Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Ysenda schreef op 05-09-2022 om 11:04:

[..]

bovenbouwleerlingen hebben best veel vrijheid om dingen te doen. Zoon ging vaak toch bij een vriendje spelen, of vriendje kwam mee naar de bso, dat laatste kwam niet vaak voor want zijn vrienden zaten ook op de bso. Bovenbouw mocht ook (indien ouders toestemming hadden gegeven) zelf naar de sportvereniging of muziekschool fietsen en dan weer terug naar de bso komen. Kregen ze daar wat te drinken en te eten, huiswerk maken enzo.

Toen zoon van school wisselde en niet meer gebruik kon maken van deze bso op school dagen is hij alleen gebruik gaan maken van de vakantieopvang. Zag hij daar zijn vrienden die wel op de oude school bleven. Zijn nu nog zijn vrienden.

Hier ging dus bijna niemand naar de BSO omdat er altijd een ouder thuis was. Veel parttimers of flexibelen blijkbaar. 

Alleen al de discussie die het hier oproept laat denk ik wel zien dat het heel wat voeten in aarde gaat hebben als scholen dit zouden invoeren.
Ik sta er echt niet negatief tegenover, maar het is wel een discussie over verantwoordelijkheden, organisatie, kosten, variaties etc. En dat moet dan allemaal goed afgewogen worden.
Hoewel wij hier vroeger ook warm aten tussen de middag, heeft dat nooit bij de school gelegen. Want ouders willen zelf kunnen bepalen wat/hoe vaak/hoeveel hun kind eet.
Maar misschien als een school het gewoon in zou voeren, dat er dan steeds meer kinderen mee gaan doen.
Ik heb trouwens wel in het nieuws ooit voorbij zien komen dat er een school was waar de kinderen zelf kookten en ze op school warm eten kregen. En ook een school waar ze elke dag een lunchbuffet regelden. Omdat ze zagen dat kinderen te vaak ongezonde troep mee hadden, en dan echt in de zin van kleuters met een zakje chips en flesje cola, stukken pizza, koude frikadellen etc.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

05-09-2022 om 11:11

miss1984 schreef op 05-09-2022 om 06:38:

[..]

Mag ik vragen wat je haar dan mee geeft? Meer rauwkost of wraps?

Ik probeer ideeën op te doen, zoon begint een beetje tabak te krijgen van altijd brood mee naar school. Maar er moet snel gegeten worden met 20 min.. eet pauze 🥴

Van alles. Rijstsalade, Mexicaanse bonenschotel, Poke Bowl met gerookte zalm, zeewier en avocado (niet in de zomer overigens), roerei vol met groente, avocado-geitenkaas pannekoeken, bananenbrood, rauwkost (wortel/komkommer/radijs), eiwraps met allerhande inhoud. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 11:12

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 11:07:

[..]

ja, wel want je kunt ook alleen tso afnemen. Deed ik ook op de dagen dat zoon niet naar de BSO ging. Alleen als je BSO afneemt hoef je het er niet los bij te nemen.

Verplicht overblijven dus vanwege het warm eten of wat? In jouw geval is het gewoon een aangeboden dienst die jou waarschijnlijk goed uitkomt. Maar in het geval dat er maar een ouder of geen een ouder werkt is het waarschijnlijk behoorlijk prijzig om dagelijks tso af te nemen alleen voor het eten. 

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 10:56:

[..]

Het overgrote deel van de leerlingen gaat naar de BSO, en op dagen dat je geen BSO afneemt kun je wel TSO ook afnemen.

opvangorganisatie heeft wel heel erg moeten strijden om die grote keuken te mogen plaatsen want dan komen er ineens veel meer regels bij idd, op gebied van veiligheid maar ook haccp. Daarom zitten ze ook op de bovenbouwlocatie. BSO heeft de hele begane grond in gebruik. Dus keuken, studieruimten (bovenbouw heeft huiswerk dat moet gewoon eerst gemaakt worden) atelier, (voor sport wordt de gymzaal van de middenbouw locatie gebruikt), speelruimten, en dan worden de schoolpleinen van de boven en middenbouw gebruikt. Een deel van het plein is in gebruik bij de 0-4 opvang.

Wow, wat een luxe. Als het op deze manier zo top geregeld kan worden zou dat voor wie wil geweldig zijn natuurlijk. 

Naar besef je wel dat dit niet de situatie is op het gros van de Nederlandse scholen. Gezien de rol van de BSO en de faciliteiten vermoed ik dat deze school niet in een "prachtwijk" staat? 

En ik werk zelf in een leuke gemêleerde wijk, kinderen zitten op een "kakschool" maar daar is dit allemaal echt niet mogelijk. Qua ruimte en/of faciliteiten van de opvang. 

