Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 14:58

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 14:07:

[..]

Onze school heeft 800 leerlingen niet zo heel groot dus. Ouders geven graag hun kind geld mee om een maaltijd te kopen in de kantine; of je geeft als ouders je geld uit aan boodschappen wat ze vervolgens weggooien of dat je ze geld meegeeft voor eten wat ze wel eten...keuze is dan niet zo moeilijk, dat laatste groeit in populariteit. In de rij staan is er niet bij hoor dus er gaat weinig tijd af. Je merkt gewoon dat de voorkeur uitgaat naar vers eten dan brood wat al uren in een trommel ligt te zweten. Hier overigens niet alleen warme maaltijden, ze hebben ook salades en belegde broodjes, wraps etc. En het zal ook niet verplicht worden maar de vraag groeit.

Je hebt gelijk, ze krijgen geen brood mee dat moeten de meeste pubers zelf smeren. Maar velen doen dat niet of doen het wel om gezeur van ouders te voorkomen en gooien het weg. Niet allemaal natuurlijk maar wel veel.

Maar dat zijn toch gewoon luie en verwende kinderen dan? En ouders die het faciliteren dat hun kind dit doet?  Dat brood zit hooguit 4 uur in je tas. Dus om nou te spreken van vieze zweterige boterhammen lijkt me sterk.  Elke dag 5 euro voor een maaltijd op school is 25 euro per week. We kweken hiermee dus kinderen die liever een fancy  door een ander gemaakte maaltijd eten dan dat ze zelf wat maken en opeten. 

Moet trouwens wel zeggen dat uit de zakgeldtopics die ik hier gelezen heb dat de meesten nogal karig waren met zakgeld dus dagelijks geld voor buiten de deur eten lijkt mij niet logisch.

Hier een 'ervaringsdeskundige'   uit Belgie. 
Ik heb van 1995 tot 2019 gewerkt als oa keuken/ refterhulp in 2 basisscholen. 
Mijn laatste schooltje was een kleuterschool ; 2,5 tot 6-jarigen. 
In beide scholen werden warme maaltijden aangeboden. Niet verplicht dus voor de ouders. De ouders mochten ook een lunchbox meegeven aan hun kind. 
In de kleuterschool werd er 4x/ week vers gekookt.
Met verse ingrediënten. Er werd streng toegekeken op hygiëne; ook net voor het opdienen moest de temperatuur van de soep en de warme maaltijd genoteerd worden. Die moest minstens 65° zijn. 
Er waren ook strenge regels ivm handen wassen en dat werd gecontroleerd (gelukkig)!

De ouders kregen 1 maand op voorhand het menu. Zo konden ze bepalen op welke dagen hun kind warm bleef eten. 
Dit was ook nuttig voor ouders van kinderen die allergiën hadden. Zo konden ze op voorhand bepaalde 'menu's' afzeggen. 

Ook dit; bij het maandmenu stond per maaltijd vermeld welke ingredienten het bevatte. 

Niemand werd dus verplicht om warm te eten.
De verhouding warme maaltijd/ boterhammen was: ongeveer 60% warm en 40% boterhammen.

Ook nog dit; de warme maaltijd bestond uit versgemaakte soep, een versbereide warme maaltijd en een toetje. De prijs was in 2019   2,5 euro. Ik werk er nu niet meer  dus is het goed mogelijk dat het nu 3-  3,5 euro kost.

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 12:45:

[..]

Maar las ik nou eerder dat jij in het VO werkt? Back in the 90's ging het brood ook direct de prullenbak in (je gaat toch geen brood eten) en werden er broodjes worst in de kantine gekocht of patat bij de snackbar in het winkelcentrum.

Wij aten ons brood gewoon. En mijn kinderen ook hoor

Miepjecody schreef op 05-09-2022 om 15:29:

[..]

Wij aten ons brood gewoon. En mijn kinderen ook hoor

ook in de jaren 80 waren er mensen die hun brood keurig aten en mensen die hun boterhammen wegmikten en een roze koek haalden.

De ouders van vriendinnen denken nu nog dat ze toen keurig hun boterhammen aten, ik weet beter want dat deden ze toen echt niet. Vriendinnen zeggen tegen mij dat ik gelijk heb maar zullen dat ook nu ze echt al 30 jaar van school zijn nog steeds niet bij hun moeder toegeven. 

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 15:32:

[..]

ook in de jaren 80 waren er mensen die hun brood keurig aten en mensen die hun boterhammen wegmikten en een roze koek haalden.

De ouders van vriendinnen denken nu nog dat ze toen keurig hun boterhammen aten, ik weet beter want dat deden ze toen echt niet. Vriendinnen zeggen tegen mij dat ik gelijk heb maar zullen dat ook nu ze echt al 30 jaar van school zijn nog steeds niet bij hun moeder toegeven.

Daar ging het me ook om idd, dat dat iets van alle tijden is. Tieners die brood weg mikten. 

