Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom scoren alleen "old school" technieken goed?


Nyx

Nyx

15-11-2021 om 14:18

Bakblik schreef op 15-11-2021 om 13:34:

[..]

Ik snap heel goed wat je schrijft. Mijn oudste heeft voor CKV een keer een beeldende vergelijking moeten maken van diverse schilderijen met een soortgelijk onderwerp. Kunstwerken uit verschillende tijden met allemaal een vogel als hoofdonderwerp heeft zij gedaan, dan gaat het over technieken, die de schilders hebben gebruikt en die ze zelf had gebruikt. Dat werd ook echt wel goed gewaardeerd.

Nu moet zoon binnenkort zijn persoonlijke geschiedenis op het gebied van theater en museumbezoek presenteren met dus die handgetekende poster. Het resultaat is kort en bondig maar sommige tekeningen zijn (door zijn gebrek aan) tekentalent gewoon niet duidelijk. Hij heeft een door mij gemaakte foto, gemaakt in museum Voorlinden, nagetekend die zelfs ik niet herken. Als het doel is dat de presentatie er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet is dat hier alvast niet gelukt.

Heeft hij dit voorgelegd aan zijn docent? Gevraagd hoe hij om kan gaan met zijn gebrek aan tekentalent? Ik denk dat er tekentechnieken zijn die hem misschien beter liggen en die hij in kan zetten? Zijn docent zou hem daarbij moeten kunnen begeleiden. 


Daarnaast bestaat de score waarschijnlijk uit meerdere punten en is tekentechniek een beoordelingspunt maar gaat dit niet maken of het een voldoende of onvoldoende  wordt. Zo komt hij misschien ondanks inspanningen niet met een mega hoog cijfer uit maar haalt hij voldoende punten om het voldoende af te sluiten. Dat kan een keer zo zijn.

Bij mijn kind was er geen probleem met ckv die opdrachten zaten goed in elkaar en er was ook voor  oog digitale technieken. Veel werd op school gedaan en de huiswerk belasting was normaal.
Hier ging het om andere vakken waar het vak inhoudelijke gedeelte klein was bijvoorbeeld 10 min. werk en de creatieve inspanning veel meer tijd kosten.
Bijvoorbeeld een verhaaltje voor Frans lezen en daar een kijkdoos bij maken.

Nee

Nee

15-11-2021 om 14:34

Mevrouw75 schreef op 15-11-2021 om 14:05:

[..]


Dat het beschamend kan zijn ben ik met je eens, hoewel ikzelf daar altijd overheen lees (na een stapel van 90 brieven bv ben ik de inhoud wie wat schreef wel weer kwijt) meestal zitten er ook, voornamelijk, wat vakinhoudelijke criteria aan een opdracht.

Ja, door deze criteria zou iedereen even hoog kunnen scoren. Maar ik zat net een tikkeltje langer naar een leeg papier te staren dan kinderen die echt wat te vertellen hadden. Dus gevoelsmatig gezien kan je dan niet zo goed leveren wat andere leveren. 

Hier op de middelbare school ook wel wat digitale verwerkingsopdrachten. 
Maar ook veel posters ed. Mijn dochter is geen grote tekenaar. Maar ze heeft als oplossing dat ze dan wel de poster maakt. Met behulp van plaatjes en letters uitgeknipt. Maar vooral dat ze dan werkt met een QRcode. 
Waarin ze dan een filmpje achterstopt met meer informatie.
Succes gegarandeerd. 

Bakblik

Bakblik

15-11-2021 om 15:33 Topicstarter

Lotte78 schreef op 15-11-2021 om 15:28:

Hier op de middelbare school ook wel wat digitale verwerkingsopdrachten.
Maar ook veel posters ed. Mijn dochter is geen grote tekenaar. Maar ze heeft als oplossing dat ze dan wel de poster maakt. Met behulp van plaatjes en letters uitgeknipt. Maar vooral dat ze dan werkt met een QRcode.
Waarin ze dan een filmpje achterstopt met meer informatie.
Succes gegarandeerd.

Dat zou ook nog een optie zijn voor een volgende opdracht. Bedankt voor de tip!

Bakblik schreef op 15-11-2021 om 11:26:

[..]

Dat wat ik vet gemaakt heb is denk ik de kern van het "probleem". Als dochter eerst naar buiten ging om foto's te maken en ook zichzelf op de foto zette om te laten zien dat het eigen werk was waren docenten nog wantrouwend of ze het wel zelf gedaan had. Dochter koos er nog wel eens voor om de confrontatie aan te gaan en maakte wel een digitale presentatie. Dan zag ik hoeveel tijd en moeite ze erin stak en als de cijfers dan bekend werden gemaakt viel het toch tegen. Dat is best wel jammer.

Ik denk ook dat docenten, van niet creatieve vakken, ook geen idee hebben hoeveel tijd de opgegeven opdracht kost.

Zoon is meer conflict mijdend dus als hij hoort dat een tekening beter scoort dan een powerpoint of geplakte plaatjes dan gaat hij voor die tekening die dan wel gemaakt wordt met een hoop gezucht en gesteun en gedoe.

