Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


De gemiddelde basisschoool in Nederland is niet eens uitgerust met een handarbeidlokaal, laat staan een restaurant. Warm eten in klaslokaal lijkt mij niet een geschikte plek; restaurant kan na de lunch tenminste nog worden aangedweild omdat dan alle kinderen naar hun lokaal verkassen.
Enige pluspunt is voor de ouders; als ze tussen de middag op werk warm eten, hoeven ze thuis niet meer te koken wat tijd spaart.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 19:50:

[..]

Omdat warm eten op school verzorgen gewoon niet tot de taak van de school behoort maar tot die van de ouders, en als jij wil dat je kind op school warm kan eten kun je beter vragen om een magnetron en een koelkast zodat je dat warm eten zelf kan meegeven ipv dat scholen warm eten zouden moeten aanbieden, dan is dat dus vooral voor de kinderen van wie de ouders dat kunnen betalen. En met keuze verander je dus helemaal niks behalve dan dat de school er meer werk aanheeft terwijl de werkdruk al behoorlijk hoog is. En als je dan ook nog eens meerdere keuzes gaat aanbieden gaat het aardig op een restaurant lijken.

Wij willen liever ook niet ons kind overal zn zin in geven wat eten betreft dus als die zou komen met ik wil geen brood tussen de middag zou dat toch echt geen reden zijn om dan dagelijks te schuiven omdat hij liever warm eet. Het voegt wat mij betreft dus weinig toe. En nu ik dat eten op de bso heb gezien geloof ik niet meer zo in heerlijk gestoomde sperzieboontjes e.d

Zoals al diverse malen neergezet is; je kunt vragen om een koelkast of magnetron de meeste scholen doen dat helaas niet. Maar zou al veel schelen vind ik. Wie weet komt die omschakeling nog eens.

Een school hoeft er ook niet perse veel werk aan te hebben. Zoals hoe het bij een nichtje van ons gaat kan het ook, zie eerdere post; ouders bestellen online bij de cateraar welke maaltijden ze af willen nemen, cateraar levert het af op school voor de pauze, leerlingen pakken zelf hun maaltijd en zetten na het eten hun dienblad terug. Directeur heeft 1x per jaar een contractueel gesprek met de cateraar. Zoveel werk is dat niet.  Op VO scholen wordt het vaak ter plekke gemaakt omdat er meestal wel een keuken is, maar ook door een externe cateraar heeft de school zelf geen extra werk aan. 

Agree to disagree; ik vind niet dat het met zin geven te maken heeft maar meer met wat je gewend bent. Als je zelf een broodliefhebber bent en gewend bent dat te eten als maaltijd, kan ik me voorstellen dat het allemaal niet zo nodig hoeft. Wij eten nooit brood, altijd 2x per dag warm, dus wij zijn team warm😁.

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 20:25:

[..]

Zoals al diverse malen neergezet is; je kunt vragen om een koelkast of magnetron de meeste scholen doen dat helaas niet. Maar zou al veel schelen vind ik. Wie weet komt die omschakeling nog eens.

Een school hoeft er ook niet perse veel werk aan te hebben. Zoals hoe het bij een nichtje van ons gaat kan het ook, zie eerdere post; ouders bestellen online bij de cateraar welke maaltijden ze af willen nemen, cateraar levert het af op school voor de pauze, leerlingen pakken zelf een maaltijd en zetten na het eten hun dienblad terug. Directeur heeft 1x per jaar een contractueel gesprek met de cateraar. Zoveel werk is dat niet. Op VO scholen wordt het vaak ter plekke gemaakt omdat er meestal wel een keuken is, maar ook door een externe cateraar heeft de school zelf geen extra werk aan.

Agree to disagree; ik vind niet dat het met zin geven te maken heeft maar meer met wat je gewend bent. Als je zelf een broodliefhebber bent en gewend bent dat te eten als maaltijd, kan ik me voorstellen dat het allemaal niet zo nodig hoeft. Wij eten nooit brood, altijd 2x per dag warm, dus wij zijn team warm😁.

Nou precies, koop als je kind in groep 1 komt een koelkast en een magnetron en vraag of die een plekje in school kan krijgen zodat je kind haar eigen eten er kan bewaren en opwarmen. Wie weet kun je in overleg met ouders van haar klas 1 misschien 2 medestanders vinden voor de magnetron (wellicht in multi culti scholen meer) en voor de koelkast wellicht flink wat meer.

