Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 10:52

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 10:46:

[..]

je kon het ook los afnemen.

Waar ze zich echt mee onderscheiden was het gevarieerde aanbod aan activiteiten: sport: kinderen werden naar training gebracht, wedstrijden in het weekend doe je als ouder zelf, zwemles idem of het werd als activiteit aangeboden bv judo, circus. Cultuur: eigen muziekdocent en kunstdocent. En dat voor een prijs die niet veel hoger lag dan het maximale vergoedingsbedrag van uit de kinderopvangtoeslag. Iets waar veel andere organisaties meer moeite mee hadden / hebben.

Maar er is geen verplichting om af te nemen en het blijft nou eenmaal een organisatie die gericht is op geld verdienen in tegenstelling tot een school, en om dat geld te verdienen moet je jezelf aantrekkelijk maken en de ouders zoveel mogelijk uit handen nemen. 

Valeria schreef op 05-09-2022 om 10:48:

[..]

Ja, dat was hier ook. Toen er een uur overblijven was, hadden de leerkrachten ook pauze. Nu moeten ze met hun klas in hun klas eten en daarna afwisselend toezicht houden op het schoolplein. In ruil daarvoor zijn ze een kwartier eerder klaar met lesgeven.

Broodtrommels zijn ook makkelijker opgeruimd dan warme maaltijden. Nu is het zo dat als na xx minuten het kind niet klaar is, de trommel weer in de tas gaat en jammer dan. Maar zo'n eetbak moet dan helemaal naar beneden. Bovendien wordt er voor betaald, dus moet de leerkracht er van de ouders op toezien dat het ook op gaat...

Ik zou niet graag leerkracht willen zijn als ik dat er ook nog allemaal bij kreeg.

En dit dus. Als kinderen van huis uit warm eten mee willen nemen allemaal prima. Maar als ik dienbladen met warm eten uit karren moet gaan serveren dan ben ik snel klaar hoor. 

Valeria schreef op 05-09-2022 om 10:48:

[..]

Ja, dat was hier ook. Toen er een uur overblijven was, hadden de leerkrachten ook pauze. Nu moeten ze met hun klas in hun klas eten en daarna afwisselend toezicht houden op het schoolplein. In ruil daarvoor zijn ze een kwartier eerder klaar met lesgeven.

Broodtrommels zijn ook makkelijker opgeruimd dan warme maaltijden. Nu is het zo dat als na xx minuten het kind niet klaar is, de trommel weer in de tas gaat en jammer dan. Maar zo'n eetbak moet dan helemaal naar beneden. Bovendien wordt er voor betaald, dus moet de leerkracht er van de ouders op toezien dat het ook op gaat...

Ik zou niet graag leerkracht willen zijn als ik dat er ook nog allemaal bij kreeg.

Je bord leeg moeten eten is zo'n ouderwetse opvatting. Ik zou er wel moeite mee hebben als een leerkracht mijn kind zou dwingen om zijn bord leeg te eten. Wij hebben hem geleerd dat je mag stoppen met eten als je vol zit. 

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 10:50:

[..]

Geweldig dat je zo'n BSO hebt gevonden. Maar dit geldt dus niet voor alle kinderen in de klas begrijp ik? Maar enkel voor de kinderen die die dag naar de BSO gaan? Want dat scheelt nogal in aantallen.

Hier is een klein keukentje. Op mijn vorige school was een klein keukentje. Bij mijn kinderen is een klein keukentje. Dus die zijn dan afhankelijk van gaarkeukens

Het overgrote deel van de leerlingen gaat naar de BSO, en op dagen dat je geen BSO afneemt kun je wel TSO ook afnemen. 

opvangorganisatie heeft wel heel erg moeten strijden om die grote keuken te mogen plaatsen want dan komen er ineens veel meer regels bij idd, op gebied van veiligheid maar ook haccp.  Daarom zitten ze ook op de bovenbouwlocatie. BSO heeft de hele begane grond in gebruik. Dus keuken, studieruimten (bovenbouw heeft huiswerk dat moet gewoon eerst gemaakt worden) atelier, (voor sport wordt de gymzaal van de middenbouw locatie gebruikt), speelruimten, en dan worden de schoolpleinen van de boven en middenbouw gebruikt. Een deel van het plein is in gebruik bij de 0-4 opvang.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 10:57

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 10:46:

[..]

je kon het ook los afnemen, alleen als je bso afneemt zit het er standaard bij.

