Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rou123

Rou123

03-03-2016 om 22:25

Wat is THavo????


Egel

Egel

08-03-2016 om 22:36

jee

Jee Nicky, ik heb het gevoel dat je zo wordt aangevallen. Het klinkt juist alsof je het zo goed doet! En ook inmiddels op je hoede bent.

Ik vind het ook een moeilijk onderwerp. Mijn kinderen doen gymnasium (nu nog, kan best nog veranderen) en ik hoor die opmerkingen waarover jij het hebt eigenlijk bijna nooit. Maar ik ken misschien niet genoeg mensen

Wat ik in ieder geval wel weet is dat het vaak gevoelig ligt. Ook voor mijzelf trouwens. Mijn dochter (3 gym) zegt ook wel eens iets over niveau's, soms wel tenenkrommend zodat ik haar vriendelijk anders moet proberen te laten kijken. Ik vind het soms zelf pijnlijk omdat ik zonder twijfel vwo-advies kreeg maar (door een combinatie van karakter, wellicht intelligentie, en omstandigheden) havo heb gedaan. In 8 jaar. Ik voelde het zelf als enorm falen. Maar ik vrees dat ik dat hier ook niet mag zeggen.
Ik vind het echt totaal niets te min natuurlijk, havo. Maar van mezelf had ik meer gehoopt en verwacht.

Het is al bijna niet te doen om dit op te schrijven want ik merk hier dat het gauw fout is voor wat dit onderwerp betreft.

Nicky

Mij zou het dan ook totaal niet storen, laat staan dat je mij er pijn mee doet. Misschien is school voor mij niet zo'n hot item. Het is iets wat er bij hoort, bij het leven van mijn kind, maar het is maar een klein onderdeel. Een verplicht onderdeel zelfs.
Als je akelige opmerkingen zou maken over mijn kind persoonlijk, dan raak je me.

.

Egel

In 8 jaar de Havo, de goede oude tijd

Helemaal geen falen, jij had doorzettingsvermogen. En geduldige ouders, menig ouder zou gezegd hebben:"dit wordt niks, ga maar aan het werk".
Nu mag dat niet meer, hup, afstromen als je het niveau niet kunt bijbenen.

Egel

Egel

08-03-2016 om 23:03

dank je Wil!

Maar eigenlijk was het gewoon zo, dat ik een keer was blijven zitten. Tijdje later zakte ik ook nog eens. Ik wilde nog wel een jaar op die school voor mijn herexamen maar van mijn moeder moest ik naar het MBO en ondertussen volwassenenonderwijs voor de overige deelcertificaten. Die deelcertificaten halen duurde twee jaar. Dus toen was ik uiteindelijk bijna 20.

Mijn volgende opleiding (HBO) liep weer niet goed (gestopt) dus ik ben best wel gefrustreerd over opleidingen. Vooral omdat ik verder qua intelligentie wel capaciteit heb, maar ja. Er is meer nodig. Minder faalangst onder andere.

Triva

Triva

09-03-2016 om 05:08

nicky

Dit draadje startte met iets over praktijkonderwijs. Onze toekomstige loodgieters, bakkers, enzovoort.
-
En daar laat je alweer zien dat je niets begrijpt van het systeem. Dat vind ik altijd zo jammer. Mensen met een hoge opleiding die zich niet eens even een minuut of tien verdiepen in wat er onder havo zit.

Imogen

Imogen

09-03-2016 om 07:24

is ook eigenlijk wel raar

'Nou daar is toch niets mis mee, als dat geschikt is voor haar'

Het is ook eigenlijk wel een rare opmerking. Alsof iemand zijn kind op een school zou doen die NIET geschikt is voor het kind ...

Nicky de derde

Nicky de derde

09-03-2016 om 09:06

prima, mensen

Ik ga het hierbij laten. Hoe oprecht ik ook geloof dat we allemaal gelijk zijn in onze ongelijkheid, het wordt anders uitgelegd. Het spijt me dat ik niet volledig op de hoogte ben van alle vormen van onderwijs. De kinderen met praktijkonderwijs die ik ken, zijn allemaal doorgestroomd naar MBO 1 en doen het uitstekend in werk of in vervolgopleidingen. Blijkbaar is dat niet 'normaal'. Ik denk dat iedereen zich verdiept in wat hij moet weten en dat is hier de eisen voor de decentrale selectie voor bepaalde universitaire studies. Weet jij daar alles van, Triva, heb jij je daar wel eens een minuut of tien in verdiept? En wie zegt dat ik zelf een hoge opleiding heb? Ben ik nu een elitaire snob omdat mijn dochter 'zo nodig' naar de universiteit wil (omdat ze later mensen uit oorlogsgebieden wil gaan helpen)? Dan is dat maar zo.

