Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom scoren alleen "old school" technieken goed?


Bakblik

Bakblik

15-11-2021 om 12:07 Topicstarter

Ginevra schreef op 15-11-2021 om 11:52:

[..]

Is er een directe aanleiding om zo van het negatiefste scenario uit te gaan, bij dingen waarvan je de achtergrond niet kent? Ik denk als mijn automonteur of schilder iets doet dat ik niet snap, dat hij daar wel zo z’n redenen voor zal hebben en anders vraag ik het hem. Maar ik ga er niet op voorhand vanuit dat hij wel een lui achtergebleven type zal zijn. Is het op de school van jouw kinderen zo erg gesteld dat jij daar wel aanleiding toe hebt?

Kinderen zaten op 2 verschillende middelbare scholen, de een is klaar de ander is nog bezig.

Bij vakken als tekenen en handvaardigheid snap ik dat er getekend moet worden of gekleid als dat de opdracht is. Bij andere vakken als Engels, geschiedenis en biologie moet er soms een presentatie worden gehouden met ondersteunend beeldmateriaal en daar snap ik niet dat handgemaakte posters op A2 formaat beter scoren dan een met zorg en aandacht gemaakte powerpoint. Dat docenten er dan ook nog bij zeggen dat ze eraan twijfelen of het wel eigen werk is. Zo'n powerpoint trek je makkelijk van internet, dus aftrek van punten. Dit was bij dochter op school.

Recent hoorde zoon in 4 havo dus van zijn klasgenoten dat hij beter een tekening kon maken dan een poster met geknipte en geplakte plaatjes, omdat dat bij deze docent beter scoort. Inleverdatum vandaag dus nog geen resultaat terug.

Bakblik

Bakblik

15-11-2021 om 12:13 Topicstarter

Draceana schreef op 15-11-2021 om 11:58:

Overigens kan een opdracht nog zo mooi uitgevoerd zijn, als deze niet aan de inhoudelijke eisen uit de beoordelingsrubric voldoet dan is het nog steeds een laag cijfer.

Dat snap ik. Als je voor het vak tekenen in de onderbouw een dier moet tekenen/schilderen met daarbij ingeleverd een paar voorstudies/schetsen dan is alleen een geschilderd paard niet voldoende.

Als in de opdracht voor een presentatie bij biologie, scheikunde, Engels of CKV staat dat je ondersteunend beeldmateriaal moet maken dan snap ik niet dat een A2 vel waarbij de achterste rij in het lokaal niet kan zien wat erop staat beter scoort dan een duidelijke zelfgemaakte powerpoint met (zelfgemaakte) foto's.

Nyx

Nyx

15-11-2021 om 12:52

Op de academie heb ik eerst velen uren gestoken in schilderen, knippen, plakken etc. van composities. Letters, lettertypes, voorwerpen etc. Alles met de hand en op groot formaat.  We leerden zo heel anders kijken naar composities en elementen in het beeld. Ik vond dit in eerste instantie onzin en vooral tijdrovend, tot het kwartje viel. Toen zag ik hoe belangrijk het was, kreeg ik er ook lol in. Dat is echt een proces geweest. Daarna lukte het me ook beter om beelden die je maakt op een beeldscherm te beoordelen.

Daarnaast is het belangrijk om kennis te hebben van verschillende technieken. Pas dan kun je een juiste uiting voor je boodschap zoeken. Anders krijg je een soort tunnelvisie.

Wat ouders prachtige bewerkingen vinden, kunnen kunstvakdocenten nog wel eens anders bekijken. Het is wel belangrijk dat ze dit ook onderbouwen en beoordelen passend bij het niveau wat je mag verwachten.
Vanuit een kunstvakdocent gezien is het soms pijnlijk wanneer ouders zich bemoeien met deze inhoud. Vaak wordt het afgedaan als een soort hobby-uurtje en ach ons Pietje maakt zo’n mooie dingen. Terwijl het vak toch echt over meer gaat dan een mooi fröbelwerkje of wat filters die over een plaatje zijn gezet. En ja dat is moeilijk over te brengen en ook te vatten als ouder/scholier lijkt me. Daar zit wat mij betreft een belangrijke rol voor de docent (al heeft hij vaak max 2u per week om dit over te brengen). Bij vakken met een wetenschappelijke basis is dat veel beter te meten en daardoor te begrijpen.

Voor vakken die niets met kunst en vormgeving te maken hebben lijkt het me vooral waardevol dat een presentatie  er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet, dat de boodschap goed overkomt mbv de lay-out.

Nyx

Nyx

15-11-2021 om 12:56

Bakblik schreef op 15-11-2021 om 12:13:

[..]

