Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

wat is de waarde/ het nut van een schoolreis...


gai

gai

11-08-2014 om 00:52

geld op je rug

Bij school van kinderen werden alle reizen gewoon in lesweken aangeboden. Het was geen kwestie van niet kiezen dus. Als je ouders echt niets uit konden/wilden geven had je een week educatief vermaak in de stad, dat kostte dus niets. Weekje Nederland 79, verder de meeste grote reizen tussen de 400-480. Survival volgens mij 2.. iets. Iedere reis had een max aan inschrijvingen Dus 1e keus was niet gegarandeerd. Bij klasgenoten in de groep komen dus ook niet. Oudste ging met 1 klasgenoot naar Salamanca. Zaten daar in een gastgezin. Spaanse les werd op drie niveaus gegeven zodat het ook geen pre was om spaans te hebben in je pakket. Zo had Rome ook niets met schoolniveau/vakkenpakket te maken
Ik vond het wel heel leuk maar net zo goed ook wat overdreven, die vele keuzes. Oudste is in schoolloopbaan twee keer een week geweest, los van de dagjes keulen ed. Tweede reis was verplicht mee naar Londen, omdat ze het cambridgeprogramma volgde.Skireis was wel in een vakantie. Het is toch niet niks allemaal, en dan hebben wij gelukkig nog wat jaren tussen de kinderen zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-08-2014 om 02:49

Ik had niet door dat dit onderwerp hier al liep

Barvaux wees mij erop in het draadje in Off topic.

Een schoolleerling heeft als het goed is nog een heel leven voor zich waarin eigen ervaringen opgedaan kunnen worden en eigen keuzes gemaakt kunnen worden. Als ik íets niet tot de taken van gewone (dus niet dure bewust gekozen privé-)scholen vind behoren zijn dat prijzige reizen organiseren. Schoolreisjes die binnen redelijke grenzen worden georganiseerd, ik vind het prima, maar reizen die zomaar 300-500 euro kunnen kosten vind ik nog steeds onbegrijpelijk. Ik vind dat je daar zeker de wat minder draagkrachtige ouders én hun kinderen mee voor een dilemma plaatst. Meegaan is eigenlijk te duur en niet meegaan is gewoon helemaal niet leuk voor kind als de beste schoolvrienden/vriendinnen wel met de dure reis meegaan en kind het lowbudgetprogramma moet volgen. Dan kun je wel zeggen dat daar potjes voor zijn, zodat dat soort kinderen toch meekunnen, maar ook dát vind ik eigenlijk een vreemde insteek.

Op de middelbare school van mijn jongste dochter lagen tijdens de open dagen prachtige brochures in een lokaal, waarin je kon zien welke schoolreizen er door school aangeboden werden. Duidelijk neergelegd als lokmiddel. En dat werkte natuurlijk. Kind dolenthousiast vanwege dat vooruitzicht. Ik had daar al van gehoord, maar het was voor mij een punt waar ik me op dat moment al een beetje zorgen over maakte. Hoe moesten we dat betalen? Een van de reizen was een skiweekje in Oostenrijk. Bij mijn dochter in de klas gingen er aardig wat naar de skireis. Er waren wel alternatieven, zoals survivalen in de Ardennen, maar die waren ook niet echt goedkoop te noemen. Uit mijn hoofd weet ik even niet meer hoe het met de goedkoopste mogelijkheid zat op haar school. Bij mijn oudste dochter was het goedkoopste een 'rond school' programma. Voor mijn oudste dochter was dat tóen een uitkomst, omdat ze geen goed contact had met veel meisjes uit haar klas. En ook voor ons omdat we toen écht geen duurdere reis hadden kunnen betalen. Een zucht van verlichting dus, maar dat heb ik voor me gehouden, omdat ik het best sneu vond dat ze om die reden liever thuis bleef.

In het andere draadje in Off topic werd gezegd dat skiën toch echt iets anders is dan Berlijn of Rome, omdat het een puur voor de lol is en het andere een educatief karakter heeft. In dit draadje lees ik dat er tijdens de cultuur/taalreizen hard gewerkt wordt met amper tijd voor los vermaak. Dat is mooi, maar ik heb ook anders gehoord. Wel een soort programma, maar na afloop nog flink veel tijd voor lang leve de lol. Ik denk dat de ene school de andere niet is en je niet in het algemeen kunt zeggen dat die cultuur- of taalreizen zo volgepland worden met lesmomenten, dat er geen ruimte is voor frivoliteiten als kroegentochten en dergelijke.