Dat komt echt neer op karretjes vol dienbladen die de juf mag gaan uitdelen. 

Als er vanuit de regering wens is om elk kind te voorzien van een echt gezonde maaltijd dan moet er vanaf nu bij de bouw van nieuwe scholen rekening mee gehouden worden qua ruimte. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 11:17

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 11:12:

[..]

Wow, wat een luxe. Als het op deze manier zo top geregeld kan worden zou dat voor wie wil geweldig zijn natuurlijk.

Naar besef je wel dat dit niet de situatie is op het gros van de Nederlandse scholen. Gezien de rol van de BSO en de faciliteiten vermoed ik dat deze school niet in een "prachtwijk" staat?

En ik werk zelf in een leuke gemêleerde wijk, kinderen zitten op een "kakschool" maar daar is dit allemaal echt niet mogelijk. Qua ruimte en/of faciliteiten van de opvang.

Dat komt echt neer op karretjes vol dienbladen die de juf mag gaan uitdelen.

Als er vanuit de regering wens is om elk kind te voorzien van een echt gezonde maaltijd dan moet er vanaf nu bij de bouw van nieuwe scholen rekening mee gehouden worden qua ruimte.

De school van mn zoon heeft ook een kindcentrum zoals ysenda omschrijft, je kunt er volgens mij ook eten maar alleen ‘s avonds. Daar betaal je dan extra voor en dan krijgen ze zo’n smakeloze maaltijd in een stoombakje die ze dan in de magnetron doen. Maar zoon eet liever later dan dat hij daar moet eten.

Ik vind dat die warme maaltijd tussen de middag in ieder geval geen verplichting moet worden en dat een kind die dat 's middags niet weg krijgt gewoon brood mee mag nemen en wat als een kind iets echt niet lust wat er op het menu staat. Die eet dan maar niks?

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 11:17:

[..]

De school van mn zoon heeft ook een kindcentrum zoals ysenda omschrijft, je kunt er volgens mij ook eten maar alleen ‘s avonds. Daar betaal je dan extra voor en dan krijgen ze zo’n smakeloze maaltijd in een stoombakje die ze dan in de magnetron doen. Maar zoon eet liever later dan dat hij daar moet eten.

Daarom ook voor wie wil 😉 

Ik heb ook de ervaring dat het allemaal heel mooi op de menukaart staat (heb op een KDV gewerkt, daar vond ik het wel passen bij mijn taakomschrijving dus geen problemen met warm eten verzorgen) maar in de praktijk was het exact zoals jij beschrijft. Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen kookkunsten. 

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 10:41:

[..]

Maar het ontbijt hoeft toch ook niet uit brood te bestaan?

Het is hier soyayoghurt met fruit en granola, of havermoutpap in de ochtend, tussen de middag brood (smeren mijn kinderen zelf, dus betrapt, er zit geen rauwkost tussen die broodjes, wel net zoveel hartig als zoet), tussendoor rauwkost en een koekje of snoepje en 's avonds warm eten. Lijkt me gevarieerd genoeg.

Nee tuurlijk hoeft ontbijt niet enkel uit brood te bestaan, toch is dat bij de meesten wel het geval en zeker bij de minder bedeelde gezinnen. Brood wat al uren in een trommeltje zit is echt niet meer lekker tussen de middag. Bij mijn kinderen op de basisschool wordt er meer niet opgegeten dan wel. En op de VO school waar ik werk zijn het vooral de prullenbakken die brood eten. Dus in de praktijk blijft er weinig over van gevarieerd.

In zo veel landen is het gebruikelijk en werkt het prima, jammer dat we het niet gewoon proberen.

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 11:28

Ik vind dat men zich op scholen en BSO teveel bezighouden met zaken die bij de ouders horen te liggen.
Wij hebben op school twee vaste fruitdagen. Dat vind ik heel goed. Op die dagen mogen er ook geen koeken worden meegegeven. Wat ik dan wel kwalijk vind is dat het kind ze ook niet op mag eten als het geen fruit mee heeft. 
Hier ligt thuis de fruitschaal eigenlijk altijd wel vol met allerlei dingen. 
Maar heb wel eens gehad dat door het warme weer de bananen zo snel bruin waren geworden, dat ze echt niet meer meekonden. Op dat moment had ik geen alternatief en heb ik ze dus crackers meegegeven voor de pauze. Gewoon van die naturel crackertjes. Kind mocht deze dus niet opeten omdat het geen fruit was. Ik heb er zelf van de school niks over gehoord, maar kwam de crackers in de tas tegen. Ze hebben ook geen alternatief gekregen van de school, dus worden ze buitengesloten van de groep en van hun tussendoortje. 

Ik vind het heel goed hoor dat een school een gezonde leefstijl stimuleert. Maar ze draven soms wel een beetje door. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

05-09-2022 om 11:30

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 11:28:

Ik vind dat men zich op scholen en BSO teveel bezighouden met zaken die bij de ouders horen te liggen.



