Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

04-04-2017 om 19:28

Wat als zoon niet wordt aangenomen op school?


mirreke

mirreke

20-04-2017 om 11:22

Ik lees met verbazing

Tango, dat bij jullie een IB-er (van de basisschool) haar mening zodanig doordrukt dat ze in feite de toekomst van je zoon bepaalt. Volgens mij mag dit helemaal niet. Bovendien, zeg je, wordt je zoon besproken op basis van verouderde informatie. Je kind is een dossier geworden, naar de persoon zelf kijken ze helemaal niet meer.

Ik zou contact opnemen met een onderwijsjurist...

BO

BO

20-04-2017 om 12:23

even kort

Ik heb geen tijd voor een lange reactie maar hier was het andersom. Basisschool wist dat onze zoon het kon en alle cijfers vanuit de basisschool wezen daar ook op. Zoon heeft de drempeltoets op vo verknalt. Sterkte maar als ze hem niet willen of al vol zitten heb je daar niks aan. Ik heb al langer mijn twijfels over het advies van jullie basisschool en ik heb eerder dingen van je gelezen over de school die niet klopten.

Anoniem

Anoniem

20-04-2017 om 14:24

Advies van PO is bindend

"Volgens de nieuwe regelgeving is het schooladvies dan ook leidend bij de toelating tot het voortgezet onderwijs. De vo-school mag een leerling, na overleg met de leerling en de ouders, hoger plaatsen dan het advies van de basisschool aangeeft. Plaatsing in een lager schooltype is alleen mogelijk op verzoek van de ouders/de leerling, in overleg met de vo-school."

Volgens mij mogen ze je zoon niet om die reden afwijzen, maarja, gelijk hebben en gelijk krijgen.... Je zou kunnen klagen bij het bestuur waar die school waar hij heen wil onder valt. Succes in ieder geval. Hoop dat je zoon terecht komt waar hij graag terecht wil komen.

Lusithania

Lusithania

20-04-2017 om 14:53

Onderwijsconsulenten?

Als ik jou was zou ik de onderwijsconsulenten bellen voor advies.
https://onderwijsconsulenten.nl/
Dan heb je in ieder geval iemand dat met jou/je zoon meedenkt en niet gaat voor het belang van de school.
Indien nodig komt een onderwijsconsulent jullie bijstaan.

BO

BO

20-04-2017 om 15:45

anoniem

Dat gaat niet op als er LWOO in het spel is dan mag een VO extra toetsen aanbieden die je dan op een bepaald niveau moet maken. Daarom was mijn advies al eerder: ga niet voor LWOO als dat niet nodig is. Dat heeft TS ook niet gedaan maar blijkbaar stond er op de inschrijving; LWOO bij kader en zonder bij basis. Daarnaast is het IQ gewoon vrij laag, laag genoeg voor praktijkonderwijs en dat is ook de reden dat ze een kind niet hoeven te accepteren. Bij mijn kind was dát niet aan de orde en toen ik een praktijkschool belde werd dat al snel duidelijk maar ze gooiden het toen dus op de achterstand die te groot was. Die moet voor praktijkonderwijs drie jaar zijn op rekenen en begrijpend lezen en om daar aan te komen gingen ze goochelen met getallen op een manier dat niemand er meer een touw aan vast kon knopen.

Gelukkig namen twee andere VOscholen mijn zoon alleen al op basis van de citotoets (toen nog in februari) aan en was er geen probleem. Ik was er in dit geval al bang voor maar toch verrast het mij omdat het in het geval van mijn zoon zo was dat die school gewoon superpopulair was in verband met het nieuwe gebouw. Later heb ik wel van 4 of 5 kinderen gehoord die dit meemaakten al weet ik niet of er een dubbeltelling in zat.

Tango

Tango

20-04-2017 om 20:26

LWOO

Op de aanmelding stond niet het advies LWOO voor Kader en anders Basis. Dit is puur de interpretatie van de intern begeleider van de VO school. Zij haalde dit uit de meegestuurde testresultaten en citoscores. Wat ik overigens ook helemaal kan begrijpen. Ik denk echt dat de basisschool er te makkelijk over gedacht heeft. Het is ook niet zo dat die intern begeleider het er door wilde drukken. Zij deed dat in ons (en vooral zoons) belang, want hij wil zo graag naar deze school.
Jullie verhaal is zeker anders, BO, en nog veel krommer ook. Die school had w.s. inderdaad teveel aanmeldingen. Knap waardeloos om dat dan op die manier te regelen!
Tot nu toe voel ik me door de zorgconsulente uiterst serieus genomen en heb ik echt het idee dat ze haar best gaat doen. Maar de tip van Lusithania om een onderwijsconsulent in te schakelen neem ik zeker mee. ik ga na ons weekje vakantie eens even bellen of zij iets kunnen betekenen.
Verder heb ik werkelijk geen idee wat zoon op die WISC gaat scoren, maar ik vind het absoluut een eerlijkere meting dan een toets waar je veel voor moet lezen, zoals dus de NIO. Die pakken we dus toch maar aan.