Natuurlijk is het machtig interessant om in het kader van je lesstof in levende lijve de taal en historie mee te mogen krijgen, ik gun alle leerlingen ook volledig dat ze die ervaring ooit mogen hebben, maar zeg nu zelf... dat soort reizen hóeven niet. Als leerlingen niet beter zouden weten, dan dat de school binnen Nederland blijft en gebruik maakt van groepsaccomodaties die eenvoudig en niet al te duur zijn, zou dát geaccepteerd worden.

Mijn dochter is op het vmbo dus op skireis geweest. Niet zoals eerder in dit draadje werd gezegd tijdens een vakantie, maar onder schooltijd. Lestijd dus. Dáár heb ik geen moeite mee. Een paar dagen geen les kan ergens anders wel weer ingelopen worden. Maar het was dus niet zo dat als je niet meeging, je gewoon lekker thuis op de bank mocht gaan zitten. Dan moest je gewoon op school verschijnen.

Caesar

Caesar

11-08-2014 om 07:38

Helemaal eens met theekopje

Een school is geen reisbureau. Educatieve reizen kunnen zeer nuttig zijn. Dat moet dus zodanig georganiseerd worden dat iedereen mee kan. Een fonds voor leerlingen waarvan de ouders de kosten echt niet kunnen betalen is dan wel noodzakelijk.

Reis

Reis

11-08-2014 om 09:44

Hier vindt dochter er geen klap meer aan

Ze zit nu in groep 8 (bijna dan) en ze gaan ieder jaar naar de Efteling of naar Duinrell. En heel toevallig gingen we het jaar van Duinrell zelf ook (al geboekt) en het jaar van de Efteling hadden Opa en Oma daar een midweek gepland. En daarnaast zijn we dus wel vaker in de Efteling geweest.
Ze kent die parken nu wel zeg maar. Vooral de Efteling wil ze nooit meer naartoe (zegt ze).

Ik vraag me dan ook echt af waarom ze niet wat meer afwisselen. Ieder kind gaat toch +/- 6x op schoolreis (groep 1-2 doen iets anders).
Schoolgeld is 35 euro en daar wordt dit van betaald. Andere uitjes kosten vaak nog wel een euro tot 5 euro. Vaak voor de bus of toegang. Ik vind dit eigenlijk wel ver gaan, want deelname is verplicht, in groep 7 toch 25 euro extra kosten erbij. Er zijn dus ook ouders, die het krap hebben, boos over geworden, dus ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat,

Mijn oudste had een brugklaskampweek in Nederland. Niet verplicht dacht ik, maar wie wil dat nu missen? En nog een paar vak-gerelateerde uitjes (verplicht). En nog meerdere uitjes die niet verplicht waren, maar wel leuk. Ook een in het weekend.

Omdat ze alles leuk vond, heeft ze overal aan meegedaan. Kosten totaal meer dan 300 euro.
Best veel dus. Maar wel erg leerzaam allemaal.

Hadewich

Hadewich

11-08-2014 om 10:01

Hier

Hoor ik van mensen die kinderen op de basisschool hebben dat er steeds vaker voor wat anders wordt gekozen dan een pretpark. Bijvoorbeeld een klimparcours of kanovaren. Actief dus, met soms ook groepsopdrachten waarbij goed samengewerkt moet worden (zoals per groep een paar balken over een moeilijk parcours vervoeren, waarbij de balken ook nodig zijn om iedereen over een muurtje te helpen).

Op de middelbare school van mijn kinderen gaan ze in de tweede een paar dagen survivallen en in havo 4 en vwo 5 een grotere reis maken. Dat zijn uitwisselingen, behalve voor de gymnasiasten. Die maken een studiereis naar Griekenland.