Triva

Triva

09-03-2016 om 09:40

grappig

'Ik denk dat iedereen zich verdiept in wat hij moet weten en dat is hier de eisen voor de decentrale selectie voor bepaalde universitaire studies. Weet jij daar alles van, Triva, heb jij je daar wel eens een minuut of tien in verdiept?'

Grappig dat je dat zegt want toevallig weet ik daar net wel alles van. Mijn oudste heeft gisteren een decentrale selectietest gedaan voor het HBO en ik weet nu inderdaad wat de eisen zijn, hoe het zit met lotingstudies en ga zo maar door maar ach dat zal wel heel anders gaan dan op de universiteit?

Verder: nee je hebt GEEN goede baan met een MBO1 opleiding, dat is namelijk nog niet eens een startkwalificatie en de helft van de jongeren met een Praktijkonderwijsdiploma komt niet eens op een MBO1.

Een goede loodgieter worden met een MBO1 opleiding is gewoon niet mogelijk, dan ben je hoogstens het hulpje van.

Triva

Triva

09-03-2016 om 09:44

Verder

Je zet telkens je dochter in, nu zelfs met haar 'oorlogsgebieden' en al die vervelende mensen om je heen. Je had het ook een stuk algemener kunnen houden en ik gaf antwoord op de vraag van jou 'hoe je dan wel moet reageren'. Dat er mensen in jouw buurt zijn die blijkbaar een hekel hebben aan het gymnasium en dat moeten uiten kan ik toch niet helpen? Ik wilde alleen maar zeggen dat, zodra je iets lagers hoort dan VWO (in jouw geval dus blijkbaar, bij de meeste mensen ligt het onder de Havo) dat je niet zo moet gaan wijzen op die 'talenten'. Dat doet gewoon pijn, mijn kind is meer dan een talent (en heel veel kinderen hebben dat talent helemaal niet en zouden liever theoretisch leren ipv loodgieter worden maar dat is er niet) wat jij blijkbaar moet gebruiken om te compenseren dat hij niet zo goed kan leren.

India

India

09-03-2016 om 09:53

Oei

Dat zal wel heel verkeerd zijn, maar ook ik ben pas sinds kort een beetje op de hoogte van de mogelijkheden onder vmbo-t. Waarom? Het was eerder niet nodig. Brussen gingen naar havo of vwo, vrienden ook. Op die school heb je contact met mensen die havo of vwo doen, op de universiteit met mensen die daar ook studeren. Bij mensen die ik ontmoet vraag ik niet naar hun opleiding. Pas nu de kinderen op de leeftijd komen dat de middelbare school in zicht komt, verdiep ik me weer in de mogelijkheden. Ik ken nu de mogelijkheden op het vmbo, weet van het praktijkonderwijs en van lwoo. Wat je daarna kan, weet ik nog niet, zo ver zijn we nog niet. Natuurlijk heb ik indertijd het nieuws mee gekregen hoe het vmbo is ontstaan, maar wat basis, kader en gemengd was heb ik toen niet mee gekregen.

Jeetje wat ligt dit gevoelig

Vroeger in mijn familie (platteland), was ik een vreemde eend in de bijt. De eerste die VWO deed en toen ik naar de universiteit ging zagen ze er al helemaal het nut niet van in. Elke verjaardag vroegen ze weer wat ik daar nu in vredesnaam mee dacht te worden. Nou, ik dacht eigenlijk niks. Koos gewoon wat ik leuk vond. In mijn familie was LTS of landbouwschool het summum.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je dit benadert vanuit je eigen referentiekader. Altijd! Met dat in mijn achterhoofd stel ik dus vooral vragen aan kinderen of hun ouders. Leuke school? Gaat het goed? Vrienden? Dat soort dingen. Het heeft zo weinig zin om als moeder van gymnasiumklantjes inhoudelijk in gesprek te gaan over de opleidingen, want we hebben toch allemaal geen idee? Ik weet niks van het VMBO en een moeder waarvan de kinderen allemaal op het VMBO zitten hebben geen idee van het gymnasium. En dat hoeft toch ook niet? Het draait er toch om of je op de voor jou juiste plek zit, of je een beetje lekker mee kunt komen en of je het gezellig hebt?