Eerlijk is eerlijk, ik was een van de brave Hendrikjes die het wel op at, want wij hadden het thuis niet breed. Maar daar werd vrij lacherig over gedaan. Mijn klasgenoten gingen naar de snackbar. 

Ik ken geen middelbare scholen waar volledige maaltijden verkocht worden. Als het zou bestaan zou ik het t.z.t. wel overwegen, zeker voor dagen dat dochter in de avond sport. Maar met het aanbod van worstenbroodjes, belegde broodjes, snacks, snoep etc. vind ik dat geen waardig alternatief voor wat we thuis koken.
Ik vind boterhammen ook echt niet vies als ze een paar uur in een trommeltje zitten hoor. Toen ik op de middelbare school zat waren er ook mensen die hun brood weggooiden, maar dat was niet de meerderheid, zeer zeker niet.
Wij mochten van thuis eten meenemen, maar kregen geen geld voor de kantine. Dat was dan eigen rekening en de eerste jaren heb je nog geen inkomen, hooguit een krantenwijkje. Dus ik at gewoon netjes mijn boterhammen op. 
Overigens mochten onderbouwers ook niet van het schoolterrein af in de pauzes en tussenuren en was er geen snackbar of supermarkt op loopafstand van school.
De dichtstbijzijnde snackbar was al tien minuten fietsen. Dat redde je in een half uur niet om er heen te fietsen, te bestellen, te wachten, te eten en terug te fietsen.

MamaE schreef op 05-09-2022 om 16:10:

Ik ken geen middelbare scholen waar volledige maaltijden verkocht worden. Als het zou bestaan zou ik het t.z.t. wel overwegen, zeker voor dagen dat dochter in de avond sport. Maar met het aanbod van worstenbroodjes, belegde broodjes, snacks, snoep etc. vind ik dat geen waardig alternatief voor wat we thuis koken.
Ik vind boterhammen ook echt niet vies als ze een paar uur in een trommeltje zitten hoor. Toen ik op de middelbare school zat waren er ook mensen die hun brood weggooiden, maar dat was niet de meerderheid, zeer zeker niet.
Wij mochten van thuis eten meenemen, maar kregen geen geld voor de kantine. Dat was dan eigen rekening en de eerste jaren heb je nog geen inkomen, hooguit een krantenwijkje. Dus ik at gewoon netjes mijn boterhammen op.
Overigens mochten onderbouwers ook niet van het schoolterrein af in de pauzes en tussenuren en was er geen snackbar of supermarkt op loopafstand van school.
De dichtstbijzijnde snackbar was al tien minuten fietsen. Dat redde je in een half uur niet om er heen te fietsen, te bestellen, te wachten, te eten en terug te fietsen.

daar had je dan ook je connecties voor: broers of zussen in een  hoger jaar met een brommer of een tussen uur. 

En je had wel wat zakgeld. In mijn omgeving was het vrij gebruikelijk dat je vanaf je 12e bijna de hele zomervakantie werkte, dat geld kon je dan mooi tijdens het schooljaar verbrassen tenzij je spaarde voor iets anders.

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 16:16:

[..]

daar had je dan ook je connecties voor: broers of zussen in een hoger jaar met een brommer of een tussen uur.

En je had wel wat zakgeld. In mijn omgeving was het vrij gebruikelijk dat je vanaf je 12e bijna de hele zomervakantie werkte, dat geld kon je dan mooi tijdens het schooljaar verbrassen tenzij je spaarde voor iets anders.

Ik had geen oudere broers of zussen en ook geen brommer. In de onderbouw mochten we dus ook het schoolterrein niet af. Ik was braaf. 

In had wel een folderwijk vanaf mijn 13e, maar geen ander vakantiewerk. Ik was ook lui en had weinig nodig, de noodzaak was er niet. Overigens hadden mijn ouders wel een vrij uitgesproken mening over het verbrassen van ons geld aan ongezond eten.
We mochten ons zakgeld ook niet aan snoep uitgeven omdat we thuis meer dan genoeg kregen. Was ook zo, we kregen eigenlijk belachelijk veel snoep en koek.
Nu was ik niet zo heilig dat ik dat nooit gedaan heb, maar er moest ook zeker wel gespaard worden.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

05-09-2022 om 16:23

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 07:40:

Voor kinderen die thuis niets gezonds krijgen (uit armoede of onwetendheid) zou het mooi zijn als op bepaalde scholen een project zou draaien met een warme lunch. Als er ook draagkracht is bij de ouders.

Voor mijn eigen kinderen wil ik dit absoluut niet. Ik kook zelf gezonder en vooral gevarieerder (vaak samen met) dan ik verwacht uit zo'n schoolkantine/cateringbedrijf. Ik vind het mijn taak als ouder.

En als leerkracht zit ik ook niet te wachten op warme lunches. Fijn dat iemand anders dat zo positief ziet, maar het komt erop neer dat je gewoon zelf als leerkracht verantwoordelijk gesteld gaat worden dat Pietje die geen wortels lust zijn worteltjes opeet. En al die vieze eetdampen in mijn klas zit ik ook niet op te wachten (heb ooit in de ouderenzorg een bijbaan gehad, ik kan me die geuren nog herinneren).