Ik ben blij dat ze niet zo heel veel op reis gaan i.v.m. de kosten. Een andere school hier in de buurt is inderdaad meer een reisbureau, daar kun je ieder jaar mee met een reis naar keuze, ook skivakantie hoort daarbij. Maar het moet niet. De Griekenlandreis bij ons is wel verplicht, maar als je het als ouders niet kunt betalen, mag je kind toch mee. Bij de uitwisselingen gaan er best veel leerlingen niet mee. Door te hoge kosten, of ze willen echt niet. Denk dat mijn jongste ook niet mee gaat, hij vindt het niks om alleen bij een vreemd gezin in bijv. Italië te moeten logeren. Maar misschien denkt hij er tegen die tijd wel anders over.

@Reis: jij zegt:'brugklaskamp, wie wil dat nu missen?' Ik denk dat er best wel kinderen zijn die dat vreselijk vinden. Ik vind zelf een kamp afschuwelijk, en één van mijn kinderen ook. Ik ben heel blij dat ik nooit op kamp ben geweest!

Barvaux

Barvaux

11-08-2014 om 10:38

nou precies

Ik ben niet tegen uitjes onder schooltijd maar het moet wel financieel mogelijk zijn voor alle kinderen zodat alle kinderen met Latijn 'die enorme voorsprong' krijgen voor het examen.

Ik ben ook niet tegen vakantiereisjes die dus in de vakantie of het weekend vallen maar organiseer dan ook voor iedereen wat en voor elke portemonnee wat. Volgens mij is het hier alleen maar skiën terwijl net mijn zoon zo graag naar de Ardennen wil.

Barvaux

Barvaux

11-08-2014 om 10:45

Kaaskopje

"Mijn dochter is op het vmbo dus op skireis geweest. Niet zoals eerder in dit draadje werd gezegd tijdens een vakantie, maar onder schooltijd. Lestijd dus. Dáár heb ik geen moeite mee. Een paar dagen geen les kan ergens anders wel weer ingelopen worden. Maar het was dus niet zo dat als je niet meeging, je gewoon lekker thuis op de bank mocht gaan zitten. Dan moest je gewoon op school verschijnen."

Ik heb moeite met een skireis onder schooltijd, terwijl jij moeite hebt met een kroegentocht op een Romereis. Het moet niet gekker worden

Juist doordat het een skireis onder schooltijd was ontstaat er groepsdruk, je moet mee want iedereen gaat mee. Hier is de skireis in een lang weekend, wellicht missen ze 1 lesdag en kan niet eens iedereen mee. In dat kader ontstaat er dus geen groepsdruk en gedoe omdat ouders het niet kunnen betalen. Die ene dag gaat iedereen gewoon naar school, de skireizigers moeten de lessen inhalen en verder niets.

Barvaux

Barvaux

11-08-2014 om 10:50

Reis

Dat vind ik ook vreemd, ze hebben hier een scheiding tussen de groepen en ze hebben precies een circulatie van uitjes. Je gaat dus 1x in de bovenbouw bijv naar Harderwijk, 1x naar Duinrell en 1x naar Drievliet (ik noem maar wat). Alleen als je blijft zitten loop je de kans dat je twee keer naar hetzelfde gaat maar dan ben je dus ok al weer twee jaar ouder dan de vorige keer en mag je vaak meer (of los).

Mijn oudste had geen brugklaskamp terwijl klasgenootjes van groep 8 dat op een andere school wel hadden. Ik had ook niets met schoolkampen op de middelbare dus ik vond het fijn voor oudste. Het jaar erop organiseerde zijn school voor het eerst een brugklaskamp en toen bleek dat ik een kind had wat wel heel graag gewild had (verwisseld in het ziekenhuis?).

Nu gaat jongste naar die school die al kampen had en ze gaan na 3,5 week, ik hoop dat de klas elkaar dan net lekker kent en dat er nog geen ruzietjes op pesterijtjes hebben kunnen ontstaan want dit is dus meer een kind van mij (gelukkig ging het groep 8 kamp goed maar hij heeft ook al een slechte ervaring van een sportkamp achter zich).