Helemaal eens. In de breedste zin van het woord overigens wel.

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 11:28:

Ik vind dat men zich op scholen en BSO teveel bezighouden met zaken die bij de ouders horen te liggen.
Wij hebben op school twee vaste fruitdagen. Dat vind ik heel goed. Op die dagen mogen er ook geen koeken worden meegegeven. Wat ik dan wel kwalijk vind is dat het kind ze ook niet op mag eten als het geen fruit mee heeft.
Hier ligt thuis de fruitschaal eigenlijk altijd wel vol met allerlei dingen.
Maar heb wel eens gehad dat door het warme weer de bananen zo snel bruin waren geworden, dat ze echt niet meer meekonden. Op dat moment had ik geen alternatief en heb ik ze dus crackers meegegeven voor de pauze. Gewoon van die naturel crackertjes. Kind mocht deze dus niet opeten omdat het geen fruit was. Ik heb er zelf van de school niks over gehoord, maar kwam de crackers in de tas tegen. Ze hebben ook geen alternatief gekregen van de school, dus worden ze buitengesloten van de groep en van hun tussendoortje.

Ik vind het heel goed hoor dat een school een gezonde leefstijl stimuleert. Maar ze draven soms wel een beetje door.

En mede hierom wil ik als leerkracht niet ook nog eens verantwoordelijk zijn voor de warme maaltijden van kinderen. Want jij baalt hiervan. Maar de moeder van Marietje mailt dat het niet eerlijk was dat bijenlarfje wel crackers mocht eten van juf, want dat wil Marietje eigenlijk ook wel. En potverdorie, nu is het al de 3e keer dat Keesje zijn fruit vergat en koek mocht eten, ja, nu gaat Marietje of gruitdag (brrrr) ook gewoon haar suikerwafel weer meenemen hoor. 

Het klinkt belachelijk, maar dat is wel hoe het gaat. 

Overigens zou ik ook de cracker mee terug geven en vragen wie er een stuk appel/paprika ed over heeft. Mans is groot dat dat ook is gebeurd. Een kind niks laten eten heb ik nog nooit gehoord. Niemand wil hongerige chagrijnige kinderen in de klas 😉

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 11:36

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 11:28:

Ik vind dat men zich op scholen en BSO teveel bezighouden met zaken die bij de ouders horen te liggen.
Wij hebben op school twee vaste fruitdagen. Dat vind ik heel goed. Op die dagen mogen er ook geen koeken worden meegegeven. Wat ik dan wel kwalijk vind is dat het kind ze ook niet op mag eten als het geen fruit mee heeft.
Hier ligt thuis de fruitschaal eigenlijk altijd wel vol met allerlei dingen.
Maar heb wel eens gehad dat door het warme weer de bananen zo snel bruin waren geworden, dat ze echt niet meer meekonden. Op dat moment had ik geen alternatief en heb ik ze dus crackers meegegeven voor de pauze. Gewoon van die naturel crackertjes. Kind mocht deze dus niet opeten omdat het geen fruit was. Ik heb er zelf van de school niks over gehoord, maar kwam de crackers in de tas tegen. Ze hebben ook geen alternatief gekregen van de school, dus worden ze buitengesloten van de groep en van hun tussendoortje.

Ik vind het heel goed hoor dat een school een gezonde leefstijl stimuleert. Maar ze draven soms wel een beetje door.

Hier snijdt de juf al het fruit op en verdeelt dat onder de kinderen. In praktijk betekent dat vooral veel appel

watertoren schreef op 05-09-2022 om 11:21:

Ik vind dat die warme maaltijd tussen de middag in ieder geval geen verplichting moet worden en dat een kind die dat 's middags niet weg krijgt gewoon brood mee mag nemen en wat als een kind iets echt niet lust wat er op het menu staat. Die eet dan maar niks?

Ze kunnen het niet verplichten. Er zijn altijd kinderen die bepaalde dingen niet kunnen/mogen (en willen) eten. Niets eten is geen optie, dus dan een lunch van thuis meenemen. 

Qua praktische haalbaarheid zou het hier ook wel een uitdaging zijn. School heeft vorig jaar de lerarenruimte opgeofferd voor een extra lokaal, dus er is geen keuken meer. En een aula oid voor gezamenlijke eetruimte is er ook niet, al zou dat dan gewoon in de klas kunnen. 
De bso is op 15min loopafstand en mijn zoontje was 1 van de 2 kinderen die er heen ging op sommige dagen. En ook de bso heeft geen keuken. Ik zie logistiek dus wel wat uitdaging.

Ben zo te lezen trouwens een van de weinigen die brood echt heel lekker vindt   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.