Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Dorestad schreef op 05-09-2022 om 19:44:

[..]

Plus wat ook kan: brood voor de hele week smeren/beleggen en invriezen per dagportie. Op die manier heb je geen warme kleffe hap maar gewoon koel brood. Geen theorie maar daadwerkelijk hier gedaan.

Heb ik ook een periode gedaan. Werkte heel goed. Is helaas weer versloft. Misschien maar weer eens gaan doen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 05:22

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 21:22:

[..]

Ja oke maar de juf houdt hier op de basisschool zo wie zo toezicht tijdens het eten of er nou brood gegeten wordt of warm, dat brengt geen extra werk met zich mee. Schoonmaken achteraf; dat gebeurd nu ook, broodtrommels kunnen ook omvallen. Hier doen de kinderen dat samen; even vegen en zelf je tafel schoonmaken want die zijn nu ook vies van de chocopasta of pindakaas, heb je niet perse extra mensen voor nodig. Dienblad waar het eten bij ons nichtje op staat wordt meegenomen door de cateraar, heeft die school ook geen werk aan. Er zijn natuurlijk tig systemen waar je voor zou kunnen kiezen. Niet alles brengt extra werk met zich mee.

Een warme lunch is niet iets wat je " extra" betaald, je bespaart immers weer geld omdat je geen geld uitgeeft aan brood/ beleg. Het is ook geen " extra maaltijd" , het is gewoon de lunch. Het is de keuze die je maakt als ouder waarvan jij weet dat je kind het goed eet, voor de een is dat een broodmaaltijd en voor een ander is dat warm eten. Warm eten zou van mij ook zeker geen verplichting moeten zijn, maar een keuze.

Verschil tussen rijk en arm is er altijd welke vorm van lunch je ook kiest. Dat zie ik ook bij mijn kinderen op de basisschool; de een heeft een dure bentobox met brood van de luxe bakker en luxe beleg en salade en allerlei extraatjes als een kwarktoetje, olijven en gesneden fruit erbij en de ander heeft een boterham van de goedkoopste supermarkt met het goedkoopste beleg in een oude broodzak zitten. En op de school waar ik werk haalt de een een maaltijd in de kantine, de ander neemt brood mee en een derde heeft niks bij zich omdat er thuis niks is en moet bietzen bij anderen. Heel triest maar zo gaat het. Die kloof los je niet op, door warm eten niet aan te bieden.

Die kloof zou misschien op te lossen kunnen zijn op andere manieren maar dat is off topic in dit draadje.

Natuurlijk betaal je die lunch wel extra en bespaar je niks of eet jouw kind voor 25 euro (=100 euro per maand dus) per week aan lunch alleen weg?  

En wat je eigenlijk zegt is: Rot voor al die kinderen van armere ouders maar dat is niet mijn probleem, ik kan het makkelijk betalen en mijn prinsje/prinsesje heeft gewoon recht op een warme maaltijd op school, liefst met verschillende keuzes en allemaal culinaire hoogstandjes uiteraard. Dat vind ik dus inderdaad verwend gedrag, want dit levert dus alleen iets op voor de kinderen van wie de ouders het kunnen betalen. Het voegt niks toe behalve dan dat ouders die zelf geen zin hebben om te koken of kinderen die zich niet kunnen aanpassen aan de omgeving  warme maaltijden op school kunnen eten.

En elke school heeft wel een uitgebreide keuken, waar de maaltijden bereid kunnen worden, waar alle voorraad van groente, vlees, en alle andere levensmiddelen opgeborgen kunnen worden. Waar koelingen, diepvriezers, grote gasfornuizen/kookplaten ruimte voor is? Is er geld voor het personeel wat dit allemaal klaar moet maken? Wij zijn met een nieuwe keuken bezig op het werk, en de kosten daarvan zijn zo een 60 duizend euro. Dat kan toch geen school betalen? 

Fenyw schreef op 05-09-2022 om 23:55:

Voor alle voorstanders van koelkasten en magnetrons: waar moet de school die laten? Klassen zijn overvol, op de gang is geen plaats en er zijn zeker geen ruimtes over. De leerkrachten hebben geen eigen ruimte, vergaderingen zijn na schooltijd op de gang.
Denk ook aan extra groepen in de meterkast, toen juf een keer iets maakte in de klas zat de halve school zonder stroom. Leerkrachten mogen nog niet eens zelf koffie zetten in de klas, dat kan het netwerk niet aan.

Tja, als ik naar hier kijk dan past er best een magnetron in mijn lokaal. De hap gekoeld, desnoods in een klein koeltasje met elementen meegeven. En er kan warm gegeten worden. 

Er zijn trouwens ook van die warmhoudlunchboxes, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.


jullie leggen steeds de verantwoording en acties bij school, dat hoeft niet. Het hoeft ook niet perse op de school locatie zoals in het voorbeeld van school van mijn zoon.

Daar wordt het verzorgt door de kinderopvangorganisatie, leerlingen van 3 locaties komen naar 1 locatie.

Bij kleinere ruimten kun je er bv 2 shifts van maken zoals nu op veel scholen ook het geval is. (Eerst eten dan buiten spelen en de andere groep andersom) of werkelijk verschillende pauze tijden. 

Bij de nieuwbouw van scholen kun je dit gelijk meenemen in het hele concept. Zoals ik al zei wilde de school en de opvang als 1 organisatie werken, dat kan juridisch niet maar ze opereren wel samen. 
School is verdeeld over 3 locaties bso zit op de beganegrond van de bovenbouwlocatie.
Waar de bso gebruik maakt van het gymlokaal en gymzaal van school maakt school gebruik van het atelier en muzieklokaal van de bso. Bso heeft pedagogisch medewerkers in dienst die ook muziekdocent of kunstdocent zijn en die mogen die lessen op school verzorgen waardoor zij weer een volledige baan hebben ipv van die gebroken diensten.

