Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

04-04-2017 om 19:28

Wat als zoon niet wordt aangenomen op school?


mirreke

mirreke

02-05-2017 om 19:24

Verder

Nee, het CJG is niet de aangewezen instantie. Het feit dat je daarnaar wordt doorverwezen laat zien dat 'men' (wie het dan ook is) met jullie situatie geen raad weten.
Het is zaak dat je zoon gewoon op school komt. Alleen maar aangeven dat hij hulp nodig heeft voor zijn dyslexie (zoals je man zegt) is niet (meer) genoeg. Je zoon is voor de nieuwe school blijkbaar al een probleemgeval. Dat moet je zorgvuldig en tactisch weerleggen. Overleg met mensen die hierin ervaring hebben en ook weten hoe je scholen benadert. Want scholen krijgen niet graag het gevoel dat ouders denken het beter te weten. Wat een onzin, zou je kunnen denken, maar het is echt zo.
Je merkt het zelfs al, schrijf je, op je oude school waar jullie nota bene 12 jaar hebben rondgelopen.

Kijk in ieder geval eens naar de website die ik noemde, of bij https://www.in1school.nl/contact

Schets je verhaal.

Lusithania

Lusithania

02-05-2017 om 21:28

Mirreke heeft gelijk

In1school heeft ons goede tips gegeven en het is écht heel fijn als je iemand hebt die met júlie meedenkt i.p.v. dat een school tevreden gehouden moet worden door een ib-er of (basis)school.

Tango

Tango

02-05-2017 om 22:13

Had het gezien hoor, Mirreke

En je kan wel gaan schreeuwen hoor, maar dan schreeuw ik terug
Ik vind mijn kind namelijk helemaal niet gehandicapt. En dat hield mij een beetje tegen. Maar je hebt gelijk hoor, bellen kan nooit kwaad natuurlijk. En misschien moet ik gaan accepteren dat ik wel een kind heb met een handicap, of in ieder geval beperking....
En oh ja, dat CJG daar werden we naar verwezen door het Maatschappelijk Werk. Die had ik gebeld in de veronderstelling dat zij schoolmaatschappelijk werk in de portefeuille hadden. Eerder was dat namelijk zo en was er ook een schoolmaatschappelijk werker aan de huidige school verbonden. Maar blijkbaar dus niet meer.

mirreke

mirreke

03-05-2017 om 14:29

Tango, niet gehandicapt!

Laat je niet wegjagen door woorden. En ik schreeuw niet uit boosheid hoor, maar in de hoop dat je me hoort. Ik (en uiteindelijk natuurlijk zoonlief) ben namelijk echt supergoed geholpen door in1school.
Het gaat niet om hoe jij je kind ziet (helaas, helaas...) maar om hoe de (ontvangende) school je kind ziet. En blijkbaar zien die iets anders dan jij, iets wat hen heeft doen besluiten dat je kind op het speciaal onderwijs hoort, of in ieder geval niet bij hen.

En voor dat soort gevallen is in1school. Het zijn professionals in hun vak, plus ervaringsdeskundigen. Zij zijn de partij met wie het ministerie overlegt, ze zitten dichtbij het vuur, kennen de wet, en omdat het dus ouders zijn met ervaring weten ze ook waar een school goed of juist heel slecht op reageert. Inmiddels ook al veel mensen geholpen, dus echt heel.veel.ervaring.

Daarbij komt, en dat gaf je ook zelf al aan, dat de reguliere instanties er ofwel niet meer zijn, ofwel volkomen ongeschikt zijn voor het probleem waar jullie mee zitten.

Probeer het, bel ze (al was het maar voor mij, haha). Je hebt ook niet meer zolang tijd, het is al mei. Niet geschoten is altijd mis, en dit is in ieder geval geen instantie die je blijft achtervolgen. Ook helpen ze je met nadenken over de huidige situatie. Je leert omdenken, vanuit een ander gezichtspunt kijken.

Sterkte, echt. Ik herken zó je bloedende hart om je kind, dat zich van geen kwaad bewust is, terwijl jij weet en ziet hoe deskundigen/scholen/docenten over hem denken...

