Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Valdemar schreef op 05-09-2022 om 16:23:

[..]

Jullie hebben op school geen refter?



Ik ken geen basisscholen met eetzaal/kantine. Kinderen eten in hun klas.

Zelfs de hal waar de vieringen opgevoerd worden, is niet groot genoeg voor alle kinderen. Vieringen worden daarom 2-3 keer gedaan.

Behalve de leerkrachten zijn er op normale dagen alleen de conciërge en de directeur als extra personen. (Maar niet eens alle scholen kunnen zich een conciërge veroorloven.) 

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 15:32:

[..]

ook in de jaren 80 waren er mensen die hun brood keurig aten en mensen die hun boterhammen wegmikten en een roze koek haalden.

De ouders van vriendinnen denken nu nog dat ze toen keurig hun boterhammen aten, ik weet beter want dat deden ze toen echt niet. Vriendinnen zeggen tegen mij dat ik gelijk heb maar zullen dat ook nu ze echt al 30 jaar van school zijn nog steeds niet bij hun moeder toegeven.

Ik at mijn brood gewoon op en haalde daarna nog wat lekkers. Had meestal 6-8 boterhammen mee en het merendeel was al in de eerste pauze op. Moest wel een heel uur fietsen naar school en had toen nog een hele snelle stofwisseling. 

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 15:32:

[..]

ook in de jaren 80 waren er mensen die hun brood keurig aten en mensen die hun boterhammen wegmikten en een roze koek haalden.

De ouders van vriendinnen denken nu nog dat ze toen keurig hun boterhammen aten, ik weet beter want dat deden ze toen echt niet. Vriendinnen zeggen tegen mij dat ik gelijk heb maar zullen dat ook nu ze echt al 30 jaar van school zijn nog steeds niet bij hun moeder toegeven.

Precies, ik vond het smerig, was idd niet te eten, brood wat uren in een broodtrommel had gezeten, kleffe kaas enzo, brrr. Ben nooit een broodmens geweest.

Grappig, op hoeveel weerstand het stuit, terwijl het bij onze zuiderburen de normaalste zaak van de wereld is. Wat bepalend is een cultuur toch en lastig om er een omslag in te maken.

Valeria schreef op 05-09-2022 om 16:48:

[..]

Ik ken geen basisscholen met eetzaal/kantine. Kinderen eten in hun klas.

Zelfs de hal waar de vieringen opgevoerd worden, is niet groot genoeg voor alle kinderen. Vieringen worden daarom 2-3 keer gedaan.

Behalve de leerkrachten zijn er op normale dagen alleen de conciërge en de directeur als extra personen. (Maar niet eens alle scholen kunnen zich een conciërge veroorloven.)

Hier is overblijven in de centrale hal, maar niet alle kinderen blijven over. Zou dat wel moeten, dan past het niet en zullen ze inderdaad in de klas moeten eten. 

Op de middelbare school waren al helemaal te weinig tafels en stoelen. Veel leerlingen zaten op bankjes zonder tafel, op de verwarming of op de grond. Er was een soort hiërarchie waarbij vooral de oudste leerlingen de tafels confisqueerden.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

05-09-2022 om 17:01

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 16:45:

[..]

Wat is dit nu weer voor een uit z'n verband gerukte kutopmerking?

Wat uit verband gerukte kutopmerking? Je schrijft zelf dat je op bepaalde dagen geen fruit had om mee te geven naar school. Je weet dat je kind fruit nodig heeft voor school, hoe moeilijk is het dan om daarin te voorzien? 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

05-09-2022 om 17:03

felija schreef op 05-09-2022 om 16:54:

Grappig, op hoeveel weerstand het stuit, terwijl het bij onze zuiderburen de normaalste zaak van de wereld is. Wat bepalend is een cultuur toch en lastig om er een omslag in te maken.

Eens.
Ik ken nu 1 school waar de kinderen in de klas eten en dat is in het buitengewoon onderwijs van mijn stiefzoon; simpelweg omdat het daar onverstandig is om ze in groep te laten eten. Daarvoor had ik hier nooit van gehoord. 

Valdemar schreef op 05-09-2022 om 17:01:

[..]

Wat uit verband gerukte kutopmerking? Je schrijft zelf dat je op bepaalde dagen geen fruit had om mee te geven naar school. Je weet dat je kind fruit nodig heeft voor school, hoe moeilijk is het dan om daarin te voorzien?

Het ging om één dag waarbij er wel fruit was, maar het was door de warmte sneller bedorven dan ingeschat. Ze weet verder echt wel dat ze fruit in huis moet hebben voor haar kinderen.

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 17:07

MamaE schreef op 05-09-2022 om 17:04:

[..]

Het ging om één dag waarbij er wel fruit was, maar het was door de warmte sneller bedorven dan ingeschat. Ze weet verder echt wel dat ze fruit in huis moet hebben voor haar kinderen.

Sterker nog, ik heb altijd wel iets van fruit in huis. Alleen een snotbanaan in een schooltas proppen lijkt me niet heel lekker.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 14:58:

[..]

Maar dat zijn toch gewoon luie en verwende kinderen dan? En ouders die het faciliteren dat hun kind dit doet? Dat brood zit hooguit 4 uur in je tas. Dus om nou te spreken van vieze zweterige boterhammen lijkt me sterk. Elke dag 5 euro voor een maaltijd op school is 25 euro per week. We kweken hiermee dus kinderen die liever een fancy door een ander gemaakte maaltijd eten dan dat ze zelf wat maken en opeten.