Decembermamma schreef op 05-09-2022 om 20:34:

[..]

Nou precies, koop als je kind in groep 1 komt een koelkast en een magnetron en vraag of die een plekje in school kan krijgen zodat je kind haar eigen eten er kan bewaren en opwarmen. Wie weet kun je in overleg met ouders van haar klas 1 misschien 2 medestanders vinden voor de magnetron (wellicht in multi culti scholen meer) en voor de koelkast wellicht flink wat meer.

Ja is hier idd aangeboden, veel ouders wilden mee betalen, mr was akkoord maar de school wil het niet helaas. Hier moet je verplicht een paar keer per jaar helpen met toezicht houden bij de lunch en ik vind het hier echt opvallend hoe slecht er brood gegeten wordt. Kan denk ik winst in behaald worden qua gezond eten door meer keuze te geven. Je ziet wel steeds meer kinderen met koelelementen lunchboxen maar de warmhoud lunch bento boxen werken niet, wordt er lauw in. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 20:44

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 20:25:

[..]

Zoals al diverse malen neergezet is; je kunt vragen om een koelkast of magnetron de meeste scholen doen dat helaas niet. Maar zou al veel schelen vind ik. Wie weet komt die omschakeling nog eens.

Een school hoeft er ook niet perse veel werk aan te hebben. Zoals hoe het bij een nichtje van ons gaat kan het ook, zie eerdere post; ouders bestellen online bij de cateraar welke maaltijden ze af willen nemen, cateraar levert het af op school voor de pauze, leerlingen pakken zelf hun maaltijd en zetten na het eten hun dienblad terug. Directeur heeft 1x per jaar een contractueel gesprek met de cateraar. Zoveel werk is dat niet. Op VO scholen wordt het vaak ter plekke gemaakt omdat er meestal wel een keuken is, maar ook door een externe cateraar heeft de school zelf geen extra werk aan.

Agree to disagree; ik vind niet dat het met zin geven te maken heeft maar meer met wat je gewend bent. Als je zelf een broodliefhebber bent en gewend bent dat te eten als maaltijd, kan ik me voorstellen dat het allemaal niet zo nodig hoeft. Wij eten nooit brood, altijd 2x per dag warm, dus wij zijn team warm😁.

Als dat al teveel gevraagd is zou ik er niet op rekenen dat ze warme maaltijden aan gaan bieden, en ja er zal toch iemand toezicht moeten houden en de boel moeten schoonmaken achteraf dus ik denk dat er wel meer mensen voor nodig zijn dan alleen de directeur. En het gaat er niet om of ik een broodliefhebber of gewend ben maar dat mijn zoon begrijpt dat hij tussen de middag gewoon een boterham eet en er niet dagelijks een extra betaalde lunch voor hem wordt geregeld omdat hij tussen de middag liever warm wil eten. 

Ik denk ook niet dat het keus van het kind is maar vooral die van de ouder, die beslist tenslotte wat kind eet. En hoe zie jij de kloof tussen arm en rijk? Denk je dat arme ouders dagelijks extra maaltijden kunnen betalen? Want ik ga ervan uit dat de cateraar gewoon winst moet maken. En het is niet zo dat arm zijn een zeldzaamheid is. 

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 21:02

Flanagan schreef op 05-09-2022 om 20:18:

De gemiddelde basisschoool in Nederland is niet eens uitgerust met een handarbeidlokaal, laat staan een restaurant. Warm eten in klaslokaal lijkt mij niet een geschikte plek; restaurant kan na de lunch tenminste nog worden aangedweild omdat dan alle kinderen naar hun lokaal verkassen.
Enige pluspunt is voor de ouders; als ze tussen de middag op werk warm eten, hoeven ze thuis niet meer te koken wat tijd spaart.

Ik hou van koken en van mijn kinderen. Wil die maaltijd gewoon samen nuttigen. Een broodmaaltijd is voor mij geen avondeten.

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 20:40:

[..]

Ja is hier idd aangeboden, veel ouders wilden mee betalen, mr was akkoord maar de school wil het niet helaas. Hier moet je verplicht een paar keer per jaar helpen met toezicht houden bij de lunch en ik vind het hier echt opvallend hoe slecht er brood gegeten wordt. Kan denk ik winst in behaald worden qua gezond eten door meer keuze te geven. Je ziet wel steeds meer kinderen met koelelementen lunchboxen maar de warmhoud lunch bento boxen werken niet, wordt er lauw in.

