Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Valeria schreef op 05-09-2022 om 09:45:

Wij zijn naar Italië geweest. Het hotelontbijt was daar vooral veel taartachtige dingen. In de supermarkt moest je ook goed zoeken naar brood.

Ik hou van brood. Als ik daar iedere dag had ontbeten met een paar stukken taart of donuts, en vervolgens tussen de middag een bord pasta, was ik kilo's aangekomen. (Dat zag je ook wel aan de Italiaanse kinderen in het zwembad.)

Dat lijkt me geen fijn ontbijtbuffet. Ik eet het liefst hartig met ei en kaas.

LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 09:27:

[..]

Ik zie geen beren op de weg (niet dat je dit aan mij richtte hoor) maar ik zie gewoon de meerwaarde niet. Waarom zou je deze hele cultuuromslag willen forceren? Het zal ongetwijfeld kunnen, maar ik zie voor een kleine groep kinderen het nut wel, en voor een nog grotere groep kinderen geen meerwaarde.

Leuk dat mensen zich zo'n enorme zorgen maken over het overgewicht van andermans kinderen. Dat het dus heel goed is om op school gezond te eten. Maar die kinderen worden niet dik van die 2 witte boterhammen met hagelslag die ze meekrijgen. Maar van de zak chips die na schooltijd mee de straat op gaat.

Dit topic was laatst ook gaande op hetandereforumdatnietgenoemdmagworden. En het blijkt dan vooral de tweeverdieners goed uit te komen dat kind al gegeten heeft en men zelf geen gezeur heeft aan tafel want brood gaat er zonder gezeur in. Het zeuren wordt dan uitbesteed aan school die daar met dank aan groepsdruk minder last van hebben.


Waarom zou het forceren zijn? Ik vind het nu behoorlijk geforceerd op de basisschool van mijn kinderen dat er weinig keuze mogelijkheid is. Tuurlijk kun je meegeven aan je kind wat je wil maar een koelkast om het lekker en vers te houden is er al niet en ruimte aan de kapstok om zelf een koeltasje mee te geven ook niet en een mogelijkheid om eten op te warmen ook niet. Je bent in Nederland zowat verplicht om brood mee te geven, alsof iedereen daar van houdt.

Brood wordt ook vaak niet goed gegeten op school als het al uren in een trommeltje zit is dat bij de lunch ook niet lekker meer. Bovendien houdt niet iedereen van brood. Ik zou wel voorstander zijn van meer keuze mogelijkheid, en degene die liever brood eten kunnen toch brood meenemen? 

Wij zouden dan overigens 2x warm eten en niet 's avonds brood. Gaat bij mij niet om dat het dan makkelijker zou zijn ofzo.

Wat betreft overgewicht, dat ligt natuurlijk niet alleen aann die ene maaltijd op school. Maar het zou wel een mooi begin kunnen zijn.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 09:58

redbulletje schreef op 05-09-2022 om 09:52:

[..]

Dat lijkt me geen fijn ontbijtbuffet. Ik eet het liefst hartig met ei en kaas.

Is ook veel gezonder voor je. Maar blijkbaar is men ervan overtuigd dat je alleen brood met zoet mag eten en koopt iedereen goedkoop supermarktbrood. Ik snap het doel van meerdere keren per dag warm eten niet zo, zeker als je niet lowcarb eet.

Valeria schreef op 05-09-2022 om 08:27:

[..]

Maar waar werd dat eten bereid en opgegeten?

Waar mijn kinderen op school zaten was 1 extra ruimte en dat was de lerarenkamer. Overblijven deden de kinderen in hun klas. De helft van de klassen had boven les

Het eten wordt in een centrale grootkeuken voorbereid en diepgekoeld geleverd. In het keukentje op school werd dat opgewarmd/gebakken. De school had een stoomoven en ern bakoven. Er was een zaal die (mede) als eetzaal werd gebruikt. 

