Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


MamaE schreef op 05-09-2022 om 17:44:


Nederlanders hebben teveel een 'dat bepaal ik zelf wel' mentaliteit en we zijn nogal anti-autoritair. Ik zie een schoolmaaltijd nog niet zo snel gemeengoed worden hier.

Maar leg me nu eens uit waarom ouders het niet zelf zouden mogen bepalen en het autoritair zou zijn?

Het wordt aangeboden, niemand wordt ergens toe gedwongen. Iedereen die dat wil, mag lekker brood eten of een eigen andere lunch. 

felija schreef op 05-09-2022 om 16:54:

Grappig, op hoeveel weerstand het stuit, terwijl het bij onze zuiderburen de normaalste zaak van de wereld is. Wat bepalend is een cultuur toch en lastig om er een omslag in te maken.

We wonen toch ook gewoon hier? 

Je gaat ze daar toch ook geen broodgewoontes opdringen bij wijze van?

Als het over bv Halloween/Valentijn gaat is het overgewaaide commerciele zooi en als het om warm eten gaat moet het anders wánt in andere culturen... 

Max88 schreef op 05-09-2022 om 17:47:

[..]

We wonen toch ook gewoon hier?

Je gaat ze daar toch ook geen broodgewoontes opdringen bij wijze van?

Als het over bv Halloween/Valentijn gaat is het overgewaaide commerciele zooi en als het om warm eten gaat moet het anders wánt in andere culturen...

Wie heeft het over opdringen? Er blijft vrije keuze.

Max88 schreef op 05-09-2022 om 17:47:

[..]

We wonen toch ook gewoon hier?

Je gaat ze daar toch ook geen broodgewoontes opdringen bij wijze van?

Als het over bv Halloween/Valentijn gaat is het overgewaaide commerciele zooi en als het om warm eten gaat moet het anders wánt in andere culturen...

Niemand heeft het toch over opdringen.  Net zoals overgewaaide feesten bepaal je zelf of je er aan mee doet. Vroeger had je schoolmelk was ook niet verplicht, het gaf je een keuze. Wat is er mis met keuze hebben? 

Max88 schreef op 05-09-2022 om 17:47:

[..]

We wonen toch ook gewoon hier?

Je gaat ze daar toch ook geen broodgewoontes opdringen bij wijze van?

Als het over bv Halloween/Valentijn gaat is het overgewaaide commerciele zooi en als het om warm eten gaat moet het anders wánt in andere culturen...

Je kan veel opsteken van andere culturen en er zo achterkomen, dat sommige ideeën behoorlijk vastgeroest zijn. 

Ik woon ook hier, moet ik me dan brood als lunch door de strot laten douwen, want anders ben ik verwend? 

Marianne76 schreef op 05-09-2022 om 17:49:

[..]

Wie heeft het over opdringen? Er blijft vrije keuze.

"Grappig, op hoeveel weerstand het stuit, terwijl het bij onze zuiderburen de normaalste zaak van de wereld is. Wat bepalend is een cultuur toch en lastig om er een omslag in te maken."

Wat is er grappig ( vermakelijk) aan weerstand, waarom is het lastig dat een cultuur bepalend is en waarom zou die omslag er moeten komen? 

Ik vind het prima om een andere cultuur beter te vinden, maar word altijd licht geërgerd als dat samen moet vallen met het raar vinden van de eigen cultuur. 

Max88 schreef op 05-09-2022 om 17:57:

[..]

"Grappig, op hoeveel weerstand het stuit, terwijl het bij onze zuiderburen de normaalste zaak van de wereld is. Wat bepalend is een cultuur toch en lastig om er een omslag in te maken."

Wat is er grappig ( vermakelijk) aan weerstand, waarom is het lastig dat een cultuur bepalend is en waarom zou die omslag er moeten komen?

Ik vind het prima om een andere cultuur beter te vinden, maar word altijd licht geërgerd als dat samen moet vallen met het raar vinden van de eigen cultuur.

ja, we hebben zo al 100 jaar gegeten, maar nu is het ineens niet meer gezond, raar, enz. 