Tango

Tango

10-05-2017 om 23:43

Ben ik weer

Vandaag gesprek gehad en ik moet zeggen, het was best positief. De zorgcoördinator van de VO school deed even een inleidend verhaal. Daarna kreeg de Intern begeleider van de BS het woord. Zij deed een heel mooi verhaal over zoon, over hoe hij werkt op school. Dat hij misschien geen hoogvlieger is, maar wel heel zelfstandig kan werken. Heeft geleerd zijn werk te plannen etc. En dat is dus zeker waar. Dat kan hij. Daarna kregen we een keurige uitleg over de cijfertjes. En daaruit bleek eigenlijk ook wel waar het mis was gegaan. De BS had geen NIO moeten afnemen. De orthopedagoog die erbij zat gaf aan dat dat echt niet handig is met een kind met dyslexie. In dat geval kan dus de schoolbegeleidingsdienst worden ingeschakeld en wordt een WISC afgenomen. Dat gaat dus nu alsnog gebeuren. Verder hadden ze de CITO Begrijpend Lezen schriftelijk afgenomen en moeten ze deze ook nog een keer mondeling afnemen, om te zien in hoeverre zoon wel tekstbegrip heeft. Mogelijk geeft dat dus al een heel ander beeld. Dit gaat allemaal de komende week gebeuren en volgende week woensdag weten we dan weer meer. Spannend, maar er is dus absoluut nog niets uitgesloten. Hij kan nog steeds naar de school die hij wil. Afhankelijk dus van de testresultaten.

@nnemoon

@nnemoon

11-05-2017 om 08:21

Klint positief

Zoals jij het beschrijft klinkt het positief. NIO ken ik niet maar heb daar al vaker negatieve dingen over gehoord. Bij mijn zoon worden sommige cito's ook mondeling afgenomen. Ik hoop zo voor je zoon en voor jullie dat hij naar de school kan waar hij graag naar toe wil. Ik wens hem alle geluk en duim voor hem dat het mag lukken!

Pooh bear

Pooh bear

11-05-2017 om 08:46

Fijn

Wat fijn dat hij misschien toch naar deze school mag. Ik hoop dat het hem lukt.

4 jaar geleden deden ze bij mijn dochter op school de nio ipv de Cito.
School vond de nio niet handig voor onze dochter en ze heeft toen ook de wist gedaan. Wat achteraf een goeie keuze was. Want ze heeft daarin goed kunnen laten zien wat ze kan.

Li

Li

11-05-2017 om 12:41

Mooi!

Er zit dus beweging in en jij hebt het vertrouwen dat zoon het zal laten zien, mits op de juiste manier getest.

Bij ons was de NIO bij één kind juist goed, dus vlak dat niet uit - maar kind is een snelle lezer. Ook de WISC kan trouwens een verkeerd beeld geven. Ik snap overigens nog steeds niet waarom ze het hem niet gewoon laten proberen - the proof of the pudding is in the eating. Al die testen...maar goed, er zit vooruitgang in.

Tango

Tango

17-05-2017 om 22:12

En nu....

Ik weet eigenlijk niet wat ik moet schrijven. Van de week heeft zoon op school opnieuw een cito begrijpend lezen gedaan, alleen werd dan de tekst voorgelezen. Hij scoorde aanmerkelijk hoger dan op de vorige, die hij wel zelf moest lezen. Intern begeleider zei: basis/kader. Wij al wat meer hoopvol. Vandaag is de WISC bij hem afgenomen en eind van de middag hadden we een gesprek waarin dat resultaat werd meegenomen. En dat viel dus heel erg tegen. Hij had verbaal rond de 70 gescoord en performaal was hij niet te testen. Het was onder de 55 betekende dat.
Zoon was heel gespannen, zei de meneer die de test had afgenomen. Hij had hem daarbij wel geholpen en hem meer laten ontspannen. Ging toen wel beter, maar zoon had aangegeven bang te zijn het fout te doen. Hij wist dus ergens toch dat er veel van afhing. Terwijl wij er echt niet de nadruk op hadden gelegd.
Omdat zoon heel klein is gaf de onderzoeken aan dat hij in eerste instantie zou adviseren groep 8 nog een keer over te doen. Lijkt ons geen optie, maar ik begreep hem wel. En anders zou het dus praktijkonderwijs worden. Regulier was echt niet haalbaar, LWOO ook niet eens. Tja, en probeer daar dan maar eens rustig onder te blijven. Heb daar dus wel even zitten janken.... Ik was alleen, want man moest thuis eten met zoon, want die ging daarna trainen voor de voetbal. De intern begeleider had dit ook echt niet aan zien komen.