Nou dat zal de reden zijn waarom de kinderen geen warm eten mee krijgen naar school.

Als ik mijn kind kijk, de buurkinderen, mijn nichtjes en neefjes, de andere buurkinderen dan hoor ik alleen maar dat er goed brood gegeten wordt en dat nagenoeg ieder kind er wat lekker fruit of groente bij te eten krijgt. Dus ik geloof wel dat er gewoon heel gezond gegeten wordt.

Battle-Royale schreef op 05-09-2022 om 20:44:

[..]

Als dat al teveel gevraagd is zou ik er niet op rekenen dat ze warme maaltijden aan gaan bieden, en ja er zal toch iemand toezicht moeten houden en de boel moeten schoonmaken achteraf dus ik denk dat er wel meer mensen voor nodig zijn dan alleen de directeur. En het gaat er niet om of ik een broodliefhebber of gewend ben maar dat mijn zoon begrijpt dat hij tussen de middag gewoon een boterham eet en er niet dagelijks een extra betaalde lunch voor hem wordt geregeld omdat hij tussen de middag liever warm wil eten.

Ik denk ook niet dat het keus van het kind is maar vooral die van de ouder, die beslist tenslotte wat kind eet. En hoe zie jij de kloof tussen arm en rijk? Denk je dat arme ouders dagelijks extra maaltijden kunnen betalen? Want ik ga ervan uit dat de cateraar gewoon winst moet maken. En het is niet zo dat arm zijn een zeldzaamheid is.

Ja oke maar de juf houdt hier op de basisschool zo wie zo toezicht tijdens het eten of er nou brood gegeten wordt of warm, dat brengt geen extra werk met zich mee. Schoonmaken achteraf; dat gebeurd nu ook, broodtrommels kunnen ook omvallen. Hier doen de kinderen dat samen; even vegen en zelf je tafel schoonmaken want die zijn nu ook vies van de chocopasta of pindakaas, heb je niet perse extra mensen voor nodig. Dienblad waar het eten bij ons nichtje op staat wordt meegenomen door de cateraar, heeft die school ook geen werk aan. Er zijn natuurlijk tig systemen waar je voor zou kunnen kiezen. Niet alles brengt extra werk met zich mee.

 Een warme lunch is niet iets wat je " extra" betaald, je bespaart immers weer geld omdat je geen geld uitgeeft aan brood/ beleg. Het is ook geen " extra maaltijd" , het is gewoon de lunch. Het is de keuze die je maakt als ouder waarvan jij weet dat je kind het goed eet, voor de een is dat een broodmaaltijd en voor een ander is dat warm eten. Warm eten zou van mij ook zeker geen verplichting moeten zijn, maar een keuze. 

Verschil tussen rijk en arm is er altijd welke vorm van lunch je ook kiest. Dat zie ik ook bij mijn kinderen op de basisschool; de een heeft een dure bentobox met brood van de luxe bakker en luxe beleg en salade en allerlei extraatjes als een kwarktoetje, olijven en gesneden fruit erbij en de ander heeft een boterham van de goedkoopste supermarkt met het goedkoopste beleg in een oude broodzak zitten. En op de school waar ik werk haalt de een een maaltijd in de kantine, de ander neemt brood mee en een derde heeft niks bij zich omdat er thuis niks is en moet bietzen bij anderen. Heel triest maar zo gaat het. Die kloof los je niet op, door warm eten niet aan te bieden.

Die kloof zou misschien op te lossen kunnen zijn op andere manieren maar dat is off topic in dit draadje.

Decembermamma schreef op 05-09-2022 om 21:17:

[..]

Nou dat zal de reden zijn waarom de kinderen geen warm eten mee krijgen naar school.

Als ik mijn kind kijk, de buurkinderen, mijn nichtjes en neefjes, de andere buurkinderen dan hoor ik alleen maar dat er goed brood gegeten wordt en dat nagenoeg ieder kind er wat lekker fruit of groente bij te eten krijgt. Dus ik geloof wel dat er gewoon heel gezond gegeten wordt.

Ieder zo zijn ervaring, ik zie dagelijks het tegenovergestelde op de school waar ik werk, maar zal zeker niet overal zo zijn. Kan ook aan je omgeving liggen, gewoontes, wat ben je gewend etc. 

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 21:22:

[..]

