Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


LydiaDietz schreef op 05-09-2022 om 12:13:

[..]

Bij iets nieuws zien mensen idd vaak beren op de weg. Maar bij iets dat goed uitkomt zien mensen de zaken ook vaak erg rooskleurig. Kinderen van 6 kunnen zonder moeite een dienblad met warm eten de trap op dragen, er staan mensen te trappelen om op scholen 2 uurtjes te ondersteunen bij het eten, en het gaarkeukenvoedsel bestaat uit louter voedzame maar heerlijk smakende groenten die door de kindertjes met smaak worden gegeten omdat vriendje het ook eet.

De praktijk zal ergens in het midden liggen, en dat is me het gedoe niet waard.

Maar echt, een ieder die dit graag wil, verenig je en bestook je MR en als dat niet werkt de directie.

Geen enkel systeem is zaligmakend. Maar als het niet zou werken, dan zouden ze er in andere landen allang van afgestapt zijn. En daar werkt het ook. Hier is ooit uit een enquete opgezet door de MR uitgekomen dat het merendeel voorstander is toch werd het helaas niet ingevoerd zonder duidelijk reden. Jammer  Ach mijn kinderen zullen het niet meer zelf meemaken op school maar ik verwacht wel dat er met der tijd verandering in komt. Zo'n 30 jaar geleden werd een continurooster raar gevonden, beren op de weg tot en met. En is nu in veel steden de norm en stappen steeds meer scholen er op over. Nieuwe dingen duren altijd lang.

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 12:25

MamaE schreef op 05-09-2022 om 11:38:

[..]

Tja, als je een regel instelt en hij wordt niet gehandhaafd, dan heeft zo'n regel natuurlijk geen zin. Dan zijn er genoeg mensen die zeggen 'mijn kind hoeft daar niet aan mee te doen' en dat worden er dan steeds meer 'want pietje mag op de fruitdag ook gewoon een gevulde koek eten'. In het geval van jouw kind is het wel lullig en het alternatief ook niet ongezond.

Ook dit soort dingen zijn een afweging bij wie de verantwoordelijkheid hoort te liggen en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.

Nou ja, ik vind die verplichte fruitdagen echt wel prima hoor. En ze krijgen van mij vaker dan die dagen fruit of groenten mee. 

Maar mocht het nu een keer mislopen, geef dat dan aan bij de ouder en ontneem een kind zijn tussendoortje niet als straf. Of zorg dat je altijd iets hebt weg te geven in geval van nood. 

Mijn kinderen komen ook wel eens thuis met de vraag om.een choco koek voor school. Nee sorry, je krijgt geen chocolade mee naar school. Ten eerste omdat jullie er dan de rest van de dag als varkens bij lopen, want die gezichtjes worden niet gepoetst of aangegeven dat het kind het zelf.moet doen. En ten tweede.omdat ik vind dat chocolade niet op school hoort in een lunchpakket. 

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 11:12:

[..]

Verplicht overblijven dus vanwege het warm eten of wat? In jouw geval is het gewoon een aangeboden dienst die jou waarschijnlijk goed uitkomt. Maar in het geval dat er maar een ouder of geen een ouder werkt is het waarschijnlijk behoorlijk prijzig om dagelijks tso af te nemen alleen voor het eten.

hoezo verplicht overblijven? Die ene dag bedoel je?

Nee, dat overblijven moest even goed wel want ik werk 4 dagen in de week. 

TSO was de enige overblijf die school aanbiedt, prijzen waren vergelijkbaar met de andere TSO prijzen van de andere scholen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 12:28

Wij doen er altijd zo’n klein marsje of snickertje bij, vind ie lekker.

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 12:18:

[..]

Nee, maar er zijn tegenwoordig teveel verplichtingen van school uit. Terwijl de gymlessen regelmatig uitvallen.

Mijn zoon had een aantal jaar terug zo'n schoolkeuring. Kregen we een brief thuis dat hij over een x periode nogmaals werd gewogen, want hij neigt naar obesitas.