Eenmaal thuisgekomen vroeg zoon natuurlijk hoe het was gegaan. Na dit bericht stormde hij boos en huilend naar boven. Man snapt er helemaal niets van en zegt nog steeds dat ze er volledig naast zitten. En ik? Tja, ik weet het eigenlijk niet. Aan de ene kant maakt dit wel heel veel duidelijk. Zoon reproduceert duidelijk beter wat er op school (eindeloos) wordt aangeleerd. Informatie vanuit omgeving, tv, etc. krijgt hij niet voldoende binnen. Op vragen waarvan ik dacht dat weet hij echt wel, wist hij geen antwoord te geven. De onderzoeker, werkt zelf op de praktijkschool, heeft daarna een en ander verteld over deze school. En dan zie ik zoon daar ook ergens wel tussen passen hoor. Het is een kleine school, heel veilig, met kleine klassen en een heel arrangement aan hulpmiddelen. Maar aan de andere kant, je wereld stort wel even in....

Pooh bear

Pooh bear

17-05-2017 om 22:27

Tango

Wat vervelend dat je zoon zo gespannen was tijdens de wisc Dat heeft natuurlijk niet geholpen. Kan het invloed hebben gehad op de uitslag ook de wisc is een momentopname. En het is best vreemd dat hij er eerder hoger mee scoorde
Ik heb dit draadje mee gelezen en hoopte zo dat je zoon alsnog naar de school van zijn keuze zou mogen.

Hopelijk vinden jullie een passend school voor hem. Maar begrijp dat dit erg moeilijk is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-05-2017 om 22:27

Wat een ellende

Ik heb geen advies voor je, maar wil wel kwijt dat ik het belachelijk vind dat de middelbare school het advies van de basisschool niet 'gewoon' opvolgt. Verzinnen ze samen de regels, maar wringen zich dan in allerlei bochten om daar onderuit te komen. Waarom hem niet gewoon laten proberen? Afstromen kan altijd nog.
Nou ja, sterkte er maar weer mee. Ook voor je zoon.

@nnemoon

@nnemoon

18-05-2017 om 08:15

Wat akelig

Ik heb ook geen advies voor je maar ik leef met jullie mee. Ik begrijp ook je verdriet en onmacht. Je wilt het beste voor je zoon en als ze eerst aangeven dat dat basis/kader is ga je daar van uit. Als ze nu vinden dat praktijkonderwijs beter bij hem past is dat frustrerend. Je wilt duidelijkheid. Ik begrijp ook de reactie van je zoon. Hij doet zo'n zijn best en hij had zich zo verheugd op die school.

Li

Li

18-05-2017 om 08:59

snap er niks meer van

CITO begrijpend lezen is basis met zelfs een mogelijkheid voor kader, maar de WISC spreekt dat helemaal tegen? Wat een klunzen op die scholen. Arm kind. Geef hem een kans zou je denken, het is allemaal niet zo eenduidig, de WISC is ook niet van God gegeven en praktijkschool kan altijd nog.

Zou particulier onderwijs nog iets kunnen zijn, misschien met de hulp van grootouders of zo?

Dees

Dees

18-05-2017 om 08:59

kans

Er zijn ook van die tussenscholen, dat is een tussenjaar tussen middelbare school en basisschool, dus niet helemaal groep 8 herhalen maar ook nog niet de 1e van de middelbare school. Is zoiets geen optie?

Ik zou wel zeggen laat het bezinken en geef praktijkschool een kans, we weet bloeit hij daar op en kan hij alsnog doorstromen.

BO

BO

18-05-2017 om 08:59

oef

Soms hoop je gewoon dat je eens níet gelijk krijgt en dat het niet loopt zoals je voorspeld had.

Ik was er serieus al bang voor, ik vind echt dat de basisschool jullie jarenlang een worst voor gehouden heeft en jullie ook misleid heeft met het advies en het te verwachten niveau. Ik heb al die tijd het vreemd gevonden dat kader er in zat met die scores en vond ook dat de WISC al reden genoeg was voor PRO.