Lusithania

Lusithania

20-04-2017 om 20:45

Tango

Ik zou morgen nog proberen om de onderwijsconsulenten te bellen.
Aan het einde van het schooljaar hebben ze het namelijk heel erg druk en nemen ze alleen nog maar zeer urgente zaken aan (mijn dochter vorig jaar).
Nu/morgen bellen betekent dat je al in hun systeem staat en semi-aangemeld bent.
Fijne vakantie alvast.

BO

BO

20-04-2017 om 21:59

maar

de wisc is toch afgenomen met de dyslexietest?

Tango

Tango

20-04-2017 om 22:21

Ja klopt

Destijds is inderdaad de Wisc afgenomen, maar is dus al ruim 3 jaar geleden. Wij hebben echt wel het idee dat zoon sindsdien een ontwikkeling heeft doorgemaakt. Dus een nieuwe test kan geen kwaad.

En Lusithania, ik ga kijken of het morgen lukt tussen koffers inpakken e.d. door Zouden de onderwijsconsulenten ook vakantie hebben? Geen idee eigenlijk. Zoon heeft maar 1 week vrij en ik wilde die week daarna gaan bellen.

BO

BO

21-04-2017 om 07:36

pas op...

Elk kind maakt een ontwikkeling door tussen groep 5 en 8. Pas op voor meer munitie om je kind te weigeren. Er ligt een wisc van onder de 80 en een vier mnd te oude wisc van mijn zoon van boven de 100 was geen reden om hem aan te nemen.

Lente

Lente

21-04-2017 om 12:38

Je kunt ook zelf de wisc laten afnemen

En afhankelijk van de uitslag wel of niet gebruiken.
Is wel een stuk duurder.

Tango

Tango

21-04-2017 om 15:14

Ja maar

We hebben toch niets te verliezen! Op basis van wat er nu is wordt hij niet aangenomen. Eerst mag de basisschool nog aangeven waarom zij denken dat zoon het wel op deze school gaat redden. Als dat genoeg reden is, lijkt me een WISC niet nodig. Zo wel, dan gaan we dat aan. Maakt dan naar mijn idee niet uit waar we deze laten afnemen. Dan liever gratis.
En verder gaan we ook echt niet eindeloos doorstrijden om hem op die school te krijgen. Als ze hem echt niet willen, wordt het hem niet. Inderdaad om wat BO al eerder aangaf, het zie je wel-effect dat je dan gaat krijgen. Ik geloof echt wel dat zoon op een andere school ook gelukkig kan zijn. Vind het voor nu heel sneu voor hem dat hij wordt afgewezen. En ook dat de basisschool, nadat er bericht naar hen is gegaan dat zoon niet wordt aangenomen (want dat kreeg ik keurig van de zorgcoordinator op de mail), helemaal geen enkel telefoontje o.i.d. naar ons heeft gedaan. Ik was nota bene nog op school vandaag.....helemaal niets.

BO

BO

21-04-2017 om 15:57

nog meer andersom

De basisschool belde mij op voor een afspraak en ik ging daar nietsvermoedend heen (gut zou mijn zoon eindelijk eens van zich af geslagen hebben?) en toen hoorde ik dat ze hem niet aannamen en op basis waarvan. Hij zou dus voldoen aan de eisen voor praktijkonderwijs en dat had ik binnen 10 minuten, nog op school, van tafel geveegd door te googelen. De basisschool heeft dus vervolgens geholpen om hem toe te laten en ik heb verder iedereen in gezet die ik kende, ook de orthopedagoog die de dyslexie en IQ test 2,5 jaar eerder had gedaan.

Maar je hebt wellicht gelijk: als ze hem echt niet aannemen heeft een WISC wel zin maar doe het alsjeblieft niet als je je zoon daar niet wil hebben. Denk daar nog even over na.