Dat tegen het raam houden hebben we hier afgelopen weekend ook gedaan. Dat kreeg hij even niet alleen voor elkaar maar met wat aanwijzingen van mij is het helemaal goed gekomen.

Dit herken ik, docent, van ouders. Ja maar mijn kind heeft er zooooveel tijd en moeite in gestoken maar het cijfer valt ons wel tegen. Ja dat is leuk en die tijd en moeite wordt ook zeker gewaardeerd en door mij meegenomen in het cijfer, maar de vakinhoud wordt ook beoordeeld en telt voor een groter deel mee. Dat vergeten de ouders soms.

Bakblik

Bakblik

15-11-2021 om 16:26 Topicstarter

Aardbei_86 schreef op 15-11-2021 om 16:12:

[..]

Dit herken ik, docent, van ouders. Ja maar mijn kind heeft er zooooveel tijd en moeite in gestoken maar het cijfer valt ons wel tegen. Ja dat is leuk en die tijd en moeite wordt ook zeker gewaardeerd en door mij meegenomen in het cijfer, maar de vakinhoud wordt ook beoordeeld en telt voor een groter deel mee. Dat vergeten de ouders soms.

Vakinhoudelijk was het meestal grotendeels wel op orde. Bijvoorbeeld een gedicht analyseren aan de hand van vragen dat lukte meestal wel. Bij de vraag: Vind je het een mooi gedicht? is nee natuurlijk ook een antwoord. Daarbij nog wat redenen gegeven waarom niet is een persoonlijke mening en die kan niet fout zijn in mijn ogen. De docent dacht daar soms anders over😉

Bakblik schreef op 15-11-2021 om 16:26:

[..]

Vakinhoudelijk was het meestal grotendeels wel op orde. Bijvoorbeeld een gedicht analyseren aan de hand van vragen dat lukte meestal wel. Bij de vraag: Vind je het een mooi gedicht? is nee natuurlijk ook een antwoord. Daarbij nog wat redenen gegeven waarom niet is een persoonlijke mening en die kan niet fout zijn in mijn ogen. De docent dacht daar soms anders over😉

Ik vind het niet mooi omdat ik het niet mooi vind lijkt gechargeerd een prima antwoord inclusief reden, maar is nogal nikszeggend natuurlijk.


Daarnaast lijk je een andersoortige opdracht nu als voorbeeld te geven. In de presentatie moet natuurlijk ook inhoudelijk wat staan, dat is wat anders dan aan de hand van vragen iets analyseren. Maar wellicht lees ik het heel anders dan je bedoelt.

Bakblik schreef op 15-11-2021 om 16:26:

[..]

Vakinhoudelijk was het meestal grotendeels wel op orde. Bijvoorbeeld een gedicht analyseren aan de hand van vragen dat lukte meestal wel. Bij de vraag: Vind je het een mooi gedicht? is nee natuurlijk ook een antwoord. Daarbij nog wat redenen gegeven waarom niet is een persoonlijke mening en die kan niet fout zijn in mijn ogen. De docent dacht daar soms anders over😉

Het lijkt mij dat de docent degene is die beter kan beoordelen of iets vakinhoudelijk in orde is.
Het gaat bij dit soort vragen dan ook niet om ja of nee, maar of de leerling in staat is om op een correcte manier te beargumenteren waarom. De argumenten moeten wel inhoudelijk aansluiten en goed geformuleerd zijn. Vaak geven leerlingen bijvoorbeeld ook twee of drie argumenten die op hetzelfde neerkomen. Dat is dan niet goed. 

Presentaties zijn ook het probleem niet. Daar kan je vakinhoudelijk alles in kwijt. Creatieve opdrachten zoals een poster. Dat vindt mijn dochter dus lastiger. Dan schrijft ze liever een boekverslag, dan een poster er over maken. 
Nu ook een "creatieve"  opdracht van geschiedenis. Die ik dan wel weer zinvol vind. Een briefwisseling tussen een Duitse moeder en een zoon aan het front (WO1).
Hierin moet de problematiek in de loopgraven en de situatie in Duitsland in najaar 1917 in mee worden genomen. 
Dit is dus een echt vakinhoudelijke verwerking. 
Wel ging ze opzoek naar passende aanhef. Want ze gaf zelf al aan dat zal wel niet hoi mam zijn  

Bakblik

Bakblik

16-11-2021 om 10:48 Topicstarter

Lotte78 schreef op 15-11-2021 om 18:59:

Presentaties zijn ook het probleem niet. Daar kan je vakinhoudelijk alles in kwijt. Creatieve opdrachten zoals een poster. Dat vindt mijn dochter dus lastiger. Dan schrijft ze liever een boekverslag, dan een poster er over maken.
Nu ook een "creatieve" opdracht van geschiedenis. Die ik dan wel weer zinvol vind. Een briefwisseling tussen een Duitse moeder en een zoon aan het front (WO1).
Hierin moet de problematiek in de loopgraven en de situatie in Duitsland in najaar 1917 in mee worden genomen.
Dit is dus een echt vakinhoudelijke verwerking.
Wel ging ze opzoek naar passende aanhef. Want ze gaf zelf al aan dat zal wel niet hoi mam zijn

Hier kreeg dochter op de ene school en zoon op de andere school soms dubbele opdrachten over 1 onderwerp.  Eerst een boekverslag schrijven,  feedback krijgen op het verslag en dan een presentatie met ondersteunend beeldmateriaal. Dus die poster/powerpoint. 

