Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 11:28:

Ik vind dat men zich op scholen en BSO teveel bezighouden met zaken die bij de ouders horen te liggen.
Wij hebben op school twee vaste fruitdagen. Dat vind ik heel goed. Op die dagen mogen er ook geen koeken worden meegegeven. Wat ik dan wel kwalijk vind is dat het kind ze ook niet op mag eten als het geen fruit mee heeft.
Hier ligt thuis de fruitschaal eigenlijk altijd wel vol met allerlei dingen.
Maar heb wel eens gehad dat door het warme weer de bananen zo snel bruin waren geworden, dat ze echt niet meer meekonden. Op dat moment had ik geen alternatief en heb ik ze dus crackers meegegeven voor de pauze. Gewoon van die naturel crackertjes. Kind mocht deze dus niet opeten omdat het geen fruit was. Ik heb er zelf van de school niks over gehoord, maar kwam de crackers in de tas tegen. Ze hebben ook geen alternatief gekregen van de school, dus worden ze buitengesloten van de groep en van hun tussendoortje.

Ik vind het heel goed hoor dat een school een gezonde leefstijl stimuleert. Maar ze draven soms wel een beetje door.

Tja, als je een regel instelt en hij wordt niet gehandhaafd, dan heeft zo'n regel natuurlijk geen zin. Dan zijn er genoeg mensen die zeggen 'mijn kind hoeft daar niet aan mee te doen' en dat worden er dan steeds meer 'want pietje mag op de fruitdag ook gewoon een gevulde koek eten'. In het geval van jouw kind is het wel lullig en het alternatief ook niet ongezond. 

Ook dit soort dingen zijn een afweging bij wie de verantwoordelijkheid hoort te liggen en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. 

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 11:28:

I

Ik vind het heel goed hoor dat een school een gezonde leefstijl stimuleert. Maar ze draven soms wel een beetje door.

Ach, zolang de verwachting nog is dat in 2040 62% van de mensen overgewicht heeft, vind ik de situatie best urgent. Dus doordraven, mwah. En natuurlijk valt of staat een gezond gewicht absoluut niet met of scholen een warme maaltijd aanbieden. Maar in het geheel lukt het veel ouders kennelijk in toenemende mate niet om de verantwoordelijkheid te nemen voor de leefstijlopvoeding van hun kinderen, gezien het alsmaar toenemende overgewicht in de bevolking. Dat gekeken wordt hoe een kentering teweeg gebracht moet worden, vind ik niet zo gek. Dat scholen dit niet in hun eentje op de schouders kunnen nemen, is vanzelfsprekend.

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 11:35:

[..]

En mede hierom wil ik als leerkracht niet ook nog eens verantwoordelijk zijn voor de warme maaltijden van kinderen. 

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar wie zegt dat de juf het moet regelen, op scholen waar warm gegeten wordt regelen de leerkrachten het ook niet. Daar wordt het geregeld door overblijfouders, kantinepersoneel, cateringmedewerkers etc.

en wat te denken van restjes weg gooien, bakjes, bestek ( afval) extra afwas ( energie)

Helena71 schreef op 05-09-2022 om 11:30:

[..]



Helemaal eens. In de breedste zin van het woord overigens wel.

Idem hoor. Die gruitdagen (oh, die term :-S) worden doorgaans niet door het onderwijzend personeel bedacht. Meestal wordt het door ouders via de MR ingebracht want hun Roos wil ook graag stroopwafels mee naar school en pakjes taksi ipv water, want Dylano mag dat wel van zijn moeder. Of je hebt een directie die geilt op nog een mooi bordje bij de school. Als excellent niet lukt, dan gaan we voor het predicaat Gezonde School. Dan heb je altijd nog wel een collega die zelf op sla leeft tussen de middag en die zich heul erg zorgen maakt om de broodjes Nutella en we moeten ineens gruiten. 

De meeste leerkrachten interesseert het bar weinig wat die kinderen als 10-uurtje mee krijgen. Ik ben zelf anti pakjes, vanwege al dat afval. Maar of Pietje een stuk fruit in z'n trommeltje heeft, of ontbijtkoek, of een koekje.. maakt mij echt niks uit. Ik weet niks over voor en na school. 

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 12:00

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 11:36:

[..]

Hier snijdt de juf al het fruit op en verdeelt dat onder de kinderen. In praktijk betekent dat vooral veel appel

Doen ze bij ons ook regelmatig. Volgens mij is er iedere dag een fruit moment van school uit.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 12:01

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 11:42:

[..]

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar wie zegt dat de juf het moet regelen, op scholen waar warm gegeten wordt regelen de leerkrachten het ook niet. Daar wordt het geregeld door overblijfouders, kantinepersoneel, cateringmedewerkers etc.

Dan moeten die mensen er dus wel zijn. 

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 11:35:

[..]