Zelfde als dat brood ongezond is, melk ook en als je 3 keer fruit eet dan ben je ook niet goed wijs, want veel te veel suikers.  

Er zei al eerder iemand, verwende kinderen krijg je er van en ik denk dat dat wel deels klopt. vroeger at je gewoon je brood op, die 3 uren in de broodbak had gezeten. Maar oh die prinsjes en prinsesjes van vandaag die krijgen daar wat van. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 18:07

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 17:08:

[..]

Waarom ben je lui en verwend als je liever warm eet of een verse salade etc eet tussen de middag? Dat begrijp ik niet. Heeft hooguit met je voorkeur te maken; niet iedereen houdt van brood. Leerlingen kunnen overigens zelf ook eten wat ze van huis meenemen opwarmen op school dus " fancy" klaargemaakt door een ander is het niet altijd. En hier zitten ze ook niet elke dag tot laat op school dus zo'n lunch is ook niet elke dag.

Ja weet je smaken verschillen, de een vindt brood wat al uren in een trommel zit nog heerlijk, een ander niet. Broodbeleg zoals bv vleeswaren wordt geadviseerd max 2 uur buiten de koelkast te houden (bewaarwijzer). Ik vind dat niet fris als het al uren in een tas zit in een snikheet schoolgebouw maar ieder zijn ding.

Ik begrijp de heisa niet; als je gehecht bent aan de traditionele boterham dan eet je dat toch, waarom zou een ander niet iets anders mogen eten. Het lijkt wel alsof het voor sommigen een traditie is waar niet aan gekomen mag worden.

Leerlingen kopen die warme maaltijden ook niet van hun zakgeld, leerlingen die brood meenemen van huis betalen dat brood en beleg toch ook niet van hun zakgeld.

Salade kun je ook van huis meenemen lijkt mij, die hoef je dus niet per se te kopen en het lijkt me dat met betaalde maaltijden de kloof tussen arm en rijk nog groter wordt. En als je een paar kinderen hebt en  ze allemaal 2,50- 6 euro voor maaltijden op school mee moet geven en dat is dan voor 1 maaltijd lijkt me dat een behoorlijk prijzige aangelegenheid te worden. En brood uren in een tas in een snikheet gebouw? Er is geen airco maar wel verse maaltijden?  Ik begrijp het gepush voor warme maaltijden op school niet zo.


Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 18:07:

[..]

Salade kun je ook van huis meenemen lijkt mij, die hoef je dus niet per se te kopen en het lijkt me dat met betaalde maaltijden de kloof tussen arm en rijk nog groter wordt. En als je een paar kinderen hebt en ze allemaal 2,50- 6 euro voor maaltijden op school mee moet geven en dat is dan voor 1 maaltijd lijkt me dat een behoorlijk prijzige aangelegenheid te worden. En brood uren in een tas in een snikheet gebouw? Er is geen airco maar wel verse maaltijden? Ik begrijp het gepush voor warme maaltijden op school niet zo.


Tuurlijk kun je salade meenemen van huis maar het blijft wel verser als je het koel kan zetten en dat kan helaas vaak niet. Zeker op de meeste basisscholen niet.

En als je een paar kinderen hebt en ze allemaal 2,50- 6 euro voor maaltijden op school mee moet geven en dat is dan voor 1 maaltijd lijkt me dat een behoorlijk prijzige aangelegenheid te worden. 

Maar wie zegt dat het " moet" ? Is toch je eigen keuze. Het "gepush" voor warme maaltijden is vanuit het oogpunt dat het fijn zou zijn als er keuze is. Niet iedereen houdt van brood, velen eten het dus niet ( zoals ik al schreef elke dag volle prullenbakken) en eten daarom niet gezond. Zorg dat er keuze is dan kan iedereen gezond eten danwel in de vorm van een boterham, danwel in de vorm van een warme maaltijd.

En brood uren in een tas in een snikheet gebouw? Er is geen airco maar wel verse maaltijden? 

