgde zelf wel dat ze het in de gaten hield.

Dan maar wat minder vaak een uitje of dan maar wat minder gezellig versierd met sinterklaas (investeer in herbruikbare versiering of laat ouders thuis wat in elkaar knutselen) of maar een andere opzet van de sportdag. Er zijn zat scholen die dit allemaal allang veranderd hebben en zo zijn er ook nog zat scholen die maar blijven vasthouden aan het oude. Hoe lang denken ze dat nog vol te houden? Vijf jaar? Tien jaar? Twintig jaar? Misschien gewoon eens mee stoppen.

Barveaux:

Inderdaad!
Dat krampachtig vast willen houden aan 'Dat is altijd al zo geweest', al zou van sommige dingen zo ondertusen toch eens duidelijk moeten zijn dat ze niet vol te houden zíjn.

Hier bleek een jaar of wat geleden dat er op een zeker moment een flink tekort aan klaarovers zou ontstaan. Op oproepjes kwam geen respons, OR in alle staten, want dat kón toch niet?

Mijn idee om het er dan maar eens op aan te laten komen, en te kijken hoe lang het duurt voordat ouders die nu ineens een paar keer per dag op pad moeten om hun kind te brengen, zelf tot de conclusie kwamen dat ze zich beter 1 keer per week op konden geven, werd weggewoven.
Gaten in het rooster, en prompt komen er toch een paar ouders die dan liever 1 keer per week klaaroveren dan vaker zelf hun kind over de weg moeten helpen.

Het lijkt alsof de hulpvraag vanuit scholen nog steeds uitgaat van de situatie dat veel moeders thuis zijn, maar de maatschappij is in de loop der jaren flink veranderd, dus die vlieger gaat gewoon niet meer op. Ergo, pas de activiteiten op school daar dan wat op aan.
Maar goed, da's mijn mening : )

Afschaffen

Flauw om zaken als luizencontrolelijst of klaar-over af te doen als onnodig terwijl er scholen zijn waar die echt noodzakelijk zijn. Zo kan men ook de leesmoeders afschaffen want ze lezen thuis maar of bezoekjes aan musea want die doen sommige kinderen toch al met opa.
Gewoon stoppen met alles waarvoor een school beroep doet op de assistentie van een ouder. Dan ontstaan er ook geen nare gesprekken op schoolplein.

Blonde bal

Blonde bal

26-11-2014 om 15:25

Leesmoeders (en vaders) vind ik nou juist niet zo fijn

Tenminste hoe het hier gaat. Hier lezen ze boekjes en tijdschriftjes in groepjes zonder de juf erbij. Zo'n leesmoeder staat dan alleen (soms 2 maar meestal niet) voor een groep van 30 kinderen. Zonder enig pedagogisch inzicht. Er wordt ook niet gekeken of zo'n moeder (want vaders doen dit niet hier) de boel een beetje aankan.
Het is dus een zooitje (aldus mijn kinderen) en lezen wordt nu dus niet meer leuk gevonden want lezen = klieren. Naar mijn idee een ochtend per week onderwijs de prullenbak in.
En het kost dus zo'n 10 moeders een uur per week.

Heb het een keer aangekaart, maar dat werd niet zo gewaardeerd.

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 15:39

Flanagan

Al jaren geleden is aangetoond dat leesmoeders geen zin hebben, de moderne methodes vragen daar ook niet om. Als er niet voldoende ouders zijn om naar het museum te rijden moeten ze niet zo moeilijk doen en gewoon zeggen dat het niet door gaat.

amk

amk

26-11-2014 om 17:52

Flanagan

Leesmoeders? Die hadden we in onze tijd al niet nodig. Ik heb ze in mijn lagere schooltijd nooit gezien. Ouders waren er zowiezo alleen om de huisdieren voor de spreekbeurten op tijd aan te leveren. (Pony, een koe en ook wel eens een konijn)

Luizenpluizen is in feite alleen een methode om aandacht voor het 'probleem' te blijven krijgen. Voorkomen of genezen doe je er niet mee. Wel zorg je dat het uit de taboesfeer komt.

Klaar-overs is nuttig maar geen verantwoordelijkheid van de school.

Avondvierdaagse doe je hier ook niet met school maar zelf.

Zo lang ouders zich steeds voor het karretje van de school laten spannen zal het zo blijven. De ouderpopulatie op dochter's school is nogal mondig en klacht niet alleen onderling maar ook direct bij docenten en directie. Het aantal uitjes en verzoeken om te helpen is erg laag. Wat wel gevraagd wordt is bv een lessen serie te geven omtrent je werk. Bv scheikunde of autotechniek. Vinden veel ouders leuk om te doen en is vaak gedaan door vaders.

Marjoleine64

Marjoleine64

26-11-2014 om 19:24

Al wat jaren geleden

maar ik probeerde in de basisschooltijd altijd één keer per jaar een overdag activiteit mee te maken voor mijn zoons. Soms voor allebei, andere jaren voor één van de 2 (en dan liefst het jaar daarop de andere). Dat kon een sportdag zijn, of een cultureel uitje (rijden naar en groepje begeleiden in museum), of wat dan ook. Gelukkig werd dit meestal ruim op tijd aangekondigd, en heb ik altijd een flexibele 4-dagen-per-week baan gehad met enige vrijheid om te schuiven met de vrije dag. Dat het ik volgehouden tot jongste in de brugklas zat, daarna hoefde het echt niet meer. Ik vond het zelf meestal ook wel leuk, juist omdat het niet als verplichting gebracht werd. En ja, er is ook wel eens een museumbezoek niet doorgegaan omdat er te weinig auto's waren. Jammer.

Afschaffen

lijkt me nou ook weer wat rigoreus.
Aanpassen scheelt vaak al heel wat.

Voorbeeld:
Op onze school werd 2 keer per jaar een creatief 'uur' gehouden.
Elk blok bestond uit 3 keer een middag (1,5 uur) knutselen met door elkaar gehusselde groepjes leerlingen (1&2, 3&4, 5&6, 7&8).

Dat deed een fors beroep op ouders, het was ook elke keer weer een probleem om genoeg ouders te krijgen, soms lukte het ook gewoon niet. Daarnaast ook altijd te lastige werkjes om in de beschikbare tijd af te krijgen (laat staan droog als er tussendoor met verf, lijm of ecoline gewerkt moest worden)

Nu is besloten om er een creatieve dag(deel) van te maken. Meer tijd voor uitgebreidere knutsels, geen gehaast, en ouders hoeven er maar 1 keer voor te komen/vrij te houden.
Er zijn nu al meer ouders die zich hebben opgegeven dan onder de oude constructie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.