Jullie hebben op school geen refter? 

Iemand anders zei in een vorig bericht ook dat ze dit niet wou voor haar kinderen omdat ze zelf wel bepaalde wat haar kinderen binnenkregen; gelukkig ben ik verstoken van het idee dat ik alleen weet wat goed is voor mijn kind. Persoonlijk heb ik iets meer vertrouwen in het systeem en zie ik het vooral als een waardevolle aanvulling. 

Valdemar schreef op 05-09-2022 om 16:23:

[..]

Jullie hebben op school geen refter?

Iemand anders zei in een vorig bericht ook dat ze dit niet wou voor haar kinderen omdat ze zelf wel bepaalde wat haar kinderen binnenkregen; gelukkig ben ik verstoken van het idee dat ik alleen weet wat goed is voor mijn kind. Persoonlijk heb ik iets meer vertrouwen in het systeem en zie ik het vooral als een waardevolle aanvulling.

Op scholen met een continurooster eten de kinderen vaak in hun eigen klas met de eigen leerkracht. Niet op alle scholen is er in een centrale hal ruimte voor álle kinderen om te eten.

Dat heeft ook een stukje met cultuur/infrastructuur te maken. Als het gebruikelijk is dat kinderen op school warm eten, dan richt je daar een schoolgebouw ook op in. In Nederland is dat niet gebruikelijk en ook nooit geweest, dus scholen zijn daar niet op ingericht.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

05-09-2022 om 16:37

watertoren schreef op 05-09-2022 om 11:05:

[..]

Die kosten heb je dan toch dus waarom iets tegen je zin opeten? Het is juist goed om naar je lichaam te luisteren en te stoppen met eten als je voldaan bent. een bord hoeft niet leeg.

Eens. 
Ik begrijp de opmerkingen ook niet dat leerkrachten plots meer werk zouden hebben en zouden moeten toezien op het eetgedrag. 
Bij ons hadden we twee studiemeesters die een oogje in het zeil hielden terwijl iedereen at (ook de leerkrachten), het eten kwam gewoon in kommen aan tafel en ieder pakte zoveel hij wou, waarbij ze regelmatig eens langskwamen om te zien of er bijgevuld moest worden. Vlees was 1 per persoon maar groenten en water waren er in overvloed. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

05-09-2022 om 16:42

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 11:28:

...
Maar heb wel eens gehad dat door het warme weer de bananen zo snel bruin waren geworden, dat ze echt niet meer meekonden. Op dat moment had ik geen alternatief en heb ik ze dus crackers meegegeven voor de pauze. Gewoon van die naturel crackertjes. Kind mocht deze dus niet opeten omdat het geen fruit was. Ik heb er zelf van de school niks over gehoord, maar kwam de crackers in de tas tegen. Ze hebben ook geen alternatief gekregen van de school, dus worden ze buitengesloten van de groep en van hun tussendoortje.

Ik vind het heel goed hoor dat een school een gezonde leefstijl stimuleert. Maar ze draven soms wel een beetje door.

Ja, want het is zo ontzettend moeilijk om er als ouder rekening mee te houden dat je kind fruit nodig heeft voor school. 

Miepjecody schreef op 05-09-2022 om 15:29:

[..]

Wij aten ons brood gewoon. En mijn kinderen ook hoor

Dat denken de meeste ouders 🤭😁

Valdemar schreef op 05-09-2022 om 16:23:

[..]

Jullie hebben op school geen refter?

Iemand anders zei in een vorig bericht ook dat ze dit niet wou voor haar kinderen omdat ze zelf wel bepaalde wat haar kinderen binnenkregen; gelukkig ben ik verstoken van het idee dat ik alleen weet wat goed is voor mijn kind. Persoonlijk heb ik iets meer vertrouwen in het systeem en zie ik het vooral als een waardevolle aanvulling.

Ik was één van "die anderen", of ik een haar ben laat ik in het midden. Mijn kinderen waren door omstandigheden geen goede eters. Thuis konden we daar een eigen draai aan geven, school doet dat niet. Wat ik ook eerder zei is dat ik geen co-ouderschap met school wil. 

Hoe kom je er bij dat ik vind dat alleen ik ( of die hetzelfde zeiden) alleen weet/weten hoe het hoort en dat jij dat gelukkig niet hebt? Ik heb die tijd al even achter me liggen. 

Ik heb niets met gaarkeukenvoedsel en ken mijn kinderen met hun toenmalige eetprobleem toch iets beter vrees ik.

Ik mag het niets vinden en jij mag het een aanwinst vinden.


Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 16:45

Valdemar schreef op 05-09-2022 om 16:42:

[..]

Ja, want het is zo ontzettend moeilijk om er als ouder rekening mee te houden dat je kind fruit nodig heeft voor school.

Wat is dit nu weer voor een uit z'n verband gerukte kutopmerking?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.