Ja hier is het behoorlijk warm in het schoolpand, pand is van de gemeente en die zet er geen airco in, hebben wij niks over te zeggen. Cateringbedrijf die de kantine runt wordt ook door de gemeente in gehuurd, hebben wij als school niks over te zeggen.

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 09:57:

[..]

Waarom zou het forceren zijn? Ik vind het nu behoorlijk geforceerd op de basisschool van mijn kinderen dat er weinig keuze mogelijkheid is. Tuurlijk kun je meegeven aan je kind wat je wil maar een koelkast om het lekker en vers te houden is er al niet en ruimte aan de kapstok om zelf een koeltasje mee te geven ook niet en een mogelijkheid om eten op te warmen ook niet. Je bent in Nederland zowat verplicht om brood mee te geven, alsof iedereen daar van houdt.

Brood wordt ook vaak niet goed gegeten op school als het al uren in een trommeltje zit is dat bij de lunch ook niet lekker meer. Bovendien houdt niet iedereen van brood. Ik zou wel voorstander zijn van meer keuze mogelijkheid, en degene die liever brood eten kunnen toch brood meenemen?

Wij zouden dan overigens 2x warm eten en niet 's avonds brood. Gaat bij mij niet om dat het dan makkelijker zou zijn ofzo.

Wat betreft overgewicht, dat ligt natuurlijk niet alleen aann die ene maaltijd op school. Maar het zou wel een mooi begin kunnen zijn.

Voor mijn zoon zijn bento box heb ik 2 koelelementen in de box gedaan zo blijft het prima koel. Je hebt vele lunchtrommels die ook warmhouden tot een uur of 6, nou dat kan dus mooi als je je met je kind om 8:15 op de fiets stapt dan blijft dat ding tot 12:30 makkelijk warm. 

Friezinnetje schreef op 05-09-2022 om 18:07:

[..]

ja, we hebben zo al 100 jaar gegeten, maar nu is het ineens niet meer gezond, raar, enz.

Zelfde als dat brood ongezond is, melk ook en als je 3 keer fruit eet dan ben je ook niet goed wijs, want veel te veel suikers.

Er zei al eerder iemand, verwende kinderen krijg je er van en ik denk dat dat wel deels klopt. vroeger at je gewoon je brood op, die 3 uren in de broodbak had gezeten. Maar oh die prinsjes en prinsesjes van vandaag die krijgen daar wat van.

Niet helemaal; vroeger gingen kinderen naar huis tussen de middag en kon je zelf kiezen wat je at; broodmaaltijd of warm. Nu eten de kinderen verplicht op school, waarom daar dan geen keuze in geven?

En ik weet niet wat je vroeger noemt, maar toen ik in de jaren tachtig op de middelbare school zat gooide het meerendeel zn brood al weg en haalde iets in de kantine of winkelcentrum. Is echt niet iets van de laatste tijd.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 18:41

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 18:26:

[..]

Tuurlijk kun je salade meenemen van huis maar het blijft wel verser als je het koel kan zetten en dat kan helaas vaak niet. Zeker op de meeste basisscholen niet.

En als je een paar kinderen hebt en ze allemaal 2,50- 6 euro voor maaltijden op school mee moet geven en dat is dan voor 1 maaltijd lijkt me dat een behoorlijk prijzige aangelegenheid te worden.

Maar wie zegt dat het " moet" ? Is toch je eigen keuze. Het "gepush" voor warme maaltijden is vanuit het oogpunt dat het fijn zou zijn als er keuze is. Niet iedereen houdt van brood, velen eten het dus niet ( zoals ik al schreef elke dag volle prullenbakken) en eten daarom niet gezond. Zorg dat er keuze is dan kan iedereen gezond eten danwel in de vorm van een boterham, danwel in de vorm van een warme maaltijd.

En brood uren in een tas in een snikheet gebouw? Er is geen airco maar wel verse maaltijden?

Ja hier is het behoorlijk warm in het schoolpand, pand is van de gemeente en die zet er geen airco in, hebben wij niks over te zeggen. Cateringbedrijf die de kantine runt wordt ook door de gemeente in gehuurd, hebben wij als school niks over te zeggen.