Jaina

Jaina

11-08-2014 om 11:10

Reisjes

Op het gymnasium waar mijn kinderen op hebben gezeten werden een reis naar Rome en naar Griekenland georganiseerd. Alleen voor de leerlingen die Grieks/Latijn hadden. Wie beide talen deed mocht met beide reizen mee. Er was geen alternatief programma en vziw ging iedereen mee. Als de ouders de kosten niet op konden brengen dan was er een schoolfonds. De reis was ook echt deel van het lesprogramma en er waren diverse opdrachten aan verbonden waar ze ook cijfers op kregen. De reis voegt zeker wat toe aan het lesprogramma. Ze leren er enorm veel.

Op de scholengemeenschap van mijn zoon gingen ze 1 x op reis. Waarheen verschilde per niveau maar je ging met de hele klas samen dus er was wel onderscheid maar je klasgenoten gingen naar dezelfde locatie.

Dat zijn wat mij betreft ook de twee voorwaarden voor dit soort reizen: het moet passen bij het lesprogramma en iedereen die dat vak volgt of in die klas zit moet mee kunnen.
De keuze uit verschillende reizen waaronder een 'pauper' programma op school vind ik niks. Natuurlijk zul je leerlingen hebben die liever niet op reis gaan maar het is best sneu als je klasgnoten wel die geliefde reis maken en jij niet mee kan. Het geheel zorgt ook niet voor samenhorigheid lijkt me. Natuurlijk is dat in het dagelijkse leven ook zo maar op school zou gelijkheid het uitgangspunt moeten zijn.

De huidige school van mijn kinderen is een prive school en staat niet in Nederland dus dat is wat anders. Hier organiseren ze regelmatig facultatieve reisjes buiten school om in de vakantie. Zo kan je met de school op wintersport. Ik vind dat niet echt noodzakelijk maar in elk geval organiseren ze het in de vakantie dus dan heb je niet die tweedeling tussen de kinderen die wel naar school moeten en de kinderen die op de reis mee zijn.
Eigenlijk snap ik niet zo goed dat de school die tijd en moeite steekt in het organiseren van dit soort reisjes. Het voegt weinig toe aan het lesprogramma en het is facultatief dus lang niet iedereen gaat mee. Daarnaast kun je vaak via de school mee op religieuze activiteiten (naar Lourdes, Taize...) maar dat wordt meestal door het bisdom georganiseerd dus dat is wat anders. De school (katholiek) faciliteert dan alleen de aanmeldingen en dergelijke. Dat past vind ik beter bij de school gezien het religieuze karakter dan uitjes die gericht zijn op amusement.

Verder doen ze onder schooltijd een uitwisseling naar het buitenland (welk land is afhankelijk van de taal in je pakket, mijn dochter is naar Engeland geweest, mijn zoon gaat naar Duitsland) waarbij ze in een gastgezin bivakkeren. De kosten zijn niet hoog, wel krijg je vervolgens in de meeste gevallen het kind uit het gastgezin ook twee weken in huis. Deze uitwisselingen zijn voor iedereen toegankelijk en er zijn mogelijkheden voor ouders die het niet kunnen betalen. Er zijn twee van die uitwisselingen gedurende de schooljaren.

Daarnaast hebben ze regelmatig educatieve uitjes van 1 dag of soms van 2 dagen en de prijs daarvan zit al bij het schoolgeld in.

Reis

Reis

11-08-2014 om 11:37

Hadewich

Ja ik geloof ook wel dat er kinderen zijn die kamp niks vinden. Maar het overgrote deel vindt het (voor zover ik weet) erg leuk. Mijn kind en haar vriendinnen in ieder geval wel. En bovendien leer je de anderen beter kennen, wat in de brugklas toch wel fijn is. Zeker als je als enige meisje van groep 8 in je klas zit (zoals mijn dochter).

Die Efteling- Duinrell reeks van de basisschool snap ik ook niet helemaal. Ik hoor van meer ouders dat hun kind het niet meer leuk vindt. Maar eerlijk gezegd zie ik het niet zo erg zitten om dit neer te leggen bij school. We hebben namelijk al heel wat geklaagd over van alles daar, en staan inmiddels te boek als enorme zeikerds. We hebben ook op het punt gestaan om een schoolwissel te doen.
Nog een jaar en dan zijn we klaar daar (en dan worden de reisjes voor beiden erg prijzig helaas)

Hadewich

Hadewich

11-08-2014 om 12:15

Reis

Ja, ik snap dat je op school niet meer gaat klagen over het soort schoolreisjes! Nog even een jaar uitzingen...