En mede hierom wil ik als leerkracht niet ook nog eens verantwoordelijk zijn voor de warme maaltijden van kinderen. Want jij baalt hiervan. Maar de moeder van Marietje mailt dat het niet eerlijk was dat bijenlarfje wel crackers mocht eten van juf, want dat wil Marietje eigenlijk ook wel. En potverdorie, nu is het al de 3e keer dat Keesje zijn fruit vergat en koek mocht eten, ja, nu gaat Marietje of gruitdag (brrrr) ook gewoon haar suikerwafel weer meenemen hoor.

Het klinkt belachelijk, maar dat is wel hoe het gaat.

Overigens zou ik ook de cracker mee terug geven en vragen wie er een stuk appel/paprika ed over heeft. Mans is groot dat dat ook is gebeurd. Een kind niks laten eten heb ik nog nooit gehoord. Niemand wil hongerige chagrijnige kinderen in de klas 😉

Wij hadden een soortgelijk probleempje. Toen we op deze (Belgische) school kwamen, stond expliciet in de instructies dat de kinderen als tussendoortje een koek(je) mee moesten nemen. Dat was ik helemaal niet gewend, elke dag koek geven. Ik heb wat anders meegegeven (crackers, groenten). Dat ging nog.

Nieuwe fase, kinderen mochten geen koek meer meenemen, het werd verplicht fruit. Mijn kind heeft hypoglykemie en mag geen zoet, ook geen fruit, als tussendoortje eten. Ik bleef cracker en groenten meegeven. Mocht niet. Ja, dan schiet zo'n maatregel zijn doel voorbij. Ik snap dat je als leerkracht helemaal geen zin hebt in die toestanden.

Zoals ik al zei: wij hadden aparte mensen voor het warme eten. De leerkrachten aten in de lerarenkamer.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 12:01:

[..]

Dan moeten die mensen er dus wel zijn.

Zijn nog steeds genoeg mensen op zoek naar werk / afstand tot de arbeidsmarkt etc. Op de school van mijn nichtje ( buitenland) wordt het vlak voor de lunch geleverd op school. Leerlingen halen zelf hun dienblad uit de kar en zetten het na het eten terug in de kar. Komt geen personeel extra aan te pas op die school. Opties zat hoe je iets zou kunnen regelen. Maar iets nieuws vinden mensen al gauw onmogelijk.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 12:12

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 12:07:

[..]

Zijn nog steeds genoeg mensen op zoek naar werk / afstand tot de arbeidsmarkt etc. Op de school van mijn nichtje ( buitenland) wordt het vlak voor de lunch geleverd op school. Leerlingen halen zelf hun dienblad uit de kar en zetten het na het eten terug in de kar. Komt geen personeel extra aan te pas op die school. Opties zat hoe je iets zou kunnen regelen. Maar iets nieuws vinden mensen al gauw onmogelijk.

Maar wat voegt het toe? 

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 12:07:

[..]

Zijn nog steeds genoeg mensen op zoek naar werk / afstand tot de arbeidsmarkt etc. Op de school van mijn nichtje ( buitenland) wordt het vlak voor de lunch geleverd op school. Leerlingen halen zelf hun dienblad uit de kar en zetten het na het eten terug in de kar. Komt geen personeel extra aan te pas op die school. Opties zat hoe je iets zou kunnen regelen. Maar iets nieuws vinden mensen al gauw onmogelijk.

Bij iets nieuws zien mensen idd vaak beren op de weg. Maar bij iets dat goed uitkomt zien mensen de zaken ook vaak erg rooskleurig. Kinderen van 6 kunnen zonder moeite een dienblad met warm eten de trap op dragen, er staan mensen te trappelen om op scholen 2 uurtjes te ondersteunen bij het eten, en het gaarkeukenvoedsel bestaat uit louter voedzame maar heerlijk smakende groenten die door de kindertjes met smaak worden gegeten omdat vriendje het ook eet. 

De praktijk zal ergens in het midden liggen, en dat is me het gedoe niet waard. 

Maar echt, een ieder die dit graag wil, verenig je en bestook je MR en als dat niet werkt de directie.

Mija schreef op 05-09-2022 om 11:39:

[..]

Ach, zolang de verwachting nog is dat in 2040 62% van de mensen overgewicht heeft, vind ik de situatie best urgent. Dus doordraven, mwah. En natuurlijk valt of staat een gezond gewicht absoluut niet met of scholen een warme maaltijd aanbieden. Maar in het geheel lukt het veel ouders kennelijk in toenemende mate niet om de verantwoordelijkheid te nemen voor de leefstijlopvoeding van hun kinderen, gezien het alsmaar toenemende overgewicht in de bevolking. Dat gekeken wordt hoe een kentering teweeg gebracht moet worden, vind ik niet zo gek. Dat scholen dit niet in hun eentje op de schouders kunnen nemen, is vanzelfsprekend.