Er waren 2 mensen per dag, vaak ouders, die (voor een vergoeding) in de keuken stonden en toezicht hielden, als er iemand uitviel kwam er een leerkracht of andere ouder invallen. De mensen in de keuken/eetzaal waren voor een deel dezelfde mensen die de naschoolse opvang op school deden.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 10:02

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 09:57:

[..]

Waarom zou het forceren zijn? Ik vind het nu behoorlijk geforceerd op de basisschool van mijn kinderen dat er weinig keuze mogelijkheid is. Tuurlijk kun je meegeven aan je kind wat je wil maar een koelkast om het lekker en vers te houden is er al niet en ruimte aan de kapstok om zelf een koeltasje mee te geven ook niet en een mogelijkheid om eten op te warmen ook niet. Je bent in Nederland zowat verplicht om brood mee te geven, alsof iedereen daar van houdt.

Brood wordt ook vaak niet goed gegeten op school als het al uren in een trommeltje zit is dat bij de lunch ook niet lekker meer. Bovendien houdt niet iedereen van brood. Ik zou wel voorstander zijn van meer keuze mogelijkheid, en degene die liever brood eten kunnen toch brood meenemen?

Wij zouden dan overigens 2x warm eten en niet 's avonds brood. Gaat bij mij niet om dat het dan makkelijker zou zijn ofzo.

Wat betreft overgewicht, dat ligt natuurlijk niet alleen aann die ene maaltijd op school. Maar het zou wel een mooi begin kunnen zijn.

Maar het gaat toch om het onderwijs en niet om keuzevrijheid van eten, die zal er waarschijnlijk ook niet zijn als de school de maaltijden bepaalt, ze gaan niet voor ieder kind iets naar keuze maken hoor. En of het gezonder is vraag ik mij af.

Marianne76 schreef op 05-09-2022 om 10:01:

[..]

Het eten wordt in een centrale grootkeuken voorbereid en diepgekoeld geleverd. In het keukentje op school werd dat opgewarmd/gebakken. De school had een stoomoven en ern bakoven. Er was een zaal die (mede) als eetzaal werd gebruikt.

Er waren 2 mensen per dag, vaak ouders, die (voor een vergoeding) in de keuken stonden en toezicht hielden, als er iemand uitviel kwam er een leerkracht of andere ouder invallen. De mensen in de keuken/eetzaal waren voor een deel dezelfde mensen die de naschoolse opvang op school deden.

Alsof al dat opgewarmde eten zo lekker/ vers is.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 09:58:

[..]

Is ook veel gezonder voor je. Maar blijkbaar is men ervan overtuigd dat je alleen brood met zoet mag eten en koopt iedereen goedkoop supermarktbrood. Ik snap het doel van meerdere keren per dag warm eten niet zo, zeker als je niet lowcarb eet.

Je hoeft natuurlijk niet perse zoet beleg op je brood maar dat gebeurd veel, op veel scholen omdat ander beleg vaak niet lekker blijft als het uren op je brood zit en er geen koelkast is om het goed te houden. Ik werk zelf in het onderwijs en zie het dagelijks, er wordt meer weggegooid dan opgegeten. Warm eten hoeft niet alleen uit koolhydraten te bestaan natuurlijk.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 10:02:

[..]

Maar het gaat toch om het onderwijs en niet om keuzevrijheid van eten, die zal er waarschijnlijk ook niet zijn als de school de maaltijden bepaalt, ze gaan niet voor ieder kind iets naar keuze maken hoor. En of het gezonder is vraag ik mij af.

Degene die liever niet warm willen eten hebben dan toch de keuze om brood mee te nemen.

Nee ze kunnen niet voor ieder wat wils maken maar keuze heb je dan altijd.

Ja een school is er voor het onderwijs maar hier is het op alle scholen zo dat je kind verplicht op school eet tussen de middag, dan zou het prettig zijn als er meer mogelijk is. Vroeger gingen ze tussendemiddag naar huis om te eten dat is nu niet meer.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 10:11

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 10:04:

[..]