Ja oke maar de juf houdt hier op de basisschool zo wie zo toezicht tijdens het eten of er nou brood gegeten wordt of warm, dat brengt geen extra werk met zich mee. Schoonmaken achteraf; dat gebeurd nu ook, broodtrommels kunnen ook omvallen. Hier doen de kinderen dat samen; even vegen en zelf je tafel schoonmaken want die zijn nu ook vies van de chocopasta of pindakaas, heb je niet perse extra mensen voor nodig. Dienblad waar het eten bij ons nichtje op staat wordt meegenomen door de cateraar, heeft die school ook geen werk aan. Er zijn natuurlijk tig systemen waar je voor zou kunnen kiezen. Niet alles brengt extra werk met zich mee.

Een warme lunch is niet iets wat je " extra" betaald, je bespaart immers weer geld omdat je geen geld uitgeeft aan brood/ beleg. Het is ook geen " extra maaltijd" , het is gewoon de lunch. Het is de keuze die je maakt als ouder waarvan jij weet dat je kind het goed eet, voor de een is dat een broodmaaltijd en voor een ander is dat warm eten. Warm eten zou van mij ook zeker geen verplichting moeten zijn, maar een keuze.

Verschil tussen rijk en arm is er altijd welke vorm van lunch je ook kiest. Dat zie ik ook bij mijn kinderen op de basisschool; de een heeft een dure bentobox met brood van de luxe bakker en luxe beleg en salade en allerlei extraatjes als een kwarktoetje, olijven en gesneden fruit erbij en de ander heeft een boterham van de goedkoopste supermarkt met het goedkoopste beleg in een oude broodzak zitten. En op de school waar ik werk haalt de een een maaltijd in de kantine, de ander neemt brood mee en een derde heeft niks bij zich omdat er thuis niks is en moet bietzen bij anderen. Heel triest maar zo gaat het. Die kloof los je niet op, door warm eten niet aan te bieden.

Die kloof zou misschien op te lossen kunnen zijn op andere manieren maar dat is off topic in dit draadje.

Hier hebben ze gewoon een placemat van huis mee..

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 21:25:

[..]

Ieder zo zijn ervaring, ik zie dagelijks het tegenovergestelde op de school waar ik werk, maar zal zeker niet overal zo zijn. Kan ook aan je omgeving liggen, gewoontes, wat ben je gewend etc.

Nee maar de kans dat er dan een gezonde warme maaltijd van huis mee komt is natuurlijk ook heel klein. 

Decembermamma schreef op 05-09-2022 om 21:39:

[..]

Nee maar de kans dat er dan een gezonde warme maaltijd van huis mee komt is natuurlijk ook heel klein.

Hoezo is die kans heel klein?  Misschien een kwestie van proberen.

Gingergirl schreef op 05-09-2022 om 21:43:

[..]

Hoezo is die kans heel klein? Misschien een kwestie van proberen.

Als ouders al de moeite niet nemen een gezonde lunch mee te geven dat zullen ze al helemaal geen gezonde warme maaltijd meegeven. En het is ook onzin kinderen hebben geen twee of drie warme maaltijden nodig brood is heel goed voor ze, dan kun je ze in de ochtend en avond iets anders meegeven of tussen de middag zelfs wraps, crackers, yoghurt met granola of wat dan ook maar waarom per se iets mee moeten geven waar de docent weet extra tijd in moet steken. 

Voor alle voorstanders van koelkasten en magnetrons: waar moet de school die laten? Klassen zijn overvol, op de gang is geen plaats en er zijn zeker geen ruimtes over. De leerkrachten hebben geen eigen ruimte, vergaderingen zijn na schooltijd op de gang.
Denk ook aan extra groepen in de meterkast, toen juf een keer iets maakte in de klas zat de halve school zonder stroom. Leerkrachten mogen nog niet eens zelf koffie zetten in de klas, dat kan het netwerk niet aan.

Fenyw schreef op 05-09-2022 om 23:55:

Voor alle voorstanders van koelkasten en magnetrons: waar moet de school die laten? Klassen zijn overvol, op de gang is geen plaats en er zijn zeker geen ruimtes over. De leerkrachten hebben geen eigen ruimte, vergaderingen zijn na schooltijd op de gang.
Denk ook aan extra groepen in de meterkast, toen juf een keer iets maakte in de klas zat de halve school zonder stroom. Leerkrachten mogen nog niet eens zelf koffie zetten in de klas, dat kan het netwerk niet aan.

Ook wel best hilarisch dit plan, midden in een dijk van een energie crisis. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.