Het hoorde wel bij school, de school zit op meerdere locaties, de BSO locatie zit in het gebouw van de bovenbouw. De middenbouw zit in een gebouw er vlakbij, de onderbouw zit deels in het gebouw van de middenbouw, deels op een derde locatie.

Waar ze zich echt mee onderscheiden was het gevarieerde aanbod aan activiteiten: sport: kinderen werden naar training gebracht, wedstrijden in het weekend doe je als ouder zelf, zwemles idem of het werd als activiteit aangeboden bv judo, circus. Cultuur: eigen muziekdocent en kunstdocent. En dat voor een prijs die niet veel hoger lag dan het maximale vergoedingsbedrag van uit de kinderopvangtoeslag. Iets waar veel andere organisaties meer moeite mee hadden / hebben.

Zoon heeft bij de zwemles verdraaid goed Uno leren spelen, daar heb ik elke vakantie nog 'last' van.

Ik ga er dan eerder vanuit dat de bso de ruimte van school huurt maar niet dat het allemaal onder een organisatie valt.

watertoren schreef op 05-09-2022 om 10:54:

[..]

Je bord leeg moeten eten is zo'n ouderwetse opvatting. Ik zou er wel moeite mee hebben als een leerkracht mijn kind zou dwingen om zijn bord leeg te eten. Wij hebben hem geleerd dat je mag stoppen met eten als je vol zit.

Maar als je er 4 of 5 euro voor betaalt iedere dag (goedkoper kan volgens mij nauwelijks met alle bijkomende kosten) zijn er denk ik wel mensen die graag willen dat hun kind het zoveel mogelijk opeet.

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 10:56:

[..]

Het overgrote deel van de leerlingen gaat naar de BSO, en op dagen dat je geen BSO afneemt kun je wel TSO ook afnemen.

opvangorganisatie heeft wel heel erg moeten strijden om die grote keuken te mogen plaatsen want dan komen er ineens veel meer regels bij idd, op gebied van veiligheid maar ook haccp. Daarom zitten ze ook op de bovenbouwlocatie. BSO heeft de hele begane grond in gebruik. Dus keuken, studieruimten (bovenbouw heeft huiswerk dat moet gewoon eerst gemaakt worden) atelier, (voor sport wordt de gymzaal van de middenbouw locatie gebruikt), speelruimten, en dan worden de schoolpleinen van de boven en middenbouw gebruikt. Een deel van het plein is in gebruik bij de 0-4 opvang.

Mijn kinderen zaten op een kleine school (ieder jaar 1 klas) waar ongeveer 6 bovenbouwleerlingen per dag naar de BSO gingen. (BSO in een andere school.)
Dat lijkt wel een totaal andere wereld....

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 10:57:

[..]

Ik ga er dan eerder vanuit dat de bso de ruimte van school huurt maar niet dat het allemaal onder een organisatie valt.

van de gemeente, net als de school, ze wilden wel heel graag 1 organisatie worden maar dat is juridisch niet handig.

Valeria schreef op 05-09-2022 om 10:57:

[..]

Maar als je er 4 of 5 euro voor betaalt iedere dag (goedkoper kan volgens mij nauwelijks met alle bijkomende kosten) zijn er denk ik wel mensen die graag willen dat hun kind het zoveel mogelijk opeet

watertoren schreef op 05-09-2022 om 10:54: [..] Je bord leeg moeten eten is zo'n ouderwetse opvatting. Ik zou er wel moeite mee hebben als een leerkracht mijn kind zou dwingen om zijn bord leeg te eten. Wij hebben hem geleerd dat je mag stoppen met eten als je vol zit.

