Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 12:35:

[..]

Je zou denken van wel ja. Ik had ook bijna een heel schurftige opmerking gemaakt over het nogal dikke achterwerk van de vrouw in kwestie. Heb er verder ook niks mee gedaan. Schouders opgehaald en dacht zal wel.

Ik heb meegemaakt dat het computersysteem het niet deed en de forse dame het handmatig moest opzoeken. Dat deed ze verkeerd waardoor er (terwijl hollands welvaren knulletje voor haar neus stond en alle trucjes die hij moest doen had laten zien) ineens sprake was van zeer ernstig ondergewicht en ik een afspraak moest maken met een kinderarts, want zeer zorgwekkend. 

Je zou denken dat ze zouden kijken. 

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 12:39:

[..]

Nou dat zal wisselen denk ik. Ik werk in het onderwijs en brood wordt slecht gegeten, vooral de prullenbakken smullen ervan. Iets anders meenemen is op veel scholen niet mogelijk bij gebrek aan koelkasten en opwarm mogelijkheden. Mijn kinderen eten liever warm en velen met hun merk ik. Primaire taak van school is onderwijs en ze verplichten vaak dat iedereen op school moet eten. Dan vind ik het niet zo gek dat er meer keuze zou moeten kunnen zijn. Gaat bij mij overigens niet om gemak, wij eten savonds ook warm.

Maar las ik nou eerder dat jij in het VO werkt? Back in the 90's ging het brood ook direct de prullenbak in (je gaat toch geen brood eten) en werden er broodjes worst in de kantine gekocht of patat bij de snackbar in het winkelcentrum. 

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 12:49

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 12:39:

[..]

Ja dat is hier ook maar ze moeten dus wel eigen eten meenemen en dat mag in principe alles zijn.

Ja eigen eten idd. Maar wel gewoon brood met beleg. En desnoods iets extra's..maar alle beleg mag. Nog..

Hier op de basisschool mogen ze geen eten weggooien. Als ze het niet opeten, gaat het mee terug naar huis. En terecht. School is geen afvalcentrale.

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 12:39:

[..]

[..]

Als ik kijk naar de ongeveer 350 kinderen die ik afgelopen jaren onder mijn hoede heb gehad, en als ik dan kijk naar de kinderen met overgewicht dan gaan die warme maaltijden het verschil niet maken.

Niet wetenschappelijk onderbouwd (want dan lees je armoede =overgewicht).

Maar de grootste groep kinderen met overgewicht waren de wat verwendere kinderen met bourgondische ouders. Vaak naar het pretpark, vaak nieuw speelgoed mee naar school, vaak pizza/burger king/mac. Het kind dat geen waterijs lust als je op een warme dag ijs uitdeelde, maar alleen Magnums lust naar eigen zeggen. Ik vond ze echt niet minder lief hoor, want het staat hier wat onaardig, maar ik zag vooral overgewicht bij ouders die wel degelijk geld hebben, maar die moeilijk nee kunnen zeggen tegen hun kinderen. Moeders zijn vaak zelf om door een ringetje te halen en consumeren zelf enkel calorieën via wijn. Vaders hebben een aardige bierspoiler en bbq'en graag. Als wij zoiets zouden invoeren dan staan deze ouders op hun achterste benen. En het maakt niet uit, want het calorierijk voeden gaat toch wel door.

Bij de kinderen waarvan ouders onder bewind staan, of waarvan je weet dat ze het niet breed hebben zag ik vaak komkommer en tomaatjes of appeltjes. Er wordt denk ik 's avonds vaker patat en soep gegeten (zo ging het bij ons vroeger). Voor hen zou qua voedingswaarde goed zijn om op school warm te eten. Maar dit waren niet de kinderen met overgewicht.

