Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 10:13:

[..]

Ik vind dat school zich sowieso niet te moeien heeft met wat mn kind eet. Dat is namelijk onze verantwoordelijkheid.

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 09:57:

[..]

Waarom zou het forceren zijn? Ik vind het nu behoorlijk geforceerd op de basisschool van mijn kinderen dat er weinig keuze mogelijkheid is. Tuurlijk kun je meegeven aan je kind wat je wil maar een koelkast om het lekker en vers te houden is er al niet en ruimte aan de kapstok om zelf een koeltasje mee te geven ook niet en een mogelijkheid om eten op te warmen ook niet. Je bent in Nederland zowat verplicht om brood mee te geven, alsof iedereen daar van houdt.

Brood wordt ook vaak niet goed gegeten op school als het al uren in een trommeltje zit is dat bij de lunch ook niet lekker meer. Bovendien houdt niet iedereen van brood. Ik zou wel voorstander zijn van meer keuze mogelijkheid, en degene die liever brood eten kunnen toch brood meenemen?

Wij zouden dan overigens 2x warm eten en niet 's avonds brood. Gaat bij mij niet om dat het dan makkelijker zou zijn ofzo.

Wat betreft overgewicht, dat ligt natuurlijk niet alleen aann die ene maaltijd op school. Maar het zou wel een mooi begin kunnen zijn.

De mogelijkheid om warm te kunnen eten klinkt al heel anders dan dat kinderen voortaan op scholen warm moeten eten. Ik ben inderdaad voor keuzevrijheid, en zou het geen probleem vinden als kinderen van thuis een warme hap meekrijgen die even moet worden opgewarmd. Soms komt er een kind met lasagne van de vorige dag, prima, loop maar even naar het keukentje en warm het op. 

Als het je daar om gaat kan je via de MR proberen of er meer magnetrons op school kunnen komen, zodat je kind haar voedzame warme prak van thuis op kan eten. Misschien volgen er dan wel meer kinderen. 

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 10:23:

[..]

Ja maar jij gaat uit van lekker eten, ik ga uit van standaard gaarkeuken voedsel, dus alles overgaar en weinig variërend. En dan moet je dus ook nog naar de kosten kijken.

Dat was in het geval van mijn kinderen echt niet zo, hoor. Groenten werden ter plekke gestoomd en waren lekker vers.

Marianne76 schreef op 05-09-2022 om 10:01:

[..]

Het eten wordt in een centrale grootkeuken voorbereid en diepgekoeld geleverd. In het keukentje op school werd dat opgewarmd/gebakken. De school had een stoomoven en ern bakoven. Er was een zaal die (mede) als eetzaal werd gebruikt.

Er waren 2 mensen per dag, vaak ouders, die (voor een vergoeding) in de keuken stonden en toezicht hielden, als er iemand uitviel kwam er een leerkracht of andere ouder invallen. De mensen in de keuken/eetzaal waren voor een deel dezelfde mensen die de naschoolse opvang op school deden.

Ik vermoed dat op veel Nederlandse basisscholen dan een keuken en een eetzaal aangebouw zouden moeten worden. Op het schoolplein.
Voor de overblijf destijds vóór het continurooster waren hier wel mensen, maar dat was natuurlijk wel korter en minder werk. In het schoolgebouw was geen naschoolse opvang, maar op zich zou het bijna aansluiten: tegen de tijd dat je alle zooi opgeruimd hebt, is de schooldag voorbij en kun je die paar kinderen die naar de BSO gaan begeleiden naar een andere school. NOu ja, met een uur niks doen ertussen.

Marianne76 schreef op 05-09-2022 om 10:25:

[..]

Dat was in het geval van mijn kinderen echt niet zo, hoor. Groenten werden ter plekke gestoomd en waren lekker vers.

Heb je daar dagelijks meegegeten dan?

Valeria schreef op 05-09-2022 om 10:28:

[..]

Heb je daar dagelijks meegegeten dan?

Niet dagelijks, wel af en toe. Als ik hielp, kon ik een bordje mee-eten.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 10:30

Marianne76 schreef op 05-09-2022 om 10:25:

[..]

Dat was in het geval van mijn kinderen echt niet zo, hoor. Groenten werden ter plekke gestoomd en waren lekker vers.

Maar dat kost toch een bak extra geld jaarlijks? Wie betaalt dat dan?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 10:33

Valeria schreef op 05-09-2022 om 10:26:

[..]