Zeker dochter deed dan iets met de feedback om in haar presentatie alles echt goed op orde te hebben. 

Voor haar werkstuk ode/ loflied had ze het gedicht Havenhart van Derek Otte uitgekozen. Het voldeed aan de eisen in de opdracht minimaal 2 coupletten van x regels. Er was geen beperking opgegeven in tijdsperiode of schrijvers,  de leerlingen mochten op het hele www zoeken naar een Nederlandstalig gedicht. 

Hele mooie poster gemaakt met het gedicht erop,  stoere kleur karton,  foto's erbij van dingen die in het gedicht genoemd werden zoals hijskranen, containers, stoere mannen met veiligheidshesjes en helmen. 

Commentaar van de docent: het is te modern, te stoer voor een klassiek loflied. Ja als ze dat had gewild dan had ze een periode moeten opgeven. 

Aan het eind van de schoolcarrière van mijn kind heb ik die lerares gesproken.  Ze vond (terecht overigens) dat leerlingen kennis moeten maken met oude boeken en verhalen om te weten waar de ontwikkeling van de Nederlandse taal vandaan komt.  Ben ik helemaal met haar eens. Als ze dan oude lofliederen wil analyseren moet ze dat in de opdracht zetten. 

Bakblik schreef op 16-11-2021 om 10:48:

[..]

Hier kreeg dochter op de ene school en zoon op de andere school soms dubbele opdrachten over 1 onderwerp. Eerst een boekverslag schrijven, feedback krijgen op het verslag en dan een presentatie met ondersteunend beeldmateriaal. Dus die poster/powerpoint.

Zeker dochter deed dan iets met de feedback om in haar presentatie alles echt goed op orde te hebben.

Voor haar werkstuk ode/ loflied had ze het gedicht Havenhart van Derek Otte uitgekozen. Het voldeed aan de eisen in de opdracht minimaal 2 coupletten van x regels. Er was geen beperking opgegeven in tijdsperiode of schrijvers, de leerlingen mochten op het hele www zoeken naar een Nederlandstalig gedicht.

Hele mooie poster gemaakt met het gedicht erop, stoere kleur karton, foto's erbij van dingen die in het gedicht genoemd werden zoals hijskranen, containers, stoere mannen met veiligheidshesjes en helmen.

Commentaar van de docent: het is te modern, te stoer voor een klassiek loflied. Ja als ze dat had gewild dan had ze een periode moeten opgeven.

Aan het eind van de schoolcarrière van mijn kind heb ik die lerares gesproken. Ze vond (terecht overigens) dat leerlingen kennis moeten maken met oude boeken en verhalen om te weten waar de ontwikkeling van de Nederlandse taal vandaan komt. Ben ik helemaal met haar eens. Als ze dan oude lofliederen wil analyseren moet ze dat in de opdracht zetten.

Zou het niet kunnen dat het in de les ging over klassieke gedichten en dat het voor de leerlingen dus impliciet duidelijk zou moeten zijn dat het "oud" moest zijn?

Over wat voor een school heb je het? Het klinkt mij wat Vrije School achtig in de oren.

Als het VS is, dan heb je te maken met de basis van de filosofie achter die school. Ik moest (op de lagere school) met een ganzenveer schrijven, het wiel uitvinden en een huis bouwen van zelf gebakken steentjes. We mochten geen tv kijken of stripboeken lezen.

In het kort beweert de theorie hierachter ( stamt uit laat 19e eeuw) dat het kind zich ontwikkelt zoals de mens zich heeft ontwikkeld, dus van holbewoner tot hedendaagse mens en dat die mens dus alle ontwikkelstappen door moet maken om het volgende te kunnen begrijpen.

Met de hand en zelf gemaakt heeft hierdoor een groot gewricht.

Er zijn heel veel leerkrachten die het niet helemaal maar toch wel een beetje eens zijn met dat belang. Dus op andere scholen komt die nadruk ook voor. Ik geloof echter niet dat ze er een sluitende verklaring voor hebben.

Dus kinderen met ouders die de materialen kunnen en willen betalen krijgen hogere cijfers dan een die roeit met die riemen die het heeft en wat op de (misschien verouderde) computer maakt? 

Malin schreef op 24-11-2021 om 10:22:

Dus kinderen met ouders die de materialen kunnen en willen betalen krijgen hogere cijfers dan een die roeit met die riemen die het heeft en wat op de (misschien verouderde) computer maakt?

Op een Vrije School wel ja (zie ook de ouderbijdrage bij dit soort scholen)

In perspectief van algemene ongelijkheid: er zijn ook mensen die geen computer cq internet hebben/kunnen betalen en er zijn ook meisjes die niet naar school gaan omdat ze geen maandverband kunnen betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.