Ik heb ook een aardig clubje allochtone leerlingen op school. Daar zie ik veel meer het verschil. Bij de lager opgeleide ouders zie ik hele gezinnen met kleine broertjes en zusjes met zakken chips over straat lopen na schooltijd. Bij de hoger opgeleide allochtone ouders absoluut niet. Maar ook hier wel weer een groep ouders die het goed hebben en die moeilijk nee kunnen zeggen. En daar zie ik de kinderen met overgewicht.

Deze ouders gaan dan na school waarschijnlijk hun kind 'bijvoeden', als ze van mening zijn dat kind op school tekort komt door alle regels. Als die kinderen merken dat ze thuis nog gewoon friet/pannenkoeken/mac/pizza krijgen als ze de groenten op school 'niet lusten', gaan ze daar niet beter of gezonder van eten.

Valeria schreef op 05-09-2022 om 11:09:

[..]

Hier ging dus bijna niemand naar de BSO omdat er altijd een ouder thuis was. Veel parttimers of flexibelen blijkbaar.

Of gewoon onregelmatige werktijden.

Dat zijn best veel mensen ook.

Alles is gebaseerd op 8 tot 17 banen.

Renmuis schreef op 04-09-2022 om 22:54:

[..]

Het probleem is dat lang niet iedereen geschikt is voor de klas te staan. Als andere mensen het eten zouden begeleiden, en we weten dat elk kind een goede maaltijd krijgt, zou dat juist weer werkdruk verlichting kunnen betekenen voor de juffen en meesters. Daar moet alleen wel budget voor zijn. Enfin, ik heb liever meer extra personeel in de school die wat taken kunnen overnemen, dan weer een zij-instromer begeleiden die er na een half jaar mee stopt.

Maar dat is niet de voornaamste reden dat ik voor ben. 1 op de 10 kinderen groeit op in armoede, en ik heb op scholen gewerkt waar dat percentage nog veel hoger ligt. Ik had op een gegeven moment standaard extra lunch en fruit bij me. Dat kun je je misschien niet voorstellen, maar er zijn kinderen waarbij het niet vanzelfsprekend is dat de broodtrommel gevuld is. Voor die leerlingen zou dit een echt verschil kunnen maken.

De voornaamste reden voor jou is armoede, waardoor er veel kinderen (iig op de schoken waar jij gewerkt hebt) geen gevulde broodtrommel hebben.

Denk jij dan serieus dat de ouders van die kinderen dan wel geld hebben om een warme maaltijd voor hun kinderen op school te betalen?

Of krijgen alle kinderen gratis een warme maaltijd? 

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 12:45:

[..]

Maar las ik nou eerder dat jij in het VO werkt? Back in the 90's ging het brood ook direct de prullenbak in (je gaat toch geen brood eten) en werden er broodjes worst in de kantine gekocht of patat bij de snackbar in het winkelcentrum.

Ik heb 18 jaar in het basisonderwijs gewerkt en weet daardoor uit ervaring dat brood slecht gegeten wordt, is niet meer lekker na uren zweten in een trommel, ging dan mee naar huis. Bij mijn jongste kinderen op school zie je dat ook, wordt slecht gegeten. Nu werk ik al een aantal jaren in het VO en daar zie  je het heel duidelijk; de warme gezonde maaltijden in de kantine zijn erg populair en worden goed gegeten. De leerlingen die brood mee krijgen gooien het weg en eten of niks of halen iets ongezonds bij een winkel/snackbar in de buurt. Zou mooi zijn als iedereen warm kan eten op school. Uitzonderingen hou je natuurlijk altijd. Maar het meerendeel kiest dan toch voor de warme maaltijd.

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 13:26

MamaE schreef op 05-09-2022 om 12:49:

Hier op de basisschool mogen ze geen eten weggooien. Als ze het niet opeten, gaat het mee terug naar huis. En terecht. School is geen afvalcentrale.

Hier ook hoor. Maar denk dat het meer een boodschap naar de ouders toe is dat kind zijn eten niet of half op eet. 