Ik vind dit helemaal geen taak van de school.

Scholen zijn er om kinderen iets bij te brengen, niet om zich met allerlei medische zaken te bemoeien. Ouders die hun kind maar raak laten vreten zouden eigenlijk geen ouder moeten zijn. Veel ouders zijn volkomen afgeleid door hun smartphone en willen zo min mogelijk gestoord worden door hun kind. Soms vraag je je wel eens af waarom mensen besluiten kinderen te krijgen als ze eigenlijk geen zin en tijd in de opvoeding willen steken.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 12:01:

[..]

Dan moeten die mensen er dus wel zijn.

Zijn nog steeds genoeg mensen op zoek naar werk / afstand tot de arbeidsmarkt etc. Op de school van mijn nichtje ( buitenland) wordt het vlak voor de lunch geleverd op school. Leerlingen halen zelf hun dienblad uit de kar en zetten het na het eten terug in de kar. Komt geen personeel extra aan te pas op die school. Opties zat hoe je iets zou kunnen regelen. Maar iets nieuws vinden mensen al gauw onmogelijk.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 12:12:

[..]

Maar wat voegt het toe?

Meer keuze mogelijkheid in eten. 

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 12:18

Mija schreef op 05-09-2022 om 11:39:

[..]

Ach, zolang de verwachting nog is dat in 2040 62% van de mensen overgewicht heeft, vind ik de situatie best urgent. Dus doordraven, mwah. En natuurlijk valt of staat een gezond gewicht absoluut niet met of scholen een warme maaltijd aanbieden. Maar in het geheel lukt het veel ouders kennelijk in toenemende mate niet om de verantwoordelijkheid te nemen voor de leefstijlopvoeding van hun kinderen, gezien het alsmaar toenemende overgewicht in de bevolking. Dat gekeken wordt hoe een kentering teweeg gebracht moet worden, vind ik niet zo gek. Dat scholen dit niet in hun eentje op de schouders kunnen nemen, is vanzelfsprekend.

Nee, maar er zijn tegenwoordig teveel verplichtingen van school uit. Terwijl de gymlessen regelmatig uitvallen. 

Mijn zoon had een aantal jaar terug zo'n schoolkeuring. Kregen we een brief thuis dat hij over een x periode nogmaals werd gewogen, want hij neigt naar obesitas. 

Obesitwatte!! Zijn jullie nu helemaal. Hij is gewoon een gezonde grote stevige kerel. Groter voor zijn leeftijd, hij valt buiten alle gemiddelden. Keken puur naar het gewicht en leeftijd. Er zit en zat geen grammetje vet aan. Als ik aan obesitas denk dat zie ik gezette kindjes waar her en der wat overtollige vetrandjes zitten. Niet mijn gespierde zoon die iets groter is dan het gemiddelde joch. 

Dan krijg je mij echt boos hoor. 

En ja natuurlijk is het belangrijk dat kinderen gezond eten en ze daar lessen over krijgen. Maar scholen draven door. Op de BSO mogen ze alleen water of thee zonder suiker drinken. Nu krijgen ze daar ook nog fruit en rauwkost. Vinden mijn kinderen heerlijk hoor. Maar liever niet pas om half 5, want dan sta ik voor Jan piep te koken. Je wilt het ze ook niet verbieden, want je gunt je kind ook een tussendoortje. 

We krijgen tegenwoordig de meest idiote soorten plastic troep mee naar huis omdat er gezond getrakteerd moet worden. Maar ik zie bijna geen enkele ouder nog iets eetbaars trakteren. Iedere week komt er weer een nieuwe berg goedkope actionzooi mee naar huis. 

Met traktaties moet je met zoveel dingen rekening houden. 

Dus nee, ik ben zeker niet tegen groenten en fruit. Want hier krijgen ze weinig anders. Ze halen zelf de tomaten uit de tuin en straks lekkere bessen. Mijn achtertuin is voor 50% eetbaar. 

Maar de manier waarop het opgedrongen wordt is niet juist. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 12:20

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 12:17:

[..]

Zijn nog steeds genoeg mensen op zoek naar werk / afstand tot de arbeidsmarkt etc. Op de school van mijn nichtje ( buitenland) wordt het vlak voor de lunch geleverd op school. Leerlingen halen zelf hun dienblad uit de kar en zetten het na het eten terug in de kar. Komt geen personeel extra aan te pas op die school. Opties zat hoe je iets zou kunnen regelen. Maar iets nieuws vinden mensen al gauw onmogelijk.

[..]

Meer keuze mogelijkheid in eten.

Maar daar zit waarschijnlijk geen kind op te wachten, ik denk dat dit meer draait om het gemak van de ouders dan om kinderen die gestoomde groenten helemaal het einde vinden. Het is ook niet echt de primaire taak van school om te zorgen dat kinderen gezond eten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.