Bij mij ging na 3 wk vechten de knop om, toen wist ik al dat hij daar niet naar toe ging maar ik heb het op het hoogste niveau binnen die school gespeeld met brief aan directeur VOschool en brief met verzamelde gegevens voor een officieel bezwaar wat ook binnen school met een bepaalde delegatie besproken werd. Toen ik alsnog voor elkaar had dat hij wel mocht komen kon ik het mijn zoon uitleggen, dat ik voor hem 'gevochten' had maar dat ik vond dat die school hem niet waard was en dat hij er bij elke onvoldoende op zou worden aangekeken in plaats van dat ze zouden juichen bij elk goed cijfer.

Ik weet niet of ik in die fase mijn zoon nog aan een extra onderzoek had willen blootstellen, ik wilde liever aandacht besteden aan de keuze tussen de twee scholen die hem wél wilde hebben. Die keuze heb ik moeten maken zonder dat hij er vanaf wist maar dat kon ik hem ook goed uitleggen gelukkig. Voor de duidelijkheid: wij zijn wel een beetje door een hel gegaan en het was heel zwaar toen we onze zoon het moesten vertellen maar doordat ik het goed kon uitleggen en ook 100% achter onze keuze stond is dat boven verwachting gegaan. Ik begrijp dat jouw zoon het al weet, zo jammer dat een kind op die manier er achter moet komen dat hij 'niet goed genoeg is'. Jammer alleen dat bij jou de fout bij de basisschool ligt.

Tango

Tango

21-04-2017 om 16:54

Zo fijn

Ik vind het zo fijn dat jij je verhaal zo deelt, BO. Ik heb daar zeker veel aan. Bij ons ligt het inderdaad wat anders, maar er zijn zeker ook overeenkomsten. De VO school heeft hem echt al afgewezen. Ik kreeg hier net nog even een mail over, waar het zwart op wit stond. Het enige wat we dus kunnen doen is met inderdaad dat aanvullend onderzoek en de motivatie van de basisschool ze overtuigen dat hij er wel past. Daar gaan we in eerste instantie ook zeker voor. Juist omdat zoon het zo graag wil. Zoon weet dat hij nog niet aangenomen is, dat ze aan het overleggen zijn. Zo lang hij niets vraagt, zeg ik echt niet dat hij is afgewezen. We gaan eerst nog een weekje op vakantie en daarna ga ik hem vertellen over het volgende overleg (tussen de scholen en ons). En ik heb bedacht dat zij hem met elkaar maar moeten gaan uitleggen waarom hij daar niet op school zou passen als het daadwerkelijk zover is. Dat wilde de zorgcoördinator ook zeker op zich nemen en zij kan dat ook veel beter uitleggen volgens mij.
Wij zijn nu nog niet op het punt dat we niet meer met deze school verder willen, juist omdat ze zich zo betrokken opstellen en met ons meeleven. Voor nu heb ik dus nog niet het idee dat hij achteraf op elke onvoldoende afgerekend zal worden. Ik begrijp heel goed dat jij toen al lang op dat punt zat. Ik vind het knap dat je het zo goed aan je zoon uit hebt kunnen leggen. Moet echt moeilijk voor hem zijn geweest ook. Want jouw zoon wilde er ook graag heen.

Intussen ben ik wel alvast aan het kijken naar de andere scholen. Al heb ik die praktijkschool nog maar even links laten liggen. Ik heb al gezien dat we bij 1 school echt nog even goed moeten gaan kijken, omdat mij dat een hele fijne school lijkt voor zoon, maar hij die school echt heeft afgewezen. Maar dat komt later.

Of de fout echt ligt bij de basisschool, tja ik weet het niet. Zij zien het hem doen, vmbo basis zonder LWOO. Laten zij dus maar zeggen waarom. Misschien hebben ze gelijk, misschien ook niet. Maar in dat laatste geval mogen zij ook zeker iets doen richting zoon. En dat doen ze vooralsnog niet. Want we horen niets van ze momenteel...

BO

BO

21-04-2017 om 17:06

jullie staan er anders in omdat de VOschool naar de papieren van het BO kijkt en dan lijkt hij niet te voldoen aan het niveau wat ze hem kunnen geven. Bij ons draaiden ze alle cijfers zo dat het hun uitkwam en cijfers die echt anti-Pro waren die vergaten ze gewoon.