 Doordat er opvang is van 0 -13 kunnen de jongste kleuters als ze een keer de hele dag niet aankunnen bij de bso blijven om even te slapen en bij te komen. Ook de kinderen met bv autisme die een rustige plek nodig hebben vinden die daar. Ze zijn dan niet alleen en dat geeft voor een verantwoordelijk docent ook rust want die weet dat de leerling opgevangen wordt door een pedagogisch medewerker die het kind ook kent.

Het is een ander concept minder hokjes denken.

Ander voordeel is dat de kinderen ook even uit het lokaal zijn, lokaal kan goed gelucht worden war de leerprestaties bevorderd, docent heeft ook echt pauze wat de werkprestaties bevorderd. 

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 07:50:

[..]

Tja, als ik naar hier kijk dan past er best een magnetron in mijn lokaal. De hap gekoeld, desnoods in een klein koeltasje met elementen meegeven. En er kan warm gegeten worden.

Er zijn trouwens ook van die warmhoudlunchboxes, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.


Ja en dan staan 15 leerlingen in de rij om ieder de maaltijd even 2 minuten in de magnetron te doen in het halve uur pauze......

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 07:50:

[..]

Tja, als ik naar hier kijk dan past er best een magnetron in mijn lokaal. De hap gekoeld, desnoods in een klein koeltasje met elementen meegeven. En er kan warm gegeten worden.

Er zijn trouwens ook van die warmhoudlunchboxes, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.


Ja en dan staan 15 leerlingen in de rij om ieder de maaltijd even 2 minuten in de magnetron te doen in het halve uur pauze......en dan hebben we het nog niet over dat het soms weleens mis gaat en de magnetron even schoongemaakt moet worden.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 08:23

Maar dan verzorgt een externe organisatie dus het eten voor kinderen die moeten overblijven incl toezicht en opruimen achteraf. Maar op scholen met een continu rooster eten alle kinderen gewoon op school en dan is zo’n plan onhaalbaar.

Decembermamma schreef op 06-09-2022 om 08:22:

[..]

Ja en dan staan 15 leerlingen in de rij om ieder de maaltijd even 2 minuten in de magnetron te doen in het halve uur pauze......

Je kunt ook de lestijden van de school weer aanpassen,  hier hebben ze 75 minuten pauze.

Decembermamma schreef op 06-09-2022 om 08:23:

[..]

Ja en dan staan 15 leerlingen in de rij om ieder de maaltijd even 2 minuten in de magnetron te doen in het halve uur pauze......en dan hebben we het nog niet over dat het soms weleens mis gaat en de magnetron even schoongemaakt moet worden.

Dat is waar. Nou denk ik dat ik geen 15 kinderen tref die warm willen eten, maar ik probeer een beetje mee te denken. 

Denk dat verwarmd meegeven in zo'n warmhoudboxje nog de beste optie is. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 08:37

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 08:35:

[..]

Dat is waar. Nou denk ik dat ik geen 15 kinderen tref die warm willen eten, maar ik probeer een beetje mee te denken.

Denk dat verwarmd meegeven in zo'n warmhoudboxje nog de beste optie is.

Ja leuk, lekker extra vroeg op zodat je nog een extra taakje in de toch al drukke ochtendspits hebt. 

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 08:25:

[..]

Je kunt ook de lestijden van de school weer aanpassen, hier hebben ze 75 minuten pauze.

Hahaha ja en dan moet je dus weer externen inhuren zodat de docenten pauze krijgen alleen maar omdat een paar ouders te beroerd zijn om creatief te zijn in het vullen van de lunchbox. Hier is de lunchpauze 30 min incl buiten spelen puur zodat de docenten niet verplicht tussendoor hoeven te pauzeren in het volcontinu rooster.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 08:37:

[..]

Ja leuk, lekker extra vroeg op zodat je nog een extra taakje in de toch al drukke ochtendspits hebt.

Nou en dat is dus de reden dat de meeste ouders geen warme lunch meegeven 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 08:37:

[..]

Ja leuk, lekker extra vroeg op zodat je nog een extra taakje in de toch al drukke ochtendspits hebt.

Jij wilde toch sowieso geen warme hap voor je kinderen? 

Het is een idee voor ouders die wel warme happen willen. Koken ze het de avond daarvoor. Na de broodmaaltijd 😜.  Of je geeft kliekjes mee. Of kookt in batches. 

Als mensen het zo belangrijk vinden dat hun kind warm kan eten tussen de middag dan mag je daar best wat voor doen toch?

Ik ben een luie moeder. Mijn kinderen smeren hun lunch 's ochtends zelf 😉

Decembermamma schreef op 06-09-2022 om 08:42:

[..]

Hahaha ja en dan moet je dus weer externen inhuren zodat de docenten pauze krijgen alleen maar omdat een paar ouders te beroerd zijn om creatief te zijn in het vullen van de lunchbox. Hier is de lunchpauze 30 min incl buiten spelen puur zodat de docenten niet verplicht tussendoor hoeven te pauzeren in het volcontinu rooster.

Wij hebben ook een continurooster maar wel 50 minuten pauze. Tenminste, de kinderen. Ik heb geen pauze. 30 minuten buiten spelen en 20 minuten eten.

Een continurooster betekent niet dat er met tijd gepropt moet worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.