Krijg hier ook regelmatig een bakje vol korsten mee terug. Maar als kind zegt dat ik niet in bakje mag kijken want verrassing, dan weet ik dat ie helemaal leeg is 😊

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 13:03:

[..]

Ik heb 18 jaar in het basisonderwijs gewerkt en weet daardoor uit ervaring dat brood slecht gegeten wordt, is niet meer lekker na uren zweten in een trommel, ging dan mee naar huis. Bij mijn jongste kinderen op school zie je dat ook, wordt slecht gegeten. Nu werk ik al een aantal jaren in het VO en daar zie je het heel duidelijk; de warme gezonde maaltijden in de kantine zijn erg populair en worden goed gegeten. De leerlingen die brood mee krijgen gooien het weg en eten of niks of halen iets ongezonds bij een winkel/snackbar in de buurt. Zou mooi zijn als iedereen warm kan eten op school. Uitzonderingen hou je natuurlijk altijd. Maar het meerendeel kiest dan toch voor de warme maaltijd.

Leerlingen in het VO krijgen geen brood mee.

Ik kan me heel weinig voorstellen bij een middelbare school waar überhaupt warme maaltijden aangeboden worden in de kantine (hoe groot is die school dan wel niet?) en die ook nog verkocht worden. Ik geloof ook niet dat de meeste leerlingen dan kiezen voor een warme maaltijd. Daar gaat hun geld.... Mijn zoon koopt een paar keer per jaar een worstenbroodje (veel meer is er ook niet te koop), want hij vindt het zonde van zijn geld. Volgens mij is dat al 1,50. Die gaat echt geen warme maaltijden kopen. Andere zoon ook niet, want in de kantine in de rij staan gaat van zijn telefoontijd af.

Valeria schreef op 05-09-2022 om 13:39:

[..]

Leerlingen in het VO krijgen geen brood mee.

Ik kan me heel weinig voorstellen bij een middelbare school waar überhaupt warme maaltijden aangeboden worden in de kantine (hoe groot is die school dan wel niet?) en die ook nog verkocht worden. Ik geloof ook niet dat de meeste leerlingen dan kiezen voor een warme maaltijd. Daar gaat hun geld.... Mijn zoon koopt een paar keer per jaar een worstenbroodje (veel meer is er ook niet te koop), want hij vindt het zonde van zijn geld. Volgens mij is dat al 1,50. Die gaat echt geen warme maaltijden kopen. Andere zoon ook niet, want in de kantine in de rij staan gaat van zijn telefoontijd af.

Onze school heeft 800 leerlingen niet zo heel groot dus. Ouders geven graag hun kind geld mee om een maaltijd te kopen in de kantine; of je geeft als ouders je geld uit aan boodschappen wat ze vervolgens weggooien of dat je ze geld meegeeft voor eten wat ze wel eten...keuze is dan niet zo moeilijk, dat laatste groeit in populariteit. In de rij staan is er niet bij hoor dus er gaat weinig tijd af. Je merkt gewoon dat de voorkeur uitgaat naar vers eten dan brood wat al uren in een trommel ligt te zweten. Hier overigens niet alleen warme maaltijden, ze hebben ook salades en belegde broodjes, wraps etc. En het zal ook niet verplicht worden maar de vraag groeit.

Je hebt gelijk, ze krijgen geen brood mee dat moeten de meeste pubers zelf smeren. Maar velen doen dat niet of doen het wel om gezeur van ouders te voorkomen en gooien het weg. Niet allemaal natuurlijk maar wel veel.

Marianne76 schreef op 04-09-2022 om 22:01:

[..]

Ga één (1) generatie terug en vrijwel iedereen at 's middags warm. Mijn schoonouder doen het nog steeds. Dus zo diep zit die cultuur niet.