Dat je met bepaalde opleidingen meer kansen hebt dan anderen lijkt me logisch, maar dit hangt niet altijd van het niveau af. Je wilt mijn oud-studiegenoten die nooit werk hebben gevonden echt niet de kost geven

Dees

Dees

09-03-2016 om 09:59

niet trots mogen zijn

Ik lees de berichten hier op puberniveau, maar dit begint gewoon al bij de peuters.
Als we op visite zijn en de kleine man noemt letters en cijfers op die hij in dat huis ziet, dan krijg ik van sommige kennissen ook weleens vuile blikken. Het is niet zo dat een peuter iets leert als je hem dwingt, althans mijn peuter niet, mijn peuter doet alleen iets wat hij wil. En om eerlijk te zijn ik durf soms al niet meer trots te zijn op de dingen die hij kan en doet.

MK

MK

09-03-2016 om 10:21

oei

"Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je dit benadert vanuit je eigen referentiekader. Altijd! "

Jeetje van een beetje intelligente mensen verwacht ik wel een iets bredere blik. Ook al heb ik zelf VWO gedaan en zullen mijn kinderen ook naar Havo/VWO gaan, ik weet echt wel wat er allemaal aan mogelijkheden is binnen het Nederlandse onderwijssysteem.

Ik snap heel goed dat een VMBO moeder niet alles weet van profielkeuze op het VWO, maar omgekeerd verwacht ik wel meer.

Dat sommigen hier alles onder VMBO-T praktijkonderwijs noemen, daar schrik ik wel van! Dan heb je het namelijk totaal niet begrepen. Wat mij betreft valt het gewoon onder de noemer algemene ontwikkeling.

Triva

Triva

09-03-2016 om 10:23

voor de duidelijkheid

Ik vind niet dat je alles moet weten en begrijpen van het schoolsysteem maar als je van 'boven' roept dat de kinderen die praktijkonderwijs doen onze toekomstige loodgieters en bakkers worden dan begrijp je echt niets van het systeem. Kinderen met praktijkonderwijs die een MBO1 halen komen al ver maar met een MBO1 ben je nog helemaal niets. De meesten komen niet eens op een MBO1 opleiding en met MBO1 ben je alleen maar een hulpje en in deze tijd wordt dat werk gedaan door MBO2'ers.

Met een MBO2 is het al lastig om werk te vinden maar dat is in ieder geval nog een startkwalificatie ook al vinden veel mensen van niet.

porte

porte

09-03-2016 om 10:26

vmbo

ik snap wel wat Triva bedoeld, al ligt het voor mij niet zo gevoelig als voor haar. Ik heb een zoon op de universiteit en een zoon op vmbo basis, dat geeft ook altijd stof tot opmerkingen. Oudste zoon doet het op zijn sloffen maar krijgt altijd de lovende opmerkingen van buitenstaanders. Jongste werkt zich de rambam en krijgt eerder opmerkingen als die voorheen in dit draadje werden genoemd; ach, die komt er ook wel/er zijn mensen die beter met de handen werken (kan hij niet goed).

Het gaat meer om wat je zegt en beter niet kunt zeggen. (Pietje zit op vmbo basis. Ohja, ach loodgieters moeten er ook zijn.) Dat klinkt altijd denigrerend. Algemene opmerkingen vind ik ook fijner (oh, leuke school/klas). Het is een beetje het tussen de regels lezen.

Er zijn zoveel vooroordelen over kinderen en niveaus(alle).En als het gaat om trots zijn, ik ben trots op beide kinderen maar trotser op het harde werken van mijn jongste.

En:
Nee, niet alle kinderen werken hard op een universiteit.
Er zijn ouders van praktijkonderwijs die ook weten hoe het op het gymnasium gaat en vice versa.
Praktijkonderwujs is niet hetzelfde als Vmbo, dat zit daar nog onder.
Een mbo 1 opleiding is geen prima opleiding(is zelfs geen startkwalificatie). Je wordt pas allround loodgieter na mbo 3.