Dat snap ik. Als je voor het vak tekenen in de onderbouw een dier moet tekenen/schilderen met daarbij ingeleverd een paar voorstudies/schetsen dan is alleen een geschilderd paard niet voldoende.

Als in de opdracht voor een presentatie bij biologie, scheikunde, Engels of CKV staat dat je ondersteunend beeldmateriaal moet maken dan snap ik niet dat een A2 vel waarbij de achterste rij in het lokaal niet kan zien wat erop staat beter scoort dan een duidelijke zelfgemaakte powerpoint met (zelfgemaakte) foto's.


Waarschijnlijk  heeft dit te maken met kernachtig je informatie overbrengen. Met een poster moet je met minder woorden en beelden je boodschap overbrengen, dat is veel moeilijker dan het uitspreiden over meerdere pagina’s. Het dwingt je om tot de kern te komen.

Het zou mooi zijn als dit ook werd uitgelegd bij de opdracht. Dat schroeft de motivatie van leerlingen ook op.

Draceana schreef op 15-11-2021 om 11:58:

Overigens kan een opdracht nog zo mooi uitgevoerd zijn, als deze niet aan de inhoudelijke eisen uit de beoordelingsrubric voldoet dan is het nog steeds een laag cijfer.

Maar de rubric hangt samen met hoe je beoordeelt en dat staat nou net ter discussie hier. 

Als in de rubric staat dat "de handgetekende figuur voldoet aan ...", moet de leerling op de hoogte zijn van de rubric en weet-ie dat een uitgeprinte figuur niet geaccepteerd wordt. Als het woord "handgetekend" er niet in staat, mag dat wel, en moet de figuur alleen beoordeeld worden op de inhoud die in de rubric vermeld staat en niet de manier waarop de figuur verkregen is.

De vraag is hier: waarom staat "handgetekend" in de rubric?

Nyx schreef op 15-11-2021 om 12:56:

[..]


Waarschijnlijk heeft dit te maken met kernachtig je informatie overbrengen. Met een poster moet je met minder woorden en beelden je boodschap overbrengen, dat is veel moeilijker dan het uitspreiden over meerdere pagina’s. Het dwingt je om tot de kern te komen.

Het zou mooi zijn als dit ook werd uitgelegd bij de opdracht. Dat schroeft de motivatie van leerlingen ook op.

Wie zegt dat er meerdere dia's in die PowerPoint zitten? Een echte goede PowerPoint die inderdaad "to the point" komt, of posters waar inderdaad weinig woorden op staan, is een kunst. Of je het nu doet op een computer of op papier. 

Iedereen die denkt dat "iets met een computer" overeenkomt met "dus simpel" heeft weinig computer ervaring.

Nyx

Nyx

15-11-2021 om 13:10

En Bakblik, wat het vak CKV betreft, zoek eens op de kerndoelen van het vak CKV, dan heb je er misschien meer begrip voor.

https://kernvakckv.nl/ckv-schoolbreed/ckv-kerndoelen-en-eindterme.pdf

Dit handwerk is onderdeel van het vak CKV wat ook door kunstvakdocenten wordt onderwezen. Zo horen proefjes bij scheikunde en literatuur bij het vak Nederlands.

Nyx

Nyx

15-11-2021 om 13:31

Auwereel schreef op 15-11-2021 om 13:03:

[..]

Wie zegt dat er meerdere dia's in die PowerPoint zitten? Een echte goede PowerPoint die inderdaad "to the point" komt, of posters waar inderdaad weinig woorden op staan, is een kunst. Of je het nu doet op een computer of op papier.

Iedereen die denkt dat "iets met een computer" overeenkomt met "dus simpel" heeft weinig computer ervaring.

Nou goed, beter geformuleerd heb je het over twee verschillende communicatiemiddelen. Die ook ieder op een eigen manier worden ingezet. Dus wordt er om een poster gevraagd dan kun je niet met een PowerPoint presentatie aan komen zetten ook al is dit een presentatie van 1 pagina.

Dat is een hele andere discussie dan waarom een poster met de hand moet worden gemaakt en niet digitaal. En dat lijkt mij afhankelijk van het vak waarvoor de presentatie wordt gemaakt.

Ik zie inderdaad ook veel opdrachten op scholen voorbij komen waar ‘maak een (knippen plakken) poster’ wordt ingezet zonder na te denken waarom juist deze communicatievorm  te gebruiken en waarom met de hand of digitaal. 

(En inderdaad goed digitaal werk is zeker moeilijk. Daar zul jij mij als laatste over horen.)