Ik heb eerder wat van jou gelezen, dat ging geloof ik erover dat hij de LVStoetsen van een groep lager ging doen, ik weet het niet helemaal maar ik dacht toen al: dat klopt niet, dit wordt jullie te positief uitgelegd. Ik heb me er vanaf het begin over verbaasd dat school dacht dat hij kader wel kon maar goed ik ging er maar vanuit dat zij iets zagen in jullie zoon wat er niet uit kwam op de toetsen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-04-2017 om 17:17

Wat ik niet snap...

Als er bij de aanmelding niet stond dat er evt. sprake was van LWOO, dan moet de middelbare school zoon toch plaatsen volgens advies basisschool? Basisschooladvies is leidend, tenzij er sprake is van LWOO, maar dat is bij de aanmelding niet aangegeven als ik #37 goed begrijp. De VO-school trekt zelf kennelijk die conclusie aan de hand van meegestuurde toetsen ed. En dat mag dus volgens mij niet meer.

Ze mogen dan wel aardig en betrokken lijken, maar ondertussen houden ze zich, in mijn ogen, niet aan de gestelde eisen. Of zie ik iets over het hoofd?

Tango

Tango

21-04-2017 om 19:27

Wilgenroosje

Als die eis inderdaad zo is, zou je mij dan kunnen vertellen waar ik dat kan vinden? Ik heb het nergens zo gelezen namelijk. In de aanmelding staat voor zover ik weet geen LWOO genoemd. De VO trekt inderdaad deze conclusie vanuit de meegestuurde papieren. Maar voor zover ik heb begrepen mag dat maar moet er dan wel door hen een school gezocht worden die de juiste ondersteuning kan bieden.

BO

BO

21-04-2017 om 19:29

wilgenroosje

Ik snap wat je bedoelt maar het is ook niet de bedoeling dat basisscholen bij een duidelijke LWOO leerling gewoon dat LWOO niet aanvragen zodat dat kind meer kans maakt omdat er geen aanvullende toetsen gemaakt hoeven te worden.

Tango

Tango

21-04-2017 om 19:31

@ BO

Ja, klopt, zoon heeft inderdaad LVS toetsen van een lagere klas gekregen. Hij werkt momenteel ook nog steeds op groep 7 niveau met de meeste vakken. Ons is altijd verteld dat als hij groep 6 niveau zou halen, hij basis kan gaan doen. Omdat hij nu groep 7-werk doet hebben wij aangenomen dat kader evt. ook een optie was. Maar ik zou basis op zich ook prima vinden hoor. Als het maar geen praktijkschool wordt.
Ik ben heel benieuwd hoe de basisschool dit allemaal gaat verantwoorden. Misschien zien ze inderdaad iets in hem wat er op de toetsen niet uit komt. Dat zien wij ook. Maar ja, wij zijn maar ouders

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-04-2017 om 20:25

Tango

Geen idee of die eis zo op papier staat, eerlijk gezegd. Ik begrijp alleen dat sinds de eindtoets naar achteren is geschoven, het basisschooladvies leidend is. De basisschool zal bij dat advies de cito's en de andere testen meenemen, maar mag de middelbare dat dan ook nog eens doen? Dat is toch de bedoeling niet meer? De basisschool kijkt namelijk naar meer dingen en die kan de middelbare school nog niet weten, omdat zij je zoon niet kennen.

De basisschool kent jouw kind en heeft er geen baat bij om een niet passend niveau te adviseren en hun advies hoort leidend te zijn. (of ik heb iets niet goed begrepen)

BO, ik begrijp wat je zegt, maar als de zoon van Tango kansloos is op een school zonder LWOO, kan ik me niet voorstellen waarom een basisschool dat adviseert. Ze zullen na 8 jaar toch voldoende van de zoon van Tango weten om een passend advies te kunnen geven? Iq-testen en cito's zeggen niet alles en de basisschool ziet bij de zoon van Tango kennelijk toch voldoende vaardigheden en potentieel, om het advies te geven dat ze hebben gegeven.

mirreke

mirreke

26-04-2017 om 12:54

Kijk eens hier

Ik weet niet of er al iets duidelijk is geworden, maar mocht je toch nog ondersteuning willen of loopt het niet zoals jullie willen, kijk dan eens hier:
https://www.nsgk.nl/wat-doet-nsgk/projecten/nsgk-steunpunt-onderwijs

Je kunt ook altijd bellen voor info.