Moni

Moni

09-03-2016 om 10:50

De term praktijk is veelomvattend

Als je iets over VMBO leest, zeker onder VMBO-T niveau, lees je vaak termen als praktijklessen, praktisch ingestelde leerlingen, voorbereiden op een beroep.
Als je niet weet dat Praktijkonderwijs bestaat, dan kun je al snel de koppeling maken dat Praktijkonderwijs het onderwijs is waar je praktijklessen krijgt, de lagere niveaus van VMBO dus.

Zo halen mensen ook Speciaal Onderwijs en Speciaal Basisonderwijs door elkaar. Of denken mensen dat bijzonder onderwijs hetzelfde is als Speciaal Onderwijs.

Ik denk dat mensen kritisch zijn op uitspraken van anderen als die over gevoelige onderwerpen gaan, onderwerpen die voor henzelf gevoelig zijn.

Mmm, was mijn verhaal niet duidelijk?

""Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je dit benadert vanuit je eigen referentiekader. Altijd! "

Jeetje van een beetje intelligente mensen verwacht ik wel een iets bredere blik. Ook al heb ik zelf VWO gedaan en zullen mijn kinderen ook naar Havo/VWO gaan, ik weet echt wel wat er allemaal aan mogelijkheden is binnen het Nederlandse onderwijssysteem."

Uuuh MK, mMet referentiekader bedoelde ik dus niet de kennis van het onderwijssysteem. Ik bedoelde het breder: wat is goed en wat is slecht (even zwart-wit gezegd).

Voorbeeldje nog even uit mijn eigen familie: bijna allemaal hebben ze of alleen lagere school (dropouts) of LTS of Lagere Landbouwschool. Vroeger toen ik jong was vonden ze mij raar, ik vond hen dom. Klompen, accent, je kent het misschien wel. Mijn referentiekader werd gevormd mijn vrienden op het VWO en later universiteit.

Nu heb ik inmiddels wat meer van de wereld gezien en is mijn referentiekader een stuk groter. En ook mijn familie heeft een breder referentiekader. Zij zien dat je met mijn rare opleiding toch een normaal leven kan leiden. Ik zie dat je zonder opleiding of met een lbo-opleiding miljonair kunt worden. Ik had het vroeger nooit kunnen bedenken, maar ik heb er meerdere in mijn familie. En nee, niet die types in pak, met zeilboot en sigaar. Gewoon nog steeds op klompen. Ook de rest heeft bijna allemaal een succesvol eigen bedrijf gestart. Dat stukje heb ik dan wel weer met ze gemeen, ook ik heb mijn eigen bedrijf.

Omdat een jongetje uit mijn zoons klas naar het praktijkonderwijs ging weet ik wat dat is. En nee, dat is niet leuk, het kon alleen niet anders. Van VMBO ken ik ook globaal de niveaus (ook van ouders van vriendjes). Maar hoe de overgang van VMBO naar MBO naar werk gaat, dat weet ik niet. Kom ik vast nog wel eens achter als iemand in mijn omgeving dat gaat doen. Want dan vraag ik dat gewoon.

Nicky de derde

Nicky de derde

09-03-2016 om 12:17

drietje

Amen.

Trivia

Trivia

09-03-2016 om 13:35

Drietje

Het verschil is vooral dat jij niet doet of je het allemaal wel weet en begrijpt en geen dingen zegt die gewoon niet kloppen.

Als ik niets zou weten over decentrale selectie ga ik daar dus ook niets over zeggen (maar zoek ik het eerst eventueel op).

Triva

Triva

09-03-2016 om 13:38

Moni

'Als je iets over VMBO leest, zeker onder VMBO-T niveau, lees je vaak termen als praktijklessen, praktisch ingestelde leerlingen, voorbereiden op een beroep.
Als je niet weet dat Praktijkonderwijs bestaat, dan kun je al snel de koppeling maken dat Praktijkonderwijs het onderwijs is waar je praktijklessen krijgt, de lagere niveaus van VMBO dus.'

Dat begrijp ik maar er werd hier toch echt gepraat over praktijkonderwijs gevolgd door een MBO1. Daaruit leid ik af dat men het toch echt over praktijkschool heeft.

