Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rou123

Rou123

03-03-2016 om 22:25

Wat is THavo????


Tango

Tango

09-03-2016 om 21:54

Redelijk in thuis

Ik geloof wel dat ik inmiddels redelijk thuis ben in de voortgezet onderwijs categorieen. Maar over MBO hoef je me nog niet al teveel te vragen. Zover ben ik nog niet met mijn eigen kinderen. Dochter zit nu in 3 VMBO-T en wil hierna naar het MBO. Ik geloof dat ze dan in niveau 4 komt. Laatst had ik voor mijn werk een gesprek op een MBO school en stond werkelijk verteld hoe het eraan toe ging. Enerzijds praktijken van middelbare scholen: uit de les gestuurd worden als ze zat te kletsen e.d. Anderzijds werden sommige vakken maar eenmaal per jaar overhoord. Als je een onvoldoende had had je pech, je mocht het niet herkansen. Maar vaak ga je dan toch gewoon over als je inzet verder goed is. Ik vond het wel bijzonder.
Zoon zal w.s. VMBO basis of kader gaan doen met of zonder LWOO, dat laatste zijn we nog niet uit. Vind ik dan wel weer zo'n onduidelijk begrip, LWOO. Het begint me nu een beetje duidelijk te worden op basis waarvan je het krijgt en wat het inhoudt. Maar ergens denk ik dat alle leerlingen van VMBO basis wel iets van LWOO nodig hebben. Of zie ik dat nou verkeerd?

porte

porte

09-03-2016 om 23:27

kleine klassen

Nee, dat zie je niet verkeerd Tango. Veel scholen zullen dit ook standaard aanbieden, ook al heeft het kind geen lwoo indicatie. Het geld wat de school krijgt voor het lwoo kind wordt dan ingezet voor de hele klas/het hele niveau. Kleinere klassen met daarom meer aandacht voor het kind. Meer wordt er op de school van mijn jongste zoon niet aan lwoo gedaan.

Triva

Triva

10-03-2016 om 09:38

hier

Hier zijn de vmbo-basisklassen bij voorkeur max 16 leerlingen en krijgen de kinderen met LWOO een uur per week extra les. Spelling, rekenen of begrijpend lezen.

LWOO

Een kleinere klas en minder keuze in de scholen, dat is de uitwerking van LWOO in ons geval. Geen extra lesstof.

Twijfel je? Vraag de onderliggende stukken op zodat je ziet hoe de motivatie tot stand is gekomen.

LWOO op een algemene school in een klas met 5 leerlingen minder of de toelating doorlopen op een specifieke school met een goede leerlingbegeleiding, dat was de keuze. We zijn voor het laatste gegaan toen we de onderbouwing hadden gelezen en besproken met de onderwijzer. Die keuze heeft goed uitgepakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.