Tango

Tango

01-05-2017 om 11:35

Inmiddels

Heb ik maar eens gebeld met het schoolmaatschappelijk werk. Niet alleen vanwege deze toestand, maar ook omdat zoon momenteel op zijn huidige school ook vast loopt. Na een week meivakantie was hij vanmorgen bijna niet naar school te krijgen. Dit speelt al een aantal weken, wisselend, maar met plezier gaat hij zeker niet. De reden: wisselingen van juffen in de klas, invaljuf waar hij heel goed mee overweg kon maar nu weer is vertrokken, niet lekker in de groep etc. Wat hij zelf aangeeft is, hij voelt zich niet meer thuis op school.
Tja en op zo'n moment ga je natuurlijk ook niet vertellen dat hij niet naar de school van zijn keuze mag hierna. Maar dat gaat de komende weken wel spelen natuurlijk. Volgende week hebben we een groot overleg met alle betrokkenen, op zijn huidige school. Hij weet nu nog niet meer dan dat we aan het overleggen zijn. Hij vraagt er ook niets over.
Bij maatschappelijk werk gaan ze nu intern bespreken wat ze voor ons kunnen doen. Ik word later vandaag teruggebeld. Wordt vervolgd dus....

Li

Li

01-05-2017 om 12:51

Tango, succes!

Wat een gedoe maakt die school ervan zeg. Laat het hem nou gewoon proberen denk je dan. Jij staat hem duidelijk bij, dat is meer waard dan de meeste "hulp" op school. Ik erger me rot aan dat gedoe van scholen. Alsof jij blij moet zijn als hij "mag" komen, terwijl zij juist blij moeten zijn dat hij ze heeft uitgekozen!

Tango

Tango

01-05-2017 om 13:20

Tja, Li

Dat zou ik nou ook willen, dat school het zo zou bekijken. Maar blijkbaar werkt het dus niet zo. En dit hadden we ook helemaal niet zien aankomen, moet ik zeggen. Je denkt toch dat als de huidige school zegt dat het kan, het ook gewoon gaat lukken?
En het 'lullige' in het hele verhaal is dat ik me ook totaal niet meer gesteund voel door de huidige school. Vanmorgen had ik de directrice aan de telefoon, die het wel had over de schoolwissel, maar dus waarschijnlijk niets wist van dit hele verhaal. Het is een kleine school, dus ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. Maar ook van de intern begeleider of de juf zelf, geen woordje van steun o.i.d. Terwijl we al 12 jaar op deze school hebben rond gelopen. En intussen dus een zoon die nu al vastloopt, terwijl hij dit nog niet eens gehoord heeft. Ik loop vanmiddag maar weer eens even binnen bij de juf, maar heb er eigenlijk weinig zin in. Heb me ook nog aangemeld om te helpen met de musical, maar dat ding kan me helemaal gestolen worden. Zoon heeft daar toch ook weinig zin in momenteel.

Li

Li

01-05-2017 om 13:26

Ik leef echt met je mee, heb zelf meer dan genoeg van dit soort gesprekken achter de rug. Tot nu toe bleek altijd achteraf dat ik gelijk had (en ik heb drie kinderen). Je zou dus verwachten dat er eens een lampje gaat branden bij zo'n school, maar nee hoor. Je moet alles steeds opnieuw bevechten. Hou in je achterhoofd dat jij het gewoon beter weet. Dat is namelijk ook zo. Jij kent je kind.

Lentekriebels

Lentekriebels

01-05-2017 om 14:02

Tango

Wat een gedoe zeg. Ik volg deze draad op de voet. Ik krijg er plaatsvervangende stress van als ik het lees. Is er nog weer gesproken over die WISC? of komt dat nog aan de orde in dat gesprek dat je hebt? wat duurt het allemaal lang zeg..... En zo jammer dat je vanuit school zelf geen steun krijgt. Ik wens je heel veel sterkte en geduld.....!!!!!

Li

Li

02-05-2017 om 11:34

ouwe OO tip:

Niet alleen naar zo'n officieel gesprek gaan. Neem je man mee, of een professional/hulpverlener (nog beter, want die nemen ze tenminste wèl serieus). Blijf school stroop om de mond smeren, laat je irritatie niet blijken (ben ik zelf héél slecht in).