Sowieso vind ik het maar raar dat men denkt dat alles onder vmbo-t zo praktisch is. De eerste twee jaar krijg je ongeveer net zoveel praktijklessen als op havo/vwo. Die moet je maar zien door te komen.
Ja, je doet examen in praktijkvakken maar daar zit óók theorie bij, niet anders dan examen doen in tekenen of handvaardigheid op havo/vwo.

Moni

Moni

09-03-2016 om 13:56

VMBO basis?

Als ik iemand hoor praten over praktijkonderwijs gevolgd door een MBO-1 dan denk ik aan VMBO basis. Ik weet wat het echte Praktijkonderwijs is en ik weet dat veel leerlingen van Praktijkonderwijs helemaal niet terecht komen op MBO-1. Dan denk ik eerder dat ze de naam praktijkonderwijs verkeerd gebruiken.

Een moeder van een groep8er vertelde laatst aan mij dat haar zoon een VMBO-T advies had maar dat hij liever naar VMBO-basis ging omdat hij met zijn handen wilde werken, een praktische opleiding wilde doen. En dat vond zij een goede keus. Ik heb toch maar doorgevraagd want dat vond ik wel een aparte stap. Gelukkig bleek ze GL of Kader te bedoelen, dat wist ze zelf niet helemaal, volgens haar 1 niveau onder T.

De niveaus onder vmbo-t zijn de opvolgers van de LTS, tuinbouwschool en Huishoudschool e.d. Ja, die zie ik ook als opleidingen die veel praktischer ingericht waren dan de Mavo, Havo, VWO. Ik geloof helemaal dat er ook theorie bij komt kijken. Niemand zegt dat ze alleen maar praktisch ingericht zijn, wel praktischer.

Moni

Moni

09-03-2016 om 14:01

En een collega ....

Een collega zei dat haar zoon naar Praktijkonderwijs zou gaan. Toen ik vroeg of VBMO-basis niet haalbaar was (gezien eerdere verhalen) zei ze: ja, daar gaat hij heen. Weer dezelfde verwarring door de namen.
Blijkbaar weten a.s. VMBO-ouders de verschillen ook niet zo.

Triva

Triva

09-03-2016 om 14:11

Moni

Nee, na vmbo-basis ga je naar een MBO2 opleiding, niet naar MBO1. Met MBO2 haal je ook een startkwalificatie.

Verder: je wil toch niet zeggen dat omdat ouders van vmbo-leerlingen het zelfs niet begrijpen dat dat jou dan vrijpleit om het niet te begrijpen?
Zo verschrikkelijk lastig is het nu ook weer niet hoor, zeker niet met een opleiding hoger dan mavo Er zijn veel overzichten, ik denk dat deze het beste is: http://www.cocon.com/bestanden/Het%20Onderwijssysteem%20in%20Nederland%200.1.pdf

En ja er is praktijk en er zijn praktijkvakken maar ik vind dat jullie het behoorlijk overdrijven. Alle kinderen op vmbo doen examen in Nederlands, Engels en nog twee theorievakken. Als je maar een beetje de technische kant op kijkt zijn dat wiskunde en natuurkunde. Verder leer je dus ook theorie bij je praktijkvakken en dat is maar goed ook.

MK

MK

09-03-2016 om 14:12

waar

Dat is ook waar. Veel ouders hebben sowieso geen verstand van het onderwijs en weten niet eens welke cito's hun kinderen maken. Hebben geen idee dat dat belangrijk is voor het latere advies.

Ik verbaas me er altijd over, maar blijkbaar zijn er toch ook nog veel ouders op een forum als dit die geen idee hebben hoe alles in elkaar steekt. Heel vreemd, als ik het niet zou snappen zou ik me nooit zo stellig uitlaten.

Triva

Triva

09-03-2016 om 14:14

Moni

Oja, met 'alle kinderen op vmbo' bedoelde ik minstens in vier theoretische vakken. Op gemengd zijn het er vijf en op t zes maar dat kan nog steeds tekenen of handvaardigheid zijn.

Moni

Moni

09-03-2016 om 14:27

Zo zie je maar, ik doe het zelf ook fout

En dat terwijl ik aardig wat weet over het onderwijs in Nederland

Het viel mij op dat ik ouders van a.s. vmbo-leerlingen (nu groep 8) tegenkom die minder weten dan ik. En dat zijn ouders met een behoorlijk opleidingsniveau en met veel aandacht/interesse voor hun kind. Typische OOL-forumouders.