Ik zou nu nog wel even alles op alles zetten om hem op een vmbo-basis elders te krijgen, dat is dus ook wat wij hebben gedaan want voor PRO moeten de ouders ook toestemming geven. PRO zet je gewoon in maar met de citoscores kun je nog wel aankloppen bij een andere vmbo-basis met lwoo. Wij zaten in een hele andere situatie voor wat betreft de scores en het VO nam ons kind niet aan terwijl de cijfers van onze zoon wel goed genoeg waren waarschijnlijk door plaatsgebrek. Twee andere VO scholen namen onze zoon zo aan.

Overigens ligt de fout niet bij de vo-school (beetje kort door de bocht dat mensen hier zeggen dat ze het hem maar gewoon moeten laten proberen, dat zeg je ook niet tegen een kind met mavo-scores die naar het vwo wil) maar bij de basisschool.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-05-2017 om 09:12

Waarom vind jij dat de schuld bij de basisschool ligt? Zij geven toch het advies af op basis van hun gegevens en o.a. de citoscores? Die zeiden ook basis/kader volgens mij. Iq is ook maar een nummertje, en als een kind kaderscores kan halen geloof ik nooit dat hij daadwerkelijk een iq heeft van 70. Daar is iets erg mis gegaan. Waarom hebben ze bijv niet die non-verbale iq-test afgenomen?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-05-2017 om 09:25

Is het niet raar?

Ik begrijp het niet. Het advies van de basisschool is toch leidend? Wat ik begrepen heb is dat de vo-school het advies van de basisschool moet volgen, zonder daarbij naar toetsgegevens ed. te kijken.
Volgens mij mag het vo de leerling alleen weigeren als de ouders het hebben aangemeld op een hoger niveau dan het basisschooladvies. Verdere gegevens mogen daar helemaal niet in betrokken worden.

Als Tangozoon met zijn basis/kader-adviesformulier is aangemeld, lijkt het mij, met oog op de nieuwe regels, de normale gang van zaken dat hij wordt aangenomen op basis van dat advies.
Je kunt de basisschool misschien verwijten dat ze de toetsgegevens hebben doorgespeeld naar het vo, maar meer ook niet.

Er ligt nu nog steeds een basisadvies zonder LWOO dus misschien dat het op een andere vmbo-basisschool wel lukt. Moet de basisschool alleen dat kader met LWOO achterwege laten en 'n nieuw formuliertje printen met vmbo-basisadvies. De IB'er was ook verbaasd over de Wisc, dus die staat kennelijk nog steeds achter dat vmbo-basisadvies.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-05-2017 om 11:41

Lentekriebels

Lentekriebels

18-05-2017 om 12:49

Pfffff

Tango, allereerst begrijp ik je onmacht, frustraties en huilbui zoooo goed. Heb de afgelopen maanden in hetzelfde gezeten. Ik begrijp BO wel dat de fout toch vooral bij de basisschool zit. Die heeft inderdaad een heel rooskleurig beeld geschetst terwijl de cijfers dat niet waren. Toch laat hij zien op de begrijpend luisteren toetst dat hij het wel snapt. Doen ze hier dan niks mee? Die begrijpend luisteren toets had mijn dochter ook goed gemaakt en mede op basis hiervan is ze wel aangenomen. Zo sneu voor je zoon. Mijn dochter zou net zo reageren. Heel begrijpelijk ook. Hij heeft vast en zeker in de gaten wat er op het spel staat. Hij is niet dom. Was met mijn dochter net zo. Op het oog leek het alsof ze niet wist wat er speelde maar ze had donders goed in de gaten hoe de vlag er bij hing.
Nog een vraag, de praktijkschool waar wij zijn geweest had een schakelklas. Je krijgt les op VMBO B en als je dat goed doorloopt ga je dat jaar daarop naar de reguliere VMBO, dan stroom je gewoon door naar de 2e. Is die mogelijkheid er bij jullie ook?

Wet

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002399/2017-02-24#TiteldeelII_AfdelingI_HoofdstukI_Paragraaf1_Artikel27

Artikel 27

Lekker vaag, toelating wordt "gebaseerd op" het schooladvies. Maar even later doodleuk een artikel dat het toch echt het bevoegd gezag (in dat geval de middelbare school) is die bepaalt of een leerling extra ondersteuning nodig heeft, dus niet de basisschool. En als eenmaal bepaalt is dat dat zo is, kan de school weigeren.