Je kind komt daar toch om onderwijs te krijgen? Niet om restaurantje te spelen.   En over het algemeen zijn de kinderen die hun brood weggooien niet de types die dan aan een quinoa salade gaan of noodles met groenten te eten. Dat zijn meestal de worstenbroodjes van de jumbo types. 

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 18:41:

[..]

Je kind komt daar toch om onderwijs te krijgen? Niet om restaurantje te spelen. En over het algemeen zijn de kinderen die hun brood weggooien niet de types die dan aan een quinoa salade gaan of noodles met groenten te eten. Dat zijn meestal de worstenbroodjes van de jumbo types.

Ja een kind gaat naar school om onderwijs te krijgen maar moet toch ook eten tussen de middag, zeker hier waar alle basisscholen bepalen dat je kind niet naar huis kan tussen de middag. Waarom is warm eten " restaurantje spelen" ? De een vindt brood eten normaal, veel anderen vinden warm eten normaal. Waarom is het zo erg als er keuze is? 

Wat betreft de broodweggooiers op het vo, die heb je, waren er altijd en zullen er altijd zijn. Maar er is wel degelijk een ommezwaai te zien; onze vorige cateraar ging failliet door te duur en gebrek aan keuze en de huidige draait ontzettend goed en er gaan steeds meer gebruik van maken. Zien eten doet eten. 

Friezinnetje schreef op 05-09-2022 om 18:07:

[..]

ja, we hebben zo al 100 jaar gegeten, maar nu is het ineens niet meer gezond, raar, enz.

Zelfde als dat brood ongezond is, melk ook en als je 3 keer fruit eet dan ben je ook niet goed wijs, want veel te veel suikers.

Er zei al eerder iemand, verwende kinderen krijg je er van en ik denk dat dat wel deels klopt. vroeger at je gewoon je brood op, die 3 uren in de broodbak had gezeten. Maar oh die prinsjes en prinsesjes van vandaag die krijgen daar wat van.

Plus wat ook kan: brood voor de hele week smeren/beleggen en invriezen per dagportie.  Op die manier heb je geen warme kleffe hap maar gewoon koel brood.  Geen theorie maar daadwerkelijk hier gedaan. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 19:50

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 19:16:

[..]

Ja een kind gaat naar school om onderwijs te krijgen maar moet toch ook eten tussen de middag, zeker hier waar alle basisscholen bepalen dat je kind niet naar huis kan tussen de middag. Waarom is warm eten " restaurantje spelen" ? De een vindt brood eten normaal, veel anderen vinden warm eten normaal. Waarom is het zo erg als er keuze is?

Wat betreft de broodweggooiers op het vo, die heb je, waren er altijd en zullen er altijd zijn. Maar er is wel degelijk een ommezwaai te zien; onze vorige cateraar ging failliet door te duur en gebrek aan keuze en de huidige draait ontzettend goed en gaan steeds meer gebruik van maken. Zien eten doet eten.

Omdat  warm eten op school verzorgen gewoon niet tot de taak van de school behoort maar tot die van de ouders, en als jij wil dat je kind op school warm kan eten kun je beter vragen om een magnetron en een koelkast zodat je dat warm eten zelf kan meegeven ipv dat scholen warm eten zouden moeten aanbieden, dan is dat dus vooral voor de kinderen van wie de ouders dat kunnen betalen. En met keuze verander je dus helemaal niks behalve dan dat de school er meer werk aanheeft terwijl de werkdruk al behoorlijk hoog is. En als je dan ook nog eens meerdere keuzes gaat aanbieden gaat het aardig op een restaurant lijken.

Wij willen liever ook niet ons kind overal zn zin in geven wat eten betreft dus als die zou komen met ik wil geen brood tussen de middag zou dat toch echt geen reden zijn om dan dagelijks te schuiven omdat hij liever warm eet.  Het voegt wat mij betreft dus weinig toe. En nu ik dat eten op de bso heb gezien geloof ik niet meer zo in heerlijk gestoomde sperzieboontjes e.d

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.