Ik hoef niet vrijgepleit te worden. Mijn tip is om je niet te irriteren aan de onwetendheid van mensen. Erger je niet, verbaas je slechts.

Dees

Dees

09-03-2016 om 14:48

opleidingsniveau

Ik denk dat je je pas echt gaat verdiepen in opleidingsmogelijkheden als het daar tijd voor is. Ik ken zelf de begrippen wel en weet ook wat mijn (achter)nichtjes en neefjes doen of gedaan hebben. Maar omdat ze alleen maar VMBO-T en hogere niveaus doen of hebben gedaan weet ik daarvan. Mocht mijn zoon later een advies lager dan VMBO-T krijgen, dan ga ik me daar op inlezen, en ga ik me totaal niet richten op hogere niveau's, krijgt hij havo advies dan ga ik me laten informeren wat er aan mogelijkheden op dat niveau zijn.

Overigens wisten mijn ouders totaal niets van het schoolniveau waarop ik les had, ik ging naar de MAVO, en dat ik daar ook deels op C niveau examen kon doen wisten ze niet eens. Toen ik naar het MBO ging, werd niet eens gesproken over het niveau, ik gaf de decaan aan dat ik een bepaalde richting op wilde en mijn decaan meldde me aan op de juiste opleiding.

Triva

Triva

09-03-2016 om 15:34

Moni en dees

Ik erger me (want irriteren is geen wederkerend werkwoord ...) er aan dat er mensen zijn die van alles roepen ondanks dat ze kunnen weten dat ze er niets van weten. Lees je dan eens in of roep niets. Het komt op mij over als 'Downton Abbey-toestanden: wat is een weekend?).

Dees: nogmaals, het gaat mij er om dat als je ergens niets van begrijpt je ook geen dingen moet gaan roepen. Niemand hoeft zich van mij ergens in te verdiepen wat niet nodig is in jouw situatie maar algemeen hebben mensen/kinderen er wel last van als je verkeerd denkt over toekomstperspectieven zoals hier beschreven. Het is echt een groot probleem als je aangewezen bent op de Praktijkschool of het Praktijkonderwijs. In principe is dat eindonderwijs, na vijf/zes jaar moet je maar gaan werken als je een baan kunt vinden en anders wordt het een uitkering (of de criminaliteit). Als je geluk hebt mag je een MBO1 opleiding proberen (want je hebt geen diploma, MBO1 is voor alle uitvallers in het VMBO) en daarmee krijg je niet makkelijk een baan (daarvoor moet men ook minimumloon betalen en dan neem je liever een MBO2kandidaat).

Zoals iemand al zei: een allround loodgieter heeft minstens MBO3 en daar heb je kader voor nodig óf een MBO2 papiertje om daar aan te beginnen.

Triva

Triva

09-03-2016 om 16:08

overigens

erger ik me ook aan die mensen die Nicky tegenkomt, ze kan het nooit goed doen zo, dat snap ik wel. Ik wilde alleen maar uitleggen dat de methode die zij gebruikt óók niet bij iedereen goed valt. Lees nog maar eens wat Porte zegt, niet ieder kind op vmbo-basis is handig met de handen. Wat moet je dan? Hoe zorg je er dan voor 'dat jouw kind er wel komt' met al zo'n flinke achterstand? Op dat niveau zijn er weinig banen waar je 'je hersens' voor nodig hebt

Weet je het zeker?

"" De eerste twee jaar krijg je ongeveer net zoveel praktijklessen als op havo/vwo. Die moet je maar zien door te komen.
Ja, je doet examen in praktijkvakken maar daar zit óók theorie bij, niet anders dan examen doen in tekenen of handvaardigheid op havo/vwo.""

Voorzichtig met stelligheid..onder het VMBO worden ook de vakscholen geschaard, die vanaf de brugklas op een hoog niveau vakonderwijs geven en breed theorieonderwijs. Plaatsing op het VMBO niveau in de 3e klas, in de eerste klassen heb je een vol rooster.

Ik ken meerdere VMBO vakscholen, met aansluitend een vakopleiding op MBO niveau. Handig voor die leerlingen die al goed weten wat ze willen worden.

Verder laat je het brede aanbod aan andere scholing buiten beschouwing. Die heilige startkwalificatie geldt tot 18 jaar, daarna is er een breed scala aan andere opleidingen en cursussen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.