Eén? Het scheelt over wat voor werk/dagindeling je spreekt. Er was vooral buiten de steden  een tijd waarin mensen tussen de middag naar huis gingen voor de warme maaltijd. Volgens mij was dat in lang niet alle beroepen gebruikelijk. Toen ik 5 was, was de etenspauze van mijn vader later dan de tussen-de-middagpauze van school en dat was lastig, want inderdaad, hij hechtte aan s middags warm eten. Werkte destijds in de agrarische sector. Na omscholing naar een ander beroep gingen er boterhammen mee en aten we 's avonds warm.

De senioren in het verzorgings/verpleeghuis hier eten altijd tussen de middag warm, en in het ziekenhuis is hetzelfde het geval. Organisatorisch wordt dat handiger gevonden. 

Marianne76 schreef op 04-09-2022 om 22:01:

[..]

Ga één (1) generatie terug en vrijwel iedereen at 's middags warm. Mijn schoonouder doen het nog steeds. Dus zo diep zit die cultuur niet.

Dat is gewoon niet waar

willem1959 schreef op 05-09-2022 om 12:14:

[..]

Ik vind dit helemaal geen taak van de school.

Scholen zijn er om kinderen iets bij te brengen, niet om zich met allerlei medische zaken te bemoeien. Ouders die hun kind maar raak laten vreten zouden eigenlijk geen ouder moeten zijn. Veel ouders zijn volkomen afgeleid door hun smartphone en willen zo min mogelijk gestoord worden door hun kind. Soms vraag je je wel eens af waarom mensen besluiten kinderen te krijgen als ze eigenlijk geen zin en tijd in de opvoeding willen steken.

Tuurlijk, je kunt er van mening over verschillen wat de verantwoordelijkheid van scholen is en/of over wat er tijdens schooltijd moet gebeuren. 

Jouw inkleuring van de lamlendigheid van ouders vind ik stemmingmakerij. Ouders die geen zin en tijd hebben om hun kinderen op te voeden, dat zal heus voorkomen. Maar niet 62% van de ouders (wat dus het percentage overgewicht zal zijn in 2040 bij ongewijzigde omstandigheden). Er lijkt dus iets meer/anders aan de hand. En nogmaals, ik denk echt niet dat een dagelijkse warme maaltijd tijdens de schooldag (laten we even in het midden houden wie het dan moet regelen) het heil zal brengen. Maar ik zeg ook niet meteen dat het géén onderdeel van een oplossing kan zijn. Waarbij je ook nog een win-win situatie kan creëren voor ouders die in de avondspits kunnen volstaan met een eenvoudiger maaltijd, als ze dat willen. 

Je kunt alles bekijken vanuit de status quo en dan zeggen: het kan niet. Je kunt ook kijken: zou het belangrijk kunnen zijn om te doen? En als je daar dan 'ja' op zegt, ga je kijken hóe het kan. Dat de school of de leerkrachten dit zouden moeten organiseren, dat is helemaal geen uitgemaakte zaak. Als dat niet blijkt te kunnen, zoek je een andere partij. Ik vind het niet voor de hand liggen om een idee meteen af te schieten omdat het binnen de huidige status quo onmogelijk lijkt. 

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 14:07:

[..]

Onze school heeft 800 leerlingen niet zo heel groot dus. Ouders geven graag hun kind geld mee om een maaltijd te kopen in de kantine; of je geeft als ouders je geld uit aan boodschappen wat ze vervolgens weggooien of dat je ze geld meegeeft voor eten wat ze wel eten...keuze is dan niet zo moeilijk, dat laatste groeit in populariteit. In de rij staan is er niet bij hoor dus er gaat weinig tijd af. Je merkt gewoon dat de voorkeur uitgaat naar vers eten dan brood wat al uren in een trommel ligt te zweten. Hier overigens niet alleen warme maaltijden, ze hebben ook salades en belegde broodjes, wraps etc. En het zal ook niet verplicht worden maar de vraag groeit.

Werk je in de kantine?
Hoe duur is een maaltijd daar?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.