Ik vermoed dat op veel Nederlandse basisscholen dan een keuken en een eetzaal aangebouw zouden moeten worden. Op het schoolplein.
Voor de overblijf destijds vóór het continurooster waren hier wel mensen, maar dat was natuurlijk wel korter en minder werk. In het schoolgebouw was geen naschoolse opvang, maar op zich zou het bijna aansluiten: tegen de tijd dat je alle zooi opgeruimd hebt, is de schooldag voorbij en kun je die paar kinderen die naar de BSO gaan begeleiden naar een andere school. NOu ja, met een uur niks doen ertussen.

Ik vermoed eerder dat het personeel van de Nederlandse basisscholen hier niet echt zin in heeft. Hier blijft de eigen leerkracht erbij tijdens lunch. Ik denk dat je teveel druk op de leerkrachten zet door ze ook nog eens verantwoordelijk te maken voor gezond eten.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 10:23:

[..]

Ja maar jij gaat uit van lekker eten, ik ga uit van standaard gaarkeuken voedsel, dus alles overgaar en weinig variërend. En dan moet je dus ook nog naar de kosten kijken.

bij de TSO van zoon zoals eerder beschreven wordt het op de TSO locatie elke dag vers gekookt en komen de leerlingen in de pauze naar de TSO locatie. De keuken van de TSO wordt op bso tijden gebruikt voor het kinderkookcafe dat als activiteit wordt aangeboden.

Ook het ontbijt van de VSO wordt er geserveerd, en de avondmaaltijd voor de langblijvers. Ook de kinderopvang maakt er af en toe gebruik van als ze een activiteit hebben met de oudste peuters.

Het is een kinderopvang die opvang biedt voor 0 tot 13 van 7 tot 7. Dat wil niet zeggen dat kinderen er ook van 7 tot 7 zijn, want de meeste ouders kiezen een beperkt aantal dagdelen. Als je BSO afneemt zit de TSO erbij. 

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 10:24:

[..]

[..]

De mogelijkheid om warm te kunnen eten klinkt al heel anders dan dat kinderen voortaan op scholen warm moeten eten. Ik ben inderdaad voor keuzevrijheid, en zou het geen probleem vinden als kinderen van thuis een warme hap meekrijgen die even moet worden opgewarmd. Soms komt er een kind met lasagne van de vorige dag, prima, loop maar even naar het keukentje en warm het op.

Als het je daar om gaat kan je via de MR proberen of er meer magnetrons op school kunnen komen, zodat je kind haar voedzame warme prak van thuis op kan eten. Misschien volgen er dan wel meer kinderen.

Hier doet de school en MR  er helaas niks mee. Maar op zich ben ik echt voorstander van warm eten op school. Brood kun je ook als je wilt bij het ontbijt eten. 2x per dag brood vind ik weinig gevarieerd, maar goed dat is persoonlijk.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 10:38

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 10:33:

[..]

bij de TSO van zoon zoals eerder beschreven wordt het op de TSO locatie elke dag vers gekookt en komen de leerlingen in de pauze naar de TSO locatie. De keuken van de TSO wordt op bso tijden gebruikt voor het kinderkookcafe dat als activiteit wordt aangeboden.

Ook het ontbijt van de VSO wordt er geserveerd, en de avondmaaltijd voor de langblijvers. Ook de kinderopvang maakt er af en toe gebruik van als ze een activiteit hebben met de oudste peuters.

Het is een kinderopvang die opvang biedt voor 0 tot 13 van 7 tot 7. Dat wil niet zeggen dat kinderen er ook van 7 tot 7 zijn, want de meeste ouders kiezen een beperkt aantal dagdelen. Als je BSO afneemt zit de TSO erbij.

Maar dat valt dan toch niet onder school? Want je moet er wel bso bij afnemen. En laten we wel wezen, dit soort organisaties moet zichzelf wel onderscheiden van de rest en blijkbaar doen ze dat bij jullie zo.

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 10:35:

[..]

Hier doet de school en MR er helaas niks mee. Maar op zich ben ik echt voorstander van warm eten op school. Brood kun je ook als je wilt bij het ontbijt eten. 2x per dag brood vind ik weinig gevarieerd, maar goed dat is persoonlijk.

Maar het ontbijt hoeft toch ook niet uit brood te bestaan?