Op de school van mijn kinderen waren er in de brugklas twee introductiedagen:één op school, met activiteiten om o.a. de weg te leren kennen in het gebouw, en één bij een outdoorcentrum, gingen ze kanovaren en vlotten bouwen. Zo leer je ook wel je klasgenoten al een beetje kennen. Mijn kinderen waren allebei de enige uit hun groep 8 die naar die school gingen, en ook zonder kamp hadden ze snel genoeg vrienden en vriendinnen. Ik ken eigenlijk best veel kinderen die niet op kamp willen of er enorm tegenop zien. Zeker als het met allemaal onbekende kinderen is. Mijn kinderen hebben het niet gemist in ieder geval.

Stenna

Stenna

11-08-2014 om 13:05

zo jammer

De studiereis naar Rome voor gymnasium 5 werd ook in mijn geval net toen ik aan de beurt was afgeschaft. Omdat er toch ouders hadden aangegeven dat ze het wel een financiële druk vonden. Mijn ouders konden dat ook totaal niet betalen, dat wist ik, en daarom had ik zowel het hele vierde jaar een zaterdag-kassa baantje gehad en de hele zomervakantie voor het vijfde jaar twee vakantiebanen, om het bij elkaar te sparen. Zo graag wilde ik. Want voor gymnasium is dat toch echt de kroon op al die jaren latijn en lesstof over de Romeinen, dat dan in het echt zien met je leraar latijn en geschiedenis erbij. Geweldig leek me dat (je kiest uiteindelijk toch ook voor latijn omdat je je voor de oudheid interesseert, want ander nut is er niet echt. Voor mij in elk geval). Nog (het is nu 35 jaar later) vind ik het erg dat het niet doorging. Ben van de weeromstuit ook nooit meer zelf naar Rome gegaan (al kunnen wij dat nu wel betalen.

Fiorucci

Fiorucci

11-08-2014 om 18:24

Stenna ot

Latijn heeft veel nut als je je bezighoudt met een medische studie of plannen hebt in die richting. Min zoon die een medische studie volgt heeft zijn zusje dus geadviseerd latijn te kiezen, voor het geval zij ook in die sector terecht komt. Overigens hebben vmbo-t leerlingen ook geschiedenis. Ik vond als simpele mavoleerling de ruines in Spanje ook erg boeiend.

Juno

Juno

11-08-2014 om 18:58

OT Ilva

Wat ik heb gedaan: ik heb het bedrag van de Romereis gedeeld door het aantal maanden dat we nog te gaan hadden. In de eerste wist ik dat die reis er aan zat te komen. Ik heb maandelijks een minibedrag gespaard zodat ik aan het eind van de rit voldoende geld zou hebben.

bibi63

bibi63

11-08-2014 om 20:31

Precies juni

Je weet jaren ervoor dat het eraan zit te komen. Dus jaren de tijd om een plan te trekken. Voor de goede, ik heb het niet over snoepreisjes, maar studiereis.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2014 om 01:06

sparen

In een gunstig scenario kun je sparen. Er zijn ook scenario's waarin dat geld er gewoon niet is.

bibi63

bibi63

12-08-2014 om 14:34

kaaskopje

Dat snap ik, er zijn altijd situaties waarin echt niets mogelijk is. Maar in de meeste situaties is het toch een beetje de kop in het zand steken en verkeerde keuzes maken. Je kunt ook de kinderen er zelf bij betrekken. Als zij vanaf brugklas-leeftijd 1 a 2 uurtjes per week het plaatselijke suffertje verspreiden, moet het lukken. De helft van de verdiensten verbrassen of naar eigen inzicht van kind, de andere helft voor de werkweek 3 jaar later sparen. Om maar een voorbeeld te noemen.
Bibi

Fio ot

Ik heb geneeskunde gestudeerd, maar zie in het geheel niet het voordeel van Latijn. Die minimale hoeveelheid potjeslatijn die je leert bij anatomie is absoluut niet 6 jaar Latijn waard. Die paar woordjes ken je zo en zijn meestal ook al wel bekend uit dagelijks leven of uit Engels. (Thorax, abdomen, caput) Of ze zijn zo specifiek dat je ze bij gymnasiumlatijn nooit gehad hebt (humerus, phalangen)
Kies Latijn omdat je het leuk vindt. Of als je er een hoog cijfer op kan halen, handig bij toelating geneeskunde. Maar doe het niet voor de studie zelf is mijn mening.