Je hoeft natuurlijk niet perse zoet beleg op je brood maar dat gebeurd veel, op veel scholen omdat ander beleg vaak niet lekker blijft als het uren op je brood zit en er geen koelkast is om het goed te houden. Ik werk zelf in het onderwijs en zie het dagelijks, er wordt meer weggegooid dan opgegeten. Warm eten hoeft niet alleen uit koolhydraten te bestaan natuurlijk.

Ja hier heeft elke klas een koelkast voor dit probleem. 

En de meeste voorbeelden van evt warme maaltijden die ik hier lees hebben wel koolhydraten, je zou dan dus 3 warme maaltijden alleen uit groenten en eiwitten bestaande producten moeten eten. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 10:13

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 10:10:

[..]

Degene die liever niet warm willen eten hebben dan toch de keuze om brood mee te nemen.

Nee ze kunnen niet voor ieder wat wils maken maar keuze heb je dan altijd.

Ja een school is er voor het onderwijs maar hier is het op alle scholen zo dat je kind verplicht op school eet tussen de middag, dan zou het prettig zijn als er meer mogelijk is. Vroeger gingen ze tussendemiddag naar huis om te eten dat is nu niet meer.

Ik vind dat school zich sowieso niet te moeien heeft met wat mn kind eet. Dat is namelijk onze verantwoordelijkheid.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 10:13:

[..]

Ik vind dat school zich sowieso niet te moeien heeft met wat mn kind eet. Dat is namelijk onze verantwoordelijkheid.

Op zich mee eens. Maar veel scholen willen geen koelkast aanschaffen en een mogelijkheid om je eten op te warmen. Vind ik jammer, niet iedereen eet graag brood. En voor kinderen is een maaltijd met koolhydraten echt geen drama. 

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 10:11:

[..]

Ja hier heeft elke klas een koelkast voor dit probleem.

En de meeste voorbeelden van evt warme maaltijden die ik hier lees hebben wel koolhydraten, je zou dan dus 3 warme maaltijden alleen uit groenten en eiwitten bestaande producten moeten eten.

je bepaalt toch zelf wat je eet bij elke maaltijd, wat ik schreef is wat ik gemiddeld eet. Dus als jij KHA wil eten dan kun je dat gewoon doen binnen het assortiment warme gerechten dat je altijd eet, alleen eet je ze dan op een ander moment en pas je je portie grote aan.

Bij mij is de verhouding rijst / groente meestal 3/7 bij een maaltijd of het nu lunch of diner is.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 10:13:

[..]

Ik vind dat school zich sowieso niet te moeien heeft met wat mn kind eet. Dat is namelijk onze verantwoordelijkheid.

dat ben ik deels met je eens, maar de school bepaalt nu wel voor kinderen dat ze brood moeten eten tussen de middag door andere opties niet te faciliteren. Maak je er best veel helemaal niet blij mee. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 10:21

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 10:19:

[..]

je bepaalt toch zelf wat je eet bij elke maaltijd, wat ik schreef is wat ik gemiddeld eet. Dus als jij KHA wil eten dan kun je dat gewoon doen binnen het assortiment warme gerechten dat je altijd eet, alleen eet je ze dan op een ander moment en pas je je portie grote aan.

Bij mij is de verhouding rijst / groente meestal 3/7 bij een maaltijd of het nu lunch of diner is.

Geen zin om extra moeite te doen en het kost al meer dan genoeg moeite om in elk geval een verantwoorde maaltijd op tafel te zetten en daarbij vind ik brood lekker en je piekt er niet zo van

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 10:23

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 10:21:

[..]

dat ben ik deels met je eens, maar de school bepaalt nu wel voor kinderen dat ze brood moeten eten tussen de middag door andere opties niet te faciliteren. Maak je er best veel helemaal niet blij mee.

Ja maar jij gaat uit van lekker eten, ik ga uit van standaard gaarkeuken voedsel, dus alles overgaar en weinig variërend. En dan moet je dus ook nog naar de kosten kijken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.