Het is hier soyayoghurt met fruit en granola, of havermoutpap in de ochtend, tussen de middag brood (smeren mijn kinderen zelf, dus betrapt, er zit geen rauwkost tussen die broodjes, wel net zoveel hartig als zoet), tussendoor rauwkost en een koekje of snoepje en 's avonds warm eten. Lijkt me gevarieerd genoeg.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 10:38:

[..]

Maar dat valt dan toch niet onder school? Want je moet er wel bso bij afnemen. En laten we wel wezen, dit soort organisaties moet zichzelf wel onderscheiden van de rest en blijkbaar doen ze dat bij jullie zo.

je kon het ook los afnemen, alleen als je bso afneemt zit het er standaard bij.

Het hoorde wel bij school, de school zit op meerdere locaties, de BSO locatie zit in het gebouw van de bovenbouw. De middenbouw zit in een gebouw er vlakbij, de onderbouw zit deels in het gebouw van de middenbouw, deels op een derde locatie. 

Waar ze zich echt mee onderscheiden was het gevarieerde aanbod aan activiteiten: sport: kinderen werden naar training gebracht, wedstrijden in het weekend doe je als ouder zelf, zwemles idem of het werd als activiteit aangeboden bv judo, circus. Cultuur: eigen muziekdocent en kunstdocent. En dat voor een prijs die niet veel hoger lag dan het maximale vergoedingsbedrag van uit de kinderopvangtoeslag. Iets waar veel andere organisaties meer moeite mee hadden / hebben. 

Zoon heeft bij de zwemles verdraaid goed Uno leren spelen, daar heb ik elke vakantie nog 'last' van. 

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 10:33:

[..]

Ik vermoed eerder dat het personeel van de Nederlandse basisscholen hier niet echt zin in heeft. Hier blijft de eigen leerkracht erbij tijdens lunch. Ik denk dat je teveel druk op de leerkrachten zet door ze ook nog eens verantwoordelijk te maken voor gezond eten.

Ja, dat was hier ook. Toen er een uur overblijven was, hadden de leerkrachten ook pauze. Nu moeten ze met hun klas in hun klas eten en daarna afwisselend toezicht houden op het schoolplein. In ruil daarvoor zijn ze een kwartier eerder klaar met lesgeven.

Broodtrommels zijn ook makkelijker opgeruimd dan warme maaltijden. Nu is het zo dat als na xx minuten het kind niet klaar is, de trommel weer in de tas gaat en jammer dan.  Maar zo'n eetbak moet dan helemaal naar beneden. Bovendien wordt er voor betaald, dus moet de leerkracht er van de ouders op toezien dat het ook op gaat...

Ik zou niet graag leerkracht willen zijn als ik dat er ook nog allemaal bij kreeg.

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 10:33:

[..]

bij de TSO van zoon zoals eerder beschreven wordt het op de TSO locatie elke dag vers gekookt en komen de leerlingen in de pauze naar de TSO locatie. De keuken van de TSO wordt op bso tijden gebruikt voor het kinderkookcafe dat als activiteit wordt aangeboden.

Ook het ontbijt van de VSO wordt er geserveerd, en de avondmaaltijd voor de langblijvers. Ook de kinderopvang maakt er af en toe gebruik van als ze een activiteit hebben met de oudste peuters.

Het is een kinderopvang die opvang biedt voor 0 tot 13 van 7 tot 7. Dat wil niet zeggen dat kinderen er ook van 7 tot 7 zijn, want de meeste ouders kiezen een beperkt aantal dagdelen. Als je BSO afneemt zit de TSO erbij.

Geweldig dat je zo'n BSO hebt gevonden. Maar dit geldt dus niet voor alle kinderen in de klas begrijp ik? Maar enkel voor de kinderen die die dag naar de BSO gaan? Want dat scheelt nogal in aantallen. 

Hier is een klein keukentje. Op mijn vorige school was een klein keukentje. Bij mijn kinderen is een klein keukentje. Dus die zijn dan afhankelijk van gaarkeukens

dan

dan

05-09-2022 om 10:51

Marianne76 schreef op 04-09-2022 om 14:31:

[..]

Niet verplicht.

Menu wordt vooraf bekend gemaakt. Keuze vlees/vis of vegetarisch of dagje overslaan.

Er waren ook kinderen die maar 1 dag per week warm aten omdat ze bv onmiddellijk na school ergens heen moesten en dan geen tijd hadden voor een warme avondmaaltijd.

In dit soort situaties is het wellicht handig als een kind tussen de middag al warm kan eten. Maar voor ons zou het niks toegevoegd hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.