Moet trouwens wel zeggen dat uit de zakgeldtopics die ik hier gelezen heb dat de meesten nogal karig waren met zakgeld dus dagelijks geld voor buiten de deur eten lijkt mij niet logisch.

Waarom ben je lui en verwend als je liever warm eet of een verse salade etc eet tussen de middag? Dat begrijp ik niet. Heeft hooguit met je voorkeur te maken; niet iedereen houdt van brood. Leerlingen kunnen overigens zelf ook eten wat ze van huis meenemen opwarmen op school dus " fancy" klaargemaakt door een ander is het niet altijd. En hier zitten ze ook niet elke dag tot laat op school dus zo'n lunch is ook niet elke dag.

Ja weet je smaken verschillen, de een vindt brood wat al uren in een trommel zit nog heerlijk, een ander niet. Broodbeleg zoals bv vleeswaren wordt geadviseerd max 2 uur buiten de koelkast te houden (bewaarwijzer). Ik vind dat niet fris als het al uren in een tas zit in een snikheet schoolgebouw maar ieder zijn ding.

Ik begrijp de heisa niet; als je gehecht bent aan de traditionele boterham dan eet je dat toch, waarom zou een ander niet iets anders mogen eten. Het lijkt wel alsof het voor sommigen een traditie is waar niet aan gekomen mag worden. 

Leerlingen kopen die warme maaltijden ook niet van hun zakgeld, leerlingen die brood meenemen van huis betalen dat brood en beleg toch ook niet van hun zakgeld.

Precies, wat vreemd dat wanneer je geen broodliefhebber bent, dat als verwend wordt gezien. Smaken verschillen nu eenmaal. Zijn mensen in andere culturen dan ook allemaal verwend?

mut

mut

05-09-2022 om 17:33

PhilDunphy schreef op 05-09-2022 om 11:37:



Ben zo te lezen trouwens een van de weinigen die brood echt heel lekker vindt

Nee hoor ik ook. Kun je zo heerlijk mee variëren, zelfs tijdens 1 maaltijd. Gewoon brood, geroosterd , beschuit en dan al die verschillende dingen die erop kunnen.

MamaE schreef op 05-09-2022 om 16:10:

Ik ken geen middelbare scholen waar volledige maaltijden verkocht worden. Als het zou bestaan zou ik het t.z.t. wel overwegen, zeker voor dagen dat dochter in de avond sport. Maar met het aanbod van worstenbroodjes, belegde broodjes, snacks, snoep etc. vind ik dat geen waardig alternatief voor wat we thuis koken.
Ik vind boterhammen ook echt niet vies als ze een paar uur in een trommeltje zitten hoor. Toen ik op de middelbare school zat waren er ook mensen die hun brood weggooiden, maar dat was niet de meerderheid, zeer zeker niet.
Wij mochten van thuis eten meenemen, maar kregen geen geld voor de kantine. Dat was dan eigen rekening en de eerste jaren heb je nog geen inkomen, hooguit een krantenwijkje. Dus ik at gewoon netjes mijn boterhammen op.
Overigens mochten onderbouwers ook niet van het schoolterrein af in de pauzes en tussenuren en was er geen snackbar of supermarkt op loopafstand van school.
De dichtstbijzijnde snackbar was al tien minuten fietsen. Dat redde je in een half uur niet om er heen te fietsen, te bestellen, te wachten, te eten en terug te fietsen.

Hier op school maken inderdaad veel van de sportleerlingen er gebruik van. 

Hier midden in de stad is de keuze reuze zullen we maar zeggen dus dan is het ook makkelijker iets anders te halen. Kantine hier heeft ook genoeg snacks als koeken en zo en belegde broodjes. Maar ook elke dag 2 verse soepen, en wisselende maaltijden zoals vandaag spaghetti bolognese met salade, vegetarische lasagna met salade. Vorige week hadden ze noodles met roerbakgroente en kip en een vegetarische curry met groente. Prijzen liggen tussen de 2,50 en 6 euro. Vind ik niet duur, porties zijn flink en de dames maken het 's morgens vers klaar. Tuurlijk kunnen we blijven discussieren wat is nodig/ duur/ wel lekker/ niet lekker/ wel gezond/ niet gezond. Er is in ieder geval keuze en daar vind ik niks mis mee.

Als mijn kind echt een volwaardige maaltijd kan nuttigen voor een acceptabele prijs zou ik daar zeker niet negatief tegenover staan, zoals ook al eerder gezegd.
Ik zie dus wel haken en ogen aan uitvoering en commentaar van ouders.
Nederlanders hebben teveel een 'dat bepaal ik zelf wel' mentaliteit en we zijn nogal anti-autoritair. Ik zie een schoolmaaltijd nog niet zo snel gemeengoed worden hier.

MamaE schreef op 05-09-2022 om 17:44:

Als mijn kind echt een volwaardige maaltijd kan nuttigen voor een acceptabele prijs zou ik daar zeker niet negatief tegenover staan, zoals ook al eerder gezegd.
Ik zie dus wel haken en ogen aan uitvoering en commentaar van ouders.
Nederlanders hebben teveel een 'dat bepaal ik zelf wel' mentaliteit en we zijn nogal anti-autoritair. Ik zie een schoolmaaltijd nog niet zo snel gemeengoed worden hier.

Dat zou wel eens de spijker op de kop kunnen zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.