Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

04-04-2017 om 19:28

Wat als zoon niet wordt aangenomen op school?


Li

Li

04-06-2017 om 15:25

Mooi

Hij mag dus basis proberen, eindelijk. Hij gaat het vast redden. Maar dit gedoe vreet echt aan je hè...

Tango

Tango

04-06-2017 om 21:39

Ja, Li

Hij mag basis proberen, maar dus wel met LWOO. Ik heb er inmiddels wel vrede mee, al blijf ik het sneu vinden voor zoon dat hij de dupe is van een achteraf verkeerd advies van de basisschool, VO scholen die alleen maar naar cijfers kijken en dan ook nog zo'n testmeneer tussendoor die zoon regelrecht het praktijkonderwijs inpraat of roept dat hij nog maar een jaartje basisonderwijs moet doen, omdat hij zo klein is en nog zo jong oogt.
Ik hoop heel erg dat zoon het naar zijn zin krijgt op deze school en heb daar eigenlijk ook wel vertrouwen in.

Man heeft er helemaal nog geen vrede mee, die blijft vechten en overal vertellen hoe slecht het allemaal geregeld is in het onderwijs. Speelt bij hem mee dat hij vroeger iets soortgelijks heeft meegemaakt.

Maar het vreet inderdaad aan je, we zijn er zeker 2 maanden mee bezig geweest, slapeloze nachten hebben we er van gehad. Ben blij dat het einde in zicht is.

@nnemoon

@nnemoon

05-06-2017 om 14:52

Klinkt positief.

Ik ben blij dat het einde voor jullie in zicht is wat betreft de zoektocht naar een nieuwe school. Je klinkt positief over die school en ik hoop van harte dat het een fijne school voor je zoon zal worden.

Even of topic, wat versta jij precies onder LWOO?

Mijn zoon gaat VMBO-B doen. Hij heeft geen LWOO advies, iets wat mij verbaast ook gezien zijn resultaat op de eindcito. Op de school waar hij is aangemeld is basis en kader apart. Bij basis zitten er maximaal 15 leerlingen in één klas. Er is naast de docent ook altijd een tweede persoon aanwezig (klassen assistent) die dingen nog een extra keer uitlegt aan degene die dat nodig heeft. Dit lijkt toch op LWOO maar dan gewoon voor de hele klas?

MoederVan3

MoederVan3

05-06-2017 om 19:00

@nnemoon

@nnemoon
Het staat de school vrij om het Lwoo zo in te vullen zoals ze zelf willen (in principe wel aan onderwijs).
Sommige scholen besteden LWOO budget aan heel vmbo basis. Lijkt er op dat dit het geval is op school van jouw zoon.
Tango, gefeliciteerd dat je zoon basis mag proberen.
Ik hoop dat hij daar op zijn plek zit.
BO heeft het al geschreven: er is een wereld van verschil tussen vmbo en basisonderwijs. Kinderen bloeien vaak op.

danh

danh

05-06-2017 om 19:22

lwoo

@nnemoon: wat jij beschrijft is een voorbeeld van LWOO. Bij zoon kader met LWOO: Klassen van max 15 en ook nog zoveel mogelijk les in 1 lokaal. Verder geen extra dingen. De klassen zonder LWOO zijn groter en wisselen steeds van lokaal

Ik ben ook wel benieuwd wat Tango bedoelt en voelt bij LWOO. Ik denk dat ze een heleboel toeters en bellen verwacht

mirreke

mirreke

05-06-2017 om 20:46

NSGK

Wat bedoel je daarmee? Welke instantie is dat die niet heeft teruggebeld?
Enfin, ja, het is bar en boos. En iedereen lijkt te vergeten dat het gewoon om een kind gaat.
Gelukkig dat er een school is. Dan ben je allang blij. Wij hebben drie jaar geleden ook zo lopen leuren met zoon (althans, dat gevoel kreeg ik ervan). Ik was inderdaad ook al lang blij dat er een school was die het met hem wilde 'proberen'.
In ons geval heeft dat trouwens heel erg goed uitgepakt. Jongste is uiteindelijk ook naar die school gegaan.
Wat niet wil zeggen dat alles dan automatisch goed blijft gaan. Je moet echt goed vinger aan de pols blijven houden.

Balen voor je man ook. Hier een partner die helemaal geen middelbare school heeft gehad. Toen was hij al thuiszitter. Bij ons houdt dat in dat hij met geen stok een school in te krijgen is. Dus dat soort strijd ligt bij mij...

Tango

Tango

05-06-2017 om 23:53

Toeters en bellen?

Danh, ik denk niet dat je dit draadje hebt gevolgd. Ik verwacht helemaal geen toeters en bellen van LWOO. Zoon heeft aanvankelijk als advies vmbo basis zonder Lwoo gekregen, dus hebben we ons helemaal niet verdiept in Lwoo. Het is mij inmiddels duidelijk dat Lwoo op iedere school anders wordt ingevuld. Op de school waar zoon naar toe gaat zijn dat kleinere klassen (max. 17 leerlingen) en daarnaast nog meer extra begeleiding. Geen idee of zoon dat nou zo hard nodig heeft. Met extra ondersteuning i.v.m. zijn dyslexie zal hij al een eind komen, denk ik. Ik vind jouw opmerking in ieder geval erg misplaatst.

Mirreke, ja inderdaad de NSGK heeft niet teruggebeld. Was jij degene die hier een positief verhaal over vertelde. Bij ons was het dus niet positief. Maar goed, ook zonder hen zijn we er gekomen.
Man hier is uiteindelijk wel goed terecht gekomen en gelukkig doet hij nog wel gesprekken op scholen ook. Ben ik blij mee. Maar af en toe speelt wel mee wat hij heeft meegemaakt.

mirreke

mirreke

06-06-2017 om 01:56

nsgk

ik heb geen ervaring met dat nsgk (steunpunt onderwijs!) zelf, maar wel met een van de dames die dat steunpunt vormen. Zij heeft mij (maar dan via in1school) altijd keurig teruggebeld ed, zelfs onlangs nog nu er toch weer iets gaat spelen. Ik weet wel dat ze het steeds drukker krijgen. Zou dat ermee te maken hebben? En het zijn ervaringsdeskundigen, en soms wordt hun leven ook weer even bepaald door zaken omtrent de kinderen.

Maar iets wat ik inmiddels echt wel heb geleerd, blijf niet wachten. Bel gewoon zelf terug, en nog een keer, en nóg een keer als het moet. Ik ben heel hardnekkig geworden inmiddels.

En echt, ik wil hier nogmaals benadrukken, ook als je zoon op school zit, en ook als het goed lijkt te gaan, blijf alert en zit er bovenop. En blijf altijd vriendelijk, hoe boos of wanhopig of verdrietig je soms ook bent, anders word je toch een stuk minder serieus genomen...

Enfin, je hebt ze nu niet nodig, je zoon is aangenomen. Maar hou toch die telefoonnummers bij de hand...

mirreke

mirreke

06-06-2017 om 01:58

mijn partner

is ook goed terechtgekomen hoor, maar wel zonder school. Helemaal autodidact

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.