Obesitwatte!! Zijn jullie nu helemaal. Hij is gewoon een gezonde grote stevige kerel. Groter voor zijn leeftijd, hij valt buiten alle gemiddelden. Keken puur naar het gewicht en leeftijd. Er zit en zat geen grammetje vet aan. Als ik aan obesitas denk dat zie ik gezette kindjes waar her en der wat overtollige vetrandjes zitten. Niet mijn gespierde zoon die iets groter is dan het gemiddelde joch.

Dan krijg je mij echt boos hoor.

En ja natuurlijk is het belangrijk dat kinderen gezond eten en ze daar lessen over krijgen. Maar scholen draven door. Op de BSO mogen ze alleen water of thee zonder suiker drinken. Nu krijgen ze daar ook nog fruit en rauwkost. Vinden mijn kinderen heerlijk hoor. Maar liever niet pas om half 5, want dan sta ik voor Jan piep te koken. Je wilt het ze ook niet verbieden, want je gunt je kind ook een tussendoortje.

We krijgen tegenwoordig de meest idiote soorten plastic troep mee naar huis omdat er gezond getrakteerd moet worden. Maar ik zie bijna geen enkele ouder nog iets eetbaars trakteren. Iedere week komt er weer een nieuwe berg goedkope actionzooi mee naar huis.

Met traktaties moet je met zoveel dingen rekening houden.

Dus nee, ik ben zeker niet tegen groenten en fruit. Want hier krijgen ze weinig anders. Ze halen zelf de tomaten uit de tuin en straks lekkere bessen. Mijn achtertuin is voor 50% eetbaar.

Maar de manier waarop het opgedrongen wordt is niet juist.

Bij gewicht moet je naar lengte kijken, niet naar leeftijd. Mijn kind is klein, maar heeft geen ondergewicht, al zal ze t.o.v. het gemiddelde voor haar leeftijd licht zijn. Ja, omdat ze ook klein is. Dat werkt met lange kinderen hetzelfde. Ik mag toch hopen dat de GGD daar wel naar kijkt zeg.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat plastic troep trakteren niet de oplossing. Die meuk zijn ze vijf minuten blij mee en daarna ligt het je huis te vervuilen. Gezien klimaat, milieu etc. moeten we minder gaan consumeren en dat soort troep dus helemaal afschaffen. Als we het hebben over maatschappelijke verantwoordelijkheid van school hoort dat er zeker bij in mijn ogen. 

Misschien kunnen ze trakteren maar beter helemaal afschaffen. Gewoon liedje zingen, handje geven en klaar. Dan heb je geen gedoe met ongezond/die mag dit of dat niet/plastic troep/mensen die er geen geld voor hebben etc.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 12:31

Ysenda schreef op 05-09-2022 om 12:28:

[..]

hoezo verplicht overblijven? Die ene dag bedoel je?

Nee, dat overblijven moest even goed wel want ik werk 4 dagen in de week.

TSO was de enige overblijf die school aanbiedt, prijzen waren vergelijkbaar met de andere TSO prijzen van de andere scholen.

Ja jij moest dat maar ik had het over situaties waar mensen dus geen gebruik maken van opvang omdat ze zelf thuis zijn  dus om je kind nou te laten overblijven terwijl je zelf thuis zit lijkt mij wat raar. 

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 12:32

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 12:28:

Wij doen er altijd zo’n klein marsje of snickertje bij, vind ie lekker.

Vinden die van ons ook lekker, maar krijgen ze thuis wel af en toe. 

Ik heb eigenlijk zelden snoep in huis, het gaat soms zelfs over de datum. Maar als ik hier een kg snoeptomaten in de fruitschaal leeg, dan zitten ze als kraaien te snaaien rond die schaal. Dat is met een half uurtje weg. 

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 12:35

MamaE schreef op 05-09-2022 om 12:30:

[..]