Tango

Tango

02-05-2017 om 13:26

Man gaat mee

Li, mijn man gaat mee hoor. Professional? Geen idee nog. Via maatschappelijk werk werden we doorgestuurd naar het CJG. Daar had ik nou niet het idee van dat ze ons kunnen helpen, dus heb het nog maar even gelaten. Schoolmaatschappelijk werk is blijkbaar wegbezuinigd.
Ik heb gemaild met onderwijsconsulenten, maar zij hebben hier in de regio wekenlange wachttijden, dus denk dat die niet meer op tijd zijn.
En welke school moet ik nu stroop om de mond smeren? De school die hem niet wil aannemen? De huidige school? Ik wil ook vooral niet teveel meepraten met wat de VO school zegt, want wij willen zoon nog steeds graag daar hebben. Laat eerst de huidige school maar eens duidelijk maken waarom zij denken dat zoon het wel kan.
Irritatie heb ik overigens niet zo gauw last van, wel emoties. Ik ga altijd huilen bij dit soort gesprekken, vind ik heel vervelend. Gelukkig staat man er wat nuchterder in. Hij vindt het werkelijk maar onzin dat de VO school zoon afwijst. Hij heeft dyslexiebegeleiding nodig zegt hij, en verder niets. Ben benieuwd wat ze daarop te zeggen hebben.
Heb net de intern begeleidster van de basisschool gebeld. Zij had gelukkig ook nog wel dezelfde insteek, eerst kijken of hij niet toch nog op deze school geplaatst kan worden. Ze wilde in het gesprek ook goed duidelijk maken wat zij denkt dat zoon nodig heeft en dat dit best op een reguliere school geboden kan worden. Ze vond het ook een gemiste kans dat ze niet naar zoon zijn komen kijken. Wel gaf ze aan dat een school met LWOO ook goed zou zijn voor zoon. Tja, dat vinden wij ook, maar hij wil zo graag naar deze school. En ik kan hem niet uitleggen dat hij extra begeleiding nodig heeft, dat ziet hij dus zelf niet.
De orthopedagoog die bij het gesprek zit en evt. aanvullend onderzoek gaat doen, kende zij ook. Ze had van hem wel de verwachting dat hij ons zou steunen in eerst doorvragen waarom niet op deze school. Dat vond ik wel positief om te horen. En verder is het afwachten. Morgen heb ik nog een gesprek met de juf die bij het gesprek zit. Kijken wat zij nog wil en kan aandragen. We zijn lekker bezig dus.
De intern begeleider vond het overigens voor zoon voor nu prima als hij alleen weet dat erover gepraat wordt. Voor hem is dit blijkbaar voldoende antwoord, want hij vraagt er niet naar. Na het gesprek hebben we meer informatie.

Li

Li

02-05-2017 om 18:53

IB'er

Mooi, de IB'er staat aan je kant. Dat kan heel nuttig zijn. Stroop smeren èn op je strepen blijven staan, dat is heel moeilijk. Bij beide scholen, denk ik. Gelukkig kan je man nuchter blijven, de mijne is nog erger dan ik, helaas. En blijven zeggen wat je wil voor je zoon en waarom.

En het rare is: als hij daar eenmaal zit en het gaat redelijk, dan heeft niemand het er meer over. Dan is hij gewoon één van de leerlingen en is de VO school vergeten dat ze zo moeilijk deden en waarom.

mirreke

mirreke

02-05-2017 om 19:14

Tango, lezen!

Ik wil het wel schreeuwen: lees dit nou effe! Deze mensen kunnen je in ieder geval advies geven en misschien gaan ze ook zelf mee. En als dat niet het geval is, weten ze waarschijnlijk wel waar je wel hulp kunt krijgen.
Bel het nulzesnummer! https://www.nsgk.nl/wat-doet-nsgk/projecten/nsgk-steunpunt-onderwijs

Jacqueline Schoonheim zit ook bij in1school. Zij heeft ons heel goed geholpen bij de gesprekken over het OPP. Het gaat niet alleen over lichamelijke handicaps:

"Wat bieden we?

Advies over wet- en regelgeving
Hulp bij het formuleren van een brief
Verhelderen van de vraag en de situatie
Verwijzen naar juridische ondersteuning
Voorbereiden op gesprekken met school, jeugdzorg, WMO, vervoer, gemeente (leerplicht), onderwijsinspectie, etc.
Aanwezig zijn bij bijeenkomsten van ouders om antwoord te geven op vragen die er leven
Advies over andere vormen van (onafhankelijke) ondersteuning"

Je zegt net dat de onderwijsconsulenten een lange wachtlijst hebben (moet je nagaan). En dat het schoolmaatschappelijk werk is wegbezuinigd (waarom verbaast me dat niets).

Deze website/organisatie is opgezet door ouders zelf. Zij weten hoe je scholen moet aanspreken, wat de knelpunten zijn, zij kennen de wet (scholen vaak niet!), echt goede hulp kun je verwachten.

Succes met je zoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.