Wel is de weigerende school verplicht om een andere school voor het kind te vinden. Maar wil je dat? Het lijkt me beter om als ouders zelf de regie te houden door actief te zoeken.

Mijn zus werkt op een VMBO school en die ziet heel veel vergelijkbare gevallen voorbij komen, basisscholen voor wie alles onder vmbo-t één pot nat is en die geen flauw idee hebben dat / wanneer ze een LWOO plaatsingsonderzoek moeten opstarten. En het trieste is, die kinderen kunnen al sinds groep 5 / 6 niet meer meekomen met de groep en krijgen dan een "eigen leerlijn". Ze zijn vanuit het VMBO ook heel erg bezig om te proberen juist de zwakste leerlingen al vanuit groep 7 naar het VMBO door te laten stromen (als er gedoubleerd of kleuterverlengd is), ze denken echt dat ze als VMBO meer "leerrendement" kunnen maken dan de basisschool.

Ik zou zeker geen 9e jaar basisschool doen. De basisschool heeft onvoldoende ervaring/expertise met kinderen die zo afwijken, en hoe goed de basisschool het ook doet, het verandert niets aan de IQ uitslag die er nu ligt (en ik geloof dat je pas na 2 jaar de test over mag doen) en dat zal voor middelbare scholen tot heel bepalend zijn.

Tango

Tango

18-05-2017 om 16:13

Regels

Man heeft vanmorgen de intern begeleider gebeld en een half uur met haar aan de telefoon gezeten. Zij menen echt nog steeds dat zoon basis aan kan, met LWOO zover zijn ze inmiddels toch wel. Ik heb ook wel het idee dat zij basis/kader over 1 kam scheren. Gisteren zei ze echt na die begrijpend lezen toets dat hij basis/kader aan kon. De onderzoeker zei randje LWOO. Wel een verschilletje.
Met z'n allen zijn we wel van mening dat deze WISC ook absoluut geen realistisch beeld geeft. Door die hele nadruk die er op lag en de tijdslimiet heeft hij deze echt niet naar zijn kunnen gemaakt.
Basisschool wil dus nog steeds inzetten op Basis, maar met LWOO.
Man had inmiddels ook die regel gevonden dat het advies van de basisschool bindend is en dat een VO school niet lager mag plaatsen. Dat is mooi. En ik begrijp overigens best dat een VO school dan mag zeggen dat extra ondersteuning nodig is. Dat deed in dit geval de VO school waar we hebben aangemeld en die dus geen LWOO hebben.
Maar waar het dus allemaal op neer komt is dat zoon niet naar de school kan waar hij heen wil. En dat dit dus een lastig traject gaat worden. Eerst de keuze PRO of LWOO en dan nog welke school als het LWOO wordt. Weer kijken op scholen etc. Van zoon vraagt dat ook veel want aan hem wordt natuurlijk gevraagd naar welke school hij gaat en hij weet dat dus nog niet. En als het PRO wordt loop je daar ook niet graag te koop mee als kind. Zo lastig vind ik dat voor hem.

Ik word er ook zo boos van. Zeker als dan de juf (die vorige week niets zinvols te melden had over zoon tijdens het gesprek itt de intern begeleider) mailt over een fietsles, waarvan ze het zo belangrijk vindt dat zoon eraan mee doet, want hij gaat volgend jaar toch veel het verkeer in. Ik heb haar maar even uitgelegd dat ik rondjes fietsen over het schoolplein geen zinvolle voorbereiding daarop vindt en dat ik nu absoluut geen strijd aan ga met zoon over een fietsles die hij vreselijk vindt. Hij mag iets anders doen of anders blijft hij thuis, heb ik gezegd. Ben benieuwd hoe ze reageert. Wat is nou belangrijk?!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-05-2017 om 16:32

Tango

Was de 2e keus van je zoon geen school met LWOO op vmbo-basisniveau? Kun je daar niet gaan praten? Dan heb je misschien nog een beetje invloed op wat er gaat gebeuren.
Als je zeker weet dat de school van zijn eerste keus het niet gaat worden, is de 2e keus misschien best een goed alternatief.