Bij gewicht moet je naar lengte kijken, niet naar leeftijd. Mijn kind is klein, maar heeft geen ondergewicht, al zal ze t.o.v. het gemiddelde voor haar leeftijd licht zijn. Ja, omdat ze ook klein is. Dat werkt met lange kinderen hetzelfde. Ik mag toch hopen dat de GGD daar wel naar kijkt zeg.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat plastic troep trakteren niet de oplossing. Die meuk zijn ze vijf minuten blij mee en daarna ligt het je huis te vervuilen. Gezien klimaat, milieu etc. moeten we minder gaan consumeren en dat soort troep dus helemaal afschaffen. Als we het hebben over maatschappelijke verantwoordelijkheid van school hoort dat er zeker bij in mijn ogen.

Misschien kunnen ze trakteren maar beter helemaal afschaffen. Gewoon liedje zingen, handje geven en klaar. Dan heb je geen gedoe met ongezond/die mag dit of dat niet/plastic troep/mensen die er geen geld voor hebben etc.

Je zou denken van wel ja. Ik had ook bijna een heel schurftige opmerking gemaakt over het nogal dikke achterwerk van de vrouw in kwestie. Heb er verder ook niks mee gedaan. Schouders opgehaald en dacht zal wel. 

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 12:36

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 12:31:

[..]

Ja jij moest dat maar ik had het over situaties waar mensen dus geen gebruik maken van opvang omdat ze zelf thuis zijn dus om je kind nou te laten overblijven terwijl je zelf thuis zit lijkt mij wat raar.

Met dat nieuwe continu rooster komen ze niet meer thuis in de middag. Half 9 tot 1415 hier dagelijks. 

Maar ze hoeven mijn kinderen geen warme maaltijd te geven, dat kan ik heel prima zelf.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 12:31:

[..]

Ja jij moest dat maar ik had het over situaties waar mensen dus geen gebruik maken van opvang omdat ze zelf thuis zijn dus om je kind nou te laten overblijven terwijl je zelf thuis zit lijkt mij wat raar.

dat hoeft ook niet, de pauze is lang genoeg om als je dicht bij woont je kind naar huis te laten gaan en thuis te eten.

 Gelukkig heeft deze school juist door deze TSO als enige nog een lange lunchpauze ipv een continu rooster waar ze haast haast moeten eten en dan nog even buiten mogen. Dit was echt even afkoppelen van school met andere begeleiders. Konden ze ook even hun ei kwijt. Bij de kleuters, zeker die net op de basisschool begonnen waren met 4 en nog niet leerplichtig, hielden ze ook bij of ze het wel volhielden. Lukte dat niet werd er een bedje bij de peuters gehaald en konden ze lekker even op de bso blijven en bijtanken. Dat werd wel aan de ouders en school gemeld natuurlijk. 


willem1959 schreef op 05-09-2022 om 12:14:

[..]

Ik vind dit helemaal geen taak van de school.

Scholen zijn er om kinderen iets bij te brengen, niet om zich met allerlei medische zaken te bemoeien. Ouders die hun kind maar raak laten vreten zouden eigenlijk geen ouder moeten zijn. Veel ouders zijn volkomen afgeleid door hun smartphone en willen zo min mogelijk gestoord worden door hun kind. Soms vraag je je wel eens af waarom mensen besluiten kinderen te krijgen als ze eigenlijk geen zin en tijd in de opvoeding willen steken.

Als ik kijk naar de ongeveer 350 kinderen die ik afgelopen jaren onder mijn hoede heb gehad, en als ik dan kijk naar de kinderen met overgewicht dan gaan die warme maaltijden het verschil niet maken. 

Niet wetenschappelijk onderbouwd (want dan lees je armoede =overgewicht). 