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2014 om 08:21

Mach

Het is handig en mooi meegenomen, dat bedoel ik. Als je toch al iets medisch overweegt in de toekomst, waarom niet. Mijn dochter doet havo/vwo en latijn, maar het is nog niet zeker of ze uberhaupt vwo gaat doen. Toch kiest ze latijn, inderdaad omdat het leuk is en omdat mijn zoon (HBO) het ook best handig had gevonden als hij al wat latijn zou hebben gehad. Het zijn geen paar woordjes die hij heeft moeten leren, overigens.

Tihama

Tihama

13-08-2014 om 12:29

Rendement

Ik heb in totaal ongeveer 1000 lesuren latijn gehad. Tot en met eindexamen. Dan tel ik niet eens het huiswerk mee. Grieks heb ik laten vallen, maar dat heeft me ook honderden uren gekost.

Als je nu alle termen (grieks en latijn) uit de geneeskunde had willen leren, schat ik dat je met 10 uur effectief stampen klaar bent.

Latijn als basis voor een medische studie lijkt mij dus een van de minst renderende talen. Wat veel zinvoller was geweest was Spaans. Dan had ik met dezelfde inspanning nu gewoon een wereldtaal extra beheerst. Of Chinees: dat zou een fantastische meerwaarde hebben opgeleverd.

Maar dát wordt dan weer niet aangeboden.

Als het gaat om cultuur: stel je eens voor dat je dat Chinees aanbiedt en tegelijk de hele wereld van Confucius er bij betrekt. Dat is nog eens een ontwikkeling.

Als het gaat om het leren van een taal met andere tekens en andere grammatica: dan pas is Chinees echt de moeite waard.

Naar mijn bescheiden opinie is het gymnasium een elitair relict uit het verleden dat dringend toe is aan een versie 3.0.

bibi63

bibi63

13-08-2014 om 13:24

Helemaal eens met Tihama

Ook dit is een traditie: Latijn en Grieks op het Gym. Volgens mij is dat trouwens het enige verschil tussen Gym en VWO. Misschien dat het op een specifieke Gym school er iets anders aan toe gaat, maar het Gym versus het VWO op een scholengemeenschap betreft alleen die talen. Uiteraard voegt het uiteindelijk wel iets toe, verbreding van kennis wbt de cultuur en oudheid alsook het feit dat veel woorden zijn afgeleid van het latijn of grieks, maar of je daar nu zoveel mee wint..?
Ik ben er eigenlijk ook een voorstander van om het verschil tussen Gym en VWO zinniger te maken. Maar dan met een verplicht extra vak, dat dan wel echt iets toevoegt. Spaans bijv. En voor de minder taligen bijv. de keuze voor informatica o.i.d.
Nu is het eigenlijk alleen maar een soort elitair dingetje.
Bibi

Margret

Margret

14-08-2014 om 11:47

ook eens

Ik heb mbo doktersassistente gedaan en ja daar moest je heel wat medische termen leren, niet anders dan franse woordjes en er was niemand in de klas die maar 1 les Latijn heeft gehad. Geen probleem: kies liever iets waar je meer aan hebt als vak, een extra betavak of taal is dan veel handiger.

Margret

Margret

14-08-2014 om 11:50

daarbij

Het tekent natuurlijk al dat je om geneeskunde te doen niet wordt toegelaten met een volledige HBO opleiding zolang je geen examen hebt gedaan op VWO niveau in wis, nat, schei en bio. Als latijn zo'n breekpunt was hadden ze dat allang erbij gezet.