Bakblik

Bakblik

15-11-2021 om 13:34 Topicstarter

Nyx schreef op 15-11-2021 om 12:52:

Op de academie heb ik eerst velen uren gestoken in schilderen, knippen, plakken etc. van composities. Letters, lettertypes, voorwerpen etc. Alles met de hand en op groot formaat. We leerden zo heel anders kijken naar composities en elementen in het beeld. Ik vond dit in eerste instantie onzin en vooral tijdrovend, tot het kwartje viel. Toen zag ik hoe belangrijk het was, kreeg ik er ook lol in. Dat is echt een proces geweest. Daarna lukte het me ook beter om beelden die je maakt op een beeldscherm te beoordelen.

Daarnaast is het belangrijk om kennis te hebben van verschillende technieken. Pas dan kun je een juiste uiting voor je boodschap zoeken. Anders krijg je een soort tunnelvisie.

Wat ouders prachtige bewerkingen vinden, kunnen kunstvakdocenten nog wel eens anders bekijken. Het is wel belangrijk dat ze dit ook onderbouwen en beoordelen passend bij het niveau wat je mag verwachten.
Vanuit een kunstvakdocent gezien is het soms pijnlijk wanneer ouders zich bemoeien met deze inhoud. Vaak wordt het afgedaan als een soort hobby-uurtje en ach ons Pietje maakt zo’n mooie dingen. Terwijl het vak toch echt over meer gaat dan een mooi fröbelwerkje of wat filters die over een plaatje zijn gezet. En ja dat is moeilijk over te brengen en ook te vatten als ouder/scholier lijkt me. Daar zit wat mij betreft een belangrijke rol voor de docent (al heeft hij vaak max 2u per week om dit over te brengen). Bij vakken met een wetenschappelijke basis is dat veel beter te meten en daardoor te begrijpen.

Voor vakken die niets met kunst en vormgeving te maken hebben lijkt het me vooral waardevol dat een presentatie er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet, dat de boodschap goed overkomt mbv de lay-out.

Ik snap heel goed wat je schrijft. Mijn oudste heeft voor CKV een keer een beeldende vergelijking moeten maken van diverse schilderijen met een soortgelijk onderwerp. Kunstwerken uit verschillende tijden met allemaal een vogel als hoofdonderwerp heeft zij gedaan, dan gaat het over technieken, die de schilders hebben gebruikt en die ze zelf had gebruikt. Dat werd ook echt wel goed gewaardeerd.

Nu moet zoon binnenkort zijn persoonlijke geschiedenis op het gebied van theater en museumbezoek presenteren met dus die handgetekende poster. Het resultaat is kort en bondig maar sommige tekeningen zijn (door zijn gebrek aan) tekentalent gewoon niet duidelijk. Hij heeft een door mij gemaakte foto, gemaakt in museum Voorlinden, nagetekend die zelfs ik niet herken. Als het doel is dat de presentatie er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet is dat hier alvast niet gelukt.

Bakblik

Bakblik

15-11-2021 om 13:38 Topicstarter

Nyx schreef op 15-11-2021 om 13:31:

[..]

Nou goed, beter geformuleerd heb je het over twee verschillende communicatiemiddelen. Die ook ieder op een eigen manier worden ingezet. Dus wordt er om een poster gevraagd dan kun je niet met een PowerPoint presentatie aan komen zetten ook al is dit een presentatie van 1 pagina.

Dat is een hele andere discussie dan waarom een poster met de hand moet worden gemaakt en niet digitaal. En dat lijkt mij afhankelijk van het vak waarvoor de presentatie wordt gemaakt.

Ik zie inderdaad ook veel opdrachten op scholen voorbij komen waar ‘maak een (knippen plakken) poster’ wordt ingezet zonder na te denken waarom juist deze communicatievorm te gebruiken en waarom met de hand of digitaal.

(En inderdaad goed digitaal werk is zeker moeilijk. Daar zul jij mij als laatste over horen.)

Dit (vetgemaakte stukje) idee heb ik dus ook. Dat er, we doen het al jaren zo, steeds maar opnieuw dezelfde opdracht wordt gegeven zonder mee te gaan met de tijd.

Bakblik

Bakblik

15-11-2021 om 13:43 Topicstarter

Nyx schreef op 15-11-2021 om 12:56:

[..]


Waarschijnlijk heeft dit te maken met kernachtig je informatie overbrengen. Met een poster moet je met minder woorden en beelden je boodschap overbrengen, dat is veel moeilijker dan het uitspreiden over meerdere pagina’s. Het dwingt je om tot de kern te komen.

Het zou mooi zijn als dit ook werd uitgelegd bij de opdracht. Dat schroeft de motivatie van leerlingen ook op.

Ik weet wel zeker dat dit veel te weinig gebeurt. Als ik weleens samen met puber de opdracht doorlas ben ik dit nog nooit tegengekomen. Ondersteunend beeldmateriaal met eventueel de toevoeging zelfgemaakt of handgetekend is de meeste uitgebreide versie die ik in de afgelopen 8 jaar middelbare school ben tegengekomen.