Als de IB'er van de basisschool goed meewerkt en testen en uitslagen die ze niet hoeft te delen voor zich houdt, is daar misschien een plaatsingsmogelijkheid.
De school waar je zoon is aangemeld moet een andere plek voor hem zoeken en dan moet je maar afwachten waar zíj mee komen.

Heel veel sterkte. Het is allemaal moeilijk te bevatten en het zou niet zo lang mogen duren. Die onzekerheid is voor jullie en zeker ook voor je zoon niet goed.

braam

braam

18-05-2017 om 16:38

wisc

Wat naar allemaal Ik had echt het idee dat als een kind PRO gaat doen dat dat wel al een paar jaar bekend is, dat dat niet ineens uit de lucht komt vallen. En vooral niet als er nog zelfs over kader gesproken is!

Is die WISC test wel goed afgenomen, door een afgestudeerd ervaren psycholoog? Niet door een stagiair/student/werkervaringspersoon/etc?

Tango

Tango

18-05-2017 om 17:28

Ervaren

De WISC is afgenomen door een orthopedagoog die al jaren onderzoeken in dit kader afneemt, tig keer per jaar. Je zal toch denken dat het goed gebeurd is dan. Ik denk absoluut dat de hele lading, de onzekerheid van zoon etc. heeft meegespeeld.
Twijfels heb ik overigens wel over deze man hoor, maar dan meer om het advies waar hij als eerste mee kwam, nog een jaar basisschool. Dat kunnen we zoon echt niet aan doen en ik snap zo'n advies ook niet. Je doet toch geen 2 keer groep 8?
Tweede keuzeschool is inderdaad eentje met LWOO. Zoon wil daar nu absoluut nog niet heen. Zelf heb ik twijfels over die school en zou hem liever naar de andere LWOO school hebben, want die is kleinschaliger en staat ook beter aangeschreven. Als het definitief LWOO wordt wil ik dus toch nog een keer bij beide gaan kijken en een goed gesprek hebben, met zoon erbij.

braam

braam

19-05-2017 om 09:36

raar

Dat is inderdaad echt raar en dat zou mij ook doen twijfelen. Vooral met de argumentatie die je schrijft over zijn lengte! Ik vind de stelligheid dat regulier onderwijs met LWOO echt niet haalbaar is ook wat apart, op basis van 1 test met een zenuwachtig kind, met de wetenschap dat leerkracht en ib-er op basis van hun ervaring wat anders zien. Ik zou wat meer slagen om de arm of uitgebreider onderzoek verwachten.

Hier in de omgeving is het andersom: kinderen die praktijkonderwijs gaan doen gaan vaak al na groep 7 van de basisschool. Dat vind ik weer een ander uiterste (kinderen die ik ken wilden dat helemaal niet, die wilden gewoon school afmaken en musical doen, op kamp etc) maar er zit meer logica in dan groep 8 overdoen.

BO

BO

19-05-2017 om 19:19

reactie

'Mijn zus werkt op een VMBO school en die ziet heel veel vergelijkbare gevallen voorbij komen, basisscholen voor wie alles onder vmbo-t één pot nat is en die geen flauw idee hebben dat / wanneer ze een LWOO plaatsingsonderzoek moeten opstarten. En het trieste is, die kinderen kunnen al sinds groep 5 / 6 niet meer meekomen met de groep en krijgen dan een "eigen leerlijn". Ze zijn vanuit het VMBO ook heel erg bezig om te proberen juist de zwakste leerlingen al vanuit groep 7 naar het VMBO door te laten stromen (als er gedoubleerd of kleuterverlengd is), ze denken echt dat ze als VMBO meer "leerrendement" kunnen maken dan de basisschool.'

Precies, mijn zoon is ook echt omhoog geschoten op vmbo-basis, ook wat betreft zelfstandigheid maar ook rekenen en nederlands. Het VMBO bereikt veel meer dan wat de basisschool kan. Groep 8 is vrij zinloos voor kinderen die richting basis of pro gaan.

'Waarom vind jij dat de schuld bij de basisschool ligt? Zij geven toch het advies af op basis van hun gegevens en o.a. de citoscores? Die zeiden ook basis/kader volgens mij. Iq is ook maar een nummertje, en als een kind kaderscores kan halen geloof ik nooit dat hij daadwerkelijk een iq heeft van 70. Daar is iets erg mis gegaan. Waarom hebben ze bijv niet die non-verbale iq-test afgenomen?'