Je moet kunnen woordjes leren, nu dat kun je prima oefenen op andere talen.

gai

gai

14-08-2014 om 12:31

extra vak

Kan dat sowieso niet op alle scholen, een extra vak? Oudste deed dat toendertijd ook, niet verplicht dus maar wel als leuke aanvulling. Inroosteren moest ze zelf even mee voor gaan zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2014 om 23:24

Bibi

Noem me raar, maar schoolreizen door de kinderen zelf bij elkaar laten sparen is tegen mijn principes. Als scholen dat soort reizen zo kostbaar maken dat de kinderen zelf al drie jaar lang geld opzij moeten leggen, waarvoor ze moeten werken, dan zijn die scholen naar mijn idee verkeerd bezig. Niet dat ik tegen baantjes ben, mijn dochter bracht ook krantjes rond vanaf haar 13de, maar school is niet vrijwillig, dus een schoolreis onder schooltijd is dus geen kwestie van vrijwillige vrijetijdsbesteding. Daarvan vind ik ook dat een kind er maar voor moet sparen als het daar aan mee wil doen.

Eigenlijk vind ik dat scholen de tijd waarin we leven, de tijd waarin de nadruk ligt op bezuinigen, bewust met uitgaven omgaan, veel werklozen, e.d., moeten aangrijpen om hun rol als reisorganisatie van zich af te schudden en weer terug te gaan naar de ouderwetse boerenschuren met stapelbedden die voor een habbekrats gehuurd kunnen worden. Daar was en is niets mis mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2014 om 23:28

Bibi

...geen kwestie van vrijwillige vrijetijdsbesteding. Daarvan vind ik ook dat een kind er maar voor moet sparen...

Beetje onduidelijk: ik bedoel hier dat kind moet sparen voor een reisje buiten schooltijd om, als kind dat zo graag wil.

bibi63

bibi63

17-08-2014 om 14:53

Kaaskopje

Ben het op zich wel met je eens, is ook uiteindelijk niet de verantwoording van je kind. Ik vind het ook prima als ze in een boerenschuur een paar dagen doorbrengen voor een habbekrats. En voor de duidelijkheid: wij plukken dat geld voor een buitenlandse schoolreis ook niet maar even van onze rekening, maar moeten er voor sparen.
Anderzijds: als je aan kinderen begint (en zeker als het meerderen zijn), dan kost dat geld. Dat weet je van te voren en kun je vanaf moment dat je een (volgende) zwangerschap gaat inzetten, rekening mee houden (vanaf dat moment gaan sparen voor de nodige kosten die er in de loop der jaren gaan aankomen). Ik heb moeite met mensen die hun kop in het zand steken en later verzuchten wat het allemaal voor geld kost. Dat is naief.
En uiteraard zijn er altijd situaties die je niet op voorhand kunt voorzien (onvrijwillig werkeloos worden, scheiding, enz). Maar ook dat zijn zaken waar je op voorhand rekening mee moet houden, een buffer opbouwen dus, vanaf het begin af aan, zodat de kosten rondom kind betaald en gedaan kunnen worden.
Bibi

gai

gai

17-08-2014 om 15:57

wij konden dat ook niet gemakkelijk ophoesten

Wat sparen door het kind zelf betreft. Ik vond dat altijd heel normaal. Er is voor zover ik hier lees ook bijna altijd een keuze tussen goedkoop en duur. Ik vond altijd dat als kind zo'n dure reis wilde maken (onder schooltijd) dat zelf bijdragen normaal was. Zou ze voor de optie onder de 100 euro hebben gekozen dan hadden wij het betaald. Waarom zouden de ouders zich moeten beperken en zou kind dat niet hoeven te doen. Kind had toen ook een bijbaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2014 om 01:01

Ha de buffer

Dat blijft een heikel punt.

Ik ben nooit gescheiden, maar verder heb ik al het een en ander meegemaakt waardoor eventueel spaargeld verdraaid lastig is aan te vullen.

Barvaux

Barvaux

19-08-2014 om 07:39

Probleem is

Het is in mijn ogen nooit de bedoeling dat je kind kan werken en dat geld uitgeven aan allerlei minder belangrijke zaken terwijl de ouders kromliggen om het geld voor een schoolreisvakantie bij elkaar te krijgen. Zo werkt het in mijn ogen niet. Zo ook niet als je kind helemaal niet wil werken terwijl de ouders krom liggen. Natuurlijk haalt een kind per uur niet veel geld binnen maar het moet wel een beetje in evenwicht zijn (kind wil duurder op reis: nou laat maar zien hoe graag je dat wil).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.