Bakblik schreef op 15-11-2021 om 12:07:

[..]

Kinderen zaten op 2 verschillende middelbare scholen, de een is klaar de ander is nog bezig.

Bij vakken als tekenen en handvaardigheid snap ik dat er getekend moet worden of gekleid als dat de opdracht is. Bij andere vakken als Engels, geschiedenis en biologie moet er soms een presentatie worden gehouden met ondersteunend beeldmateriaal en daar snap ik niet dat handgemaakte posters op A2 formaat beter scoren dan een met zorg en aandacht gemaakte powerpoint. Dat docenten er dan ook nog bij zeggen dat ze eraan twijfelen of het wel eigen werk is. Zo'n powerpoint trek je makkelijk van internet, dus aftrek van punten. Dit was bij dochter op school.

Recent hoorde zoon in 4 havo dus van zijn klasgenoten dat hij beter een tekening kon maken dan een poster met geknipte en geplakte plaatjes, omdat dat bij deze docent beter scoort. Inleverdatum vandaag dus nog geen resultaat terug.


Ik geef 1 van die vakken en het is bij mij eigenlijk precies andersom. Een gelikte presentatie krijgt geen hoger cijfer omdat het er gelikt uitziet, terwijl de verwachting is dat dat wel zo is, want het ziet er mooi uit. Het criterium 'creatief' is altijd tekstgericht of nieuw-bedacht en dat vergeten leerlingen soms. Ik laat trouwens nooit echt posters maken. Weleens een werkstuk en dan hebben ze een keus, of een boekje of een poster of een filmpje ofzo. En dan kan het best zo zijn dat er iemand heel veel tijd heeft zitten in een filmpje, maar dan zit er bijvoorbeeld weinig tekst in, de tekst kan op een hoger niveau, het creatieve idee is helemaal niet zo creatief etc.

Wat je zoon hoort is wat ik zo lees voornamelijk 'geroddel in de gang'.

Bakblik schreef op 15-11-2021 om 13:43:

[..]

Ik weet wel zeker dat dit veel te weinig gebeurt. Als ik weleens samen met puber de opdracht doorlas ben ik dit nog nooit tegengekomen. Ondersteunend beeldmateriaal met eventueel de toevoeging zelfgemaakt of handgetekend is de meeste uitgebreide versie die ik in de afgelopen 8 jaar middelbare school ben tegengekomen.

Maar het kan wel in de voorafgaande les uitgelegd zijn.

Nee

Nee

15-11-2021 om 14:02

Ik vind zo’n “persoonlijke geschiedenis” opdracht sowieso al ruk. Ik had als kind altijd een hekel aan zulke persoonlijke opdrachten, want het was alleen maar gepronk van de rijke kinderen die vanuit huis van alles beleven. En die kregen dan uiteraard een hoger cijfer, want interessanter. En o ja, die keer dat we een collage moesten maken van onze vakantie. Rijke kinderen hadden prachtige creaties van hun vakantie in Indonesië, Costa Rica, en Ijsland, en ik kwam niet verder dan een plaatje van supermarkt ijsjes. 
Dus feedback voor alle docenten die denken dat persoonlijke opdrachten een goed idee zijn: Nee! Nooit een goed idee! Het is beschamend en je krijgt dus gewoon een flutcijfer omdat je ouders minder rijk en betrokken zijn.

Nee schreef op 15-11-2021 om 14:02:

Ik vind zo’n “persoonlijke geschiedenis” opdracht sowieso al ruk. Ik had als kind altijd een hekel aan zulke persoonlijke opdrachten, want het was alleen maar gepronk van de rijke kinderen die vanuit huis van alles beleven. En die kregen dan uiteraard een hoger cijfer, want interessanter. En o ja, die keer dat we een collage moesten maken van onze vakantie. Rijke kinderen hadden prachtige creaties van hun vakantie in Indonesië, Costa Rica, en Ijsland, en ik kwam niet verder dan een plaatje van supermarkt ijsjes.
Dus feedback voor alle docenten die denken dat persoonlijke opdrachten een goed idee zijn: Nee! Nooit een goed idee! Het is beschamend en je krijgt dus gewoon een flutcijfer omdat je ouders minder rijk en betrokken zijn.


Dat het beschamend kan zijn ben ik met je eens, hoewel ikzelf daar altijd overheen lees (na een stapel van 90 brieven bv ben ik de inhoud wie wat schreef wel weer kwijt) meestal zitten er ook, voornamelijk, wat vakinhoudelijke criteria aan een opdracht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.