Idd, zoveel mensen, zoveel meningen over opvoeding. Ouder 1 stuurt een boze mail dat kind "gestimuleerd" werd door te eten. Ouder 2 stuurt een mail dat kind niet genoeg gegeten heeft, of juf daar even beter op wil letten. 

Ouders gewoon lekker zelf het eten mee laten geven. Warm of niet. Zij kennen hun kind het beste. 

Valeria schreef op 05-09-2022 om 11:00:

[..]

Mijn kinderen zaten op een kleine school (ieder jaar 1 klas) waar ongeveer 6 bovenbouwleerlingen per dag naar de BSO gingen. (BSO in een andere school.)
Dat lijkt wel een totaal andere wereld....

bovenbouwleerlingen hebben best veel vrijheid om dingen te doen. Zoon ging vaak toch bij een vriendje spelen, of vriendje kwam mee naar de bso, dat laatste kwam niet vaak voor want zijn vrienden zaten ook op de bso. Bovenbouw mocht ook (indien ouders toestemming hadden gegeven) zelf naar de sportvereniging of muziekschool fietsen en dan weer terug naar de bso komen. Kregen ze daar wat te drinken en te eten, huiswerk maken enzo. 

Toen zoon van school wisselde en niet meer gebruik kon maken van deze bso op school dagen is hij alleen gebruik gaan maken van de vakantieopvang. Zag hij daar zijn vrienden die wel op de oude school bleven. Zijn nu nog zijn vrienden.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 11:04

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 11:00:

[..]

van de gemeente, net als de school, ze wilden wel heel graag 1 organisatie worden maar dat is juridisch niet handig.

Maar dat neemt niet weg dat niet alle kindjes er gebruik van kunnen maken, alleen zij die naar de bso gaan dus. Of krijgen kinderen die geen gebruik maken van bso ook gewoon warm eten tussen de middag? 

Valeria schreef op 05-09-2022 om 10:57:

[..]

Maar als je er 4 of 5 euro voor betaalt iedere dag (goedkoper kan volgens mij nauwelijks met alle bijkomende kosten) zijn er denk ik wel mensen die graag willen dat hun kind het zoveel mogelijk opeet.

Die kosten heb je dan toch dus waarom iets tegen je zin opeten? Het is juist goed om naar je lichaam te luisteren en te stoppen met eten als je voldaan bent. een bord hoeft niet leeg.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 11:06

watertoren schreef op 05-09-2022 om 11:05:

[..]

Die kosten heb je dan toch dus waarom iets tegen je zin opeten? Het is juist goed om naar je lichaam te luisteren en te stoppen met eten als je voldaan bent. een bord hoeft niet leeg.

Gaat waarschijnlijk meer om het verplichte karakter.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 11:04:

[..]

Maar dat neemt niet weg dat niet alle kindjes er gebruik van kunnen maken, alleen zij die naar de bso gaan dus. Of krijgen kinderen die geen gebruik maken van bso ook gewoon warm eten tussen de middag?

ja, wel want je kunt ook alleen tso afnemen. Deed ik ook op de dagen dat zoon niet naar de BSO ging. Alleen als je BSO afneemt hoef je het er niet los bij te nemen.

watertoren schreef op 05-09-2022 om 11:05:

[..]

Die kosten heb je dan toch dus waarom iets tegen je zin opeten? Het is juist goed om naar je lichaam te luisteren en te stoppen met eten als je voldaan bent. een bord hoeft niet leeg.

ze scheppen een beetje op, en dan kunnen ze nog meer nemen als ze dat willen.

Stimuleren gaat door de kinderen slim aan tafel te plaatsen: goede eters bij minder goede eters in het kader zien eten, doet eten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.