Nee dat zeiden die gegevens niet. Er lag al een wisc met een iq van onder de 80 en 80 is grens voor PRO. Verder heb ik begrepen dat Tangozoon lvs toetsen deed van een groep lager en die scores leken goed te zijn. Bizar maar waar. Echt het probleem lag hier bij de basisschool en door mijn ervaring zag ik dat helaas al 1,5 jaar aankomen. Ik ging er gewoon van uit dat hij wel aangenomen zou worden omdat het hier fout ging ivm de enorme toeloop van kinderen op de beoogde school.

Overigens geldt niet dat VO school niet lager mag plaatsen dan basisschool adviseert als er LWOO in het spel is. VO mag dan toetsen doen en alsnog lager adviseren, zeker ook met betrekking tot PRO. Dat was ook bij mijn zoon het geval.

@nnemoon

@nnemoon

01-06-2017 om 13:38

@Tango

Ik leef erg met jullie mee. Ik ben benieuwd of je al nieuws hebt. Zijn jullie alweer ergens wezen kijken?

Tango

Tango

04-06-2017 om 11:35

Inmiddels

Zijn we inderdaad alweer een paar weken verder. Zal even een update geven.
We zijn er achter dat er al met al heel veel fouten zijn gemaakt. Ook door de basisschool, die nu gaat terugkrabbelen en zegt dat zij VMBO-Basis advies zonder LWOO hebben gegeven omdat wij en zoon zo graag naar die ene school wilden zonder LWOO. Omgekeerde wereld natuurlijk. Als ze vanaf het begin LWOO hadden geadviseerd waren we nooit op die school gaan kijken. Was misschien ook jammer geweest voor zoon, maar dit is veel erger.
Verder was die WISC dus afgenomen en weet niet meer of ik het resultaat hier al neer had gezet. Maar dat was dus zo laag dat hij regelrecht het praktijkonderwijs in rolde. IQ rond de 65 of zo. Achteraf hebben ze die WISC maar weer ingetrokken, was niet betrouwbaar. Waarschijnlijk was zoon veel te gespannen geweest tijdens het testen. Toen waren we dus weer terug bij af en werd de NIO weer meegenomen, die in eerste instantie onbetrouwbaar werd gevonden vanwege zoon zijn dyslexie. En op basis van die NIO zou zoon nog steeds naar praktijkonderwijs moeten of nog een jaartje basisonderwijs. Omdat wij dat niet wilden en de basisschool dit ook echt niet zo zag hebben we uiteindelijk de meneer van het samenwerkingsverband zover gekregen dat hij zei dat we het ook wel op een school met LWOO mochten proberen. Daar zijn we nu van de week geweest, is wel de derde keuze van zoon want die andere school (tweede keuze)had ook grote twijfels. Op deze school wordt hij aangenomen met wel een toelaatbaarheidsverklaring voor praktijkonderwijs. Dus mocht het toch mislopen, dan kan hij in ieder geval naar een school.
We zijn verder inmiddels talloze telefoontjes verder, naar samenwerkingsverbanden, onderwijsconsulenten etc. NSGK heb ik geprobeerd te bellen maar hebben nooit teruggebeld, dus ben daar niet enthousiast over. Man bijt zich nog vast in een discussie met de directie van de school waar zoon zo graag heen wilde. Ik vind dat zinloos, maar laat hem.
Gezellig is het dus allemaal niet, maar denk dat we eruit komen. Nu zoon nog motiveren voor deze school. A.s. donderdag hebben we er een rondleiding met zoon en ik heb een ouder gesproken met een zoon die er al zit. Met hen gaan we ook nog een afspraak maken, want zij zijn heel enthousiast over deze school.

Pirata

Pirata

04-06-2017 om 11:41

meegelezen

Ik ben blij voor jullie! Nu hopen dat je zoon ook enthousiast wordt en dus iets positiefs heeft om naar uit te kijken na de vakantie.
Hij gaat het vast redden op Basis!!
En nu "even" proberen om alle gedonder van de afgelopen tijd te verwerken...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.