Maar de grootste groep kinderen met overgewicht waren de wat verwendere kinderen met bourgondische ouders. Vaak naar het pretpark, vaak nieuw speelgoed mee naar school, vaak pizza/burger king/mac. Het kind dat geen waterijs lust als je op een warme dag ijs uitdeelde, maar alleen Magnums lust naar eigen zeggen. Ik vond ze echt niet minder lief hoor, want het staat hier wat onaardig, maar ik zag vooral overgewicht bij ouders die wel degelijk geld hebben, maar die moeilijk nee kunnen zeggen tegen hun kinderen. Moeders zijn vaak zelf om door een ringetje te halen en consumeren zelf enkel calorieën via wijn. Vaders hebben een aardige bierspoiler en bbq'en graag. Als wij zoiets zouden invoeren dan staan deze ouders op hun achterste benen. En het maakt niet uit, want het calorierijk voeden gaat toch wel door. 

Bij de kinderen waarvan ouders onder bewind staan, of waarvan je weet dat ze het niet breed hebben zag ik vaak komkommer en tomaatjes of appeltjes. Er wordt denk ik 's avonds vaker patat en soep gegeten (zo ging het bij ons vroeger). Voor hen zou qua voedingswaarde goed zijn om op school warm te eten. Maar dit waren niet de kinderen met overgewicht. 

Ik heb ook een aardig clubje allochtone leerlingen op school. Daar zie ik veel meer het verschil. Bij de lager opgeleide ouders zie ik hele gezinnen met kleine broertjes en zusjes met zakken chips over straat lopen na schooltijd. Bij de hoger opgeleide allochtone ouders absoluut niet. Maar ook hier wel weer een groep ouders die het goed hebben en die moeilijk nee kunnen zeggen. En daar zie ik de kinderen met overgewicht.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 12:39

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 12:36:

[..]

Met dat nieuwe continu rooster komen ze niet meer thuis in de middag. Half 9 tot 1415 hier dagelijks.

Maar ze hoeven mijn kinderen geen warme maaltijd te geven, dat kan ik heel prima zelf.

Ja dat is hier ook maar ze moeten dus wel eigen eten meenemen en dat mag in principe alles zijn. 

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 12:20:

[..]

Maar daar zit waarschijnlijk geen kind op te wachten, ik denk dat dit meer draait om het gemak van de ouders dan om kinderen die gestoomde groenten helemaal het einde vinden. Het is ook niet echt de primaire taak van school om te zorgen dat kinderen gezond eten.

Nou dat zal wisselen denk ik. Ik werk in het onderwijs en brood wordt slecht gegeten, vooral de prullenbakken smullen ervan. Iets anders meenemen is op veel scholen niet mogelijk bij gebrek aan koelkasten en opwarm mogelijkheden. Mijn kinderen eten liever warm en velen met hun merk ik. Primaire taak van school is onderwijs en ze verplichten vaak dat iedereen op school moet eten. Dan vind ik het niet zo gek dat er meer keuze zou moeten kunnen zijn. Gaat bij mij overigens niet om gemak, wij eten savonds ook warm.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 12:28:

Wij doen er altijd zo’n klein marsje of snickertje bij, vind ie lekker.

Die kregen we bij school 2 van zoon gewoon mee terug. Ik snapte het verschil niet dat ik wel hagelslag met duopenotti op brood mocht doen en komkomer en tomaat er naast maar niet komkomer en tomaat op brood en, heel af en toe want zoon vind ze nog steeds niet lekker, een chocolaatje er naast.

Ik snap dan weer wel het hagelslagverbod in de onderbouw want die dingen blijven niet zo goed op je brood zitten en liggen dan dus door het hele lokaal. En die kleuters spelen daarna weer op diezelfde grond. 

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 12:39:

[..]

Ja dat is hier ook maar ze moeten dus wel eigen eten meenemen en dat mag in principe alles zijn.

Ik vind het ook geen enkel probleem zelf eten mee te geven. Maar jammer dat ze hier geen koelkast/ magnetron neer willen zetten waardoor je vind ik wel weinig keuze hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.